D&D Varför finns gnomer?

Skulle väll summera tråden här med att vi är överens om att gnomer, som de är i grundboken, är en överflödig ras som inte tillför något som inte lika gärna kunde fyllas av dvärgar eller halvlängdsmän. Men att de möjligen kan göras intressanta i omarbetad form.
 
Skulle väll summera tråden här med att vi är överens om att gnomer, som de är i grundboken, är en överflödig ras som inte tillför något som inte lika gärna kunde fyllas av dvärgar eller halvlängdsmän. Men att de möjligen kan göras intressanta i omarbetad form.
Alternativt att dvärgar och halvlängdsmän är onödiga och kan ersättas av gnomer!
 
Alternativt att dvärgar och halvlängdsmän är onödiga och kan ersättas av gnomer!
Sant.

Vad skulle folk vilja se istället som en av start raserna om man strök gnom (eller dvärg/halvlängdsman)? Jag är svag för minotaurer sedan Gondika, men samtidigt gillar jag verkligen thi-kreen, o att ha med dem som startras skulle göra att DnD får en mer "vi är mer än pasticher för fantasy klassiker" känsla.
 
Sant.

Vad skulle folk vilja se istället som en av start raserna om man strök gnom (eller dvärg/halvlängdsman)? Jag är svag för minotaurer sedan Gondika, men samtidigt gillar jag verkligen thi-kreen, o att ha med dem som startras skulle göra att DnD får en mer "vi är mer än pasticher för fantasy klassiker" känsla.
Jag hade varit nöjd med att inte ersätta dem alls. Och kanske stryka halvalver när vi ändå höll på =)

Jag _är_ svag för halvorcher, däremot, så de kan få stanna =D
 
Många frågar sig varför gnomer finns, men alla skruvar besvärat på sig när jag föreslår en lösning på problemet.

Nej allvarligt talat, jag skulle kunna tänka mig att ersätta alla klassiska demihumans med thi-kreen, kenku, warforged, minotaurer och tieflings. Eller nån annan liknande uppsättning. Men det känns som att standarduppsättningen av raser är vad som för många definierar en D&D-värld, så det är nog bara att acceptera att i det spelet är det så det funkar.
 
Gnome skapades redan 1974-1975 av Gygax/Arneson.
Allt som fanns i de ursprungliga reglerna (raser, klasser, spells, magiska föremål, monster) återfinns i ALLA versioner av (A)DnD.
Det är ingen högoddsare att gnome kommer att finnas i både DnD6 och DnD7.

Om Gygax/Arneson fått veta att DnD 50 år senare skulle omsätta en miljard dollar om året kanske de hade varit lite mer försiktiga med vad de stoppade in i de ursprungliga reglerna. :)

Men bara för att det finns regler gnome behöver man inte ha med dem.
Det är väl bara att en spelledare säger: " i min värld finns inte gnomer" så är problemet löst.

Faktum är att det finns flera DnD-världar med väldigt specifika raser, t.ex. Dark Sun och DragonLance.
(nu finns det gnomer i DragonLance, men inte med den godaste vilja i världen kan jag säga att tinker-gnomes är normala gnomer)
 
Back
Top