D&D Varför finns gnomer?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om man tänker sig någon mer regeltung variant (3e, 5e) där man vill optimera sin builds, så kan man ju tänka sig att en gnome är mer optimal för en viss build, än alternativen. (är det så att de blir bra magiker - jag vet inte)

Rent... tematiskt... så håller jag med dig. Jag har inget behov av gnomer och inte mina spelare heller. Jag tänker att dvärgar är mer tungt hantverk, halvlingar är med jordbruk och mat, och gnomer är mer finhantverk. Men om mina spelare skulle komma till en stad där det fanns något gille av finhantverkare som spelar någon slags roll, eller om de behövde köpa någon mekanisk konstruktion, så skulle de inte tycka det var konstigt om de träffade en dvärg, människa, eller rent av halvling.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om man vill att ens fantasyvärld inte ska kännas som Middle Earth, så kan man ju tänka sig gnomer istället för halvlängdsmän.... men man har ju ändå alver, dvärgar och orcher (om vi pratar D&D).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag har alltid tänkt att det var en konsekvens av monokulturtänket. Där "alla dvärgar är A" och "alla halvlingar är B", och gnomer helt enkelt infördes för att vara C. Så gnomer är typ dvärgar, fast inte buttra, inte besatta av guld och öl, och tycker om att bygga maskiner.

Men jag har dålig koll på den historiska utvecklingen av gnomer, så det är fullt möjligt att det är en total feltolkning baserat på något lösryckt från min sida =)

Själv försöker jag ju komma bort från monokulturer allt jag kan, så för min del tar jag gärna bort gnomer och låter dem ersättas av antingen halvlingar eller dvärgar. I rena DnD-termer tillåter jag fortfarande att man använde de faktiska reglerna, men in-game är den där skogsnisse-gnomen en slags halfling, och pryl-gnomen är en slags dvärg.

För att göra det ännu mer invecklat så använder jag "gnom" som halvlingarnas egna namn på sitt folkslag, och "halvling" som ett lätt nedlåtande men affektivt "smeknamn" som människorna givit dem.

Om jag av någon anledning känner ett behov av att ha gnomer som separat folkslag så tenderar jag att se på dem som "halvlingarnas magiska släktingar" på ungefär samma sätt som jag ser alver som "människornas magiska släktingar".
 
Last edited:

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Min första erfarenhet av gnomer var i Runescape, 11-12 år gammal. Små varelser i roliga spetsiga hattar som bodde i träd och gjorde konstiga saker. Min andra erfarenhet var Baldur's Gate 2, där det finns en gnomisk cirkusledare. Kort sagt har jag aldrig fått ett gott intryck av dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Är inte en gnom bara en dvärg som rakat av sig skägget?

EDIT: Eller tydligen är de en av de fyra elementarandarna.

gnomerna - jorden
undinerna - vattnet
sylferna - luften
salamandrarna - elden
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Rollspelsverket har som bekant fastslagit att Gygax hade fel, och att gnomer är helt onödiga.
Rollspelsverket ska skita i det där. De har grovt överträtt sitt ursprungliga mandat om standardisering och nomenklatur och ligger som en våt filt över hela den svenska rollspelsscenen. Bakåtsträvande reaktionärer som tycker att allt som inte ser ut exakt som DoD 82 är fel och dåligt. Nu gillar jag gnomer ännu mer, bara för att de jävlarna ogillar dem.

(Inte riktat mot dig, såklart; jag vet att du inte företräder RSV längre.)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Gnome, precis som thieves, paladins, monks, assassins och psionics har funnits i DnD sedan 1974-75.
Gnome dök upp första gången i supplement II, Blackmoor. De är alltså ett påhitt av Dave Arnesson, inte av Gygax.
Bara för att gnome funnits med från början är dock inte tillräckligt för att den ska få vara med idag.
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men jag kan inte komma på någon värld eller äventyr där vanliga gnomer spelar en viktig roll.

Först måste man bestämma vilka raser som är "spelbara" (det skiljer sig från kampanj till kampanj).
Om man tittar på "grundreglerna" (oavsett version) fyller gnome inte en meningsfull roll.
Spelar man med "splat rules" (oavsett version) kan man spela nästan vilken ras som helst; som goblin och ogre - då ska gnome givetvis vara tillåten.

Sedan måste man bestämma vilken roll gnome fyller i världen.
Enligt mig är de mer släkt med brownie, sprite och leprechaun än dwarf - d.v.s. de är faerie creatures från feywild.
(I GURPS Banestorm, som inte har med DnD att göra, kan gnomer och dvärgar få bar, precis som människor och alver)

I vissa settings finns dock ett antal gnome-varianter som fyller helt andra roller - och man måste bestämma om dess finns eller inte:
- I underdark finns svirfnerblin som har mer kontakt med earth elementals än faeries.
- I DragonLance finns tinker gnomes som är mer galna uppfinnare än faeries.
- Spriggans är onda gnomes som däremot passar ni i faerie.
- Den ursprungliga betydelsen av gnoll (som i DnD är en hyenaliknande humanoid) var en korsning mellan gnome och troll.

En lösning är att man behåller gnome, men tar bort halfling - då får man något som känns lite annorlunda jämfört emd vanlig DnD.

En annan lösning som jag använde i en kampanj är att ersätta gnomes med ankor, vilket ger lite mer Drakar&Demoner-känsla.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,293
Location
Göteborg, Lindome
Yikes. Har någon sagt det till @Oldtimer? Visst finns Gnomer med i Dunder och Drakar?
Gnomer finns absolut med i Dunder & Drakar. De är ett av de två spelbara fefolken (där älvor är det andra). Deras förmåga att försvinna och dyka upp igen på en oväntad plats, är legendarisk.

De är oftast barder, häxmästare (fepakt) eller magiker, men funkar även bra som nekromanter, sejderiddare och munkar.

P. S. De var förresten presenterade i Mjölnir nr 8.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är inte en gnom bara en dvärg som rakat av sig skägget?

EDIT: Eller tydligen är de en av de fyra elementarandarna.

gnomerna - jorden
undinerna - vattnet
sylferna - luften
salamandrarna - elden
På engelska kan gnome ha fler betydelser.

1. att de är elementarer, vilket kommer från Parcelius bok "A Book on Nymphs, Sylphs, Pygmies, and Salamanders, and on the Other Spirits" från 1500-talet.
Redan i titeln på boken ser man att det finns fler varelser än de fyra elementarerna.
I DnD är "elemental" dock en egen varelse.

2. Gnome har även betydelsen "liten varelse med skägg och luva", som franskans jardinain, eller svenskans hustome eller vätte.

Det finns fler betydelser som inte har med rollspel att göra.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
På engelska kan gnome ha fler betydelser.

1. att de är elementarer, vilket kommer från Parcelius bok "A Book on Nymphs, Sylphs, Pygmies, and Salamanders, and on the Other Spirits" från 1500-talet.
Redan i titeln på boken ser man att det finns fler varelser än de fyra elementarerna.
I DnD är "elemental" dock en egen varelse.

2. Gnome har även betydelsen "liten varelse med skägg och luva", som franskans jardinain, eller svenskans hustome eller vätte.

Det finns fler betydelser som inte har med rollspel att göra.
svenska översättningen av röda boxen hade dem i monster kapitel, man översatte "gnome" till "tomte"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
2. Gnome har även betydelsen "liten varelse med skägg och luva", som franskans jardinain, eller svenskans hustome eller vätte.
Jag lyckas inte hitta ordet ”jardinain” varken på franska Wikipedia eller i mina franska ordböcker. Det ser ju ut som en sammansättning av ”jardin” (trädgård) och ”nain” (dvärg). Det enda jag hittar verkar vara ett dataspel? https://www.jardinains.com/
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag lyckas inte hitta ordet ”jardinain” varken på franska Wikipedia eller i mina franska ordböcker. Det ser ju ut som en sammansättning av ”jardin” (trädgård) och ”nain” (dvärg). Det enda jag hittar verkar vara ett dataspel? https://www.jardinains.com/
My bad.
Du har helt rätt.
Jag tänkte på nain de jardin, eller elfe de jardin.
(jag skyller på att jag spelat på tok för mycket jardinains :) )
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Den gången jag designade en vaniljig fantasyvärld för vaniljiga fantasyäventyr så lät jag gnomer, dvärgar och hovet vara samma folk, som så kunde gilla öl, pipor, tekniska prylar, gruvdrift, pajer eller stridsyxor utifrån kultur och personlighet, men korta och stabbiga var de. Och då fick de faktiskt heta gnomer rent allmänt,
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
Den gången jag designade en vaniljig fantasyvärld för vaniljiga fantasyäventyr så lät jag gnomer, dvärgar och hovet vara samma folk, som så kunde gilla öl, pipor, tekniska prylar, gruvdrift, pajer eller stridsyxor utifrån kultur och personlighet, men korta och stabbiga var de. Och då fick de faktiskt heta gnomer rent allmänt,
O både dvärgar o hobber gillar ju att bo under jord, om än olika djupt
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Korrekt. Men jag har sedemera valt att gå tillbaka till "gnom", för att inte fastna i Viktor Rydberg. :LOL:
Mid-leveldungans strid är hård
Krigaren blockar och svingar
Alla slåss under enslig gård
djupt under sten och tinnar.
Resen bankar med en guisarme
blod sprutar rött från krigarns barm
blod sprutar rött från barbaren
Endast gnomen står kvar än
 
Top