D&D Varför finns gnomer?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
För övrigt är ju "tomtarna" i Trolltyg i Tomteskogen och i Wil Huyghens bok om 'tomtar' just nederländska Kabouters, vilket väl brukar översättas "Gnomes" men antagligen är släkt med Kobold rent etymologiskt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Detta måste vara den viktigaste tråden i år!

Jag kan inte minnas att vi haft någon gnome-rollperson, och knappt någon NPC.
Jag var tvungen att dubbelkolla att Gnome var en spelbar ras i AD&D 2e.

Jag gissar att WotC också ställde sig frågan varför det fanns gnomer i 2e, när de landade i att gnomer har +2 intelligence i 5e, och därmed är avgjort bäst wizards. Det tycker jag är lite småtråkigt. Jag förställer mig inte världens främsta magimästare som gnomer.

Som äventyrare känns dvärgar givna, och halvlingar ganska naturliga. Gnomers inresse för maskiner och hantverk gör dem på något sätt till mer udda äventyrare. Men det kanske bara är jag som saknar fantasi.

Det här med Feywild och så... fairies, pixies... för mig är det ofta lite perifiert. Så en "magisk" rollperson känns lite som att det tar mystiken av det magiska rollpersonerna ska möta.

Om jag hade skrivit en egen D&D-värld skulle jag kunna tänka mig att befolka den med människor och gnomer, istället för alver, halvlingar och dvärgar. Som omväxling.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
De tillför ingenting alls. Expandera hellre något av de andra korta folkslagen så att det finns utrymme för mer än en kultur och mer än en typ av personlighet för de som väljer att spela sådana.

Men jag har mest spelat Drakar och Demoner, där gnomerna inte finns alls, och de gånger jag spelat Dungeons & Dragons har det inte ens varit någon som övervägde att spela en gnom, i alla fall inte så högt att jag hörde det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Gnomer fanns med i första utgåvan av WFRP, tillsammans med människor, alver, dvärgar och halvlingar.

Mig veterligen förekom de aldrig i något äventyr, och hade vid andra utgåvan lite diskret försvunnit ut bakvägen. Vad jag vet var det ingen som ifrågasatte deras försvinnande.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag har spelat en gnom i D&D4. Snorre var Warlock|Swordmage, multiclass Bard. Hans förmåga att befinna sig precis varsomhelst närsomhelst var enastående. :cool:

I mina kampanjer i Dunder & Drakar har jag två spelare som spelar gnomer. En bard och en häxmästare (fepakt) multiklass Magiker. Båda är dugliga äventyrare som absolut inte är ett slöseri med plats.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
När jag tänker Gnomes så tänker jag väldigt mycket tinkerers. Vet i princip inte vad de är men tänker mig mad scientists med gizmos som gör livet surt för andra. Jag tror inte jag kan se de likartade raserna som sådana utom möjligen dvärgarnas artificers men de känns annorlunda… Så för mig har de en plats att fylla. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Gnomer fanns med i första utgåvan av WFRP, tillsammans med människor, alver, dvärgar och halvlingar.

Mig veterligen förekom de aldrig i något äventyr, och hade vid andra utgåvan lite diskret försvunnit ut bakvägen. Vad jag vet var det ingen som ifrågasatte deras försvinnande.
I WHFB hängde de kvar till i alla fall tredje utgåvan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag känner att den viktiga frågan är om gnomer uttalas med /u:/ eller /o:/. Är uttalet "gnomer" eller "gnåmer"? Och om det är det sistnämnda: borde Rollspelsverket fastslå en ny stavning?

Jag hoppas på en ny stavning, eftersom <å> antagligen är den bästa bokstaven i det utökade latinska alfabetet.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag känner att den viktiga frågan är om gnomer uttalas med /u:/ eller /o:/. Är uttalet "gnomer" eller "gnåmer"? Och om det är det sistnämnda: borde Rollspelsverket fastslå en ny stavning?

Jag hoppas på en ny stavning, eftersom <å> antagligen är den bästa bokstaven i det utökade latinska alfabetet.
Har du berättat om den stavningsregeln för alla romer? ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag känner att den viktiga frågan är om gnomer uttalas med /u:/ eller /o:/. Är uttalet "gnomer" eller "gnåmer"? Och om det är det sistnämnda: borde Rollspelsverket fastslå en ny stavning?

Jag hoppas på en ny stavning, eftersom <å> antagligen är den bästa bokstaven i det utökade latinska alfabetet.
Fast Rollspelsverket fastslog ju under det s k gnomgate att det korrekta sättet att uttala ”gnom” är ”tomte”. Vi ska nog inte hoppas för mycket därifrån.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag känner att den viktiga frågan är om gnomer uttalas med /u:/ eller /o:/. Är uttalet "gnomer" eller "gnåmer"? Och om det är det sistnämnda: borde Rollspelsverket fastslå en ny stavning?

Jag hoppas på en ny stavning, eftersom <å> antagligen är den bästa bokstaven i det utökade latinska alfabetet.
På engeslska utalas det "nome" med stumt g.
Utom om man använder Linux med skrivbordsmiljön GNOME - då uttalas det "gnome" på engelska.

Sedan har jag lite svårt att förstå varför man diskuterar om det ursprungliga latinska ordet stavas gnom eller gnåm på svenska - när vi har ett svenskt ord: tåmte.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Vi har haft åtskilliga gnomer (eller i alla fall två, kanske tre) som rollspersoner under årens lopp. Alla har känts tydligt gnomiska - utom kanske Cs d&d5 gnom som han bara då och då kom ihåg var en gnom - men C spelar rätt gnomiskst redan från början. Så den var ju gnomisk. Men inte så mycket som man hade kunnat tänka sig.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Gnomes, as "small folk" with a nature connection seem very likely to be based on one of the characters in Three Hearts and Three Lions, a book we know Gygax enjoyed (since the paladin, lay on hands, quest spell, troll and more are from here)
Jag hade glömt. Detta är så klart rätt svar. Det finns gnomer för att Gygax\Arneson diggade Three Hearts, Three Lions.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Gnomers inresse för maskiner och hantverk gör dem på något sätt till mer udda äventyrare.
Och det känns som en nisch redan fylld av dvärgarna, i alla fall om man tänker på deras längd. Alver e ju också kända hantverkare.

De tillför ingenting alls. Expandera hellre något av de andra korta folkslagen så att det finns utrymme för mer än en kultur och mer än en typ av personlighet för de som väljer att spela sådana.
Jag tycker hellre att deras plats i spelarboken kunde tas upp av någon storvuxen ras (som i större än människor), eftersom vi redan har två som anser att 1 o 40 e långt.
 
Top