Vad tycker jag då?
Kanske borde skriva vad jag faktiskt TYCKTE..
Jag var nöjd med filmen, det var mer av samma, även om den inte gjorde något, gav mig något nytt, som ettan. Å andra sidan så förväntade jag mig inte det, så det var väl därför jag klarade av att se den utan att bli besviken.
Egentligen så är den ingen speciell film, utan jag får bedömma den efter hur väl den passar till åskådaren.. Vilket jag förstås alltid gör..

Nåja, jag vill inte desperat försvara den för att intala mig själv om att jag sett en bra film, men jag tror att den kan funka väl som berättelse tillsammans med de två andra när den tredje väl kommer. Som Star Wars: Episode 5. Den börjar mitt i, den slutar utan ett riktigt slut. Ändå är den helt okej numera. (Okej, den var väl rätt uppskattad även innan Episode 6.)
Med andra ord: Jag ska nog se alla tre filmerna på raken när väl den tredje kommer. Då tror jag att dom kommer mer till sin rätt.
Men vissa saker tycker jag kunde skippas.
Fightingscenerna var lite väl långa ibland. Det kändes som dom ville pressa in så mycket coolhet som det gick.
En del andra saker kändes inpressade. Grotta med lava, tal och rave.. Blä. Den kloka rådsmedlemmen.. osv.
Neos följare hade kunnat göras så mycket bättre istället för att kvota in kärringar med östeuropisk accent. (Vilket är "coolt")
En vän störde sig på killen som hängde efter Neo, fast honom hade inte jag något problem med, han kommer ju göra sitt i trean.
Tvillingarna kändes som något som var så övercoolt det kunde bli (Dom är TVILLINGAR! Och ALBINO! Och RASTA!) fast de funkade väl för andra.
Med andra ord: Mer Matrix, inte lika speciellt som Matrix, även om dom lyckades variera Matrix alldeles lagom mycket.. Med undantag för grottscenen, som pajade min bild av Zion lite. Lite saker hade kunnat kapas, men att det inte är en "hel" film har jag inte problem med. Hellre att man gör en "hel" berättelse med alla filmerna då.