Nekromanti Varför finns det inte en Matrix: Reloaded-tråd än?

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
En försvarare kliver fram.

Jag måste ju bara försvara den stackars oskyldiga filmen som här blir utsatt för så mycket ris.

Jag själv hade inga förväntningar alls på filmen när jag intog min plats i biosalongen, jag hade faktiskt inte ägnat den många tankar alls. Och hör och häpna, när jag lämnade bion var jag nöjd! Jag var glad och lycklig över att Ettan hade fått en värdig uppföljare!

Vad var då så bra? Jo, det var många delar.
-Mycket action. Jag är en sån som gillar det. Ok, det kanske blev lite onödigt med helt omotiverade strider som den mot Seraph, men allvarligt, vem av er hade inte väntat sig en upptrappning av actionscenerna till uppföljaren?
-Större förståelse för själva "Matrix". Ok, om detta INTE hade följt med filmen hade nog manusförfattarna fått ta sig en titt i spegeln. Men jag tyckte det var charmigt med den "inre kamp" som försigick innuti själva Matrix, där små program med AI kämpade och gömde sig för att de inte ville raderas, ersättas, osv.
-Smith återvänder. Jag hade inte tänkt på det innan, som sagt, men nu kan jag inte tänka mig hur filmen hade varit utan en av dess mest humoristiska karaktärer. Smith är ju bara lysande. :gremsmile:
-Morpheus, Trinity och de andra visar sig inte totalt hjälplösa mot Agenterna, vilket jag uppskattar.

Vissa nackdelar finns även.
-Zion. Inget vidare, som redan påpekats. Ravet inkluderat.
-Onödiga slagsmålsscener. Vissa kunde med fördel ha utelämnats.

Överlag en film som jag upplevde som mycket prisvärd. Jag väntar redan på Revolutions, men tänker inte grubbla destu mer över dess innehåll, precis som jag håller mig från det i fallet LotR III. (Jag förstörde redan min upplevelse av TTT med för högt uppskruvade förväntningar.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad tycker jag då?

Kanske borde skriva vad jag faktiskt TYCKTE..

Jag var nöjd med filmen, det var mer av samma, även om den inte gjorde något, gav mig något nytt, som ettan. Å andra sidan så förväntade jag mig inte det, så det var väl därför jag klarade av att se den utan att bli besviken.
Egentligen så är den ingen speciell film, utan jag får bedömma den efter hur väl den passar till åskådaren.. Vilket jag förstås alltid gör.. :gremwink:
Nåja, jag vill inte desperat försvara den för att intala mig själv om att jag sett en bra film, men jag tror att den kan funka väl som berättelse tillsammans med de två andra när den tredje väl kommer. Som Star Wars: Episode 5. Den börjar mitt i, den slutar utan ett riktigt slut. Ändå är den helt okej numera. (Okej, den var väl rätt uppskattad även innan Episode 6.)

Med andra ord: Jag ska nog se alla tre filmerna på raken när väl den tredje kommer. Då tror jag att dom kommer mer till sin rätt.
Men vissa saker tycker jag kunde skippas.

Fightingscenerna var lite väl långa ibland. Det kändes som dom ville pressa in så mycket coolhet som det gick.
En del andra saker kändes inpressade. Grotta med lava, tal och rave.. Blä. Den kloka rådsmedlemmen.. osv.
Neos följare hade kunnat göras så mycket bättre istället för att kvota in kärringar med östeuropisk accent. (Vilket är "coolt")
En vän störde sig på killen som hängde efter Neo, fast honom hade inte jag något problem med, han kommer ju göra sitt i trean.
Tvillingarna kändes som något som var så övercoolt det kunde bli (Dom är TVILLINGAR! Och ALBINO! Och RASTA!) fast de funkade väl för andra.


Med andra ord: Mer Matrix, inte lika speciellt som Matrix, även om dom lyckades variera Matrix alldeles lagom mycket.. Med undantag för grottscenen, som pajade min bild av Zion lite. Lite saker hade kunnat kapas, men att det inte är en "hel" film har jag inte problem med. Hellre att man gör en "hel" berättelse med alla filmerna då.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Det vi inte får glömma är att Matrix är ett koncept, ett koncept som skapades för serietidnings bruk och förtfarande gör sig best där (serierne på hemsidan, om de fortfarande fins kvar) håller otroligt bra.

Jag undrar förtfarande varför de egentligen hackar sig in i Matrisen. Jag är inte nöjd med att de "befriar" folk, varför måste man kunna kung fu, hoppa mellan bygnader, vara iförd rock å solglasögon och köra motorcyckel för sånt?
Dessutom är det faktiskt bara neo vi har sätt dem befria. Det käns lite krystat.

Angående filmen hadde jag hoppats att Zion hade mer inslag av en riktig stad.
Och så undrar jag vad vår goda Elrond-agent egentligen pysslar med. Det var lite snyggt, lite action, för mycket "lossasfilosofi" Arkitekten gillade jag dock. Och så ser Neo lite coolare ut när han är anorektiskt smal.

Sen var det lite för mycket saker för en film.
Smith-Tvillingarna-profetian skulle ha räkt gott om man skulle gjort något bra av. Zion och anfalllet på detta skiter jag fullständigt i, det skulle hela trean kunna handla om i stället.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anledningar till kärlek och hat.

Kärlek:
KID! Ni vet killen som hänger efter neo. Det är ju Kid. och ni som inte sett animatrix får skylla er själva.
så enkelt är det.

Den levde upp till mina förväntningar och mer. Skön action med filofosiproblem. det är väl exakt vad matrix handlar om?

Skådespelarinsatserna är på vissa håll så härligt kassa att man måste älska dem :gremlaugh: Keanu är ingen bra skådis. men han verkar vara en bra kille. tacka nej till miljoner dollar för att spela hamlet i en kanadensisk småstad. nice :gremlaugh:

Jet Li är inte med. Han ville ha 13M$. bröderna erbjöd honom 3. De har vet att han inte är värd ett öre mer.

Hat:
översättningen. Herregud. han heter faktiskt Kid. men det översätts i ett fall till "killen" och i flera fall är det inte med i textningen. Flera andra misstag är med. tråkigt. ser jag den igen blir det på DVD med engelsk text.

Lyckas befästa det dumma i matrixen vi som redan sett animatrix är medvetna om.(se här och här) Ännu dummare blir det med lava-pölar och tribal-grejjerna.

Tja. vad mer?

Det är dum, men snygg action och ställer filosofiska frågor på ett enkelt sätt. Och den underhöll mig. Den franska filmfestivalen kan antagligen ge mig mer. Men ibland funkar det här också :gremgrin:

chjull
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Matrix: Symbolism.

"Iaf så påstod hon att filmen _kunde vara_ en religiös spegling och så berättade hon något exempel om att Morpheus var fadern, Neo var sonen och Trinity den heliga/helige anden. En teori jag inte kan säga emot men jag tror bara det skulle vara en tillfällighet isf."

Äh, filmen är ju djävulskt full med den typen av symboler. En stor plåt betitlad "Mark III No. 11" vilket förstås är från bibeln: "Whenever the unclean spirits saw him, they fell down before him and shouted, 'You are the Son of God!'"

Sedan finns det ju hur många repliker i filmen som helst som handlar om just namnen "Thomas" och "Neo". Det har förstås att göra med den gnostiska idén om att Jesus hade en tvillingbror; Judas Thomas. Han skall ha dött på korset i Jesus' ställe. Som det sägs i The apocalypse of Peter: "he whom they crucified is the first born, . . . But he who stands near him is the living Savior, whom they seized and released"

Det är Thomas som dör, och Neo (="ny") som når uppvaknande. eller som oraklet säger:
"det verkar som om du väntar på något... nästa liv, kanske?"

Att det finns gnostiska symboler i en film som är lika gnostisk som Kult, det är ju inte direkt långsökt.

Sedan har vi det där med uppståndelsen, ungefär tre minuter tar den i filmen, utanför rum 303. Tre dagar tog det för Jesus att återuppstå. Namnet "trinity" i sig skvallrar ju om de kristna budskapet.

Sedan har vi de mer uppenbara symbolerna: Zion, Nebuchadnezzar osv. Matrix försöker inte ens dölja sitt budskap särskilt väl (till skillnad från exempelvis Gökboet, som gör det på ett mycket mer subtilt sätt)

---

Om man tror att Matrix är Science Fiction så är Flash Gordon det också.

/Rising
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Lilön [OT]

Jet Li är inte med. Han ville ha 13M$. bröderna erbjöd honom 3. De har vet att han inte är värd ett öre mer.
Tja, enligt utsago ska ju uppemot 50% av 'Hero's budget ha gått åt till honom. Att det rör sig om såpass stora summor kan man väl ifrågasätta, men jag tvivlar inte en sekund på att han haft mångdubbelt större lön än Cheung, Leung och Zhang (Ziyi, då) ihop, bara det ett tragiskt faktum i sig - de är faen så mycket bättre skådisar, åtminstone.

- Ymir, som har Maggie och Tony på väggen.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Lilön [OT]

Tja, enligt utsago ska ju uppemot 50% av 'Hero's budget ha gått åt till honom. Att det rör sig om såpass stora summor kan man väl ifrågasätta, men jag tvivlar inte en sekund på att han haft mångdubbelt större lön än Cheung, Leung och Zhang (Ziyi, då) ihop, bara det ett tragiskt faktum i sig - de är faen så mycket bättre skådisar, åtminstone.
Tja, det är väl ungefär samma sak där som när det gäller varför filmen distribuerades under sin engelska titel – ‘Hero’ med Jet Li beräknades sälja så mycket mera än ‘Hero’ utan Jet Li att det var värt det. Det är kanske också tragiskt, i och för sig.

Saker är inte som de borde vara, utan som de är.

JPS – har varken sett ‘Hero’ eller ‘Matrix Reloaded’, men tänker åtgärda det åtminstone när det gäller ‘Hero’.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Lilön [OT]

jojo.
fast å andra sidan så har ju inte bröderna anställt skådisar efter deras talang. Då skulle Keanu aldrig ha en huvudroll :gremsmile:

i övrigt håller jag med quantalis

chrull
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: anledningar till kärlek och hat.

Lyckas befästa det dumma i matrixen vi som redan sett animatrix är medvetna om.(se här och här)

Det är det stora problemet med Matrix, trovärdighetsmässigt. Det finns ingen chans i helvete att motivera det. Så man får låta bli. Man undrar dock var bröderna W egentligen hade sina fysikkunskaper när de hittade på dne där background-storyn.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Ur en rollspelsnörds perspektiv

Jag diggade den.

Jag diggade den som en film, men framför allt diggade jag den som en värld, nördig as I may be. Matrix II gjorde att Matrix-världen inte längre bara är en skådeplats för en konflikt, det gjorde den till något betydligt mer intressant och dynamiskt, med konkurrerande fraktioner och skiftande lojaliteter. Matrix II var, helt enkelt, betydligt mer rollspelsvänlig än ettan.

Filmen har längre ned anklagats för att sakna handling. Det tycker jag inte; handlingen var ju solklar. Dessutom tyckte jag att den var riktigt intressant; åtminstone ur ett nördigt perspektiv. Det känns precis som något som skulle kunna vara centralt för metaplotten i ett rollspel. *mys*.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
flyga

Varför är det konstigt?
Han kan ju inte hålla på och fly hela tiden? Det är väl bättre att försöka besegra sin motståndare ordentligt än att bara rymma från sina problem?

chrull
 
Top