Nekromanti Varför finns det inte en Matrix: Reloaded-tråd än?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag bara undrar. :gremgrin:

Nåja, nu när jag gjort en sådan här vitsig tråd så får jag väl kicka igång med lite reflektioner också..
Prognos: Lätta spoilers, med inslag av analys.



Jag gillade hur den förhöll sig till första filmen, rent stämningsmässigt och temamässigt: Den första handlade om Verkligheten, den här handlade om Predestination. Den första hade Mäktiga Omänskliga Program, den här hade Mäktiga Dekadenta Program, a la Vampire. Smart variation.

Däremot kändes en del lite krystat, som ravescenen, en del action/våld, och allt coolt i Zion.. (Mech, klok gammal rådsmedlem..) Plötsligt så krossar Neo en armé av agenter, (Eller ja, en armé av en före detta agent) men å andra sidan hade han inte så svårt för Smith i slutet av ettan..

Ettan var en hel film. Den här slutar rätt abrupt, kanske känns den mindre som en hel film då, men när jag ser tillbaka så är jag rätt nöjd ändå. Det är lite som Star Wars 4 och 5, egentligen.. Jag undrar hur man ska kunna fylla en hel tredje film med slutet, men det kanske går bra?

Någon kommenterade hur man kan se filmens tema som "Kunskap är vägen till frälsning", jag får analysera lite ur den vinkeln.. Trots allt, det är ju MIN åsikt.. :gremwink:
Slutligen så vill jag klaga på en GIGANTISK miss..
Ni minns i ettan? Neo bor i rum 101 (One) Trinity börjar i rum 303 (Tre - Där slutar också filmen).. Hur grymt hade då inte varit om Neo hade letat efter Smith i rum 404 (Page not found! :gremlaugh:) Å andra sidan så kanske det VAR 404, jag såg inte skylten riktigt, en liten hälsning till fansen, kanske? :gremgrin:
(Megalorian eller vad han nu hette bodde för övrigt på våning 101.)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag börjar med ett skönt citat från jag vet inte var:

<center>You think my pizza being tastier, or having fresher ingredients, has anything to do with my ovens in this place? You think that's Mozzarella you're eating right now?</center>

Sen måste jag informera om att jag bara sätt trailers och hört kompisars omdöme, men jag måste ändå säga att jag MÅSTE SE DEN. Den verkar så helmysig på något läderartat sätt... :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Re: Matrix: Reloaded

Jag har svårt att sätta fingret på vad det var som saknades i "Matrix Reloaded", men jag tycker inte alls att den var lika bra som de andra storfilmsuppföljarna jag sett på sista tiden ("X-Men 2", "Sagan om de två tornen"). Problemet var antagligen att filmen nästan helt saknar handling. Att maskinerna försöker utplåna Zion är visserligen en handling, men det är inte det filmen handlar om. Den handlar om hur Neo och kompani letar efter något utan att veta vad eller hur; de lallar bara runt och träffar profetiska program som pratar uppblåst om ödet, och ifrågasätter ingen information de får även om den bara är av typen "stå på huvudet och yla som en varg under fullmånen så kommer sanningen att uppenbaras". Att filmen dessutom slutade med en klipphängare gjorde inte saken bättre.

Actionscenerna var det däremot inget fel på alls, förutom vid ett par tillfällen då de såg lite väl datoranimerade ut.
Sedan är jag övertygad om att Matrix kommer gå samma öde till mötes som Hitchcocks filmer. Mr H uppfann en massa nya trick för thrillerfilmer, som sedan dess har kopierats så många gånger och gjorts bättre, att hans filmer nu för tiden framstår som ganska mossiga och förutsägbara. Så kommer det vara med Matrix om bara ett par år. Redan nu kändes det lite tröttsamt med slow-motion och roterande kamera runt stillahängande kung fu-sparkar.

Vad jag däremot blev lite sugen på är en ny Stålmannen-film, vilket Matrix Reloaded nästan var, men mer svart mantel istället för röd. :gremcool:

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Matrix-kätteri

Jag ska erkänna en sak. Jag gillade inte Matrix. Visst, ettan var gulligtt gjord med schyssta effekter. Men jag har aldrig tyckt att den var något speciellt. Så jag kommer inte gå att se tvåan.


Storuggla, tar på hjälmen
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,479
Location
Stockholm
Re: Matrix: Reloaded [SPÅJLERS]

Jag gillade filmen men känner mig lite förvirrad.

Varför går datorprogram (och människor för den delen) runt och tar namn från grekiska gudar, katolsk "mytologi", japanska skådespelare, kungaätter från Atlantis, etc?

Arkitekten som skapade allt? Frimureri, någon?

Så många referenser hit och dit att jag blir lite yr.

Vafanken var det där i slutet? Är "verkligheten" bara ytterligare en Matrix eller har Neo utvecklat Mad Skillz "på riktigt"?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,479
Location
Stockholm
Re: Matrix-kätteri

Din åsikt är registerad, men i en tråd som diskuterar den andra matrix-filmen måste jag tyvärr meddela dig att den är irrelevant och ointressant.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Re: Matrix: Reloaded [SPÅJLERS]

Varför går datorprogram (och människor för den delen) runt och tar namn från grekiska gudar, katolsk "mytologi", japanska skådespelare, kungaätter från Atlantis, etc?
För att de i grunden är nördar, som gillar skumma referenser?

Vafanken var det där i slutet? Är "verkligheten" bara ytterligare en Matrix eller har Neo utvecklat Mad Skillz "på riktigt"?
Oavsett vilket kommer det att kännas billigt. Åh, verkligheten var också bara en illusion, den tvisten har vi aldrig sett förut! [ska uttalas sarkastiskt.]

Jag har när jag tänker efter alltid avskytt handlingar där någon urgammal profetia ska följas som om den vore nån jävla projektplan. Speciellt om det är science fiction har jag svårt för det. De delarna av filmen var lättare att svälja i ettan. I den här var de lite för påtagliga.

/tobias
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Jag tycker inte tvåan var helmysig. Ettan var bra och tvåan var... Nja. När jag skulle se Reloades så förväntade jag mig att få se en Matrix film. Jag tycker dock att filmen inte riktigt har samma stämning och tema som ettan. Action scenerna blir bara långtråkiga. Rave scenen var hemsk! En helt onödig och tråkig scen. Jag hoppas att trean blir bättre.

Tzimisce
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Matrix känns ju redan gammal.

"Sedan är jag övertygad om att Matrix kommer gå samma öde till mötes som Hitchcocks filmer."

Jag tycker faktiskt det redan har skett. Jag såg Terminator 2 för inte så länge sedan, och förvånades då över hur fräsch den fortfarande känns. Knivarmen genom mjölkpaketet är det fortfarande perfekt timing på, och de båda terminatorerna agerar verkligen så kyligt och mekaniskt att det blir en snygg kontrast mellan dem och Linda Hamiltons uttrycksfulla, mänskliga stil. I Matrix är liksom alla så där mekaniskt kyliga att actionscenerna inte får samma dynamik och friktion.

Men framförallt saknar Matrix bra situationer. Terminator 2 har många; striden i hissen, när Arnold backar sin bil och blir jagad av T1000, gasa poliser, "Hasta la vista", osv.

I Matrix följer man en ganska linjär, trist berättarstil. Jag gillar när Neo slåss mot Morpheus och helikopterkraschen, men den stora shoot-o-raman och slutstriden är ju gjorda enligt formulär 1A. (Och första tredjedelen av filmen är riktigt, riktigt jobbig)

Matrix är fortfarande en vackert grön film, men på resterande stilgrepp har jag faktiskt sett mig mätt. Alien 2 och Terminator 2 tycker jag däremot fortfarande är bra, de har hållit sig fräscha mycket längre.

Bröderna Wochvlodski (eller vad de nu heter) borde återgå till att göra filmer om flator. Gör de en Bound:2 så går jag och tittar, men Matrisen:2 känner jag mig inte ett dugg sugen på att se.

/Rising
som går in och gnäller i fan-trådar.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Mina åsikter

Jag försökte skruva ner mina förväntningar i över en vecka, för jag gillade verkligen den första filmen. Trots detta är jag otroligt missnöjd. På tok för mycket fighting som i princip ser likadan ut i varje scen. I ettan kändes alla strider någorlunda motiverade, nu var de inplacerade för att visa hur mycket Keanu har förbättrats på film-kung fu. Handlingen lämnar massor att önska, helheten visste vi redan innan filmen började och när vi kliver ur salongen har den inte fördjupats alls. Det är inget vidare bra tecken.

Laurence Fishburne gör för övrigt bort sig något enormt i den stora talscenen, det kändes bara så fel. Sedan tycker jag hon som spelar Trinity ser betydligt äldre ut i den här filmen, det är inte särskilt vanligt att tre-fyra år syns så mycket på en skådespelerska.

Allt var väl inte dåligt, det var läckert filmat i bilscenen på motorvägen och det var snygg fighting (det var bara för mycket och för lika fighting). På det hela taget en medioker actionfilm som inte kommer i närheten av sin föregångare. Tre nallar av tio möjliga i min bok (där för övrigt ettan landade på en mycket svag tia, mest för sina innovativa filmtricks som nu känns gamla och föråldrade som någon redan konstaterat på annan plats i tråden).

Jag kan inte rekommendera någon att se den här filmen, och för de som ändå kommer att se den varnar jag för besvikelse.
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Matrix

Personligen så älskade jag den gammla filmen, och den är ännu min favorit film, det var en fin mixning av story och action. Men igentligen så blev jag lite besviken när jag såg reloaded... Den första filmen fattade jag helt perfekt vad den handlade om, men nu blev jag verkligen förvirrad. Och det var även trist att så många slagsmålscener var datoranimerade.
En annan kass sak var att Neo kunde flyga, så varför sloggs han då över huvudtaget om han bara kunde flyga iväg?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Neomannen -Upp, upp och iväg

En annan kass sak var att Neo kunde flyga, så varför sloggs han då över huvudtaget om han bara kunde flyga iväg?
Jag tyckte att Neos flygande var det klart häftigaste i filmen. Det var nästan det enda nya som vi inte redan sett i den första filmen, förutom Zion då förstås och det såg bara ut som en genomsnittlig SF-miljö tecknad av Moebius (vilket visserligen är häftigt, men inte nytt). På tal om det tyckte jag mig se Goeff Darrows namn i eftertexterna, som konceptskissare eller liknande.

/tobias
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Trolldags

Som alla (?) vet skattar jag inte ens original-Matrix överdrivet högt, för att uttrycka sig milt, och jag har ännu inte sett 'Reloaded'. Till Keanu Reeves försvar skall en sak dock sägas, och nu citerar jag Lycan här:

Han har ett område när det gäller skådespel där han är helt oöverträffad...

...att se dum ut.


Allvarligt talat, är det bara jag som uppfattar solglasögonen, läderrockarna och attityden hos Neo och hans polare som ungefär lika coola som ett gäng canastaspelande tanter på äldrevården?

- Ymir, ifrågasätter och konstaterar fakta
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,479
Location
Stockholm
Re: Trolldags

Jag ogillar att använda ordet "cool" men tycker att i alla fall Neos svid var rätt läcker... Håller dock med om att hela det där läder och latex-stuket i allmänhet inte är så hett.
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
*Kuäck!* (spoili, spoili, spoiliiiiiii)

Ja, inte var det bra int. Ett samelsurium av datoranimerade karatesnubbar, rejvande mad max kids och ordbajsande Kubrick-wannabes. Någon nämnde den totala bristen på någon egentlig handling. Word.

Ok, nu har jag varit elak. Givetvis så finns det en del bra grejor också. Biljakten gillar jag (Morpheus med katana, wheee!), det är fräsigt att få se lite fler besättningar (go Jada!) och nyckelsnubben var en ganska kul idé. Men det uppväger inte allt det sunkiga. Zion verkar ju bara vara en enda stor Thunderdome, det enda som saknas är Tina Turner. Fajten mellan Neo och Smitharna var ju bara ful och långtråkig, något av ett lågvattenmärke. Att alla glider runt och säger saker som "nu ska du allt få, ditt eländiga gamla program!" känns väldigt Tron, fast utan de coola frisbierna. Jag tyckte det var charmigt i ettan när matrisen (?) var något mystiskt och agenterna bara var allmäna bad mofos.

Ja, jag skulle kunna fortsätta. Men det tänker jag inte göra innan jag har sett den igen bara för att försäkra mig om att jag inte somnade och drömde alltihop.

För övrigt så kan jag upplysa de ovetande om att det är en trailer för Revolutions efter sluttexterna. Jag var på en förhandsvisning i tisdags och fick veta det innan. Egentligen inte så jättespännande, det är tveksamt om det är värt att sitta igenom de överjävligt långa sluttexterna, men man får lite kort se en av de där mecharna in action.

/G


EDIT:
Oh, en sak till. Jag kan rekommdera att man spelar spelet. Det är i sig ett hyffsat actionlir, men framförallt så är det ganska mycket bakgrunds-/paralellstory till vad som händer i filmen. Roligt. Och glöm för den endes skull inte bort Animatrix.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Trolldags

Faktum är ju att både jag och Ugglis redan varit inne och trollat i tråden... :gremwink:

När jag såg första Matrix sade jag 'Och?'. Det var egentligen bara det gamla vanliga syndromet: alla berättar hur jävelbra något är, och så är det bara... bra, då, och så blir man lack.

Matrix har dessutom, ungefär som Vissa Rollspel Som Inte Skall Nämnas Vid Namn :gremcool: ett oförtjänt rykte om att vara 'djup'. Detta gör alltid att jag blir besatt av Jantelagen så fort folk börjar dissekera den...

Å andra sidan tycker jag faktiskt att mörka glasögon är ganska koolt, men jag bär sådana jämt själv. (Och agent Smith är kool med eller utan glasögon.)

Erik

PS: Känt citat från rpg.net, parafras: 'Hey! Ja måste får berätta om min nya coola karaktär till Mage! Han har en svart rock och solglasögon! Å nu tror ni förstås att har en katana också, men ni har fel. Han har två katanas!'
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Trolldags

Matrix har dessutom, ungefär som Vissa Rollspel Som Inte Skall Nämnas Vid Namn :gremcool: ett oförtjänt rykte om att vara 'djup'.

Jag och min samhällslärarinna hade en diskussion angående filmens djup. Det är hennes favoritfilm alla kategorier. Iaf så påstod hon att filmen _kunde vara_ en religiös spegling och så berättade hon något exempel om att Morpheus var fadern, Neo var sonen och Trinity den heliga/helige anden. En teori jag inte kan säga emot men jag tror bara det skulle vara en tillfällighet isf.

Å andra sidan tycker jag faktiskt att mörka glasögon är ganska koolt, men jag bär sådana jämt själv. (Och agent Smith är kool med eller utan glasögon.)

Agent Smith är inte cool, han är massiv... :gremwink:

PS: Känt citat från rpg.net, parafras: 'Hey! Ja måste får berätta om min nya coola karaktär till Mage! Han har en svart rock och solglasögon! Å nu tror ni förstås att har en katana också, men ni har fel. Han har två katanas!'

Katanorna förstörde karaktären... Katanor är coola men inte på en figur med svart rock och solglasögon... :gremsmile:

*Väntar på att det ska bli november då Matrix Revolution och Harry Potter 3 kommer till en biograf nära dig* :gremwink:
 
Top