Nekromanti Varför Eon?

Troberg

Sinister eater
Re: Levlars vara eller inte vara

Känns iaf inte mer abstrakt för mig än färdighetsvärden...
Jag ser i alla fall en tydlig gradskillnad mellan dem.

Det här rör iofs inte bara levels, det finns andra begrepp där abstraktionen inte naturligt passar in i det den abstraherar. Levels är bara ett av de tydligare.

Troberg

Sinister eater

"Levels däremot har inte någon sådan enkel koppling till ett enkelt begrepp."

Hur mycket man har upplevt och vad man har lärt sig på vägen. Mycket enkelt.
Hur mycket man har upplevt skulle jag klassa som erfarenhet, vad man lärt sig som färdigheter.

Grunden i alla abstrakta uppdelningar är att man vill få ett rent snitt, där allting faller prydligt på ena eller andra sidan. När saker gränslar eller faller utanför hela indelningen så har man ett orent snitt. Levels känns som något som faller som en blöt filt över allting.

Edit: Jag diskuterar inte levels som speltekniskt verktyg här, jag diskuterar det i egenskap av abstraktion av spelvärldsföreteelser.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Att ta bort OB...

"...eftersom snittet på ett OB-slag och ett vanligt slag inte är mer än drygt 0,5,"
Hur tänkte du när du skrev det? Snittet på ett normalt slag med en en T6 är 3,5 och med på en OBT6 3,75.. Det är alltså under 0,5 som skillnaden mellan snitten på de olika tärningssätten ligger på.. Eller menade du normal svårighetsgrad (OB3T6) där snittskillnaden blir 0,75?

"Personligen använder jag en nedbantadversion av OB som inte innebär att man bevöer slå om och addera många tärningar, men ändå kan ge tillräckligt höga resultat."
Kan du förklara lite mer? Jag blev intresserad.. Själv så har jag föreslagit en lite uppsnabbad OB-variant där man, istället för slår om två tärningar vid 6:a, slår om en tärning och lägger till 5 på slaget.. Man skulle kunna snabba på det lite till genom att alltid slå en extra tärning som endast läggs till när man maxar någon tärning (om det är två som maxar så måste man visserligen slå en tärning till)..

Fast själv skulle jag slå 20 slag med OB3T6 (eller slumpa fram dem på datorn), sätta upp resultaten på en tabell, numrera slagen och sedan använda mig av 1T20 vid färdighetsslag..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ogillar OB-systemet för det slöar ner hans spelledarstil (slå ofta och avväg om tärningsresultatet är vettigt) och dessutom så vill han nästan aldrig använda tabeller under spelets gång (då även de slöar ner), vilket han skulle vara tvungen till under strider

rax

Swordsman
Re: Obegränsade tärningar och strid

Det känns lite knepigt att det kan vara förödande att slå "för bra" med en tärning.
Well, förödande vill jag kanske inte kalla det, men visst häpnar man ibland över hur en sexa ofta verkar ge upphov till en oändlig serie slag med 1+6, 1+6, 1+6, tills man antingen misslyckats med färdighetsslaget eller fått ihop ett väldigt magert skadeslag.

Eller så kanske det bara är mina tärningar som är olydiga... :gremgrin:

---

Allvarligt talat så sällar jag mig nog till argumentent att Ob-systemet kan ta lång tid att använda, särskilt i strid eller när man använder magi, där det är många slag som skall göras.

Stridssystemet i sig har jag också börjat tröttna på. Vi spelar med hyfsat många frivilliga och husregler i vår grupp, men använder oss egentligen sällan av några särskilt komplicerade anfalls-/försvarsvarianter i strid. Ändå tar det lång tid att ta reda på hur striden gick.

En anledning tror jag är tabellerna för extraskador. I bästa fall ser striden ut så här:

1) Slå initiativslag.

2) Deklarera vad man vill göra (hur många anfall, försvar, andra handlingar).

3) Genomför ett anfall (om man är anfallare) eller ett försvar (om man är försvarare, duh).

4) Ponera att anfallsslaget lyckas och försvaret misslyckas. Slå träffområde (om man inte har siktat in sig på något särskilt).

5) Slå skadeslag.

6) Dra ifrån eventuell skyddsfaktor från rustningar.

7) Är den reducerade skadeverkan 1-9? Läs av på skadetabellerna hur många kryss Trauma, Blödning och Smärta detta orsakade.

8a) Är den reducerade skadeverkan 10 eller mer ger detta en extraskada. Slå en T10 för att se vilken extraskada du orsakade. Läs av hur mycket Trauma, Blödning och Smärta du orsakade.

8b) Var skadeverkan 20 eller mer gör du ytterligare en extraskada som måste slås fram. Upprepa för vart 10:e steg i skadeverkan du uppnår.

8c) Det kan också vara aktuellt med brutna ben, organskador och amputationer - slå fler tärningar för att se vad som händer.

9) Om du har orsakat tillräckligt många kryss Trauma, Smärt eller Blödning slår man nu ett Chock- och/eller Dödsslag för att se om motståndaren blir medvetslös eller dör på fläcken.

10) En anfallsmanöver är nu avklarad.

---

Sen tillkommer ju att man oftast vill försöka levandegöra striden när man som SL eller spelare beskriver vad som händer, men efter en eller ett par rundor är det svårt att upprätthålla en berättande ton i striden.

Skadesystemet är realistiskt och dödligt, men det uppvägs inte av att det tar så lång tid att tolka resultatet av en stridshandling, tycker jag. Då lyckas andra liknande system, som Rolemaster t ex, mycket bättre att kombinera fart med tabelläsning (trodde jag aldrig jag skulle säga om RM! :gremtongue:)

/Rax, gillar mycket med Eon men är inte så förtjust i stridssystemet "in play"

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Att ta bort OB...

/Han som ogillar OB-systemet för det slöar ner hans spelledarstil (slå ofta och avväg om tärningsresultatet är vettigt) och dessutom så vill han nästan aldrig använda tabeller under spelets gång (då även de slöar ner), vilket han skulle vara tvungen till under strider

Ja det var ju iofs en trevlig anledning, men jag tänkte mig mest spelet från spelarsynpunkt nu... *S*

Olle Linge

Snigel
Så här tänkte jag

Hur tänkte du när du skrev det? Snittet på ett normalt slag med en en T6 är 3,5 och med på en OBT6 3,75.. Det är alltså under 0,5 som skillnaden mellan snitten på de olika tärningssätten ligger på.. Eller menade du normal svårighetsgrad (OB3T6) där snittskillnaden blir 0,75?
Du har rätt och jag har fel. När vi på gymnasiet gjorde ett projektarbete om rollspel och matematik räknade vi på en mängd tärningsslag och jag kom ihåg fel orkade inte kolla upp det. Mitt argument kvarstår dock, eftersom skillnaden ju är ännu mindre än vad jag sade. Tack för rättningen!

"Personligen använder jag en nedbantadversion av OB som inte innebär att man bevöer slå om och addera många tärningar, men ändå kan ge tillräckligt höga resultat."
Kan du förklara lite mer? Jag blev intresserad..
Självklart! Om du ger dig till tåls några dagar så jag får korrekturläsa och testa lite själv, släpper jag mitt eget lättspelade system som använder sig av just det systemet jag syftade på. Det fungerar väldigt enkelt. I systemet slår man en, två eller tre t6:or. En av tärningarna man slår är en obegränsad tärning och är i en annan färg. Slår man bara en tärning (man slår fler ju bättre man är, som vanliga d6-system) är den obegränsad, slår man två eller tre är det alltså bara en av tärningarna som obegränsad.

Utfaller OB-tärningen på en sexa, räknar man till resultatet 6 till slaget och slår igen. Detta upprepas tills dess att man inte slår några sexor. Snittet på den här tärningen blir strax över 4, men det går väldigt snabbt och det är bara en gång på 36 om man behöver slå om mer än en gång. Smidigt, javisst! Stay tuned för den äkta varan som kommer ifnnas i din buti...på forumet om några dagar :gremsmile:

Fast själv skulle jag slå 20 slag med OB3T6 (eller slumpa fram dem på datorn), sätta upp resultaten på en tabell, numrera slagen och sedan använda mig av 1T20 vid färdighetsslag..
En av de bättre idéerna jag sett och som jag också har övervägt tidigare, men jag har valt att dissa allting som har med tabeller att göra. I systemet används inga tabeller under själva striden. En invändning är förstås att det går ganska snabbt att lära sig en tabell med 20 värden utantill, men jag tycker att mitt förenklade OB-system fungerar bra nog tillsammans med de övriga reglerna.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Det är sant

men om det hade varit på Eonforumet hade jag ju missat det eftersom jag aldrig tittar in där

Jag också. Det blir ju så om man aldrig spelat det förstås; känns inte så givande att fråga i Eon-forumet när man kan räkna ut nivån på svaren...*Har hört rykten* :gremgrin:

Jarl

Hero

Just levlar som företeelse har jag väl inte så mycket emot
Nej egentligen är det ingen dum grej så länge det inte medför en stadig ökning av "hitpoints". Jag förstår abstraktionen bakom, att erfarna krigare undviker skada bättre och glider ur vägen för hugg så att de bara får skråmor, men jag tycker den är rätt klumpig. Det blir också massa undantag med skador som borde sänka alla oavsett erfarenhet.

Breezzee

Veteran
stridsystem & fantasykänsla

När jag började rollspela tyckte jag det var jättefräckt med spelsystem där det fanns regler för att hugga av fingrar och punktera lungor. Ju mer jag spelar desto mer inser jag att dessa spelsystem förstör mycket av momentum och spelupplevelse.

Nu för tiden föredrar jag enkla snabba system där man slår sin tärningskombo för att träffa, sedan slår för skadan och direkt vet hur bra träffen blir. DoD 91s system är OK om man har erfarna spelare som snabbtkan avgöra hur och var man träffat.

Jag föredrar nog ändå Earthdawns system där man endast slår mot motståndarens totala KP. Det är enkelt, flexibelt, går snabbt och man tillåts i större utsträckning rollspela förloppet.

Breezzee

Veteran

Det är inget fel på levelsystem. Vad jag efterlyser lite är att integrera levlarna i själva spelet som en naturlig del av vardagen. På det sättet flyter berättelsen bättre.

Det samma gäller för övrigt vissa färdighetsbaserade spel där man efter ett långt äventyr har samlat på sig en himla massa erfarenhetspoäng och hipp som happ kan få många nya färdigheter på studs (dvs utan att det finns rimlig förklaring till varför man får dem). Andra färdighetsbaserade system förutsätter att man faktiskt lär sig färdigheterna i en akademi eller med en lärare etc.Vilket jag personligen tycker är att föredra.

Ziaxool

Veteran
Jag håller med dig, men ändå inte. Jag har den gamla versionen av Eon, och tycker att världen är mycket dåligt beskriven. Man får ingen bild av hur raserna ser ut, ingen vidare bra fakta om dem överhuvudtaget faktiskt, och det finns nästan inga kartor.
Spelssytemet tycker jag är OK, men det är lite segt och man tappar ofta bort sig när man ska slå i alla tabeller och hålla på. Men stridssystemet däremot är FÖRFÄRLIGT. Det är på grund av det vi aldrig spelar Eon. Det är ett helvette att spelleda och hålla reda på alla rader och slag man måste ta stup i kvarten och fiender dör ALDRIG. Detta är oerhört frustrerande- blödningstaken går up i max direkt men fienderna dör aldrig. Ärligt talat tror jag aldrig att vi dödade en fiende på "riktigt" vis, utan de fick alltid fly eller "antas vara döda". En spelare har dött en gång, det är allt.

Ceram

Hero
missförstånd i eon1?

Det är ett helvette att spelleda och hålla reda på alla rader och slag man måste ta stup i kvarten och fiender dör ALDRIG. Detta är oerhört frustrerande- blödningstaken går up i max direkt men fienderna dör aldrig. Ärligt talat tror jag aldrig att vi dödade en fiende på "riktigt" vis, utan de fick alltid fly eller "antas vara döda". En spelare har dött en gång, det är allt.
Jag antar att detta beror på en eon 1 uppfattning jag själv gjorde när jag var n00b på spelet. Jag var tvungen att läsa om reglerna ett antal gånger innan jag fattade hur det faktiskt var. Detta system var bökigt och som sagt lätt att missförstå. I eon 2 (eller krigarens väg) är detta åtgärdat med ett par mycket lättavlästa tabeller som är mycket svåra att missuppfatta.

/Ceram, var rysligt förvirrad en stund med eon 1...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo, det är slött. Jag har lyckats somna mellan mina turer att agera, i en spelgrupp på tre spelare+SL, det är mycket tärningsrullande och tabellkikande. Stridssystemet sägs vara realistiskt, frågan är om det är något som är eftersträvansvärt, eller om det räcker att ett system är trovärdigt.

Dock känner jag att Eon (och NeoTech) fyller en viktig roll i det att de gör ett extremt exempel på hur rollspel blir när man lägger stor tyngd på regelmekanismen. Personligen tycker jag att det är ett ganska så avskräckande exempel, något som jag baserar på att jag inte sett något hembygge som kan tävla med Neospelen i komplexitet (jag känner till att Starchallenge kommer att bli rätt stort, men jag har faktiskt inte sett det). Jag undrar faktiskt om dogma-tävlingen ens hade vunnit sådant genomslag om Neospelen inte haft så stora följarskaror som sett dem som de "normala" spelen (på samma vis som min generation menade att Expert var normen). Det är först när man ser det ena extremfallet som man blir medveten om det andra.

Johan K

Gammal & dryg
Var lite motsträvig mot Eon i början när det begav sig att vi skulle lira det.. Just pga att det verkade lite jobbigt med alla tärningsslag & sådant..
Men det jag gillar med Eon är att det är en helt ok värld att lira i, den är ju varken sämmre eller bättre än de flesta världar... Åxå de som befolkar Eons värld är åxå helt ok...
Systemet funkar väll i stort sett nu när man har vant sig vid det.. Var ju mer än lovligt DoD-skadad när jag började lira Eon..

Oldtimer

Slava Ukraini!

Levels känns som något som faller som en blöt filt över allting.
Ibland undrar jag om du skojar eller om du gör sådana här inlägg av någon annan anledning.

Du vet ju mycket väl varför grader finns rent speltekniskt och borde inte ha något problem att se vad de representerar i spelvärlden. Om det nu är något du vill se...

/Mikael - orkar inte med meningslösa diskussioner just nu

Frixeray

Swordsman
Du har den gamla regelboken = du har versionen som har en världsbeskrivning som är längre än en halv sida.

Men som tidigare nämnts, införskaffa helst Krigarens Väg eller, om du inte kan få tag i den, Eon 2. Den är visserligen slutsåld hos Neogames, men kan nog finnas hos olika återförsäljare eller begagnat...

Pom

Swashbuckler
Re: Därför inte Eon

Föresten, hör inte det här hemma på Eonforumet?"

Jag är tveksam till om han hade fått lika nyanserade svar där som här.
Vem vet? Framför allt verkade han efterlysa vad som är bra med Eon, och det torde eonanisterna ha kunnat svara på. :gremsmile:

Big Marco

Läskig

Stridssystemet i sig har jag också börjat tröttna på. Vi spelar med hyfsat många frivilliga och husregler i vår grupp, men använder oss egentligen sällan av några särskilt komplicerade anfalls-/försvarsvarianter i strid. Ändå tar det lång tid att ta reda på hur striden gick.

Jag hoppas kunna strömlinjeforma både strid och skador i Eon III. Det går att göra. Utan att förstöra det som "är Eon".

G

Guest

Guest

Hoppas verkligen det kommer något liknande till n2 också, en på vår spelförening spelledde för första gången med "showdown berlin" jag och en till hjälpte honom, en annan sak som inte bör göras, 2 spelledare är underbart tre var en mardröm, det slutade med att alla dog, för att vi inte hade samma uppfattning av reglerna, de är ju lite svårtolkade, en slimmning gör det ju helt klart lättare för nybörjare. Jag skriver lika trassligt som vanligt, tyvärr.