Nekromanti Varför Eon?

Breezzee

Veteran
Joined
18 Apr 2004
Messages
13
Location
Göteborg & Luleå
Jag har precis flyttat söderut och har då till min stora förvåning upptäckt att de allra flesta spelar Eon här nere. Jag måste ha missat något vässentligt. Mina erfarenheter av Eon hittills har varit att de har en mycket bra utrustningslista...
Världen tycks vara rätt medioker, spelsystemet tråkigt och alldeles för dödligt.

Själv har jag testat fler fantasyspel än jag kan komma ihåg och Eon tillhör inte direkt min top 10 lista...

Har jag haft fel spelledare, eller varför är Eon så populärt?

/Robert
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Om inte annat var det helt rätt i tiden när det kom.

1. Det fanns inga andra svenska standardfantasyspel.
2. Det var inne med detaljism och konsekvenstänkande då.

Det har lett till att:

1. Det finns en väldig massa spelare som började sin rollspelskarriär med Eon.
2. Spelet har hållit sig i toppen vilket inneburit en himla massa extraböcker, vilket ju är populärt.

Vi får väl se hur konkurrensen mellan Drakar och Demoner och Eon (och Dungeons and Dragons?) kommer arta sig när Eon (snart?) kommer i sin tredje version...
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Personligen tycker jag att eon är bättre på grund av det underbara ob-systemet samt att jag avskyr allt med levlar och hitpoints.. där känns trauma och smärta med dödslag osv mycket bättre.. det är min åsikt iaf :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Du vet, bara för att man inte spelar Eon behöver man inte spela med levlar och hitpoints. Det finns många vettiga spel. (Därmed inte sagt att jag kategoriskt fördömer levels heller.)


/Dimfrost
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
därför eon

Världen tycks vara rätt medioker,
Nej världen är intressant, mycket bra till och med på det lokala perspektivet. Men om du med medioker menar ickeextrem har du nog rätt...

spelsystemet tråkigt
Spelsystemet är inte tråkigt åtminstone inte när man som jag lärt sig hantera det och lätt kan hitta på svårighet och så om man inte orkar slå upp det eller kan utantill. Stridssystemet kan ta lite lång tid när spelledaren är orutinerad men det går över.

och alldeles för dödligt.
Absolut inte, visst dör man offta om man blir träffad av ett tvåhandsvärd i huvudet eller ett spjut i bröstet och saknar skydd. Det tycker jag inte är negativt utan helt enkelt gör att spelarna inte springer in i strid utan att tänka. De flesta tar föresten i vänster underarm och gör inte någon extraskada och är altså inte alls dödliga.

Har jag haft fel spelledare, eller varför är Eon så populärt?
Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att eon känns hemtrevligt. Det går enkelt att spela både jordnära och storskaligt utan att behöva ändra något...

/Ceram, tycker om att ha hemtrevligt :gremgrin:
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Precis allting utom..

...Obt6 verkar intressant med det spelet. Dessvärre gillar jag inte ens obt10, så jag vet inte; skulle det vara någorlunda oproblematiskt att modda tärningssystemet månntro?

Hur som helst vill jag prova på Eon någon gång.
 

Breezzee

Veteran
Joined
18 Apr 2004
Messages
13
Location
Göteborg & Luleå
Obegränsade tärningar

Obegränsade tärningar tycker jag om. :gremsmile:
Men jag föredrar Earthdawns system för obegränsade tärningar. Det känns lite knepigt att det kan vara förödande att slå "för bra" med en tärning. Maxade tärningar skall alltid vara eftersträvansvärt. Även Exalteds system (whitewolf variant) är bättre än Eons.
 

Breezzee

Veteran
Joined
18 Apr 2004
Messages
13
Location
Göteborg & Luleå
Levlars vara eller inte vara

Jag håller med om att level system i de flesta fall är klart sämre än andra. Av den enkla anledningen att det är svårt att integrera i spelvärlden. Ofta blir det ett speltekniskt begrepp som inte existerar i spelvärlden. Earthdawn är ett lysande undantag, där rollpersoner ofta skryter med, (eller döljer) hur högcirkliga de är. Anledningen till att det fungerar så bra är att man måste studera vid en akademi för att stiga i cirkel (level).

DoD 6 är ett bra exempel på ett mindre lyckat försök till svenskt levelbaserat system. Tack för att de övergav den tanken snabbt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Levlars vara eller inte vara

Jag håller med om att level system i de flesta fall är klart sämre än andra. Av den enkla anledningen att det är svårt att integrera i spelvärlden. Ofta blir det ett speltekniskt begrepp som inte existerar i spelvärlden.
Mycket bra kommentar!

Jag har inte tänkt på det i en så vid bemärkelse förut. Jag har tidigare förordat att måttenheter ska vara verkliga måttenheter för att bli begripliga, men det här är ju också självklart när man tänker efter. Alla begrepp man använder bör ha en tydlig motsvarighet i spelvärlden. Man ska kunna peka på något och säga "Där är det!".

Levels funkar, precis som du säger, inte så. De är en enorm soppa som på något diffust sätt anger allmän braighet genom att pilla i massor av olika detaljer. De blir väldigt diffusa och svåra att relatera till.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Re: Levlars vara eller inte vara

Jag håller med om att level system i de flesta fall är klart sämre än andra. Av den enkla anledningen att det är svårt att integrera i spelvärlden. Ofta blir det ett speltekniskt begrepp som inte existerar i spelvärlden.
Och hur många speltekniska begrepp som inte existerar i spelvärlden hittar du inte i varenda rollspel du läser? Det är självklart för mig att spelreglerna beskriver en del saker i begrepp som rollfigurerna inte direkt kan uttrycka i spelvärlden. Grader hos rollfiguren är bara ännu ett.

Så det argumentet tycker jag faller helt platt.

/Mikael - som har svårt att förstå hur folk kan haka upp sig på ett alldeles utmärkt speltekniskt begrepp på det viset
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Levlars vara eller inte vara

Och hur många speltekniska begrepp som inte existerar i spelvärlden hittar du inte i varenda rollspel du läser? Det är självklart för mig att spelreglerna beskriver en del saker i begrepp som rollfigurerna inte direkt kan uttrycka i spelvärlden. Grader hos rollfiguren är bara ännu ett.

Så det argumentet tycker jag faller helt platt.
De kanske inte finns som ett konkret föremål, men kan man ändå se vad de representerar väldigt lätt. Man kan peka på hitpoints och säga att de representerar hur skadad man är. Enkelt. En färdighet representerar ens kunskap inom ett område. Också enkelt. Levels däremot har inte någon sådan enkel koppling till ett enkelt begrepp.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Re: Levlars vara eller inte vara

"Levels däremot har inte någon sådan enkel koppling till ett enkelt begrepp."

Hur mycket man har upplevt och vad man har lärt sig på vägen. Mycket enkelt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Levlars vara eller inte vara

En färdighet representerar ens kunskap inom ett område. Också enkelt. Levels däremot har inte någon sådan enkel koppling till ett enkelt begrepp.

"Borde vi inte hjälpa honom?"
"Äh, Wuhlgar var en ärrad veteran när du och jag försökte lära oss att hålla svärden i rätt ände. Han får man inte ner så lätt."
Känns iaf inte mer abstrakt för mig än färdighetsvärden... Jämför de färdiggjorda kategorierna av SLP som är så vanliga i många spel, som ofta brukar vara graderade, t.ex "Nybörjar-buse, Normal buse, Erfaren buse" -- det skulle gå lika bra att kalla dem "Buse: level 1, level 2, level 3".

--
Åke
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Att ta bort OB...

...är ju inte så jättesvårt, eftersom snittet på ett OB-slag och ett vanligt slag inte är mer än drygt 0,5, vilket innebär att du förmodlingen inte ens behöver ändra på något alls i spelet. Haken blir ju att det kan finnas moment där det är tänkt att det ska gå att lyckas, om man har tur, där det nu inte går att lyckas på något sätt. Personligen använder jag en nedbantadversion av OB som inte innebär att man bevöer slå om och addera många tärningar, men ändå kan ge tillräckligt höga resultat. Jag tycker det är bra att ha någon form av OB, men den som finns i Neogames spel tar på tok för lång tid att slå fram om man har otur och slår många sexor.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Levlars vara eller inte vara

Värst vad du var ömfotad då. Jag som trodde att du skulle vara betydligt mer hårdhudad vid det här laget. :gremsmile:

Just levlar som företeelse har jag väl inte så mycket emot. Men om de ska finnas med så föredrar jag många levlar där varje level inte för med sig så värst stora förändringar så att det blir en något mjukare kurva. Sedan bör världen också vara konstruerad på ett sådant sätt att allting inte ballar ut bara för att rollpersonerna nått en viss nivå.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Olika spelstilar, ju

Och hur många speltekniska begrepp som inte existerar i spelvärlden hittar du inte i varenda rollspel du läser?
Du har helt rätt. Varje regel är utformad för en viss spelstil. Levlar fungerar utmärkt om man accepterar att det är på levelsättet som rollpersonerna kommer att utvecklas och bli erfarnare på sitt gebit. I sådana fall är faktiskt levelsystem överlägsna färdighetssystem (=där man utvecklas i enskilda färdigheter).

Men om man inte accepterar att rollpersonerna måste utvecklas på det sättet? Om man vill gå utöver de (rätt strikta) ramar som levelsystemet trots allt ändå förutsätter? Då behöver man ett annat, flexiblare, system.

Däremot skall man inte lura sig att tro att färdighetssystemen är "verkligare" än levelsystemen. De är, precis som du skriver, bara en annan sorts abstraktion. De är enbart trovärdigare om man accepterar att spela på just det sättet som de reglerna är utformade för att klara av. (Bland annat så är de reglerna godtyckligare och kan utnyttjas på väldigt verklighetsfrämmande sätt om spelarna får för sig att powergejma)

---

Två regler utformade för två olika spelsätt. Det är anledningen till att en spelare kan tycka att levlar inte alls passar honom fastän du tycker att de är utmärkta.

(Sedan finns det förstås sådana som jag också, som menar att spelare inte skall behöva acceptera någon påtvingad spelstil överhuvudtaget, utan få bestämma själva hur deras rollpersoner skall få utvecklas, men det är ju i grund och botten också något som spelarna måste acceptera, så återigen har man ett läge där mina "regler" för erfarenhet är utformade för att passa just den spelstil som jag tycker om.

Även om jag ändå tycker att just mitt sätt är lämpligast eftersom det innebär störst frihet för spelarna att individualisera sina rollpersoner och eftersom det dessutom tar minst tid i anspråk, vilket gör att man kan ägna full koncentration på stämningen i äventyret istället. Dessutom försvinner fokuseringen på rollpersonernas bedrifter och hamnar istället på den sortens utveckling som spelaren själv tycker passar dennes rollperson (mental utveckling? mognad? tillfredsställelse? bittra erfarenheter? utveckling genom omskolning? erfarenhet genom misstag?) -alla är de möjligheter som jag tycker kan vara viktiga, ingen av de emuleras någorlunda vettigt av varken level- eller färdighetssystemen. Därför är jag bäst.)

/Rising
som förstås skojade.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Därför inte Eon

Stridssystemet kan ta lite lång tid när spelledaren är orutinerad men det går över.
Poängen kvarstår i alla fall att Eon är ett ganska komplicerat och detaljrikt system och hur gärna man än vill att Eon ska vara snabbspelat så kommer enklare spel alltid att vinna den tävlingen. Detta är i alla fall för mig är hela anledningen till att jag inte vill använda Eons regler, de är för komplicerade och tar för lång tid, relativt många andra spel.

Föresten, hör inte det här hemma på Eonforumet? :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Därför inte Eon

"Föresten, hör inte det här hemma på Eonforumet?"

Jag är tveksam till om han hade fått lika nyanserade svar där som här. :gremwink:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det är sant

Jag har inget emot att det diskuteras här, därav smileyn. En lite dos Eon om året går bra att prata, men om det hade varit på Eonforumet hade jag ju missat det eftersom jag aldrig tittar in där :gremlaugh:
 
Top