Olika spelstilar, ju
Och hur många speltekniska begrepp som inte existerar i spelvärlden hittar du inte i varenda rollspel du läser?
Du har helt rätt. Varje regel är utformad för en viss spelstil. Levlar fungerar
utmärkt om man accepterar att det är på levelsättet som rollpersonerna kommer att utvecklas och bli erfarnare på sitt gebit. I sådana fall är faktiskt levelsystem överlägsna färdighetssystem (=där man utvecklas i enskilda färdigheter).
Men om man inte accepterar att rollpersonerna måste utvecklas på det sättet? Om man vill gå utöver de (rätt strikta) ramar som levelsystemet trots allt ändå förutsätter? Då behöver man ett annat, flexiblare, system.
Däremot skall man inte lura sig att tro att färdighetssystemen är "verkligare" än levelsystemen. De är, precis som du skriver, bara en annan sorts abstraktion. De är enbart trovärdigare om man accepterar att spela på just det sättet som
de reglerna är utformade för att klara av. (Bland annat så är de reglerna godtyckligare och kan utnyttjas på väldigt verklighetsfrämmande sätt om spelarna får för sig att powergejma)
---
Två regler utformade för två olika spelsätt. Det är anledningen till att
en spelare kan tycka att levlar inte alls passar honom fastän du tycker att de är utmärkta.
(Sedan finns det förstås sådana som jag också, som menar att spelare inte skall behöva
acceptera någon påtvingad spelstil överhuvudtaget, utan få bestämma
själva hur deras rollpersoner skall få utvecklas, men det är ju i grund och botten också något som spelarna måste acceptera, så återigen har man ett läge där mina "regler" för erfarenhet är utformade för att passa just den spelstil som jag tycker om.
Även om jag ändå tycker att just mitt sätt är lämpligast eftersom det innebär störst frihet för spelarna att individualisera sina rollpersoner och eftersom det dessutom tar minst tid i anspråk, vilket gör att man kan ägna full koncentration på stämningen i äventyret istället. Dessutom försvinner fokuseringen på rollpersonernas
bedrifter och hamnar istället på den sortens utveckling som spelaren
själv tycker passar dennes rollperson (mental utveckling? mognad? tillfredsställelse? bittra erfarenheter? utveckling genom omskolning? erfarenhet genom misstag?) -alla är de möjligheter som jag tycker kan vara viktiga, ingen av de emuleras någorlunda vettigt av varken level- eller färdighetssystemen. Därför är jag bäst.)
/Rising
som förstås skojade.