Gemini, som nämnts tidigare, är ju intressant i det sammanhanget. Då finns det en drottning (enda kvinnan) som bor i järnalvernas hem i bergen. Hon har fyra älskare (vasaller) som alla kämpar om hennes gunst och deras avkomma bildar olika klaner typ. De kämpar och intrigerar mot varandra, men är biologisk lojala mot drottningen. Sedan har olika alver olika mycket saeculum (livskraft) som bestämmer deras rang och typ mentala förmåga. De lägsta är typ som zombies, hjärndöda arbetare, och lämnar sällan samhället, upp till vasallerna som har högst, näst efter drottningen. I mitten finns individer som tenderar att vara ganska individuella, lämnar boet, och är mest människoliknande och bäst passande för äventyrande.
Vad jag minns så fungerade järnalver bra som SLPs men mindre bra som RP. Allt kring dem var som hämtat från en skräckfilm, ju mer man grävde ju mer omänskliga upplevdes de och äcklad blev man. (Skulle jag göra nytt försök idag så skulle jag nog lägga till att de alver som lämnar järnalvssamhället glömmer bort livet där, men kanske får återblickar som obegripliga, mardrömslika bilder som förföljer dem.)
Vill man testa att spela invånare i ett samhälle med matriark (någon slags extremvariant) och djupt omänskliga alver så är Gemini ett starkt tips. (Jag hade dock bytt ut regelsystemet.)