Nekromanti Varför det är jobbigt att ta fel på kön

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Arfert said:
w176 said:
Arfert said:
ok.. tja, både samhället och de flesta individer ser det som viktigare. Eftersom könet för de flesta är en stor del av självbilden. Något de flesta har hela livet, till skillnad för mer flyktiga saker som jobb, nationalitet eller till och med sexuella prefernser.

Vilket också gör det mer "spännande" när man leker med könsgränserna och så vidare.
Och anledningen för at de flesta individer ser olika identitetsgrundade faktorer som viktiga beror på samhället som format dom. Individer formas av samhället i mångt och mycket.
Så gener har noll med saken att göra? Eller?
Nej, men genetik och anlag samspelar alltid med en omgivning.

Men jag tror huvuda det okej att få spela ett annat kön på samna sätt som man får spela alv i rollspel till stor del handlar om kultur och vana i det här faller
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ond bråd död said:
Recca said:
Ond bråd död said:
om vi talar om verkligheten så är det väldigt pinsamt att råka missta någon för fel kön eftersom det är en förolämpning. En kvinna som kan misstas för man är nog inte särskilt vacker. Åt andra hållet är nog mindre allvarligt.

I spel tror jag inte det stör mig.
Scuse moi?

Könsroller är inte endast utseende. Fjolliga män är ju typ det minst respekterade i samhället. o_O
Jag utgår från utseende eftersom det handlar om att missta någons kön. Visst, det går ju att missta utifrån namn eller när man bara träffar personen online, men det är ju inte särskilt allvarligt.
Jag tror jag var lite snabb på avtryckaren där kanske. :gremsmile:

Jag förstår vad du menar, så är det ju. Sen kan man ju inte veta om personen skulle uppskatta att man sa "hen" heller. Det kanske är världens förolämpning det med...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vinterskog said:
Tycker också frågeställningen känns totalt främmande... då och då glömde till exempel Vitulv (SL) bort att min karaktär Kelis var tjej när vi körde Pathfinder. Sånt händer. Bryr mig inte ett smack om det.
Blir lite rädd för att spela på konvent nu! Tänk om man spelar med någon och så tar man fel på könet under spel och den personen blir skitsur och sitter å obsessar över det resten av spelet för att hon/han blivit kränkt.
Skulle bli ytterst förvånad om det inträffade. :gremwink:
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Så jag håller med dig om att i rollspel finns det en massa saker man glömmer och skadar the substention of belief, och att det därför är onödigt att begränsa vilket kön man får spela i mitt tycke.
Nu har jag missat nått! Var skrev någon att man inte ska få spela nån annan än sitt eget kön?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Vinterskog said:
Så jag håller med dig om att i rollspel finns det en massa saker man glömmer och skadar the substention of belief, och att det därför är onödigt att begränsa vilket kön man får spela i mitt tycke.
Nu har jag missat nått! Var skrev någon att man inte ska få spela nån annan än sitt eget kön?
I en annan tråd.

EDIT: och det var bara en sak som gällde vid den personen spelbord, inte något som jag tog att gälla en uppmaning till alla i hela världen att göra så.

:gremlaugh:

/Magnus
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Skulle bli ytterst förvånad om det inträffade.
Jo. Samma här! men hade iofs varit en minnsvärd upplevelse!

"Jag är kvinna din idiot! se mig inte för könet jag är i verkligeheten! Se min karaktär!!! Jag är kvinna och jag har RAKT HÅR!!! Inte lockigt! Kvinna med RAKT HÅR hur svårt ska det vara å förstå!!!!"
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vinterskog said:
Tycker också frågeställningen känns totalt främmande... då och då glömde till exempel Vitulv (SL) bort att min karaktär Kelis var tjej när vi körde Pathfinder. Sånt händer. Bryr mig inte ett smack om det.
Blir lite rädd för att spela på konvent nu! Tänk om man spelar med någon och så tar man fel på könet under spel och den personen blir skitsur och sitter å obsessar över det resten av spelet för att hon/han blivit kränkt.
Haha. Det var ett tillfälle efter jag presenterat min RP med namnet Mercury (igår när vi lirade AW) och SL (Pilzeman) sa: "Som freddy Mercury!"

Eftersom jag tyckte det var ett jätteslött skämt (det var lite spralligt i gruppen sådär sent på kvällen och en del riktigt lågtflygande skämt fick passera bäst-före-filtret) så tittade jag bara lite dött på Pilzeman och han skyndade sig att förklara "jag menade ju inte att din rp var som freddy mercury alltså..."

Fun times. :gremsmile:
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
I en annan tråd.

EDIT: och det var bara en sak som gällde vid den personen spelbord, inte något som jag tog att gälla en uppmaning till alla i hela världen att göra så.
Aha
Alltså jag har väl haft liknande upplevelse men det var en "kompis" eller "idiot" hur man vill benämna det som jag spelade med som ALLTID skulle spela kvinnliga karaktärer. Men han spelade dem typ som om de var strippor eller porrskådisar å typ bara skulle ha stora vapen och små kläder och tja. Vi försökte spela Eon liksom! Det blev bara pajas av allt. De gånger han spelade manliga rollpersoner så gick det bättre för då blev han inte så överdriven.

Så han borde inte spela nån av annat kön.

men som sagt. Har inte så mycket med kön att göra som att han inte klarade vissa roller.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
klart att det är OK att spela ett annat kön. Det gör ju folk hela tiden, i synnerhet sen WoW kom och killar började spela tjejer på allvar. Däremot tror jag satt det är ovanligare att tjejer spelar killar, men det är bara en gissning.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Magnus Seter said:
Vinterskog said:
Så jag håller med dig om att i rollspel finns det en massa saker man glömmer och skadar the substention of belief, och att det därför är onödigt att begränsa vilket kön man får spela i mitt tycke.
Nu har jag missat nått! Var skrev någon att man inte ska få spela nån annan än sitt eget kön?
I en annan tråd.

EDIT: och det var bara en sak som gällde vid den personen spelbord, inte något som jag tog att gälla en uppmaning till alla i hela världen att göra så.

:gremlaugh:

/Magnus
Jag har för mig att jag läste det för rätt länge sen om nån spelgrupp.

Vad som slår mig när jag läser om såna regler/sociala kontrakt är: hur löser man ifall någon identifierar sig med ett kön som SL/övriga inte uppfattar att den personen tillhör? Blir det pudelpoäng som avgör då? Befinner man sig inte i en extremt prekär situation om man inte bara helt sonika tillåter alla att spela vilka kön de vill?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Arfert said:
Däremot tror jag satt det är ovanligare att tjejer spelar killar, men det är bara en gissning.
Jag kan inte svara på hur vanligt det är, men jag har sett det som föreslagen "lösning" för tjejer som utsatts för sexuella trakasserier och liknande i onlinespel.

"Vaddå, det är väl bara att spela kille så slipper du det där..."
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Vad som slår mig när jag läser om såna regler/sociala kontrakt är: hur löser man ifall någon identifierar sig med ett kön som SL/övriga inte uppfattar att den personen tillhör? Blir det pudelpoäng som avgör då? Befinner man sig inte i en extremt prekär situation om man inte bara helt sonika tillåter alla att spela vilka kön de vill?
Som sagt. Jag tror det beror på anledningen.
Jag har faktiskt inte hört talats om att folk inte fått spela de kön de vill men däremot så har man ju hört folk som pratat om att de har haft problem med att vissa pesroner gång på gång spelar samma roll å gör det dåligt.

Han som alltid ska spela alven gång på gång å sedan inte ens kan spela en alv efter hur de fungerar i spelet

Eller han som alltid ska spela den "kaxiga" karaktären oavsett vilken typ av kampanj det är å vad han har för rollperson.

Sedan eftersom det handlar om kön och jag inte vill bli påhoppad så kan ni byta ut han i exemplen ovan till hon/den/det/tingesten eller valfri sak
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Arfert said:
Däremot tror jag satt det är ovanligare att tjejer spelar killar, men det är bara en gissning.
Jag kan inte svara på hur vanligt det är, men jag har sett det som föreslagen "lösning" för tjejer som utsatts för sexuella trakasserier och liknande i onlinespel.

"Vaddå, det är väl bara att spela kille så slipper du det där..."
Säkert intressant, men vad har det med saken att göra?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Recca said:
Arfert said:
att fjolliga män skulle vara de minst respekterade är en överdrift. De är ju fortfarande män. Och ofta framgångsrika och välavlönade. Bra jobb, lägenheter i bra lägen etc.

Det finns grupper som är betydligt mindre respekterade. Typ frånskilda, arbetslösa, kedjerökand och överviktiga medelålders kvinnor i betongförort. För att ta extremen.
För att vara män menar jag. Inom den manliga kategorin, dvs.
Jag vet inte riktigt, jag. Om man ska porträttera en stereotyp manlig loser är det väl sällan fjollighet man tar fasta på, utan snarare traditionellt manliga arbetarklass-turned-arbestlösattribut: låg utbildning, kasst socialt nätverk, kass hygien och allmän sunkighet, fördomar mot kvinnor/invandrare/homosexuella, riskbeteende för spel- och alkoholmissbruk, etc.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Recca said:
Arfert said:
att fjolliga män skulle vara de minst respekterade är en överdrift. De är ju fortfarande män. Och ofta framgångsrika och välavlönade. Bra jobb, lägenheter i bra lägen etc.

Det finns grupper som är betydligt mindre respekterade. Typ frånskilda, arbetslösa, kedjerökand och överviktiga medelålders kvinnor i betongförort. För att ta extremen.
För att vara män menar jag. Inom den manliga kategorin, dvs.
Jag vet inte riktigt, jag. Om man ska porträttera en stereotyp manlig loser är det väl sällan fjollighet man tar fasta på, utan snarare traditionellt manliga arbetarklass-turned-arbestlösattribut: låg utbildning, kasst socialt nätverk, kass hygien och allmän sunkighet, fördomar mot kvinnor/invandrare/homosexuella, riskbeteende för spel- och alkoholmissbruk, etc.
Ja, typ så. De i min bekantskaps som kan beskrivas "fjolliga" är inte några losers alls, tvärtom. De har uppnått en avsevärd status av olika skäl.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Arfert said:
Säkert intressant, men vad har det med saken att göra?
Ingenting alls; utom att man eventuellt kan gissa sig till att det finns en hel del tjejer som väljer just att spela manliga rollpersoner i WoW etc för att slippa slemmiga typer. Så jag gissar att det inte är speciellt ovanligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Svarte faraonen said:
Jag vet inte riktigt, jag. Om man ska porträttera en stereotyp manlig loser är det väl sällan fjollighet man tar fasta på, utan snarare traditionellt manliga arbetarklass-turned-arbestlösattribut: låg utbildning, kasst socialt nätverk, kass hygien och allmän sunkighet, fördomar mot kvinnor/invandrare/homosexuella, riskbeteende för spel- och alkoholmissbruk, etc.
Det beror väldigt mycket på vem "man" är, skulle jag säga. Bland arbetarklass/arbetslösa/lågutbildade med fördomar mot kvinnor/invandrare/homosexuella är det nog fortfarande fjolligheten man tar fasta på "Inte en riktig man" etc.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Ja, typ så. De i min bekantskaps som kan beskrivas "fjolliga" är inte några losers alls, tvärtom. De har uppnått en avsevärd status av olika skäl.
Därmed, förstås, inte sagt att det generellt sett är lättare att vara fjollig än traditionellt manlig, bara att loserstereotypen ser ut på ett visst vis. Muthafuckin intersektionalitet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
som sagt, har man en modern urban livstil och bor på en sådan plats så betyder det inte så mycket.
 
Top