Nekromanti Varför det är jobbigt att ta fel på kön

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Hej, en ganska intressant diskussion uppstod i tråden om lappar som välkomnar spelaren på konvent.

Det var en diskussion kring att det känns jobbigare att ta fel på vilket kön en roll är, än till exempel ta fel på dess namn, yrke, ålder, etnicitet, ras, funktion/funktionshinder, om någon har blå eller bruna ögon, hårlängd, klass, musiksmak osv.

För så känns det. För vi uppfostrade att känns så.

I vårt samhälle är kön en identitetsgrundande faktor. Identitetsgrundade faktorer är de faktorer samhället förväntar sig att man ska tolka och basera sin och andras identitet kring. Lockigt/rakt hår är inte i vårt samhälle identitetgrundade faktorer, men kön, etnicitet och klass m.m. det. Hur man prioriterar identitetsgrundade faktorer och vad som ses dom identitetsgrundade faktorer är kulturellt. Sverige har inte kast, så i Sverige är inte kast en identitetgrundade faktor. Sverige är ett klassamhälle, men klass troligen mindre av en identitetsgrundade faktor idag än det var på 1800talet för klassresor var svårare då.

När man inte har koll på någon identitetsgrundade faktorer kan det kännas jobbigt. Det skitpinsamt att ta fel på vad för kön någon har, eller inte veta vilket kön någon har för då känns det som om man inte vet hur man ska bemöta dom.

Detta kan blöda in i rollspel. Misstar du Nisses kön i verkligheten ses det som ett större socialt misstag än om du misstar hans yrke. För att kön är en identitetsgrundade faktor vårt samhälle ser som viktigare.

Detta kan bleed in i rollspel att göra att könsmisstaget även i rollspel kan kännas som jobbigare för vissa.

Därför kan de kännas jobbigare att inte ha koll på en rolls kön än att inte ha koll på en massa annat. Trots att det för rollspelsäventyret kanske spelar mindre roll om helaren är en hon, han eller hen, än om man misstar helaren för en krigare.

Grejen är att i rollspel töjer man hela tiden på substention of belief. Far jag på ett lajv så köper jag liksom att jag inte riktigt har koll på grannen jag känt i hela livet heter eller om grannen är fiskare eller bagare, även om jag brode ha stenkoll på det.

Däremot är det trist att sätta upp restriktioner för folk får spela med argumentet att de bryter ”substention of belief” men bara göra det för vissa saker inte för andra. Har jag inte koll på om Trax är helare eller krigare, så bryter det substention of belief lika mycket som om jag inte vet rollens kön. Och det kan leda till konstigheter i scenerna vi spelar.

Däremot tycker jag personligen att det suger att begränsa folk till att de bara får spela saker som stämmer överens med identitetsgrundade faktorer. Att man bara får spela sitt eget kön, ålder, klass, etnicitet, och vad de nu kan vara. Bara för att det känns lite jobbigt att inte veta någons kön.

För det finns en enkel lösning på det här. När man skriver namnlappar (som är grymt praktiska på konvent) kan man skriva tex:

”NAMN
YRKE – KÖN”

Till exempel:

”TRAX
HELARE –MAN”

Som hjälp att hålla koll på de saker som är viktiga vet om de andra rollerna under äventyret.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..ok, om jag har förstått dig rätt: Det är mer pinsamt om jag glömmer att Chrulls karaktär är en tjej än att jag glömmer att den är en Fighter? Korrekt uppfattat?

I så fall håller jag inte med dig alls, man glömmer ju sådana detaljer hela tiden vid spelbordet. Varför skulle det vara pinsammare?

Men jag kanske missförstod det du skrev. Är trött idag.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Nja, nja inte riktigt.

Jag menar att det kan kännas jobbigare om det blir bleed med verkligheten.

Misstar du Chrulls kön i verkligheten ses det som ett större socialt misstag än om du misstar hans yrke. För att kön är en identitetsgrundade faktor vårt samhälle ser som viktigare.

Detta kan bleed in i rollspel att göra att könsmisstaget även i rollspel kan kännas som njobbigare för vissa.

Edit: Men jag håller helt klart att det är en vanefråga. Liksom, det här problemet botar snabbt bär man vänjer sig att folk spelar andra kön än de har.

Editerar ursprungsinlägget som tydlighet
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ok.. tja, både samhället och de flesta individer ser det som viktigare. Eftersom könet för de flesta är en stor del av självbilden. Något de flesta har hela livet, till skillnad för mer flyktiga saker som jobb, nationalitet eller till och med sexuella prefernser.

Vilket också gör det mer "spännande" när man leker med könsgränserna och så vidare.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
om vi talar om verkligheten så är det väldigt pinsamt att råka missta någon för fel kön eftersom det är en förolämpning. En kvinna som kan misstas för man är nog inte särskilt vacker. Åt andra hållet är nog mindre allvarligt.

I spel tror jag inte det stör mig.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Arfert said:
ok.. tja, både samhället och de flesta individer ser det som viktigare. Eftersom könet för de flesta är en stor del av självbilden. Något de flesta har hela livet, till skillnad för mer flyktiga saker som jobb, nationalitet eller till och med sexuella prefernser
Det är ju väldigt på modet nu att vara jättekorrekt med detta å säga att inte kön har någon betydelse å så men det har det såklart.

Sedan kan man säga att det inte spelar roll men det är ju bara något man intalar sig naivt.

I rollspel så kan man ju glömma massor med saker om andras rollpersoner och där spelar det ju ingen stor roll egentlige.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag är på Lincon. ^^ Woo Yaay.

Vi spelade Shab al hiri roach med inverterade könsroller. Vet inte om det är det här du menar, men Genesis spelade kvinna, jag man, och Zimith kvinna. Det uppstod en del tillfällen då man refererar i beskrivningar av vad man gör med andras RP's i åsyftan, då man sa fel kön på dem. Det var ju inte pinsamt, för det är man ju skitvan vid verkligen, men däremot blev det (och blir typ jämnt) lite förvirrat sådär. Zimith kan säga nåt i stil med "Jag stjäl hennes bil" och mena att hans RP snor Alberts bil. Albert var min RP. Då är det ju bleed i rollspelet. Är det detta du menar?

Jag brukar inte uppleva att jag själv har jättestora svårigheter med att ingame benämna mina medspelare med det kön de spelar men misstag sker, och det är inget jag vanligtvis reagerar på och skäms över när det väl sker. Snarare är det ett problem om man hänger upp sig på det för mycket, eller om man i samma mening pratar om många karaktärer och det blir svårt att veta vilka man menar för att man tar fel på kön på nån.

____________

Jag håller med dig i trådstarten, det låter rimligt med de därna faktorerna du talar om.

Men jag undrar om det inte finns ett till djup som du inte tar upp så mycket?

För sammanblandning av kön kan ju bli en jobbig grej också iom hur kulturen ser på det kvinnliga kontra det manliga. Det är ju mer "förnämt" i nån sorts generell samhällelig/social bemärkelse att ha manliga attribut än kvinnliga. Absolut inte jämnt och ständigt alltså men i många av kulturen bestämda sammanhang uppskattas traditionellt manliga egenskaper. Saker som ambition, styrka, ta-för-sig-mentalitet och lite annat som är bra att ha och ses med respekt. Det outroverta aktiva könet kontra det introverta, passiva. Yeah yeah, old news.

Men frågan är alltså, är detta något som borde tas upp i en sån här diskussion?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ond bråd död said:
om vi talar om verkligheten så är det väldigt pinsamt att råka missta någon för fel kön eftersom det är en förolämpning. En kvinna som kan misstas för man är nog inte särskilt vacker. Åt andra hållet är nog mindre allvarligt.

I spel tror jag inte det stör mig.
Scuse moi?

Könsroller är inte endast utseende. Fjolliga män är ju typ det minst respekterade i samhället. o_O
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vinterskog said:
Arfert said:
ok.. tja, både samhället och de flesta individer ser det som viktigare. Eftersom könet för de flesta är en stor del av självbilden. Något de flesta har hela livet, till skillnad för mer flyktiga saker som jobb, nationalitet eller till och med sexuella prefernser
Det är ju väldigt på modet nu att vara jättekorrekt med detta å säga att inte kön har någon betydelse å så men det har det såklart.
På vilket sätt då? Är det inte så att kön som kategori med definitiva ramar som avgör könsrollernas möjligheter till viss/stor del börjar luckras upp och att detta i sin tur får ett bleed (dvs konsekvenser) i samhället och framförallt kanske språket?

Att säga att det "är på modet att vara jättekorrekt" låter som att det inrymmer en hög förutfattade meningar alternativt att det handlar om en ganska ytlig sammanfattning av upplevda trender.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Arfert said:
ok.. tja, både samhället och de flesta individer ser det som viktigare. Eftersom könet för de flesta är en stor del av självbilden. Något de flesta har hela livet, till skillnad för mer flyktiga saker som jobb, nationalitet eller till och med sexuella prefernser.

Vilket också gör det mer "spännande" när man leker med könsgränserna och så vidare.
Och anledningen för at de flesta individer ser olika identitetsgrundade faktorer som viktiga beror på samhället som format dom. Individer formas av samhället i mångt och mycket.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
att fjolliga män skulle vara de minst respekterade är en överdrift. De är ju fortfarande män. Och ofta framgångsrika och välavlönade. Bra jobb, lägenheter i bra lägen etc.

Det finns grupper som är betydligt mindre respekterade. Typ frånskilda, arbetslösa, kedjerökand och överviktiga medelålders kvinnor i betongförort. För att ta extremen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag måste nog säga att jag ställer mig frågande inför hela problematiken. Dels för att jag nog inte upplevt att någon jag spelat med haft problem att minnas en annan rollpersons kön. Dels för att jag inte riktigt ser varför det skulle vara så jobbigt om någon råkade säga "henne" om en kvinnas manlige rollperson. Men jag får väl acceptera att det händer i vissa grupper.

Nästa fråga blir för mig: Gäller samma sak för SL? Om nu spelarna är så ointresserade av fiktionen att de inte ens ids hålla reda på varandras rollpersoners utseende/kön/roll, kan man anta att de har samma ointresse inför SLP:erna?

Bör SL bara gestalta SLP:er av sitt egna kön?

Överhuvudtaget ter det sig bara som bisarrt för mig. För mig är det ett mycket större problem om jag blir begränsad till att bara skapa män än om jag får stå ut med att en annan spelare eller SL någon gång råkar säga fel.

Då har jag större problem med att spela rollpersoner som är mer/mindre sociala eller intelligenta än vad jag är. Men vi har väl alla våra hangups, antar jag.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Recca said:
Ond bråd död said:
om vi talar om verkligheten så är det väldigt pinsamt att råka missta någon för fel kön eftersom det är en förolämpning. En kvinna som kan misstas för man är nog inte särskilt vacker. Åt andra hållet är nog mindre allvarligt.

I spel tror jag inte det stör mig.
Scuse moi?

Könsroller är inte endast utseende. Fjolliga män är ju typ det minst respekterade i samhället. o_O
Jag utgår från utseende eftersom det handlar om att missta någons kön. Visst, det går ju att missta utifrån namn eller när man bara träffar personen online, men det är ju inte särskilt allvarligt.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Att säga att det "är på modet att vara jättekorrekt" låter som att det inrymmer en hög förutfattade meningar alternativt att det handlar om en ganska ytlig sammanfattning av upplevda trender.
Jo men det är ju på modet att det är problemet som ska disktureas just nu. å jag håller med jämställdhet är viktigt! men att sitta och säga att det är jobbigt att ta fel på kön när man spelar då tycker jag är tämligen ointressant.

Hade man inte sett personen man spelat med och den hade haft en röstförvrängare hade det inte varit ett problem. Men nu är det ju bara att verkligheten och inlevelsen i spelet inte går ihop.

Lika lite som man kanske kommer ihåg om motspelarens rollpersonen hade rakt eller låckigt hår, hade en dolk eller ett svärd, vad dennes förldrar hette, vad namnet var igen så har det ju att göra med att man bara hört beskrivningarna om detta. Sedan när motspelaren är av ett annat kön är det väl inte konstigt om man gör det misstaget och säger han istället för hon eller tvärtom.

Lika lite som att man gör misstaget att glömma bort namnet, utseendet och liknande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
w176 said:
Arfert said:
ok.. tja, både samhället och de flesta individer ser det som viktigare. Eftersom könet för de flesta är en stor del av självbilden. Något de flesta har hela livet, till skillnad för mer flyktiga saker som jobb, nationalitet eller till och med sexuella prefernser.

Vilket också gör det mer "spännande" när man leker med könsgränserna och så vidare.
Och anledningen för at de flesta individer ser olika identitetsgrundade faktorer som viktiga beror på samhället som format dom. Individer formas av samhället i mångt och mycket.
Så gener har noll med saken att göra? Eller?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tycker också frågeställningen känns totalt främmande... då och då glömde till exempel Vitulv (SL) bort att min karaktär Kelis var tjej när vi körde Pathfinder. Sånt händer. Bryr mig inte ett smack om det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arfert said:
att fjolliga män skulle vara de minst respekterade är en överdrift. De är ju fortfarande män. Och ofta framgångsrika och välavlönade. Bra jobb, lägenheter i bra lägen etc.

Det finns grupper som är betydligt mindre respekterade. Typ frånskilda, arbetslösa, kedjerökand och överviktiga medelålders kvinnor i betongförort. För att ta extremen.
För att vara män menar jag. Inom den manliga kategorin, dvs.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Vinterskog said:
Det är ju väldigt på modet nu att vara jättekorrekt med detta å säga att inte kön har någon betydelse å så men det har det såklart.

Sedan kan man säga att det inte spelar roll men det är ju bara något man intalar sig naivt.

I rollspel så kan man ju glömma massor med saker om andras rollpersoner och där spelar det ju ingen stor roll egentlige.
Du har rätt att det är på modet. Vad för normer som finns i aahällen är förändliga. Det är på modet attt vara sekulär atheist i Sverige. Det är på modet att inte ha trälar eller slavar. Det är på modet att tycka mänskliga rättigheter är en bra grej. Det är på modet att gilla modern musik.

Kön påverkar skitmycket. Hade de inte gjort det hade jag inte behövt vara feminst.

Kön spelar jättestor roll i samhället. Det är därför de upplevs annorlunda än andra attribut, tex om man är kort eller lång.

Så jag håller med dig om att i rollspel finns det en massa saker man glömmer och skadar the substention of belief, och att det därför är onödigt att begränsa vilket kön man får spela i mitt tycke.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Tycker också frågeställningen känns totalt främmande... då och då glömde till exempel Vitulv (SL) bort att min karaktär Kelis var tjej när vi körde Pathfinder. Sånt händer. Bryr mig inte ett smack om det.
Blir lite rädd för att spela på konvent nu! Tänk om man spelar med någon och så tar man fel på könet under spel och den personen blir skitsur och sitter å obsessar över det resten av spelet för att hon/han blivit kränkt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Recca said:
Arfert said:
att fjolliga män skulle vara de minst respekterade är en överdrift. De är ju fortfarande män. Och ofta framgångsrika och välavlönade. Bra jobb, lägenheter i bra lägen etc.

Det finns grupper som är betydligt mindre respekterade. Typ frånskilda, arbetslösa, kedjerökand och överviktiga medelålders kvinnor i betongförort. För att ta extremen.
För att vara män menar jag. Inom den manliga kategorin, dvs.
Vette fan om det stämmer. Olika var man bor. Här i Stockholm är det inte så. Andra saker är viktigare för "rankningen". Som var man bor, klär sig, inkomst, etnicitet etc
 
Top