Varför blir olika spel olika poppis på olika ställen?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
I presentationsforumet nämndes just den Sydkoreanska rollspelsscenen och att det spel som var mest populärt där tydligen var Call of Chtulhu. Det fick mig att fundera. CoC är ju ett populärt spel runtom hela världen men knappast det mest populära. Utom just då i Sydkorea tydligen. Varför blir det så? Vad gör att vissa spel blir mer populära än andra i olika länder? Är det en kulturell grej? Finns det något i den koreanska kulturen som gör att just CoC är så populärt? Är det andra faktorer som ligger bakom? Slump? Marknadsekonomi? Vissa nyckelindividers personliga preferenser? Att till exempel Dungeons & Dragons är störst nästan överallt beror ju på att det var först och på grund av det fick störst spridning. Att D&D inte fick samma position i Sverige beror på samma sätt att även om de i praktiken var först även här så hörde den stora massan talas om rollspel först i och med Drakar och demoner. Och DoD kom sig ju av att Fredrik Malmberg under sin tid på Chaosium upptäckte att han föredrog BRP framför andra system. Om det inte varit så så kanske Sveriges första rollspel varit en översättning av D&D eller kanske något annat. (Ett exempel på en nyckelindivids personliga preferenser.) Vad jag förstår så ska ju Das Swartze Auge ha ungefär samma position som DoD har i Sverige men i den tysktalande världen och det på grund av ungefär samma anledningar. Så är det den huvudsakliga anledningen? Att det spel som är först att etablera sig, är någorlunda spelbart och fortsätter att ges ut även blir det som blir populärast? Fast det förklarar inte koreanernas vurm för CoC. Vad tror ni?
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
75
Har inget bra svar på varför det blivit så, men "kickstartern" för den koreanska översättningen av CoC drog i alla fall in över 1,5 miljoner svenska kronor: https://www.tumblbug.com/coc Smått sjuk summa!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tänker två saker: path dependence och kultur.

I min forskning har jag funderat en del på det faktum att Sverige under slutet av 1800-talet och fram till det demokratiska genombrottet 1917-1921 var ett av Europas minst demokratiska länder - tom Tyskland var mer demokratiskt. Det är helt uppenbart att det är mycket nära kopplat till parlamentsreformen 1865, som var konstruerad för att första kammaren skulle blockera alla demokratiseringsförsök - vilket den också gjorde. En anledning till att den reformen blev som den blev är sin tur kopplad till hur ståndsriksdagen konstruerades 1809 - vissa förslag gick helt enkelt inte att få igenom den, och så fick vi en riksdag som var specialgjord för att förhindra vidare demokratisering. Liknande saker går att se i många andra historiska utvecklingslinjer. Här är jag inne på @Organ s resonemang om att vara först. Om Malmberg köpt rättigheterna till DnD eller Tekumel istället för BRP skulle svensk rollspelshistoria säkert sett mycket annorlunda ut.

Gillar du Monty Python? Det gör många svenskar. Men nästan bara svenska och engelsmän, som jag har förstått det. Få svenskar begriper sig på K-Pop, men uppenbarligen gör koreaner det. Vissa kulturella fenomen slår stenhårt på vissa håll och faller platt på andra. Sannolikt gäller samma sak med olika rollspel. Hur kopplingarna ser ut här är kanske svårare att reda ut än vad som går i detta svepande resonemang. Jag kan ju killgissa att ett jordnära och Tolkeinskt rollspel som DoD kanske hade större förutsättningar att slå i det folkhemsk svenska 80-talet än ett kapitalistiskt superhjälterollspel som DnD.

Så nu sa jag nog mest samma sak som trådstartaren, fast på ett annat sätt. Nåja.
 
Last edited:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
För vad det är värt var jag på Yellow Submarine i Akihabara i Tokyo med min dotter förra året, och då var CoC klart störst också. Mycket som var översatt.

Hälsar

Christian
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag tänker som @Skarpskytten med tillägget av slump. Folk drar folk, det är kul att spela det andra spelar och inte så kul att spela det ingen bryr sig om.

men "kickstartern" för den koreanska översättningen av CoC drog i alla fall in över 1,5 miljoner svenska kronor: https://www.tumblbug.com/coc Smått sjuk summa!
Fast det är det väl inte? Den svenska drog väl in runt hälften av det. Underlaget i Korea lär väl vara rätt mycket större trots allt givet befolkningsmängd?
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
75
Frågade vårt community här som har en mix av koreaner och utlänningar. Tydligen är Call of Cthulhu i princip synonymt med rollspel i landet. De hävdar att översättningen av CoC är alldeles briljant. När folk köper tärningar frågar dom inte efter "polyhedral dice" utan "Call of Cthulhu dice".

Skräckspel är synnerligen populära. Det finns bland annat ett japanskt spel som heter Insane som också är stort.

En annan intressant grej är att väldigt få spelar i en Lovecraft-miljö. Det görs mycket indie-material till CoC för att passa andra miljöer.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
75
Fast det är det väl inte? Den svenska drog väl in runt hälften av det. Underlaget i Korea lär väl vara rätt mycket större trots allt givet befolkningsmängd?
Ja så kan det nog vara. Tyckte mest att 1,5 mille för något som inte är e-sport eller mobilspel (som alla håller på med) kändes som en stor summa. Allt eftersom jag rotar i det här verkar det som jag levt under en sten 😅

Kul att ni kickade igång diskussionen! Har redan lärt mig massa nytt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
En annan intressant grej är att väldigt få spelar i en Lovecraft-miljö. Det görs mycket indie-material till CoC för att passa andra miljöer.
Vad menas med "Lovecraft-miljö" i detta fallet? Att man inte spelar i någon av de etablerade settingarna som 20-talet, Gasligth eller Now?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har lyssnat lite på japansk AP, och det var också CoC. Så en till datapunkt om att det är stort i Japan.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
75
Vad menas med "Lovecraft-miljö" i detta fallet? Att man inte spelar i någon av de etablerade settingarna som 20-talet, Gasligth eller Now?
Ja, precis. Gissar att det är lite av ett lingua franca. Precis som många försöker spela D&D 5e i rymden för att alla är bekväma med systemet.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
"All business is local" lär vara IBM:s klassiska maxim. Jag tror att en orsak att DoD blev så framgångsrikt i Sverige på 1980-talet var att vi hos Ä-spel var svenska gamers med god känsla för vilka parametrar de flesta andra svenska gamers hade. Exempelvis hade jag varit aktiv i konvents- och fanzine-svängen sedan 1977.

Svenska gamers hade andra förväntningar på fantasygenren än sina amerikanska motsvarigheter; här handlade det om fantasy (i vid bemärkelse) som fanns tillgänglig dåförtiden på svenska bibliotek: Tolkien, Röde Orm, Mio min Mio, Vattenfolkets land, Elidor, Röd måne och svarta berg, diverse isländska vikingasagor; plus sådant visade på TV som Ivanhoe och Robin Hood. Jag utvecklade Drakar och Demoner inom detta paradigm, medan AD&D hörde ihop med fantasylitteratur som dåförtiden var okänd i Sverige.

På samma sätt blev Mutant framgångsrikt eftersom den valde en klasskampsvinkling som var tydligt svensk: Pyri-samfundets förtryckta arbetare knöt an till (exempelvis) huvudpersonerna i Pär-Anders Fogelströms Stad-böcker (vilka var obligatorisk läsning när jag gick i skolan) eller Sven Wernströms Trälarna-serie om svensk underklass genom tiderna.

Vårt Chock knöt an till de svenska skräckserietidningar som varit oerhört populära på 1970-talet samt till klassiska svartvita Dracula- och Frankensteinfilmer som då och då visades på SVT. (Lovecraft var däremot okänd i Sverige dåförtiden.)

Vidare finns det en tradition i Sverige av att man ska bygga saker och ting: Märklin-modelljärnvägar, Scalextric-bilbanor, Airfix-flygplan, med mera. I Ä-spels produkter byggde och finjusterade spelaren sin rollperson som ett sätt som inte var möjligt i exempelvis AD&D 1st edition. (När jag byggde airfixflyplan på 1970-talet var det ett särskilt nöje att välja ut vilken version av Spitfire man skulle bygga och vilken flottilj den skulle tillhöra; det fanns flera att välja mellan.)
 
Last edited:

MTW2junkie

Veteran
Joined
4 Jul 2019
Messages
24
"All business is local" lär vara IBM:s klassiska maxim. Jag tror att en orsak att DoD blev så framgångsrikt i Sverige på 1980-talet var att vi hos Ä-spel var svenska gamers med god känsla för vilka parametrar de flesta andra svenska gamers hade. Exempelvis hade jag varit aktiv i konvents- och fanzine-svängen sedan 1977...
Kan det inte i mycket handla om det rent praktiska?

Kanske svenska regler med kanaler till säljare?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Kan det inte i mycket handla om det rent praktiska?

Kanske svenska regler med kanaler till säljare?
Nja, inte enbart. Lokalisering är inte bara en fråga om att översätta till språket, det är också att anpassa material efter den lokala målgruppen (som när en amerikansk översättning av Fänrik Ståls sägner ändrade en hel sekvens för att översättaren inte kunde tro att amerikaner skulle fatta att en soldat kunde skämmas till att slåss - så nu skjuter officeraren soldaten istället). Drakar och Demoner var i mycket skrivet av svenskar för svenskar, så den utgick redan efter en specifik lokal kultur. På samma sätt är K-Pop givetvis populär i Sydkorea, den är ju skapad av Koreaner med den lokala förförståelsen. Med det i bakhuvudet så ser jag "lokalt skapade rollspel som är populära i landet de skapades i är populära" som möjligen uttömd tangent. Klart DoD var mer populärt än D&D i Sverige* och att Sword World är mer poppis än D&D i Japan (även om Call of Cthulhu är störst där). :)

Om vi tittar på vilka rollspel som sprids och blir populära så tror jag att man bör fundera på ett par faktorer:
  • Hur universella core concepts är - Detektiver och övernaturliga monster? Passar bra på många ställen och är väl spritt. High Fantasy? Tolkien är stor men en specifik blandning av Tolkien, Conan och annan amerikansk fantasy som mestadels sprids mellan spelare är svårare att grokka.
  • Kulturella fenomen utanför hobbyn - D&D blev "återupptäckt" i Sverige i och med Stranger Things, och Hero Quest stod nog för en icke oansenlig mängd under sin tid. Rollspelshobbyn är pytteliten - all exponering utanför entusiasternas skara har potentiellt stor effekt.
  • Historisk spridning - t ex om rollspelet spreds dit under någon tidigare våg, blev populärt och behållt status eller återupptäckts sedan dess

Också möjligen intressant:

*speciellt innan engelskakunskaperna blev större och böcker till DoD slutade ges ut
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
I japan är CoC störst pga av deras svar på critical role. Lägg till en generös inställning till att ge ut fan-material så har du hela hyllor med CoC-böcker som aldrig någonsin kommer finnas tillgängliga här.
Magical Girl-CoC? High School-drama CoC? Fantasy CoC? Absolut till alla tre.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tänker som @Skarpskytten med tillägget av slump. Folk drar folk, det är kul att spela det andra spelar och inte så kul att spela det ingen bryr sig om.



Fast det är det väl inte? Den svenska drog väl in runt hälften av det. Underlaget i Korea lär väl vara rätt mycket större trots allt givet befolkningsmängd?
Svenska drog ju nästan in en miljon (2/3) men deras befolkning är 5ggr större än i Sverige.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Varför blev Covid jättestort i Norra Italien, och inte alls lika mycket i resten av Italien?
Det går 46 snabbtåg om dagen mellan Milano (där Corona var katastrof) och Rom (där de knappt hade några problem).
Ok - det var mycket förenklat - och låt oss inte diskutera Corona.

Vissa saker har inga bra förklaringar. Rätt tid, rätt plats, perfect storm.

Jag läste någon artikel om varför Startup-företag lyckas eller inte. De hade analyserat 5 parametrar, typ:
- ledningens erfarenhet/kompetens
- produktens kvalitet
- tillgången på kapital
- timing
- marknadsföring

Det mest avgörande är timingen.

Så jag hittar på: lansera ett skräckspel precis när några stora skräckfilmer har premiär, och några skådespelare/regissörer nämner spelet i något oväntat sammanhang. Kan sätta en hel marknad i 20 år.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
"All business is local" lär vara IBM:s klassiska maxim. Jag tror att en orsak att DoD blev så framgångsrikt i Sverige på 1980-talet var att vi hos Ä-spel var svenska gamers med god känsla för vilka parametrar de flesta andra svenska gamers hade. Exempelvis hade jag varit aktiv i konvents- och fanzine-svängen sedan 1977.

Svenska gamers hade andra förväntningar på fantasygenren än sina amerikanska motsvarigheter; här handlade det om fantasy (i vid bemärkelse) som fanns tillgänglig dåförtiden på svenska bibliotek: Tolkien, Röde Orm, Mio min Mio, Vattenfolkets land, Elidor, Röd måne och svarta berg, diverse isländska vikingasagor; plus sådant visade på TV som Ivanhoe och Robin Hood. Jag utvecklade Drakar och Demoner inom detta paradigm, medan AD&D hörde ihop med fantasylitteratur som dåförtiden var okänd i Sverige.
På temat det temat undrar jag om man inte i någon mån kan knyta 5E:s nuvarande popularitet till förändring i synen på fantasy. Jag tänker mest på datorspel som World of Warcraft och The Elder Scrolls-serien och deras användning av DnD-influerad kapitalistisk superhjältefantasy. Om deras popularitet kan ha banat vägen för DnD 5E bland den yngre generationen svenska spelare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är väll flera olika aspekter som väger in

1: kulturella preferenser , en japan borta i Tokyo kommer troligtvis inte att vara särskilt intresserad av ett rollspel som bygger på skandinavisk folklore då japanen inte har några referenspunkter till Skandinavisk folklore.

2: tillgänglighet , vad finns för rollspel att tillgå där man bor , vill man inte hålla på att importera rollspel och betala fraktavgifter , tullavgifter , importskatt och kanske behöva vänta i 4 månader på att få sitt rollspel så får man hålla sig till vad som finns i den lokala spelbutiken .

3: tidens kutym , olika saker ligger olika rätt i tiden , ta tex Vampire som blev oerhört populärt här i Sverige på 90-talet . Svartrock , goth estetik , teenage angst låg helt enkelt rätt i tiden då vilket gjorde Vampire så populärt som det var .
 
Top