Varför blir olika spel olika poppis på olika ställen?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
1: kulturella preferenser , en japan borta i Tokyo kommer troligtvis inte att vara särskilt intresserad av ett rollspel som bygger på skandinavisk folklore då japanen inte har några referenspunkter till Skandinavisk folklore.
Det finns en ohygglig mängd anime som bygger på klassisk D&D-fantasy. Alver, dvärgar och orcher är vardagsmat för japanska nördar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det finns en ohygglig mängd anime som bygger på klassisk D&D-fantasy. Alver, dvärgar och orcher är vardagsmat för japanska nördar.
Det är ju DnD fantasy och inte skandinavisk folklore . En japan har nog mer referenser till japanska monster och varelser än näcken och skogsrået tex
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Det är ju DnD fantasy och inte skandinavisk folklore . En japan har nog mer referenser till japanska monster och varelser än näcken och skogsrået tex
Ja, det har du såklart rätt i. Jag feltolkade nog lite. Trodde att du menade alver=alfer=skandinaviskt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Har inget bra svar på varför det blivit så, men "kickstartern" för den koreanska översättningen av CoC drog i alla fall in över 1,5 miljoner svenska kronor: https://www.tumblbug.com/coc Smått sjuk summa!
Det låter ju faktiskt sjukt lite, ändå? Med tanke på att svenska Kickstartern drog in 2/3 så mycket, men vi är 1/5 så många invånare.

Edit: Såg att @Bifur redan sagt exakt det...
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Det låter ju faktiskt sjukt lite, ändå? Med tanke på att svenska Kickstartern drog in 2/3 så mycket, men vi är 1/5 så många invånare.

Edit: Såg att @Bifur redan sagt exakt det...
Fast det är ju svårt att säga utan att veta hur utbrett rollspelandet är i Korea jämfört med Sverige. Blir vanskligt att jämföra länder rakt av. Kanske är det mycket färre rollspelare per capita (säg, mindre än en femtedel) i Korea jämfört med Sverige, och då kanske den där siffran faktiskt är jättebra.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Fast det är ju svårt att säga utan att veta hur utbrett rollspelandet är i Korea jämfört med Sverige. Blir vanskligt att jämföra länder rakt av. Kanske är det mycket färre rollspelare per capita (säg, mindre än en femtedel) i Korea jämfört med Sverige, och då kanske den där siffran faktiskt är jättebra.
Det har du absolut en poäng i!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
På temat det temat undrar jag om man inte i någon mån kan knyta 5E:s nuvarande popularitet till förändring i synen på fantasy. Jag tänker mest på datorspel som World of Warcraft och The Elder Scrolls-serien och deras användning av DnD-influerad kapitalistisk superhjältefantasy. Om deras popularitet kan ha banat vägen för DnD 5E bland den yngre generationen svenska spelare.
Jag tycker vi kan hålla "kapitalistisk" utanför.

I övrigt håller jag med. DnD 5e har en karaktärsutveckling, taktiska strider, snabb läkning, synen på karaktärer som "tanks", "healers", "dps" (och cantrips) som jag tycker känns väldigt inspirerad av ex.vis World of Warcraft.

Också det här online-elementet med DnD-Beyond där man liksom bara kan lägga in saker på rollformuläret som "finns", för att spelet ska vara helt "digitalt". Även om man kan bortse från det, så på något sätt genomsyrar det spelet att det är mekaniskt anpassat för online.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
I övrigt håller jag med. DnD 5e har en karaktärsutveckling, taktiska strider, snabb läkning, synen på karaktärer som "tanks", "healers", "dps" (och cantrips) som jag tycker känns väldigt inspirerad av ex.vis World of Warcraft.
Fast hade inte DnD4 allt detta fast ännu mer, och var fruktansvärt opoulärt?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Fast hade inte DnD4 allt detta fast ännu mer, och var fruktansvärt opoulärt?
Jo (det tror jag med - har aldrig spelat 4e).

Anledning till att ett spel blir populärt är såklart mer komplex än en faktor.

Tror du inte att dessa dataspels-drag alls bidrar till populariteten hos 5e hos en yngre publik uppvuxen med dataspel?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
I övrigt håller jag med. DnD 5e har en karaktärsutveckling, taktiska strider, snabb läkning, synen på karaktärer som "tanks", "healers", "dps" (och cantrips) som jag tycker känns väldigt inspirerad av ex.vis World of Warcraft.
World of Warcraft / Everquest snodde typ allt det där från AD&D och D&D3.x

Cirkeln är sluten. ;)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
På temat det temat undrar jag om man inte i någon mån kan knyta 5E:s nuvarande popularitet till förändring i synen på fantasy. Jag tänker mest på datorspel som World of Warcraft och The Elder Scrolls-serien och deras användning av DnD-influerad kapitalistisk superhjältefantasy. Om deras popularitet kan ha banat vägen för DnD 5E bland den yngre generationen svenska spelare.
Jag är 90% säker på att vi kan koppla D&D5Es popularitet direkt till Stranger Things som största enskilda faktor.

Men förförståelsen som krävdes för att det skulle slå igenom var definitivt från datorspelen. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är 90% säker på att vi kan koppla D&D5Es popularitet direkt till Stranger Things som största enskilda faktor.

Men förförståelsen som krävdes för att det skulle slå igenom var definitivt från datorspelen. :)
Här tror jag du har helt fel , DnD 5:e släpptes 2014 och Stranger things hade premiär i juli 2016, vid det läget hade DnD 5:e redan funnits ute i 2 år och hunnit plocka upp en ganska massiv följarskara . Jag tror snarare det handlar om att DnD redan var och är ett sådant starkt etablerat varumärke som det är som bidragit till DnD 5:e's popularitet, för många och då speciellt amerikaner är DnD synonymt med rollspel . Möjligen att serier som Stranger things , big bang theory , Riverdale där det spelas DnD /rollspel fick DnD att nå ut till en större publik bestående av normies men då ska vi inte glömma att det under flera år innan funnits data/konsolspel , tv serier , Hollywood filmer mm mm baserat på DnD franchisen som bidragit till dess popularitet .
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
World of Warcraft / Everquest snodde typ allt det där från AD&D och D&D3.x

Cirkeln är sluten. ;)
De snodde det ännu mer från äldre datorrollspel, som i sin tur inspirerats av varandra och/eller av D&D hela vägen tillbaka till Akalabeth: World of Doom (Skapat 1979. Baserat bland annat på D&D. Föregångare till Ultima serien, och troligen det första kommersiella datorrollspelet.)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Här tror jag du har helt fel , DnD 5:e släpptes 2014 och Stranger things hade premiär i juli 2016, vid det läget hade DnD 5:e redan funnits ute i 2 år och hunnit plocka upp en ganska massiv följarskara . Jag tror snarare det handlar om att DnD redan var och är ett sådant starkt etablerat varumärke som det är som bidragit till DnD 5:e's popularitet, för många och då speciellt amerikaner är DnD synonymt med rollspel . Möjligen att serier som Stranger things , big bang theory , Riverdale där det spelas DnD /rollspel fick DnD att nå ut till en större publik bestående av normies men då ska vi inte glömma att det under flera år innan funnits data/konsolspel , tv serier , Hollywood filmer mm mm baserat på DnD franchisen som bidragit till dess popularitet .
Baserat på personlig erfarenhet, innan Stranger Things fanns det rollspelare på Spelens Hus i Malmö, men vi pratar 2-3 bord på en "packad" måndagskväll. Efter så var det närmre 8+, med minst 6 som standard.

Andra har också märkt trenden:
"According to Google Trends, DnD rose in popularity as a search term by 20% between the first and second seasons of Stranger Things, and an additional 50% in the two years between the second and third seasons. (Google’s statistics are in proportion to a search term’s peak popularity. Before Stranger Things, people were most often searching for the term “DnD” in 2004.) SyFy Wire reports that 2017 was also the best year in sales for the game. (Netflix and Dungeons & Dragons publisher Wizards of the Coast did not respond to the Daily Dot’s requests for comments.)"

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Baserat på personlig erfarenhet, innan Stranger Things fanns det rollspelare på Spelens Hus i Malmö, men vi pratar 2-3 bord på en "packad" måndagskväll. Efter så var det närmre 8+, med minst 6 som standard.

Andra har också märkt trenden:
"According to Google Trends, DnD rose in popularity as a search term by 20% between the first and second seasons of Stranger Things, and an additional 50% in the two years between the second and third seasons. (Google’s statistics are in proportion to a search term’s peak popularity. Before Stranger Things, people were most often searching for the term “DnD” in 2004.) SyFy Wire reports that 2017 was also the best year in sales for the game. (Netflix and Dungeons & Dragons publisher Wizards of the Coast did not respond to the Daily Dot’s requests for comments.)"

Det första antagandet är rent anekdotiskt och bygger inte på empiriska fakta utan endast dina högst subjektiva observationer .

För det andra så tror jag som jag nämnde innan att serier som Stranger things bidragit till att öka awareness för ett redan populärt varumärke och utökat spelar/köparbasen till normies . Vi som är in the know har vart in the know i flera år redan , som rollspelare visste jag redan att 5:e existerade det var inget som Stranger things fick mig att inse , dom som spelade rollspel och som spelade DnD kände till 5:e långt innan Stranger things .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det första antagandet är rent anekdotiskt och bygger inte på empiriska fakta utan endast dina högst subjektiva observationer .
Jag visste inte att endast argument baserade på statistiskt säkerställd data var tillåtet i denna grupp!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Fast hade inte DnD4 allt detta fast ännu mer, och var fruktansvärt opoulärt?
Jag vet inte hur opopulärt det var egentligen, men det kändes som de använde ett mer dataspelsvänligt språk, ännu tydligare roller, tydligare balansering osv. Jag har inte heller läst vad folk i gemen inte gillade men för mig kändes det som ett dataspelsinspirerat figurstridsspel med en hel del konstiga krafter. Det gick för långt i sin speliga känsla för min smak och jag vill personligen aldrig köra det igen.

5E känns för mig som att de tittat på alla utgåvorna och skapat något som fungerar väl för väldigt många.
 
Top