Nekromanti Varför allt detta våld?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: Brist på resurshantering

Det vore säkert jättespännande, om rollspelssystem fungerade så. Nu innebär det genomsnittliga stridssystemet inte att du hanterar några resurser alls, utan att du, när det är din tur, slår en tärning för att se om du träffar med ditt vapen, och det är allt. Naturligtvis kan man uppleva det som spännande om man är känslomässigt engagerad i sin rollperson -- vilket man förhoppningsvis är -- men problemet är att de flesta stridssystem tar lång tid och kräver mängder av slag för att komma fram till ett resultat. Det gör i alla fall att jag tappar intresset.
Floskel här, men det ju väldigt olika för olika spel. I t.ex. D&D så tar strider lång tid, men man har i gengäld gott om alternativ, dvs. gott om resurser till sitt förfogande. I gamla Drakar och Demoner så har man till vissa delar precis det som du beskriver, dvs. oändliga sekvenser med hugg-parad och enstaka skada-dra av abs-ändra KP utan att man egentligen har vidare många alternativ.

Det som jag vill se i ett stridssystem för att det skall vara bra är:
En begränsad men bred mängd alternativ till ageranden som har en faktisk påverkan på resultatet. Tre möjligheter är för få och tio är för många mellan tummen och pekfingret. Sju borde vara lagom... :gremwink:
Stridens längd skall vara anpassad efter spelets genre och gärna vara skalbar genom att ändra något eller ett fåtal värden. Man skall kunna spela långa ljussabeldueller i Star wars och korta, dödliga strider om systemet kräver det.
Antalet slag skall hållas så lågt som rimligen möjligt och tabeller skall inte användas utom i undantagsfall.

Jag tycker strid är kul i rätt rollspel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Önskesystem

I t.ex. D&D så tar strider lång tid, men man har i gengäld gott om alternativ, dvs. gott om resurser till sitt förfogande.
Det kanske man har när man nått en hög level och har massor av häftiga feats. På level 1 har man ungefär lika många alternativ som den genomsnittlige DoD-rollpersonen: att slå på motståndaren med sitt vapen eller att låta bli.

Det som jag vill se i ett stridssystem för att det skall vara bra är: En begränsad men bred mängd alternativ till ageranden som har en faktisk påverkan på resultatet.
Det vill jag också se. Vet du var jag kan hitta det systemet? :gremwink:

I brist på ett sådant system föredrar jag system som avgör vinnaren genom ett eller ett fåtal tärningsslag framför de som avgör vinnaren genom många eller jättemånga tärningsslag.

/tobias
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Re: Beats me

Nja, till och börja med så tycker jag inte att liknelsen med radioteater är vidare bra. Det som gör en rollspelsstrid spännande är resurshanteringen och den inlevelse/kick som man får av den. Den finns inte i radioteatern.
Men det finns väl inget som säger att man måste ta till våld för att kunna använda resurshantering i rollspel? Ett speligt resurshanteringssystem kan väl lika gärna handla om bilracing eller skvaller? Jag köper inte det argumentet för att rollspel skulle vara väl anpassat för stridsscener, eftersom man skulle kunna använda det argumentet om vad som helst.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Brist på resurshantering

Naturligtvis kan man uppleva det som spännande om man är känslomässigt engagerad i sin rollperson -- vilket man förhoppningsvis är -- men problemet är att de flesta stridssystem tar lång tid och kräver mängder av slag för att komma fram till ett resultat. Det gör i alla fall att jag tappar intresset.
det här kan jag verkligen ¨leva mig in i, att man spelar ett stridssystem man egentligen inte gillar och "tvingas" sitta och slå tärningar vänta, pula i tabeller och böcker.

vi har alla lite olika smak, vissa väldigt olika, vissa mindre olika.

Men gemensamt för de flesta är att man inte gillar "dåliga" system, sen har man lite olika definition på "dåligt"

det gäller alltså att hitta eller hitta på ett system som man gillar eller "går med på"

man accepterar världen som den beskrivs med det systemet, inte bara accepterar utan lever sig in i utan att luta sig tillbaka med armarna korsade ett bekymmrat ansiktsuttryck och en känsla av att systemet inte stämmer.

jag kan känna samma känsla som du beskriver i vissa system, i andra system får jag mycket sällan den känslan.

jag tror inte det är fel på fenomenet strid i rollspel, utan strid som beskrivs på ett sätt som du inte kan förlika dig med. nu gissar jag och jag kan ha helt fel, dessutom kanske jag missar din poäng.

Bombu
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
De flesta sysslar inte med att åka proffsracing, heller, och det finns gott om såväl böcker som filmer och datorspel som handlar om det, men inga rollspel, såvitt jag vet.
Jag har skrivit ett sådant spel, men jag måste få tummen ur och renskriva det och färdigställa det...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Strid upptar för våran del ganska liten del av spelmötena, men å andra sidan så är det under striden som man (jag) har mest behov av regler. Situationen "RP snackar med SLPs" är nog vanligast oavsett spelgrupp som jag har kört med, men där har jag inte upplevt något större behov av att använda regler.

Så jag vet inte om jag vill hålla med om att rollspel är så stridsorienterat om man jämför med andra media som böcker och filmer, även om reglerna tar upp strid mer ingående.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: Önskesystem

Det kanske man har när man nått en hög level och har massor av häftiga feats. På level 1 har man ungefär lika många alternativ som den genomsnittlige DoD-rollpersonen: att slå på motståndaren med sitt vapen eller att låta bli.
Förvisso, men redan från level 3 så börjar man få rätt vettiga alternativ, speciellt om man behärskar lite magi. Strid i D&D är mycket strategi/taktik och det handlar också en hel del om att arbeta tillsammans som ett lag.

Det vill jag också se. Vet du var jag kan hitta det systemet?

I brist på ett sådant system föredrar jag system som avgör vinnaren genom ett eller ett fåtal tärningsslag framför de som avgör vinnaren genom många eller jättemånga tärningsslag.
Skymninghems system med taktikkort och slag tycker jag mycket om, även om jag tycker att taktikvalen är tråkiga om än "realistiska". Men sedan är det nog mycket upp till herrns smak är jag rädd. I den mån jag får tid över att fundera över stridssystem så tänker jag ofta i banorna med taktikkort, 2T6-slag och skadesystem baserat på "pluttar" för att undvika kladd och skapa översådlighet, men det finns flera som hatar det tänket just därför att man inte är där för att spela kort och flytta pluppar utan för att spela rollspel och leva sig in i striden och kort/pluppar stör inlevelsen.

Om ett superabstraherat system är det som passar bäst för dig så är det naturligtvis så du skall spela.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Önskesystem

"Det kanske man har när man nått en hög level och har massor av häftiga feats. På level 1 har man ungefär lika många alternativ som den genomsnittlige DoD-rollpersonen: att slå på motståndaren med sitt vapen eller att låta bli."

Redan på level 1 kan man dock dra nytta av sådant som flanking, charge och andra manövrar, något som når sin fulla användbarhet med miniatyrer. Dessutom brukar man ju ha vissa val från början, även om de för det mesta är rätt simpla, typ "ska jag använda min smite evil nu eller senare?" och "är det lönt att försöka fälla den här fienden?".
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Önskesystem

Det kanske man har när man nått en hög level och har massor av häftiga feats. På level 1 har man ungefär lika många alternativ som den genomsnittlige DoD-rollpersonen: att slå på motståndaren med sitt vapen eller att låta bli.
Här håller jag inte riktigt med dig men även om så är fallet så är det väl en baggis att råda bot på:

1. Håll ut! De lägre levlarna formligen rusar man igenom. Senaste gången jag spelade på den nivån levlade vi en gång per spelmöte de första gångerna.

2. Om det ändå inte går tillräckligt fort så är det väl bara att börja på level 5, 10, 15 eller vad som nu passar.

/Anders
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: Beats me

Men det finns väl inget som säger att man måste ta till våld för att kunna använda resurshantering i rollspel? Ett speligt resurshanteringssystem kan väl lika gärna handla om bilracing eller skvaller? Jag köper inte det argumentet för att rollspel skulle vara väl anpassat för stridsscener, eftersom man skulle kunna använda det argumentet om vad som helst.
Nej, det stämmer. Det var inte det jag menade. Om systemet är homogent och hanterar alla typer av konflikter/resurshanteringar på samma sätt så ser jag snarare det som en bonus, men jag har ännu inte hittat ett system som jag tycker stödjer det på ett bra sätt.

Sedan kommenterar jag desvärre inte din trådstart alls med mitt inlägg utan snarare liknelsen mellan rollspel och radioteater och att strid i rollspel är tråkigt.

Vad gäller trådstarten så tror jag att svaret är såpass enkelt att det alltid har varit så och att folk faktiskt tycker det är roligt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Önskesystem

Här håller jag inte riktigt med dig men även om så är fallet så är det väl en baggis att råda bot på:

1. Håll ut! De lägre levlarna formligen rusar man igenom. Senaste gången jag spelade på den nivån levlade vi en gång per spelmöte de första gångerna.

2. Om det ändå inte går tillräckligt fort så är det väl bara att börja på level 5, 10, 15 eller vad som nu passar.
Finns det inget spel som fixar det från början, så att jag slipper hålla ut eller levla fem gånger?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Moose in the City

Ah, sorry, har faktiskt inte spelar Roach.

Jag tänkte faktiskt på Moose in The City (spelexempel i PA) som nog inte har så mycket med våld att göra. :gremsmile:

Ps. Moose är en älg i storstan som extraknäcker som häst i Central Park.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: Önskesystem

Finns det inget spel som fixar det från början, så att jag slipper hålla ut eller levla fem gånger?
Som sagt, man kan välja att börja spela på level 5 om man vill...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Önskesystem

Som sagt, man kan välja att börja spela på level 5 om man vill...
Men då måste jag levla fem gånger. Eller fyra, om man ska vara petig. Visst, det är väl inte hela världen, men det är en process till som måste gås igenom innan man kan börja spela.

Så finns det något spel där jag kan göra de taktiska valen när gubben är klar, och utan några extraprocesser?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Önskesystem

Öhm... ja? Och det vet du mycket väl. Det jag omedelbart kommer att tänka på är Exalted, som har en massa charmcombos, stridskonster och liknande att ha roligt med/spy galla över. Men, som sagt, D&D har en del taktiska val redan på level 1, så att det kräver levling är inte sant.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: Önskesystem

Men då måste jag levla fem gånger. Eller fyra, om man ska vara petig. Visst, det är väl inte hela världen, men det är en process till som måste gås igenom innan man kan börja spela.
Mjo. Det är priset man får betala för valfriheten att kunna börja på level 1 samt den relativa mångsidigheten i spelet. Det blir en del beslut att fatta.

Så finns det något spel där jag kan göra de taktiska valen när gubben är klar, och utan några extraprocesser?
Två saker:
För det första, vad menar du med taktiska val här?

För det andra, de val man gör när man skapar en level 5-gubbe är snarare att fylla på sin verktygslåda så att säga. De taktiska valen ges av förberedelser inför en faktisk strid samt under den faktiska striden i spelet. Enligt min tolkning av taktiskt val och specifikt till D&D vill säga.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Re: Önskesystem

Krille said:
Så finns det något spel där jag kan göra de taktiska valen när gubben är klar, och utan några extraprocesser?
Ja: D&D.

Spelar du spelet »rätt« finns det mängder av taktiskt betydelsefulla val redan på level 1.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Moose in the City

Jag och en polare har en stående överenskommelse om att vi, ifall vi inte vet vad vi vill spela, ska spela Moose in the City. Detta inkluderar konventsarrangemang. Vi har dessvärre inte fått tillfälle att göra det än.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Önskesystem

För det första, vad menar du med taktiska val här?
Exakt samma som du menar här:

Moonglow said:
Det som jag vill se i ett stridssystem för att det skall vara bra är:
En begränsad men bred mängd alternativ till ageranden som har en faktisk påverkan på resultatet.
För det andra, de val man gör när man skapar en level 5-gubbe är snarare att fylla på sin verktygslåda så att säga.
Tja, det är ju summan av all erfarenhetsförbättring, oavsett om det sker med levels, färdigheter, disciplines, yrken eller hur den lokala förbättringsregeln nu ser ut. Grejen är att jag helst vill slippa att gå igenom den processen innan jag börjar spela.

Åkej, jag är lat.
 
Top