Nekromanti Varför allt detta våld?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Re: Det läskiga är att jag fruktar att du har rätt

Äh, det var bara jargongen i deltråden. Inget att hetsa upp sig över.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Sexism i rollspel [OT]

"...skrivits av en kvinna" antar jag att du tänkte avsluta den där meningen...
Öh, precis. Ursäkta.

Men hursomhelst; jag vill understryka att genus och det biologiska könet inte är samma sak.
Nä, men de går ganska ofta hand i hand. Säger jag som knappt ens vet vad genus är för någonting (förutom att det är latin och betyder "kön"). Har aldrig varit särledes intresserad.

En grej jag tycker mig ha lagt märke till är att det finns få grupper som är så öppet manschauvinistiska som nördarna. Har det att göra med att man inte träffar några tjejer, så att alla ens kvinnobilder kommer från porr och Tomb Raider? Vad vet jag.
Ja, kanske det, kanske. Det är ju knappast en hemlighet att kvinnor i av nördar uppskattade serier och filmer oftast går klädda i tajta lädertrikåer. Titta på kvinnobilderna i Conan, liksom. Och finns det någon kvinnlig Star Trek-karaktär som inte blivit upphöjd till sexsymbol? Nu har jag inte sett så mycket Star Trek, men jag drar mig till minnes en viss Seven of Nine från Voyager-serien.

Det var en hel del diskussion om det i bloggosfären hos Forge-diasporan för något år sedan. Vill minnas att Brand Robbins skrev om det på sin blogg. Titta, jag hittade en länk.

Numera finns ju The IRIS Network, vilket förhoppningsvis är ett steg i rätt riktning. Jag, för min del, vill se fler tjejer som spelar rollspel, fler rollspel som inte är inriktade på fantasy och scifi, och fler rollspel som inte handlar om att slå ihjäl monster/folk.

(OBS: Jag säger inte att fantasyrollspel som handlar om att slå ihjäl monster är fel, jag vill bara bredda hobbyn.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Re: Sexism i rollspel [OT]

Nä, men de går ganska ofta hand i hand. Säger jag som knappt ens vet vad genus är för någonting (förutom att det är latin och betyder "kön"). Har aldrig varit särledes intresserad.
Enkelt uttryckt: Genus är vad man fått lära sig, kön är vad man är rent biologiskt. I västvärlden finns det vissa grejer man får lära sig associera med "manlighet" och andra saker man får lära sig hör ihop med "kvinnlighet", och så förväntas man passa in i en av dessa två beroende på hur man fungerar biologiskt. Typ.

Jag, för min del, vill se fler tjejer som spelar rollspel, fler rollspel som inte är inriktade på fantasy och scifi, och fler rollspel som inte handlar om att slå ihjäl monster/folk.
Min dröm är att vi även inom rollspel slutar titta på kön eller genus överhuvudtaget, och bara spelar. Jag vill se fler tjejer som spelar våldsamma barbarer, fler killar som spelar väna prinsessor och grevinnor som svimmar stup i kvarten och förälskar sig i varenda snygg SLP som råkar gå förbi.

Som jag brukar säga - Att sluta dela upp världen i "manligt" och "kvinnligt" betyder ju inte att man bara får ett neutralt grått, utan tvärtom att det finns fler kombinationer och varianter att välja på...

Så jag håller med dig, var väl det jag ville ha sagt.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Det läskiga är att jag fruktar att du har rätt

utan vara hänvisad till tunga Norén-pjäser, komplexa diktsamlingar av författare som man inte kan uttala namnet på och djuplodande karaktärsrollspel som bara består av ångest och/eller drama?
Varför skulle rollspel utan våld automatiskt handla om Norén och ångest? :gremconfused: Du lider av tunnelseende.

Däremot så anser jag att spel som inte har regler för våld överlag är ofärdiga därför att det är en del av vardagen i de flesta världar.
...
Sedan, återigen, så tycker jag att strid är roligt. Sådan är jag. Sålunda tycker jag att du har fel uppe på din hästrygg.
OK, men vi som inte tycker strid är roligt då? Eller åtminstone inte så roligt att temat ska kretsa kring våld? Måste vi skriva minst 50 sidor stridsregler i varje spel bara för att spelen inte ska bli klassade som ofärdiga, när spelen egentligen handlar om något helt annat?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: Det läskiga är att jag fruktar att du har rätt

Varför skulle rollspel utan våld automatiskt handla om Norén och ångest? Du lider av tunnelseende.
Njä, det var en rant:ig, skämtsam, spetsdragande kontring på Traffauts milda ondgörande över omognaden hos de som har med stridsregler i sitt spel. Jag skrev till och med "och/eller drama". Så jag tror att det är herrn själv som lider av ovan nämnda symptom. Juh.

OK, men vi som inte tycker strid är roligt då? Eller åtminstone inte så roligt att temat ska kretsa kring våld? Måste vi skriva minst 50 sidor stridsregler i varje spel bara för att spelen inte ska bli klassade som ofärdiga, när spelen egentligen handlar om något helt annat?
Svaret står redan i den del som du klippt bort ur posten. Citerar mig själv:

Därmed på inget sätt sagt att det är den lösning som rollpersonerna måste eller ens bör ta, men om situationen uppstår så bör det finnas regler för det. Dessa behöver inte vara skilda från övrig konflikthantering, men de utgör ett sådant specialfall av dessa att de kräver endera ett utbroderat regelverk, tillräcklig kunskap för att improvisera eller att man helt enkel hanterar konflikten som ett resultat och bara spelar förbi den.
Dvs. så länge det finns en metod för att hantera det så är det ok. Den behöver inte skilja sig från metoden för att hantera en stickningstävling, att gå på muggen eller retoriska fighter, bara den finns där.

Sedan är det kvalliteten på detta (systemet som helhet och systemet för våld/strid samt allt annat som hör världen till) som avgör om jag gillar det eller ej.

Därtill finns det specialfall, spel som helt saknar intresse för det, men dessa är sällan intressanta för mig annat än som kuriosa och något man spelar någon gång då och då. Men det säger bara var mina preferenser ligger, ingenting annat.
 
Top