Mogger
Hipsteranka
Re: Det läskiga är att jag fruktar att du har rätt
Äh, det var bara jargongen i deltråden. Inget att hetsa upp sig över.
Äh, det var bara jargongen i deltråden. Inget att hetsa upp sig över.
"...skrivits av en kvinna" antar jag att du tänkte avsluta den där meningen...
Men hursomhelst; jag vill understryka att genus och det biologiska könet inte är samma sak.
En grej jag tycker mig ha lagt märke till är att det finns få grupper som är så öppet manschauvinistiska som nördarna. Har det att göra med att man inte träffar några tjejer, så att alla ens kvinnobilder kommer från porr och Tomb Raider? Vad vet jag.
Nä, men de går ganska ofta hand i hand. Säger jag som knappt ens vet vad genus är för någonting (förutom att det är latin och betyder "kön"). Har aldrig varit särledes intresserad.
Jag, för min del, vill se fler tjejer som spelar rollspel, fler rollspel som inte är inriktade på fantasy och scifi, och fler rollspel som inte handlar om att slå ihjäl monster/folk.
Varför skulle rollspel utan våld automatiskt handla om Norén och ångest?utan vara hänvisad till tunga Norén-pjäser, komplexa diktsamlingar av författare som man inte kan uttala namnet på och djuplodande karaktärsrollspel som bara består av ångest och/eller drama?
OK, men vi som inte tycker strid är roligt då? Eller åtminstone inte så roligt att temat ska kretsa kring våld? Måste vi skriva minst 50 sidor stridsregler i varje spel bara för att spelen inte ska bli klassade som ofärdiga, när spelen egentligen handlar om något helt annat?Däremot så anser jag att spel som inte har regler för våld överlag är ofärdiga därför att det är en del av vardagen i de flesta världar.
...
Sedan, återigen, så tycker jag att strid är roligt. Sådan är jag. Sålunda tycker jag att du har fel uppe på din hästrygg.
Varför skulle rollspel utan våld automatiskt handla om Norén och ångest? Du lider av tunnelseende.
OK, men vi som inte tycker strid är roligt då? Eller åtminstone inte så roligt att temat ska kretsa kring våld? Måste vi skriva minst 50 sidor stridsregler i varje spel bara för att spelen inte ska bli klassade som ofärdiga, när spelen egentligen handlar om något helt annat?
Därmed på inget sätt sagt att det är den lösning som rollpersonerna måste eller ens bör ta, men om situationen uppstår så bör det finnas regler för det. Dessa behöver inte vara skilda från övrig konflikthantering, men de utgör ett sådant specialfall av dessa att de kräver endera ett utbroderat regelverk, tillräcklig kunskap för att improvisera eller att man helt enkel hanterar konflikten som ett resultat och bara spelar förbi den.