Nekromanti Varför är Mutant UA så himla dyrt?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Arfert said:
Är benägen att hålla med... de kunde ha sålt världen systemlöst, och sedan kunde folk använt brp, gurps, eller vad sjutton de ville.. skulle ändå sälja bra tror jag.
Detta får mig att tänka på Green Ronins fantasypiratvärld Freeport. Den ges ut som en regelbefriad världsbok samt ett antal små häften (eller pdf:er) som vardera sätter siffror på ett specifikt regelsystem.

Verkar fungera för dem iallafall.

I skrivande stund finns versioner för:
* True20
* 3rd Era (d20)
* Savage Worlds
* C&C (Castles & Crusades)
* D&D 4E

Annonserat är även
* Pathfinder (Paizo)

Diskussioner kring:
* BRP (Chaosium Basic Role-Playing)
* AGE (systemet bakom Dragon Age)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
CapnZapp said:
Arfert said:
Är benägen att hålla med... de kunde ha sålt världen systemlöst, och sedan kunde folk använt brp, gurps, eller vad sjutton de ville.. skulle ändå sälja bra tror jag.
Detta får mig att tänka på Green Ronins fantasypiratvärld Freeport. Den ges ut som en regelbefriad världsbok samt ett antal små häften (eller pdf:er) som vardera sätter siffror på ett specifikt regelsystem.

Verkar fungera för dem iallafall.

I skrivande stund finns versioner för:
* True20
* 3rd Era (d20)
* Savage Worlds
* C&C (Castles & Crusades)
* D&D 4E

Annonserat är även
* Pathfinder (Paizo)

Diskussioner kring:
* BRP (Chaosium Basic Role-Playing)
* AGE (systemet bakom Dragon Age)
På 80-talet fanns även en Thieves World-box som sålde bra.. den hade stöd för fem olika system har jag för mig, som D&D, RQ osv... var väl ungefär vad som fanns i systemväg på den tiden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min teori är auktionssyndromet, dvs att folk är sumpmiffon och betalar mer än vad varan är värd av bara farten. Jag har många, många gånger sett begagnade Warhammer-grejer på ebay gå för långt högre priser än vad de kostar att köpa i nyskick från de billigaste internetbutikerna, och då har vi inte börjat prata om Forgeworld-prylar, som ofta går för mer på ebay än vad det kostar att beställa dem direkt från Forgeworld.

Heeeelt idiotiskt.

-Ymir, anser
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
CapnZapp said:
Detta får mig att tänka på Green Ronins fantasypiratvärld Freeport. Den ges ut som en regelbefriad världsbok samt ett antal små häften (eller pdf:er) som vardera sätter siffror på ett specifikt regelsystem.
Kan dock vara värt att beakta att Freeport slog ordentligt som d20-äventyr innan de gav sig på den här nuvarande modellen. Med andra ord fanns det redan en inarbetad skara fans och nyfikna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med, auktionsyndromet är en väldigt trolig anledning. Speciellt när det handlar om en sak som relativt många kan vara intresserade av att äga. Har sett samma grej med andra auktionsvaror som gått för överpriser. Det blir en tävling. Priserna trissas lätt upp.. "den jäveln ska inte få vinna", typ.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
DeBracy said:
Kan dock vara värt att beakta att Freeport slog ordentligt som d20-äventyr innan de gav sig på den här nuvarande modellen. Med andra ord fanns det redan en inarbetad skara fans och nyfikna.
Precis som - med svenska mått mätt - MUA menar du? :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Arfert said:
Håller med, auktionsyndromet är en väldigt trolig anledning. Speciellt när det handlar om en sak som relativt många kan vara intresserade av att äga. Har sett samma grej med andra auktionsvaror som gått för överpriser. Det blir en tävling. Priserna trissas lätt upp.. "den jäveln ska inte få vinna", typ.
Jupp. Folk fattar inte hur det funkar; man hittar något, jämför med ebay eller prisjakt, lägger ett maxbud.

Och för den som inte fattat begreppet "maxbud": Det är det bud man max kan tänka sig.

Sedan sköter Tradera budgivningen automatiskt.

Men - det fattar inte folk.- De tror att deras "maxbud" är som ett bud i en vanlig auktion.

Miffon.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, och sen får de ett mail om att deras maxbud har blivit överbjudet... och så får de noja och börjar buda som tokar. :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
CapnZapp said:
DeBracy said:
Kan dock vara värt att beakta att Freeport slog ordentligt som d20-äventyr innan de gav sig på den här nuvarande modellen. Med andra ord fanns det redan en inarbetad skara fans och nyfikna.
Precis som - med svenska mått mätt - MUA menar du? :gremsmile:
Exakt. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Arfert said:
ja, och sen får de ett mail om att deras maxbud har blivit överbjudet... och så får de noja och börjar buda som tokar. :gremgrin:
Har man huvudet med sig är Tradera ett ypperligt ställe för att köpa bra skit billigt, och sälja dålig skit dyrt =)

Jag har till exempel vunnit svenska #1 av Transformersserietidningen för 28:-, eftersom den som lagt ut den gjort misstaget att placera den bland svenska tidningar... Medan samma tidning samtidigt gick för 450:- för att den lagts bland samlarsaker/leksaker/Transformers och He-man. Folk kan nämligen inte använda sökmotorer.

Egentligen är det, likt lotterier, ett slags dumskalleskatt. Synd att den slår mot lågutbildade värst, bara - precis som just lotterier.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Hur menar du? Typ samtliga böcker har ju sjunkigt i värde, inklusive ulvriketböckerna. Även om de inte har blivit "billiga" igen.
De har sjunkit i värde sedan FL:s nytryck, men i ett längre tidsperspektiv (posterna ovan är ju över tio år gamla), så har priserna varit höga länge. Ulvriket-böckerna har ganska nyligen gått för mer än 4000 kr stycket och böckerna i UA-trilogin för mer än 3000 kr stycket. För bara något år sedan sålde jag mina böcker för priser på dessa nivåer. Jämfört med vad de kostade i nypris är det en rejäl prishöjning.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Hej alla rollspel.nu:are! Jag undrar vad det är för konstig anledning som gör att samtliga mutant UA böcker på tradera går för så hutlösa priser som de gör?
Min teori är att nostalgi-gruppen blivit köpstarka. De som växte upp med spelen har nu kommit ut i arbetslivet (ofta i välbetalda yrken) och har gott om pengar, men de har ännu inte skaffat familj. Tillgängligheten över internet gör det enkelt att hitta men drar upp priserna. De spenderar helt enkel pengar på nostalgiska saker från sin barndom. De köper nu allt det coola de inte hade råd med som barn.

Man kan se samma trend för andra saker vid olika tidpunkter (t.ex. Äventyrsspels grejor, TV/Dataspel och modelljärnväg).

//EvilSpook
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Mutant UA kom ju under rollspelens mörka period efter att Äventyrsspel / Target Games förvunnit så tror att nu när vi är i en guldålder igen och Fria Ligan gett ut bla År Noll och Mutant Hindenburg så blir fler och fler intresserade av det Mutant som de missade eller nyligen hört talas om. Att det släpptes under den tiden gör väl med att det kanske inte finns de mängder av böcker ute till den versionen som det finns till tidigare eller senare versioner. Kanske något lägre priser där men ser ju något liknande även med Trudvang som kom i samma tidsperiod.

Sedan tycker jag att oavsett vad det tycks om regelsystemet så har MUA ett riktigt bra betyg med kvalite i alltifrån världsbeskrivningen, äventyr, kampanjer till kvaliten på de hårdinbundna A4 böckerna med all artwork vilket inte lär skada andrahandsvärdet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det som är det konstiga för mig iaf är hur MUA kan gå för 1-3lax för en bok när drakar&demoner går 300 för en bok.

Vad är det som gör att MUA betingar detta värde ?

Borde inte folk ha mer nostalgi för drakar&demoner och mutant 1/2 och svarta lådan snarare än MUA ergo borde inte dom spelen inbringa ett högre pris ?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Det som är det konstiga för mig iaf är hur MUA kan gå för 1-3lax för en bok när drakar&demoner går 300 för en bok.

Vad är det som gör att MUA betingar detta värde ?

Borde inte folk ha mer nostalgi för drakar&demoner och mutant 1/2 och svarta lådan snarare än MUA ergo borde inte dom spelen inbringa ett högre pris ?
Om Mutant 1/2/Nya och Drakar Demoner funnits i lika få antal sålda böcker borde priset varit ännu högre.
Likaså tror jag att intresset för DoD varit svalare de senaste 10 åren jämnfört med Mutant. Med intresset menar jag lite att det kommit lite sparsamt med nytt material, varit rätt svårt att hitta någon som spelar och pratar om det online. Blir Fria Ligan´s DoD en succe så skulle det inte förvåna mig om priserna för en del beg DoD ökar lite till.

Och så går ju inte allt DoD för 300kr per bok. Kristalltjuren och Den femte konfluxen har jag sett gå för 1000-2000kr. Boxar som tex Svavelvinter kan gå för 2000-3000 i fint skick. DoD första utgåvan runt 10000kr någon gång. Det kan ju tyckas konstigt att jämnför en box mot en bok men många av Järnringens hårdinbundna A4 böcker är bra tjocka så får ju rätt mycket för pengarna jämnfört med mindre A5 häfte.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Och så går ju inte allt DoD för 300kr per bok. Kristalltjuren och Den femte konfluxen har jag sett gå för 1000-2000kr. Boxar som tex Svavelvinter kan gå för 2000-3000 i fint skick. DoD första utgåvan runt 10000kr någon gång. Det kan ju tyckas konstigt att jämnför en box mot en bok men många av Järnringens hårdinbundna A4 böcker är bra tjocka så får ju rätt mycket för pengarna jämnfört med mindre A5 häfte.
DoD blå boxen och Sinkadus #1 / #2 har legat väldigt högt de senaste 15 åren (inga hela exemplar för under 2500:- resp 1000:).
Samtidigt tror jag att de (vi) som nostalgihandlade de sakerna gjorde det innan tradera egentligen exploderade.
Jag köpte t.ex. mycket på blocket (i början på 2000) för helt andra priser än vad de gick på tradera bara några år senare.

//EvilSpook
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Borde inte folk ha mer nostalgi för drakar&demoner och mutant 1/2 och svarta lådan snarare än MUA ergo borde inte dom spelen inbringa ett högre pris ?
Olika generationer med olika nostalgi. De som var 14 när äspel var som störst föddes i mitten-slutet av 70-talet. De som var 14 när MUA var som störst föddes i början av 90-talet.
 
Top