Nekromanti Varför är Mutant UA så himla dyrt?

Bandaren

Veteran
Joined
27 Mar 2010
Messages
23
Hej alla rollspel.nu:are! Jag undrar vad det är för konstig anledning som gör att samtliga mutant UA böcker på tradera går för så hutlösa priser som de gör?

Tack på förhand,
en förvirrad spelare.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Flera av böckerna har små upplagor, de har slutat tryckas och de håller extremt hög kvalité.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För att de out of print, och folk inser att de inte kommer att gå att få tag i så länge till...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
För att Järnringen är en av få som lyckats göra ett bra spel men också lyckats skapa en hype kring spelet som senare smittade av sig till släppet av Coriolis.

/Han som kan glädja krank med att det verkar vara Mutant-världen och inte systemet som säljer
 

Bandaren

Veteran
Joined
27 Mar 2010
Messages
23
Så det är alltså samlarvärdet som gör det så dyrt? Tack då vet jag, trodde det var ett så unikt och utmärkt rollspel som gjorde priserna så höga men där ser man!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Men varför måste du välja?

Att det har ett gott rykte hjälper onekligen till, men hade inte spelet varit nerlagt hade ju nytryck alltid kunnat ske, och därmed hållt priserna närmare listpriset...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Han said:
/Han som kan glädja krank med att det verkar vara Mutant-världen och inte systemet som säljer
Är benägen att hålla med... de kunde ha sålt världen systemlöst, och sedan kunde folk använt brp, gurps, eller vad sjutton de ville.. skulle ändå sälja bra tror jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
CapnZapp said:
men hade inte spelet varit nerlagt hade ju nytryck alltid kunnat ske, och därmed hållt priserna närmare listpriset...
Förmodligen inte. Det är dyrt att starta upp ett nytt tryck, och om marknaden är rätt mättad (dvs "alla" (läs: de flesta som vill ha) redan har en bok) så får man inte igen de pengarna.

Ska man få igen pengarna så måste de gamla kunderna köpa en bok också, och för att få de gamla kunderna att vilja köpa den så måste den innehålla något nytt, dvs en ny version. Och det är inte bara ännu dyrare då det krävs nya original (jag räknar med att löner inte kostar nåt eftersom Sveriges rollspelsskaparkår gör rollspel på kvällar och helger vid sidan av ett riktigt jobb och betalar trycket med semesterpengarna), det är dessutom jobbigare och tar längre tid.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Samlarmani. De lär falla i pris med tiden.

Vill du bara börja spela mutant klarar du dig långt med grundboken (version kvittar).

Vill du sedan skaffa fler böcker så kan Spelarboken och Zonernas Zoologi vara värda att kika extra efter. Resten kan du samla på dig när andan faller på. Eller klara dig helt utan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Krille said:
CapnZapp said:
men hade inte spelet varit nerlagt hade ju nytryck alltid kunnat ske, och därmed hållt priserna närmare listpriset...
Förmodligen inte. Det är dyrt att starta upp ett nytt tryck, och om marknaden är rätt mättad (dvs "alla" (läs: de flesta som vill ha) redan har en bok) så får man inte igen de pengarna.

Ska man få igen pengarna så måste de gamla kunderna köpa en bok också, och för att få de gamla kunderna att vilja köpa den så måste den innehålla något nytt, dvs en ny version. Och det är inte bara ännu dyrare då det krävs nya original (jag räknar med att löner inte kostar nåt eftersom Sveriges rollspelsskaparkår gör rollspel på kvällar och helger vid sidan av ett riktigt jobb och betalar trycket med semesterpengarna), det är dessutom jobbigare och tar längre tid.
Tja, det där gäller ju inte riktigt för print on demand.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Arfert said:
Han said:
/Han som kan glädja krank med att det verkar vara Mutant-världen och inte systemet som säljer
Är benägen att hålla med... de kunde ha sålt världen systemlöst, och sedan kunde folk använt brp, gurps, eller vad sjutton de ville.. skulle ändå sälja bra tror jag.
Jag är tyvärr osäker på om det gått att sälja utan regelsystem. Jag är ju själv hemskt förtjust i tanken att släppa lösa spelvärldar, men jag tror tyvärr att de flesta konsumenterna uppfattat produkten som "ofärdig" då. För att inte tala om att man inte hade kunnat plocka lika många nybörjare - både M:UA och Riotminds-DoD har ju trots allt dragit in nya generationer till hobbyn, inte bara mer eller mindre gamla uvar som köpt av nostalgi.

Men, visst är det världen mer än systemet - för nostalgikerna kanske det varit katastrof med ett annat system, men de flesta som talar sig varma för M:UA verkar göra det utifrån att det är en "charmig spelvärld" snarare än att det har ett lysande system.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Fast sidor i en bok är inte dyrt.

Skall du ändå släppa en värld kan du haka på ett kapitel på slutet med någon öppen regelkärna och en nödtorftig anpassning.

Spelet blir "komplett" till minimal arbetsinsats.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dimfrost said:
Tja, det där gäller ju inte riktigt för print on demand.
Givetvis inte, men man har andra problem. Exempelvis att ens tryckoriginal inte är anpassat till PoDs standardformat.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Jag skulle säga att förutom den höga kvaliteten, är spelet fortfarande "levande", vilket också drar upp priset. Forumet är intakt och en källa till inspiration. Där finns mycket spelargenererat material av hög klass. Aktiviteten kring Mutant är lägre än det var i fornstora dar, men det postas fortfarande i Mutant-delen av Järnringens forum.

Visst kan det vara några som köper Mutant-böckerna för samlarvärdet. Men jag tror att de flesta köparna faktiskt avser att spela spelet och inte ställa böckerna i hyllan.

Den dag som Mutant-forumet stänger och materialet där går förlorat, tror jag att priserna kommer att falla kraftigt. Än så länge är forumet aktivt och en inkörsport för nya spelare. Det är den givna samlingspunkten om man spelar Mutant. Men när den samlingspunkten försvinner, tror jag andrahandsvärdet kommer att sjunka. Till skillnad från Äventyrsspels gamla produkter, tror jag inte att folk kommer att köpa MUA-böcker för att låta dem stå och samla damm.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag skulle säga att förutom den höga kvaliteten,
Fast även fan-material går ju för sjukt höga priser. Jag har aldrig sett någon såpass hög summa för ett indiespel.

/Han som tror mer och mer på hypen som skapades om spelet som anledning till de höga priserna (givetvis i kombination med att det är out of print)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Krille said:
Givetvis inte, men man har andra problem. Exempelvis att ens tryckoriginal inte är anpassat till PoDs standardformat.
Å andra sidan finns det ju PoD-ställen som skär till efter kundens önskemål.

Som Publit, till exempel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Magnus Edlund said:
Det där förvånade mig också. Speciellt som det är billigare att beställa spelet från Lulu ...
Egentligen inte konstigare än att folk bjudit upp Evolutionens Barn till 150:-. Eller ja, konstigt är det ju... Min teori är att Tradera är enkelt, bekant, och inte kräver kreditkort. =)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Patrick Bateman said:
Jag skulle säga att förutom den höga kvaliteten, är spelet fortfarande "levande", vilket också drar upp priset. Forumet är intakt och en källa till inspiration.
Absolut! Och det kommer, märk väl!, faktiskt ut tryckt material regelbundet i Fenix. (Sist var det väl om några gotländska kunskapar-apor ("kunskapor?"))
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Krille said:
CapnZapp said:
men hade inte spelet varit nerlagt hade ju nytryck alltid kunnat ske, och därmed hållt priserna närmare listpriset...
Förmodligen inte. Det är dyrt att starta upp ett nytt tryck, och om marknaden är rätt mättad (dvs "alla" (läs: de flesta som vill ha) redan har en bok) så får man inte igen de pengarna.
Huh?

Nu diskuterar du "hur troligt är det med ett nytryck, förutsatt Järnringen fortfarande har licensen".

Det gjorde inte jag.

Jag bara sade att skillnaden mellan att ha och inte ha licensen gör skillnad för samlarvärdet - så länge licensen fortfarande är aktiv finns ju en "risk" för ett nytryck, och därmed att din spekulationsbubbla spricker som samlare.

Ett nytryck hade ju inte behövt vara en rak återutgivning. Det skulle ju kunna vara att materialet ges en ny form med. Typ som spelarboken som samlar de fyra "klass"-häftena. Eller att materialet revideras i en version 1.5.

För vissa spelar sådant ingen roll (är man en "komplettionist" är man) men köptrycket skulle ju mattats om innehållet gick att få tag på i annan form, och med det priset.

Så återigen; att spelet är nerlagt besvarar till en väsentlig del frågan "varför så himla dyrt?". :)
 
Top