Nekromanti Varför är Mutant UA så himla dyrt?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Olika generationer med olika nostalgi. De som var 14 när äspel var som störst föddes i mitten-slutet av 70-talet. De som var 14 när MUA var som störst föddes i början av 90-talet.
Ja det är ju logiskt iofs . Jag utgick nog ifrån någon form av logisk slutsats att ju äldre något är ju värdefullare är det. En iron maiden första press är mer värdefull än en nypressad skiva med Ghost liksom ergo det äldre drakar och demoner borde vara värdefullare än det nyare MUA .
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Jag upphör aldrig att förvånas över kraften i nostalgi och strävan efter kompletta samlingar hos andra personer. Jag försöker förvisso komplettera min samling av gamla Mutant men det är samtidigt ett spel jag spelar ibland. Att köpa en bok för 3 000 kr och knappt våga röra i den för att bevara värdet på den känns väldigt främmande för mig. Tvärtom försöker jag minska på prylarna i mina förråd. När det gäller rollspel har jag sålt allt jag hade till DoD, DnD och en hel del udda saker. Nästa projekt blir att sälja allt lego som blivit kvar från när jag var barn. Äldre lego verkar likt äldre rollspel kunna vara värt en del.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Det kan ju handla om tillgång också. Upplagorna på Äventyrsspels produkter till Drakar och Demoner var betydligt högre än till Järnringens Mutant, och mer sällsynta saker som är eftertraktade blir dyrare.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Ja det är ju logiskt iofs . Jag utgick nog ifrån någon form av logisk slutsats att ju äldre något är ju värdefullare är det. En iron maiden första press är mer värdefull än en nypressad skiva med Ghost liksom ergo det äldre drakar och demoner borde vara värdefullare än det nyare MUA .
Nope. Jag tror Modelljärnvägar är ett bra exempel. Som jag har förstått det var det 40-talisternas stora grej. Det har varit väldigt högt samlarvärde på en del saker under några årtionden. Men nu är de gamla eller inte så köpstarka längre och priserna (relativt) på de äldre sakerna är inte högre eller till och med relativt sett lägre än de var på t.ex. 80-talet.

Det som är oproportionerligt dyrt inom hobbyn idag är digitala tåg/tillbehör och kundgruppen är nu istället generationen under (dvs. medelålders köpstarka män) som köper det som var coolt när de växte upp på 80/90/00-talen. Många investerade in Märklin på 90-talet för det hade så bra prisutveckling, men de får i princip bara tillbaks pengarna idag.

//EvilSpook
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Förutom de förklaringar som redan anförts ovan, så tror jag att Tradera i sig är en del förklaringen till att priserna sticker iväg. Tradera används av många (allt fler antar jag) och kanske precis av just det kundsegment som gillar MUA. Det är lätt att buda i mobilen. Ofta stiger priset med tusentals kronor de sista minuterna. Märkligt nog har alla köpare jag har haft kontakt med varit mycket nöjda. Själv hade jag inte varit så glad över en bok för 5000 kr som jag knappt kan bläddra i.

Kan även berätta att mycket av det Drakar & Demoner- & Chock-material som jag har sålt också budades upp rejält. Inte riktigt MUA-klass, men över tusenlappen. Riktigt gamla Sinkadus-nummer är också gångbara, ibland på samma nivå som MUA. Det ska dock tilläggas att det var de tre första numrena, mint eller near mint.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Har inte du visat bilder på en kolofantastisk seriesamling?
Det har jag säkert gjort. Jag har en rätt schysst samling om jag får säga det själv. Dryga 1 000 nummer av mestadels superhjältetidningar på svenska. De tidningar jag samlar på är dock relativt billiga (för nya för vintage-samlarna, för gamla för MCU-generationen) och jag försöker hitta tid att läsa det jag köper. På så vis befinner jag mig hyfsat långt ifrån "inplastade DoD-boxar för flera tusen per styck"-nivån. Samtidigt har du en poäng. Det finns en antydan till dubbelmoral här. 🙂
 
Top