Nekromanti Varför är inte GothCon politiskt obundet

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
RasmusL;n77471 said:
Jag har medvetet hållit mig utanför den här tråden men jag måste ändå säga att hela grejen är så jävla bisarr, är det verkligen OK med sådana här diskussioner? Vad händer om jag startar en "För ett judendomfritt GothCon!" och gnäller på DYD-kibbutzar? Känns "sådär" ärligt talat.

Jag tycker att diskussionen hållit en någorlunda OK nivå men hela grejen är skev från början. VARFÖR är detta OK och VARFÖR gör inte WRNU ett tydligt feministiskt ställningstagande?

Testa. Känns som ett konstigt ämne dock.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
RasmusL;n77471 said:
Jag har medvetet hållit mig utanför den här tråden men jag måste ändå säga att hela grejen är så jävla bisarr, är det verkligen OK med sådana här diskussioner? Vad händer om jag startar en "För ett judendomfritt GothCon!" och gnäller på DYD-kibbutzar? Känns "sådär" ärligt talat.

Jag tycker att diskussionen hållit en någorlunda OK nivå men hela grejen är skev från början. VARFÖR är detta OK och VARFÖR gör inte WRNU ett tydligt feministiskt ställningstagande?
Om trådstartaren hade hållt en bättre ton, så tycker jag absolut att det är ok!
Du och trådstartaren har garanterat två helt skilda uppfattningar om vad Feminismen är. Trådstartaren ser de värsta av de personer som cirkulerat i Fi! och media de senaste åren: Genusforskare av samma kaliber som Coca Colas sockerforskare, en ordförande i Riksorganisationen för kvinnojourer som kallar alla män för djur som borde slaktas, m.m...
Du har förhoppningsvis en annan uppfattning.

Dock, om en grupp judar skapar ett evenemang på Gothcon som utesluter alla som inte döper sig/bekänner sig/är födda judar så lovar jag dig att jag personligen ska starta en forumtråd med negativ ton!
(Det gäller alla religioner inkl. sekter. Däremot är jag ok med att de skapar sitt eget konvent)

Observera att jag inte tar ställning till detta specifika feminist-event på Gothcon. Jag har inte orkat läsa vad det handlar om och väljer att anta att de helt enkelt vill spela och diskutera rollspel/kortspel/brädspel i med likasinnade i fred en stund. Förmodligen för att slippa den typ av okonstruktiva diskussioner som brukar dyka upp på det här forumet emellanåt.. :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Mutanten;n78198 said:
  1. Jag ber om ursäkt för att jag inte formulerade min kritik mot vad jag upplever som politiska (och framförallt feministiska) arrangemang på GothCon bättre i trådens rubrik och första inlägg.
  2. Jag tycker inte att WRNU ska göra "ett feministiskt ställningstagande". Jag tycker att WRNU liksom resten av rollspelshobbyn ska vara politiskt och religiöst oberoende. Detta för att jag tycker att en politiskt och religiöst oberoende rollspelshobby är så "öppen för alla" som möjligt.
  1. Ursäkten godtages.
  2. Rollspel.nu kommer, så länge jag har något att säga till om, att verka mot misogyni, rasism, homofobi, transfobi, etc. – samt för inklusivitet och jämställdhet. (Men helt utan anknytning till något politiskt parti eller kyrkligt samfund, så klart.)
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
420
Location
Linköping, Sverige
Mutanten;n78198 said:
5. Jag anser att könsmaktsordningen inte existerar.
Bra och balanserat inlägg, Dock ger punkten ovan mig lite problem. Som jag tolkar det är det dessutom grunden till att tråden överhuvudtaget startade. Har man ovan nämnda ståndpunkt så är förstås alla feministiska yttringar både irriterande och provocerande. Jag kan å min sida tycka att om man har denna ståndpunkt så har man fått anstränga sig ganska hårt för att blunda för existerande forskning och på andra sätt tydliga yttringar i samhället. <trollvarning> ungefär som att säga att utvecklingsläran bara är hittepå </trollvarning>
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
McAber;n80347 said:
Bra och balanserat inlägg, Dock ger punkten ovan mig lite problem. Som jag tolkar det är det dessutom grunden till att tråden överhuvudtaget startade. Har man ovan nämnda ståndpunkt så är förstås alla feministiska yttringar både irriterande och provocerande. Jag kan å min sida tycka att om man har denna ståndpunkt så har man fått anstränga sig ganska hårt för att blunda för existerande forskning och på andra sätt tydliga yttringar i samhället. <trollvarning> ungefär som att säga att utvecklingsläran bara är hittepå </trollvarning>
Nu vet inte jag hur Mutant funderar över det hela, men frågan är om han anser att könsmaktsordningen existerar som en "Medveten rörelse" eller som en "namngivning av en rådande social norm". Det går att diskutera hyllmeter kring det, men det bästa vore nog om vi fick ett svar direkt ifrån Mutant själv :)
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
420
Location
Linköping, Sverige
Gemstone;n80400 said:
Nu vet inte jag hur Mutant funderar över det hela, men frågan är om han anser att könsmaktsordningen existerar som en "Medveten rörelse" eller som en "namngivning av en rådande social norm". Det går att diskutera hyllmeter kring det, men det bästa vore nog om vi fick ett svar direkt ifrån Mutant själv :)
Vad han sa var att han anser att den inte existerar alls. Det gör å ena sidan hans resonemang i den här tråden begripligt. Å andra sidan förstår jag inte hur man kan ignorera de empiriska och statistiska evidens som finns för sakernas faktiska tillstånd.

Dessutom, huruvida könsmaktordningen orsakas av illvilja ("Medveten rörelse") eller slentrian och dumhet ("namngivning av en rådande social norm") är egalt. Den behöver i vilket fall åtgärdas.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
McAber;n84979 said:
Dessutom, huruvida könsmaktordningen orsakas av illvilja ("Medveten rörelse") eller slentrian och dumhet ("namngivning av en rådande social norm") är egalt. Den behöver i vilket fall åtgärdas.
Jag håller inte riktigt med här... Det är en väldigt stor skillnad på om den existerar som en Medveten rörelse eller som en "namngivning på en rådande social norm". Om den existerar som en medveten rörelse får den en helt annan innebörd iallafall för mig. Men each to his own :)
 
Top