Nekromanti Varför är inte GothCon politiskt obundet

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag läser GothCons program och äcklas över alla feministiska engagemang på konventet. Jag vill ha rollspelskonvent utan politik! Varför är inte GothCon politiskt obundet?!?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
...och den här tråden väljer du att skapa på internationella kvinnodagen?

Gothcon är politiskt obundet. Du behöver inte besöka ett enda av de feministiska arrangemangen.

Att neka feministiska grupper som vill skapa feministiska arrangemang vore extremt politiskt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Jag ser inte direkt problemet. Som Big Marco var innepå det är medmänsklighet. Sen förstår jag inte, att låsa ut feministiska evenemang är som att säga sig vara för exkludering istället för inkludering. Att nedvärdera och helt blunda för den underställda position som kvinnor kan uppleva sig vara i, inte alla kvinnor. Det är som att blunda för ett problem som drabbar det allmäna goda utifrån tanken att mitt goda ska ha företräde. Varför inte låta kvinnor och män som uppskattar att arbeta inom ramen för en jämställd kultur inkluderas istället för att exkluderas på grund av värderingar som grundar sig i att feminims uteslutande är politiskt.

Sen precis som Krank säger, att låsa en idé ute är en politisk handling. I princip är allt när vi plockar isär det i någon mening politiskt, för vi visar på ett ställningstagande. Att låsa ute feminismen visar i mina ögon på ett perspektiv av mindre tolerans mot bland annat frågor som berör kvinnors perspektiv i spelhobbyn och spelkulturen. Du tvingas inte att dela eller delta i evenemangen med feministiskt inslag, men genom att påstå att feminismen inte ska få närvara exkluderar du en stor grupp och ringaktar även en åsikt som du inte vill se på plats även om du själv inte behöver komma i kontakt med den.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Big Marco;n75395 said:
Feminism är större än politik. Det är medmänsklighet.
Att påstå att feminism är större än politik är som att påstå att nationalism, konservatism eller liberalism är större än politik. Det är så klart inte sant.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Om man inte aktivt jobbar för att alla ska känna sig välkomna så gör inte alla det. Punkt.

Varför har du så jävla ont av att det arras grejer som inte har dig som primär målgrupp? Blir det mindre kul för dig för att andra också vill ha kul?

Du säger att du vill att alla ska kunna vara med på lika villkor och att alla ska kunna känna sig välkomna, men sen gnäller du som en stucken gris så fort någon vill prata om anledningar till att det inte är så eller - gud förbjude - försöka göra något åt det.

Jag träffade GothCons ordförande igår och diskuterade inklusivitet. Tycker det är hedervärt att de jobbar så aktivt med att få alla att känna sig välkomna - alltifrån att skylta tydligt med handikappingångar till att ge riktlinjer till äventyrsskribenter. De har en lång väg kvar att gå, men de ligger hästlängder före mitt eget (visserligen väldigt lilla) konvent.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Mutanten;n75400 said:
Att påstå att feminism är större än politik är som att påstå att nationalism, konservatism eller liberalism är större än politik. Det är så klart inte sant.
Du vet om att liberalism utöver politik även är värdesystem, ett sätt att se på demokrati och även till viss del ett perspektiv i etik? Så ditt påstående faller lite platt även om vi främst förknippar liberalism med politik ska det ses som ett tankesystem, en idévärld.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
"Äcklas" tyckte jag var ett onödigt starkt ord. Tror du har en egen förståelse för "politiskt obundet" som innebär att ingen får framföra åsikter som kan vara politiskt laddade. Det är inte så de flesta tolkar begreppet och dessutom skulle det vara omöjligt att ha ett arrangemang där ingenting kan tolkas politiskt - eftersom nästan allt är politiskt, lite beroende på vad man lägger in i begreppet. Ett politiskt bundet arrangemang är, Som Krank är inne på, just om arrangemanget skulle utesluta någon på grund av hans eller hennes åsikter.

Jag tror att det du menar är "men kan jag inte få slippa feminismen när jag spelar rollspel" och svaret är ju nej, eftersom det finns feminister bland besökarna. Ett förslag är ju att du arrangerar ett eget konvent där du förbjuder "feminister" tillträde. Alternativt enbart spelar med liktyckande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
1) Gothcon är politiskt obundet, men väljer väl antagligen att inte förbjuda arrangemang som passar i sammanhanget och har en vag antydan till politiskt ställningstagande.

2) Jag kan bara hitta ett arrangemang över huvud taget som nämner feminism. Är man inte intresserad av det kan man välja att delta i de andra arrangemangen istället. Det är ju inte direkt så att ALLA arrangemang kräver att du lyssnar på en föreläsning om feminism innan du spelar.

/tobias
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
krank;n75392 said:
...och den här tråden väljer du att skapa på internationella kvinnodagen?
Oj. Vilken tajming! Jag struntar i internationella kvinnodagen. Jag startar trådar vilka dagar jag vill året runt. För övrigt tycker jag att internationella kvinnodagen är könsnormativ. Inte för att jag har någonting emot könsroller men man tycker feministerna borde ha vissa dubier kring internationella kvinnodagen.

Gothcon är politiskt obundet. Du behöver inte besöka ett enda av de feministiska arrangemangen.
Jag tycker inte arrangemang med tydlig politisk inriktning borde få vara med på GothCon.

Att neka feministiska grupper som vill skapa feministiska arrangemang vore extremt politiskt.
Det är arrangemangens existens på GothCon som är politisk.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
I förebyggande syfte: MODERERING!

Den här trådstarten är mycket tveksam, eftersom den ser ut som ett försök till provokation snarare än en inbjudan till diskussion. Nu har samtliga svar än så länge varit vettiga och sansade. Se till att fortsätta i den stilen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Mutanten;n75386 said:
Jag läser GothCons program och äcklas över alla feministiska engagemang på konventet. Jag vill ha rollspelskonvent utan politik! Varför är inte GothCon politiskt obundet?!?
Om du vill ha en konstruktiv diskussion så föreslår jag att du:

1) inte använder ord som "äcklas"
2) tar diskussionen med gothcon

Kan någon berätta hur man blockar användare för jag orkar inte se mer av Mutanten.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Mutanten;n75405 said:
Jag tycker inte arrangemang med tydlig politisk inriktning borde få vara med på GothCon.
Fast en av grundstenarna i feminismen är att det privata är det politiska. Förenklat: att bara fortsätta med arrangemang där det ena könet känner sig exkluderade är politik. Så politiken har redan gjort sitt inträde och har alltid varit närvarande.

Sen kan jag respektera att just du tycker att feminism är politiskt, visst, men andra håller inte med dig.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
svumpyn;n75399 said:
Som Big Marco var innepå det är medmänsklighet.
Tror ni inte jag förstår att ni genom att lika feminism vid medmänsklighet försöker göra feminismen oantastlig? Självklart är feminismen en politisk åskådning som tål att ifrågasättas lika väl som alla andra politiska åsiktinriktningar. Feminism är inte ett dugg mer medmäsklighet än vilken annan politisk åsiktsinriktningsom helst hur många gånger feministerna än försöker ljuga i människor motsatsen.

Att nedvärdera och helt blunda för den underställda position som kvinnor kan uppleva sig vara i, inte alla kvinnor.
Det finns inga bevis för att kvinnor är underställda män. Det är en feministisk lögn som bygger på att man osynliggör det manliga lidandet.

Varför inte låta kvinnor och män som uppskattar att arbeta inom ramen för en jämställd kultur inkluderas istället för att exkluderas på grund av värderingar som grundar sig i att feminims uteslutande är politiskt.
Jag är inte feminist och jag har inga som helst problem att arbeta inom ramen för en jämställd kultur. Feminism och jämställdhet är inte samma sak.

Du tvingas inte att dela eller delta i evenemangen med feministiskt inslag, men genom att påstå att feminismen inte ska få närvara exkluderar du en stor grupp och ringaktar även en åsikt som du inte vill se på plats även om du själv inte behöver komma i kontakt med den.
Jag vill exkludera alla politiska och religiösa grupper från GothCon. Jag vill ha ett polistiskt och religiöst oberoende konvent. Jag undrar om du hade resonerat likadant om nazister hade varit representerade på GothCon. Anser du att Varg Vikernes och MYFAROG har rätt att närvara på GothCon?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Gurgeh;n75406 said:
I förebyggande syfte: MODERERING!

Den här trådstarten är mycket tveksam, eftersom den ser ut som ett försök till provokation snarare än en inbjudan till diskussion. Nu har samtliga svar än så länge varit vettiga och sansade. Se till att fortsätta i den stilen.
Det är inget försök till provokation. Man måste väl ha rätt att kritisera politiska och religiösa arrangemang på GothCon. Att kritiken riktar sig särskilt mot feminismen beror på att det är det största problemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Mutanten;n75405 said:
Det är arrangemangens existens på GothCon som är politisk.
Att inte ha feministiska arrangemang är fortfarande en politisk handling.

Att neka vad man upplever vara "politiskt inriktade" arrangemang är också politiskt.

Det har också funnits en jäkla massa politiskt inriktade rollspel på konventet. Jag säljer till exempel ett tydligt politiskt rollspel. Det vill du också ha bort, då? Det finns också massvis med exempel på till exempel friformsscenarier som haft antirasistisk prägel. Är det också "för politiska"?

Ska vi gå på din linje behöver vi också ta bort alla rollspel och brädspel och andra arrangemang som är sexistiska eller för fram könsnormativa ideal. För det är också politiskt.

Kort sagt: du är ute och cyklar när du tror att något någonsin kan vara "opolitiskt".

Mutanten;n75405 said:
För övrigt tycker jag att internationella kvinnodagen är könsnormativ. Inte för att jag har någonting emot könsroller men man tycker feministerna borde ha vissa dubier kring internationella kvinnodagen.
Exakt hur är det könsnormativt att ha en dag där man påvisar orättvisor som drabbar en specifik grupp utifrån deras könsidentitet? Tillhör du den där märkliga skolan som hävdar att man alltid förstärker orättvisor när man påpekar att de finns?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
MattiasLejbrink;n75403 said:
Jag tror att det du menar är "men kan jag inte få slippa feminismen när jag spelar rollspel" och svaret är ju nej, eftersom det finns feminister bland besökarna. Ett förslag är ju att du arrangerar ett eget konvent där du förbjuder "feminister" tillträde. Alternativt enbart spelar med liktyckande.
Jag har inget emot feminister bland besökarna. Eller jo det har jag men jag kan stå ut med feminister bland besökarna på samma sätt som jag kan stå ut med rasister bland besökarna så länge de inte bedriver politisk kampanj på konventet. Däremot vill jag inte se feministiska arrangemang på konventet. Jag har min fulla rätt att tycka att arrangemang med politiska och religiösa förtecken inte hör hemma på ett rollspelskonvent.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mutanten;n75386 said:
Jag läser GothCons program och äcklas över alla feministiska engagemang på konventet. Jag vill ha rollspelskonvent utan politik! Varför är inte GothCon politiskt obundet?!?

Betyder det här att du inte kommer komma på GothCon?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Mutanten;n75419 said:
Tror ni inte jag förstår att ni genom att lika feminism vid medmänsklighet försöker göra feminismen oantastlig? Självklart är feminismen en politisk åskådning som tål att ifrågasättas lika väl som alla andra politiska åsiktinriktningar. Feminism är inte ett dugg mer medmäsklighet än vilken annan politisk åsiktsinriktningsom helst hur många gånger feministerna än försöker ljuga i människor motsatsen.

Det finns inga bevis för att kvinnor är underställda män. Det är en feministisk lögn som bygger på att man osynliggör det manliga lidandet.
Helt ärligt. Jag är för feminismen men kan till lika del kritisera den och dess olika grenar. Bara för att vi hävdar att feminismen i sin kärna handlar om medmänsklighet behöver det inte betyda att vi inte kan kritisera rörelsen som sådan. Det är som med mänskliga rättigheterna, dessa är för medmänsklighet men har trotts detta blivit kritiserade på goda grunder. Detsamma har hänt inom feminismen, liberalismen, konservatismen, liberalismen då det ingår som en del av utvecklingen av en rörelse. Bara för att vi tillskriver en rörelse ett värde behöver det inte betyda att vi inte samtidigt kan förhålla oss kritisk till samma rörelse.

När det kommer till ditt sista påstående "Det finns inga bevis för att kvinnor är underställda män. Det är en feministisk lögn som bygger på att man osynliggör det manliga lidandet" så måste jag säga att du bör läsa på lite mer i området. Det finns i sociologi studier som pekar på detta utan att göra ansats utifrån feminismen. Och feminismen som enade rörelse har inte sagt att det manliga lidandet inte finns, dock finns det grenar som varit kritiska mot detta. Jag tror säkerligen det finns feminister och rörelser inom feminismen som berörs av det manliga lidandet men jag tror inte du skulle köpa deras förklaringsmodell till varför det manliga lidandet finns då du ställer dig bortom feminismens förklaringsmodeller. Att motarbeta könsroller, vilket feminismen till viss del arbetar med, är att indirekt även motarbeta det manliga lidandet. Att förstöra normen av mannen som försörjare, bidragare och känslolös varelse som endast kan yttra sig i vrede utan att någonsin kunna lyfta sina innersta känslor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Mutanten;n75419 said:
Jag vill exkludera alla politiska och religiösa grupper från GothCon.
Utom de vars åsikter du betraktar som "opolitiska" då, tydligen. Annars kommer det inte att finnas några grupper på Gothcon.
 
Top