Varför är inte D6 mer populärt?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag skulle gilla ett system med ENBART en(1) D6. Att rulla 5 D6 och addera låter jävligt mycket 1900-tal.
Så funkar (första versionen av) Null State. Du har ett värde mellan 1–6, rulla 1t6, rullar du under eller lika med så lyckas du. Snabbt och lätt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Kollade på Tunnels & Trolls, verkar inte heller vara D6-systemet. Men det använder sexsidiga tärningar.
Korrekt, T&T använder inte D6-systemet men bygger på högar med T6:or som ska summeras. Charmigt men inte jättebra.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Trodde själva D6:an räckte för att kvala in i denna tråd.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Min motfråga är istället Varför skulle man använda sig av D6 systemet.
Nu har jag bara läst gamla star wars och det var många år sedan, men jag såg inget då som var unikt med d6 systemet och inget som inte gjorts bättre med andra system.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Trodde själva D6:an räckte för att kvala in i denna tråd.
Som @krank påpekat är det extremt förvirrande och dumt att systemet heter samma som tärningen :)


Min motfråga är istället Varför skulle man använda sig av D6 systemet.
Det kanske är detta som är svaret på min fråga egentligen.
Jag lockas till systemet för att jag gillar att kasta ett gäng t6 samt för att jag gillar grejen med "exploderade" tärningar. Men som @cogitare skrev tappar det snabbt sin tjusning när det kommer upp i 5+ tärningar. Då är det mer rimligt med en lösning där en räknar antal 6or istället för att räkna ut totalen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag lockas till systemet för att jag gillar att kasta ett gäng t6 samt för att jag gillar grejen med "exploderade" tärningar.
Well, så funkar det ju i Kutulu och Rotsystem – med skillnaden att man där räknar 4-5-6:or istället för att summera tärningarna. Rotsystem har en exploderande "kaostärning" inspirerad av just D6; annan färg och om den visar en sexa exploderar den.

Det finns en variant av D6 som heter D6 Legend, där man också räknar successes… Det brukar tydligen beskrivas som "D6 for the mathematically challenged", och det passar väl in på mig då, antar jag. Även om D6 Legend fortfarande är för mycket krångel för min smak… =)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Den svaga populariteten tror jag, precis som @gabrielledebourg skrev ovan, i huvudsak beror på att D6 inte haft ett starkt bolag eller IP i ryggen sedan WEG gick i konkurs och Star Wars gick till WotC.

Systemet i sig, åtminstone som det ser ut i Star Wars D6, tycker jag är trevligt. Enkelt och lättspelat. Visst, när antalet tärningar växer blir det mer räknande men fullt hanterbart enligt mig. Spelar man över nätet så som jag gör just nu summerar tärningsboten dessutom automatiskt.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Mja, på samma sätt som "d20" inte bara är namnet på tärningen som används så är ju D6 namnet på ett regelsystem. Ett specifikt sådant, vars specifika egenskaper bland annat inkluderar att man adderar tärningarnas resultat till varandra och att man har färdighetsvärden som är antalet tärningar man slår – men att man t.ex. kan ha "3+1" som då är "slå tre tärningar och addera 1".

Att Fria Ligan och Eon använder sexsidiga tärningar gör dem knappast till D6, på samma sätt som Mutant Chronicles inte är d20 bara för att man använder tjugosidiga tärningar.

Är det förvirrande att folk döper sina regelsystem efter en tärning? Ja.
Borde de sluta? Ja, omedelbart.
Är det något vi får leva med? …ja. =)
Tack för insikten. Hade inte en aning.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Den svaga populariteten tror jag, precis som @gabrielledebourg skrev ovan, i huvudsak beror på att D6 inte haft ett starkt bolag eller IP i ryggen sedan WEG gick i konkurs och Star Wars gick till WotC.

Systemet i sig, åtminstone som det ser ut i Star Wars D6, tycker jag är trevligt. Enkelt och lättspelat. Visst, när antalet tärningar växer blir det mer räknande men fullt hanterbart enligt mig. Spelar man över nätet så som jag gör just nu summerar tärningsboten dessutom automatiskt.
WEG hade en riktigt cool fantasy-noir värld till sitt D6 system, Bloodshadow, som jag önskar någon kunde plocka upp.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Använde inte Bloodshadows en variant på TORGs regler? (TORG använder kort och en T20 som för RP exploderar på 10 och 20.) Fast med 2T10 istället för T20?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Varför är det så tror ni?
Att dömma av reaktionerna jag får från folk när jag säger att SWd6 har det kanske bästa regelsystem som skrivits så är den enskilt största boven addition. Du måste räkna ihop resultatet av tärningarna. Detta skapar en oöverstiglig tröskel, eftersom matematik är det tråkigaste ämnet i grundskolan och ett trauma ingen vill återuppleva.

(Okej, så första delen av det där stämmer; den andra delen är eventuellt min egna teori om varför...)
 
Top