Varför är inte D6 mer populärt?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
West End Games gamla Star Wars-spel (som använder D6 motorn) verkar hållas högt av många.
D6-systemet är open source.

Förutom Star Wars D6 verkar det inte finnas ett enda stort D6-spel. Varför är det så tror ni? Varför är det inte lika vanligt att se D6-baserade spel som exempelvis BRP, PBtA, d20, Fate osv osv?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Just när det gäller D20 tror jag att att WotCs publik är så mycket större än WEGs och D6 att fler satsade på att göra produkter till det. BRP känns som det var ett tidigt system som presenterade ett bra alternativ till AD&D och levels. De andra vet jag inget om när det gäller spridning och vilka spel som använder motorn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Well, speaking for myself så kollade jag på d6-systemet. Konstaterade att jämfört med nästan alla kommersiella system så tycker jag om det ganska mycket.

Men att den itch det systemet scratchar kunde jag själv bygga system som jag tycker scratchade bättre. Så jag hade inget direkt behov av att använda mig av deras licens.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Just när det gäller D20 tror jag att att WotCs publik är så mycket större än WEGs och D6 att fler satsade på att göra produkter till det.
Ja, det stämmer såklart. Det är nog mer rättvist att jämföra med BRP, PBtA, FATE, Black Hack och andra system som inte är sådär omåttligt populära.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Jag använde en variant av System d6 när jag skrev action-fantasy-rollspelet Gondica för cirka 25 år sedan. Spelet sålde tillfredsställande i några år (dvs >600 ex), men jag fick föga återkoppling, varken positiv eller negativ, när det gällde spelsystemet.

Mina anekdotiska erfarenheter pekar på att svenska gamers föredrar BRP-varianter. Jag skissar på en steampunk-reboot, Expert Gondica, och då tänker jag använda Expert Nova-motorn, vilket är en polerad BRP-variant.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,285
För att det inte har ett spelföretag som pushar det genom sina produkter till någon större grad. Sedan West End Games gick i konkurs i slutet av 90-talet har de bytt ägare och händer flera gånger, vilket gör att du inte har en fast stomme att stå på vad systemet beträffar och som aktivt ser till att skapa produkter till det, så då har du inte fast spelbas, till skillnad från d20 och BRP har ju så stenhårt fotfäste tack vare att de har WotC och Chaosium med megatitlar som DnD och Call of Cthulhu, samtidigt som det inte lockar målgruppen som vill ha storydrivna system som PbtA. Om du ens ska licensiera ett system till att börja med.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Eon IV:s regelsystem är besläktat med d6. Färdigheter mäts i tärningar plus eventuell modifikation (till exempel 2T6+1, 3T6+3 eller 4T6). Tärningarna är öppna/obegränsade på så vis att sexor ej räknas utan slås om med två nya tärningar.

Vid handlingsresolution slår man sina tärningar och jämför med en svårighet som är ett fast värde (till exempel 10). Vid motståndsslag såsom sociala konflikter eller strid slår båda parter sina färdighetstärningar, högst vinner.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
D6-systemet passar väl bäst till mer cineastiska action-spel också, har jag för mig. Back in the days fanns ju även Ghostbusters från WEG på samma motor. Det kom ju några generiska Space, Fantasy etc-regelböcker till D6 också under 90-talet, men de gick väl så där. Lillebrorsan Mini-6 har jag dock kikat på några ggr och gillar (utom magin/kraften).
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Jag har haft jättemycket roligt med Star Wars D6.

Nu, personligen, tycker jag att addera multipla d6:or, särskilt när det börjar komma upp på 5+ stycken blir lite för bökigt och för många tar det lite tid. Det finns smartare och enklare sätt att göra det helt enkelt.

Detta blir än mer tydligt när/om man låter man spelet löpa till att involvera sådana superhjältar Luke Skywalker eller Darth Vader med sina 10+ tärningar på olika saker. Då börjar även de som är vassa på huvudräkning ta tid på sig, om inte annat för den rena mängden tärningar (och inte nödvändigtvis för att det är komplicerad matematik).

Cog.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
passar väl bäst till mer cineastiska action-spel också, har jag för mig.
Vad är det i systemet som får det att vara cineastiskt action?

För mig är det mest varumärkena som är påklistrade ovanpå systemet som har filmisk action.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Vad är det i systemet som får det att vara cineastiskt action?
Jämfört med äldre konkurrenter som D20 och BRP är D6 enligt min erfarenhet dels snabbare, dels bäddar det i större utsträckning för både komiska misstag och heroiska insatser. Bland modernare system finns det däremot sannolikt flera som är mer cineastiska än D6.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Var finns "Do you want to know more" knappen?
Nu går jag off-topic enkom för att kommentera Gamiels undran.

Så här ligger det till: via Eloso avser jag ge några "indie-style"-spel baserade på Expert Nova under en "sub-label". För närvarande jobbar jag på Expert Outreach (nr 2 i Expert-serien), en postapokalyptisk space-opera-setting (den ursprungliga idén beskrivs här -- länk >>> ). Jag vill bli klar med detta manus i början av 2021. Därefter är det dags att ta itu med nr 3, där Expert Gondica är ett av flera alternativ.
 
Last edited:

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Är inte Fria ligans alla spel D6-system?
Och Eon4 kör ju D6.
Dom är väl bland de större på svensk spelmarknad. Fria ligan har väl en hel drös med spel dessutom. Mutant, Coriolis, Alien.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Är inte Fria ligans alla spel D6-system?
Och Eon4 kör ju D6.
Dom är väl bland de större på svensk spelmarknad. Fria ligan har väl en hel drös med spel dessutom. Mutant, Coriolis, Alien.
Mja, på samma sätt som "d20" inte bara är namnet på tärningen som används så är ju D6 namnet på ett regelsystem. Ett specifikt sådant, vars specifika egenskaper bland annat inkluderar att man adderar tärningarnas resultat till varandra och att man har färdighetsvärden som är antalet tärningar man slår – men att man t.ex. kan ha "3+1" som då är "slå tre tärningar och addera 1".

Att Fria Ligan och Eon använder sexsidiga tärningar gör dem knappast till D6, på samma sätt som Mutant Chronicles inte är d20 bara för att man använder tjugosidiga tärningar.

Är det förvirrande att folk döper sina regelsystem efter en tärning? Ja.
Borde de sluta? Ja, omedelbart.
Är det något vi får leva med? …ja. =)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Jag skulle gilla ett system med ENBART en(1) D6. Att rulla 5 D6 och addera låter jävligt mycket 1900-tal.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,459
Location
Stockholm
Spelet sålde tillfredsställande i några år (dvs >600 ex), men jag fick föga återkoppling, varken positiv eller negativ, när det gällde spelsystemet.
OT, men jag spelade gondica rätt mycket under ett halvår-års tid (för 25 år sedan). Det enda jag minns av reglerna är att det var något wonky med träfftabellen så att man orimligt lätt kunde få in en dödande huvudträff. Kan minnas fel. :)
 
Top