DoD Varför är det så svårt att få tag i Kristalltjuren?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
I snart 20 års tid har jag gått bet. (Det finns gränser för vad jag är beredd att slanta upp för ett jävla pappershäfte.)

Av alla produkter till DoD m/ä så är Kristalltjuren den exklusivaste tillsammans med självaste DoD -82, Sinkadus 1 och 2 och konventsutgåvan av Gigant. Det är enklare att få tag i ett ospelat exemplar av Den femte konfluxen än att få tag i ett slitet ex av Kristalltjuren!

Varför? Trycktes den i orimligt liten upplaga eller vad?

/Dewil, irriterad
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Ligger nog ändå något i vad @terje säger. Den såldes inte lika mycket som tidigare delar (gissar jag) och häftena var man inte lika försiktig med som boxarna (vill jag minnas).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
I snart 20 års tid har jag gått bet. (Det finns gränser för vad jag är beredd att slanta upp för ett jävla pappershäfte.)
Så vad är du beredd att slanta upp? Har ingen ambition att sälja mitt exemplar, men ändå intressant att höra.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Så vad är du beredd att slanta upp? Har ingen ambition att sälja mitt exemplar, men ändå intressant att höra.
Nånstans mellan 600 och 1000 kr.

600 är högt i jämförelse med andra DoD-produkter i använt skick. 1000 kr för att jag vet att Kristalltjuren av högst oklar anledning är dyr.

(Ovanstående är alltså långt under vad den går för på Tradera.)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Värt att ha i åtanke var ju att det verkar ha varit högst oklart om det skulle komma en avslutande del till kampanjen. Det cirkulerade namnlistor som låg ute i spelbutikerna som sedan skulle skickas till Äventyrsspel som vädjade om den avslutande delet. Den femte konfluxen kom ut 1994, alltså samma år som Chronopia kom så jag gissar att man låg rätt långt fram i planeringen och att släppa material till en gammal värld då man kom med en ny torde inte legat högt på viljan.

Skiftet från Ereb till Chronopia var väl en del av en ny satsning - och jag gissar på att Ereb inte sågs som ekonomiskt gångbart längre. I så fall torde det vara förklarligt att färre exemplar tryckts upp av Kristaltjuren - eftersom det sålts färre och färre av dem. Men jag vet inte, bara en tanke som poppade upp.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Värt att ha i åtanke var ju att det verkar ha varit högst oklart om det skulle komma en avslutande del till kampanjen. Det cirkulerade namnlistor som låg ute i spelbutikerna som sedan skulle skickas till Äventyrsspel som vädjade om den avslutande delet. Den femte konfluxen kom ut 1994, alltså samma år som Chronopia kom så jag gissar att man låg rätt långt fram i planeringen och att släppa material till en gammal värld då man kom med en ny torde inte legat högt på viljan.

Skiftet från Ereb till Chronopia var väl en del av en ny satsning - och jag gissar på att Ereb inte sågs som ekonomiskt gångbart längre. I så fall torde det vara förklarligt att färre exemplar tryckts upp av Kristaltjuren - eftersom det sålts färre och färre av dem. Men jag vet inte, bara en tanke som poppade upp.
Men sedan tryckte man upp desto fler exemplar av Den femte konfluxen, eller?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Men sedan tryckte man upp desto fler exemplar av Den femte konfluxen, eller?
To be fair, det skulle inte förvåna mig det minsta. :p

(Hur ologiskt det än må vara.)

Men det är mer av en poäng att det är svårare att få tag i Kristalltjuren än Oraklets fyra ögon och Svavelvinter. Skulle gissa att Kristalltjuren och Den femte konfluxen har mindre upplagor - men att D5K har bevarats bättre för att det är mindre slit och släng (som @Dilandau är inne på) och att det därmed försvann fler exemplar, tills dess att D5K då det blev en större försiktighet att bevara en intakt hel kampanj.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Jag ska sluta älta detta... men det kanske finns en logisk förklaring.

Hypotes:
Låt oss göra det rimliga antagandet att serien trycktes i fallande upplaga. KT kom i slutet av de svenska rollspelens första storhetstid och hann spelas (och nötas). D5K kom några år senare, kanske i lika stor upplaga som KT, men spelades inte (och nöttes inte) i samma utsträckning i en hobby på nergång (och i ett läge där DoD hade gått vidare till Chronopia). Därför finns fler exemplar i gott skick av D5K. De köptes men användes inte.

Nu finns det förstås andra DoD-produkter som det är väldigt svårt att hitta fina exemplar av *host*Barbia*host* men Konfluxsviten har ju fått en (välförtjänt) kultstatus som är ojämförlig med resten vilket lyfter efterfrågan bland samlarna.

Jag nöjer mig med detta.

Jag hittade förresten hela romanserien i enhetlig pocketutgåva för en spottstyver på en secondhand i Storvik i somras! (Bibliofilen i mig vägrar köpa bokserier i annat än enhetligt utförande.)
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
108
Location
Göteborg
Min erfarenhet var snarare att de som köpte Kristalltjuren inte spelade den, den var för udda jämfört med det andra som spelades och den lades på hyllan som en kuriosa snarare (evidens baserad på 3 nära SL för ett bra tag sedan!)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Ja, om vi ska vara anekdotiska, så är min erfarenhet så här. Vi hade en grupp och vi spelade i en sista, lång kampanj igenom alla ÄS-äventyr SL ägde. Det sista äventyr gruppen spelade var Kristalltjuren. När Femte konfluxen kom hade lumpen och högre studier skingrat spelgruppen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ja vi bara gav upp Kristallnjuren en bit in för vi tröttnade på att det var så "tokigt" och med gåtor som vi inte hade kul med. Vi hade en revival-fas ett tag efteråt, där det var med strid, orcher och andra "klassiska" fantasy-grejer som vi insåg att vi gillade mkt bättre..
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag har nog spelat Kristalltjuren näst mest (efter Svavelvinter). Älskar gonzo-Bythos :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Nånstans mellan 600 och 1000 kr.

600 är högt i jämförelse med andra DoD-produkter i använt skick. 1000 kr för att jag vet att Kristalltjuren av högst oklar anledning är dyr.

(Ovanstående är alltså långt under vad den går för på Tradera.)
Ingen aning om var det här landar, men som du kanske vet pågår en auktion just nu. Prisnivån har inte stuckit iväg ännu.

 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Ja vi bara gav upp Kristallnjuren en bit in för vi tröttnade på att det var så "tokigt" och med gåtor som vi inte hade kul med.
Frapperande likt min grupps erfarenhet. Det var för svårt och för icke-tolkenianskt för vår smak.

Jag skulle kanske ha uppskattat det mer idag. Men med ett annat system än EDD ...

Se fö att mitt ex av Kristalltjuren är sjukt slitet. Det var dock inte den bok vi spelade när det begav sig, jag har köpt den begagnad lång senare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Ja vi bara gav upp Kristallnjuren en bit in för vi tröttnade på att det var så "tokigt" och med gåtor som vi inte hade kul med. Vi hade en revival-fas ett tag efteråt, där det var med strid, orcher och andra "klassiska" fantasy-grejer som vi insåg att vi gillade mkt bättre..
Vi slutförde heller aldrig Kristalltjuren, men för oss var det bara spelledaren som tröttnade och började spelleda dåligt med flit vilket gjorde att det inte gick att fortsätta.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jag körde igenom Kristalltjuren med min spelgrupp, men minns att jag moddade bort en hel del kluriga gåtor samtidigt som jag lade till en del skeenden från romanerna. Efter äventyret (som vi spelade klart sommaren 2017) så har kampanjen dock stått still.
 
Top