Varför är 2e bäst? (WFRP)

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
4th edition är fullständigt och totalt misslyckade.

Prova spela med reglerna så får du se.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
4th edition är fullständigt och totalt misslyckade.

Prova spela med reglerna så får du se.
Nja har som sagt tidigare i tråden spelat de första 2 delarna i Enemy within med 4:ans regler. Ja det har lite problem men inte mer än vad 2:an hade.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
4th edition är fullständigt och totalt misslyckade.

Prova spela med reglerna så får du se.
Vad är det som inte funkar tycker du? Dom verkar väldigt raka när man läser dem, typ vanlig BRP, men med yrken.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
4th edition är fullständigt och totalt misslyckade.

Prova spela med reglerna så får du se.
Började lyssna på Old World Podcast som @Magnus Seter tipsade om innan, just som exempel på flyt. Deras första strid är 20min+ lång (nedklippt), de får klippa ner hela avsnittet "It gets totaly messy, we are so sorry". 🤯 Nu har de infört ett dussin husregler.
 
Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Det framgår inte, de säger bara "A lot!". Deras vanliga avsnitt är 1h och detta avsnitt 20min samt 7-ish min intro.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Deras första strid är 20min+ lång (nedklippt), de får klippa ner hela avsnittet "It gets totaly messy, we are so sorry". 🤯 Nu har de infört ett dussin husregler.
Vilket avsnitt och ungefär hur långt in?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Började lyssna på Old World Podcast som @Magnus Seter tipsade om innan, just som exempel på flyt. Deras första strid är 20min+ lång (nedklippt), de får klippa ner hela avsnittet "It gets totaly messy, we are so sorry". 🤯 Nu har de infört ett dussin husregler.
Jag lyssnade på avsnittet. Till 4ans försvar är det den första striden de spelar med reglerna och det är en massa fiender, vilket kan vara rörigt i vilket system som helst.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Deras första strid är 20min+ lång (nedklippt), de får klippa ner hela avsnittet "It gets totaly messy, we are so sorry". 🤯 Nu har de infört ett dussin husregler.
Framgick det hur mycket som klippts bort?
Jag lyssnade på avsnittet. Till 4ans försvar är det den första striden de spelar med reglerna
Jag hittade avsnittet, och SL hade en väldigt trevlig genomgång av vad de hade för problem:

1) De använder preview-reglerna, inte de slutgiltiga reglerna.
2) De kan inte reglerna när de börjar, utan sitter och läser på under striden. Inte konstigt om det tar lång tid.
3) En av anlednignarna till att det är "messy" är att de inte håller koll på var kombatanterna är under striden utan de teleporteras runt hit och dit mellan att de bläddrar i böcker och diskuterar regler. Har inget med reglerna att göra, utan med spelarna.
4) Ytterligare en anledning till att det är "messy" är att de prövar olika optional rules (4th har flera förslag på sånna inkluderade) och byter ut vilka de vill använda.
5) Han säger att avsnittet ursprungligen var "over an hour and a half". Låt oss avrunda det uppåt till "typ 2 timmar".

2 timmar för första striden (involverande flera rollpersoner och flera fiender), i ett nytt (regeltungt) system de inte har koll på, där de prövar olika optional rules för att hitta hur de vill spela, där de dessutom använder inkompletta previewregler. Och det är en grupp som desssutom verkar tycka det är kul att brodera ut och beskriva vad de gör i fiktionen (vilket absolut inte är en dålig sak! men det är något som drastiskt skulle förlänga strider i vilket system som helst).

Tycker det låter fullkomligt rimligt.

@.Per. När pratar de om att införa husregler? Skulle vara kul att höra om de går igenom vilka och varför, men jag hörde inget om det i det avsnittet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tycker inte heller ca 2 timmar låter så farligt mycket - om det inte var en väldigt enkel strid.

För min del är jag inte tveksam till 4an för att jag tror det skulle vara särskilt långsamt jämfört med tex 2an, utan för att det framstår som knepigare att tillämpa. Det kan så klart vara något som drar ner tempot men för min del tror jag snarare det skulle leda till mer höftningar, mer bortglömda och godtyckligt tillämpade av regler, speciellt för SLP där SL själv ska minnas allt. Det är mer ett lite otillfredsställande sätt att spela än något annat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
mer höftningar, mer bortglömda och godtyckligt tillämpade av regler, speciellt för SLP där SL själv ska minnas allt.
Vi har latjat lite gran med Foundry och 4th ed, och jag tror det kan vara en väldigt bra väg att gå. Foundry verkar kunna hålla koll på det här med opossed rolls och sånt själv och räkna ut skadan. Tror man behöver räkna advantages själv, men då har man ju i alla fall ett verktyg att checka av det i.

Tyvärr verkar tröskeln för att lära sig alla finnesser i Foundry vara rätt hög jämfört med roll20. Ser väldigt fint ut, däremot.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Alltså bra VTT kan absolut vara en genväg för lite tyngre spel, om man ändå kör online. Beror på hur mycket stöd det ger för regelpill - tex effekter för olika SLP-egenskaper vilket jag tyckte var det krångligaste när jag SLade det. Bara provat Fondry för Askhem med @Lemur och det orkade inte min dator ihop med ljud på discord. (Men det gick fint när jag flyttade ljudet till telefonen.) Men det verkar snyggt om inte annat.
 
Last edited:
Top