Varför är 2e bäst? (WFRP)

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
WFRPv1 är charmigt men väldigt obalanserat. Lite väl mycket influenser av AD&D. Världen i regelboken är inte samma som den som målas upp i The Enemy Within.
Spot on tycker jag! För mig är ju charm > balans, vilket nog är varför jag har kvar min 1st Ed men sålt min 2nd Ed. :)

Vill dock inte göra det till ett värdeuttalande. Det är bara vad jag tycker.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Inte superinsatt men har hört att det finns en utmärkt adaption av v4 i foundry om ni kör över nätet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,019
Location
Sthlm
Vi har haft kul med 3:d ed, men inte samma sorts (eller lika) kul som med 2:ed. Jag själv gillar inte tärningar som har symboler i stället för siffror, men resten av gruppen tyckte det funkade bra.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
2E är i vart fall den absolut fulaste utgåvan av WFRP. :p

Skämt åsido: den enda upplaga jag själv har spelat är 1E (och det var länge sedan) så mina intryck bygger på läsning, lite AP-lyssning och vad jag hört från andra. Ingen av WFRP 1E, 2E eller 4E (3E har jag ingen koll på) är egentligen något särskilt bra system.

1E var en charmig men klumpig hybrid av Runequest och WFB 1E/2E och varken 2:a eller 4:e utgåvan har riktigt frigjort sig från det arvet IMO.
2E är vad jag förstått mer strömlinjeformat och verkar vara ett funktionellt om än inte speciellt elegant system.

4E är väldigt komplext och fiddly, med mängder av specialfall och specialregler som krokar i varandra på intrikata sätt. Det är också ganska rörigt presenterat. Det gör det sammantaget besvärligare att husregla än de tidigare.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Är det vansinne att använda Warlock! som ersättning för reglerna?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Är det vansinne att använda Warlock! som ersättning för reglerna?
Nej, det är det väl väldigt sällan även om jag inte är bekant med Warlock! Det beror väl på hur viktigt du tycker det är att integrera systemet med spelvärlden (vilket ibland kan ifrågasättas om alla versioner av WFRP klarar på alla punkter). Vill man inte det är det bara att köra, vill man ligga nära Warhammer men med annan mekanik är några viktiga punkter:
  • Hyfsat farligt (men inget exceptionellt, OSR är ofta värre)
  • Relativt platt eller sammanpressad utvecklingskurva för RP, de är inte superhjältar.
  • Ett diversifierat system för yrken, särskilt bra om det kan ta höjd för skillnaderna mellan olika magiskolor och religioner
  • Mekanik för korruption och utvecklande av mutationer
Det finns kanske andra men de är de jag skulle fokusera på. (Själv skulle jag tycka det vore spännande att se hur ett dedikerat pbta-hack skulle funka till settingen - lite konstigt att det inte finns redan.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Är det vansinne att använda Warlock! som ersättning för reglerna?
vill man ligga nära Warhammer men med annan mekanik är några viktiga punkter:
[...]
  • Ett diversifierat system för yrken, särskilt bra om det kan ta höjd för skillnaderna mellan olika magiskolor och religioner
Nu svär jag lite i kyrkan, men som ett stort warhammer-fan är yrkessystemet det första jag skulle fimpa =D

Enda poängen jag ser med det är att tvinga spelarna att skaffa färdigheter och talanger de annars inte skulle skaffa. Typ buktaleri. Skulle antagligen aldrig lägga poäng på att skaffa den om jag inte var tvungen. Men sjukt användbar och kul om man nu råkar ha den (i synnerhet som warhammers version är sånt där magiskt buktaleri som man ser i filmer, där någon kan få rösten att låta som att den kommer från ett helt annat håll).

Om man ändå vill gå över till ett system med mindre fokus på färdigheter och talanger (som exempelvis till OSR som nästan inte har sånt alls), så försvinner enligt mig enda anledningen till att ha så många yrken.

Men jag vet att många inte håller med mig om det och tycker att warhammer inte vore warhammer utan yrken =)
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Själv skulle jag tycka det vore spännande att se hur ett dedikerat pbta-hack skulle funka till settingen - lite konstigt att det inte finns redan.
Finns ett baserat på World of Dungeons som heter Streets of Marienburg. Jag vet inte hur det är dock.

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Finns ett baserat på World of Dungeons som heter Streets of Marienburg. Jag vet inte hur det är dock.

Det är inget vidare i min mening. Tycker det har ganska lite med pbta att göra, jämfört med de andra sådana spel jag provat.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Nu svär jag lite i kyrkan, men som ett stort warhammer-fan är yrkessystemet det första jag skulle fimpa =D
Verkligen hädelse! Tycker ändå grejen med yrkena är att de definierar RPn, inte bara färdigheter utan även egenskaper, och att de sätter ganska hårda ramar för hur de kan utvecklas, samt förankrar RPn i spelvärlden mer än vad vanliga arketyper gör.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att ett rejält avskalat system skulle kunna funka bra. Typ med någon enstaka färdighetsbonus och en unik talang - skulle räcka fint i ett mer OSR-liknande system.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
Vill man inte det är det bara att köra, vill man ligga nära Warhammer men med annan mekanik är några viktiga punkter:
  • Hyfsat farligt (men inget exceptionellt, OSR är ofta värre)
  • Relativt platt eller sammanpressad utvecklingskurva för RP, de är inte superhjältar.
  • Ett diversifierat system för yrken, särskilt bra om det kan ta höjd för skillnaderna mellan olika magiskolor och religioner
  • Mekanik för korruption och utvecklande av mutationer
Det finns kanske andra men de är de jag skulle fokusera på. (Själv skulle jag tycka det vore spännande att se hur ett dedikerat pbta-hack skulle funka till settingen - lite konstigt att det inte finns redan.)
Jag skulle tillägga: magi är alltid riskabelt att använda. Det som reglerar bruket av magi är inte i första hand ens spell slots utan att det alltid finns en risk att det blir väldigt dåligt.


Nu svär jag lite i kyrkan, men som ett stort warhammer-fan är yrkessystemet det första jag skulle fimpa =D

/.../ Om man ändå vill gå över till ett system med mindre fokus på färdigheter och talanger (som exempelvis till OSR som nästan inte har sånt alls), så försvinner enligt mig enda anledningen till att ha så många yrken.
Jag håller med. Yrkena är charmiga och definierar settingen men jag har inte tyckt de verkar funka något vidare som regelmekanik i någon av utgåvorna. Rollpersonens speltekniska career path blir i bästa fall en lös approximering av vad hen faktiskt gör i spelet.

Den riktiga funktionen som yrkena hade i 1E var ju just att de definierade settingen. Som i många äldre rollspel kommuniceras den verkligt konkreta settingen genom reglerna (världskapitlet i 1E målar världen i rätt breda penseldrag och har ett storskaligt perspektiv) - faktum är att jag skulle vilja påstå att i 1E så är det avsnitten med yrkesbeskrivningar som är det riktiga settingkapitlet!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
samt förankrar RPn i spelvärlden mer än vad vanliga arketyper gör.
Den riktiga funktionen som yrkena hade i 1E var ju just att de definierade settingen.
Det är faktiskt väldigt sant.

Jag tog mig en funderare på detta medan jag gjorde veckans provianteringsrunda. Jag tänker att ett system liknande det som finns i Dungeon Crawl Classics skulle passa jäkligt bra. Där du slår fram ett startyrke för din karaktär, och att du därefter (när du kommer upp i level 1) väljer en klass.

För tillhör inte egentligen alla rollpersoner i warhammer ganska snart någon variant av yrket "äventyrare"?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
För tillhör inte egentligen alla rollpersoner i warhammer ganska snart någon variant av yrket "äventyrare"?
Jo, samtidigt tycker jag en del av charmen är att förankra även innevarande/kommande yrke i saker RPn gör i spel samtidigt som de äventyrar (som ju varit min tanke nu när vi spelar, även det knappast kommit upp än). Där har absolut 2an sina begränsningar (som 4an förenklar), speciellt för vissa vägar eller byten, men att det också i sig kan generera intressant karaktärutveckling.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jo, samtidigt tycker jag en del av charmen är att förankra även innevarande/kommande yrke i saker RPn gör i spel samtidigt som de äventyrar
Ja, och många verkar hålla med dig. Men för mig är det just där skon klämmer. Det blir typ aldrig någon förankring, mer än möjligt en inkrystad lösning om en spelare vill byta till ett yrke som ligger lite för långt utanför rimligheten.

Det är ju aldrig någon som byter till boatman bara för att de råkar befinna sig på en båt. De avancerade yrkena lockar allt för mycket, och metabelöningen är allt för liten (i bästa fall sparar man de där 100XP:na det skulle kosta att byta yrke, om SL är generös).

Om man fick alla skills gratis på en gång i det läget hade det varit värt det (men då hade man nog snarare haft omvänt problem: metabelöningen är allt för stor).

För mig skaver yrken betydligt mer än vad det ger, annat än som utgångsläge för en nyskapad rollperson.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Det blir typ aldrig någon förankring, mer än möjligt en inkrystad lösning om en spelare vill byta till ett yrke som ligger lite för långt utanför rimligheten.
Haha, ja på sätt och vis har du nog rätt. Jag har nog någon slags idealbild där spelare och SL i samråd gör de rimliga valen för RP (och går till Boatman 😉) och struntar i metabelöningen om det inte funkar i historien. Men som sagt, det är sällan så det går till i praktiken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Haha, ja på sätt och vis har du nog rätt. Jag har nog någon slags idealbild där spelare och SL i samråd gör de rimliga valen för RP (och går till Boatman 😉) och struntar i metabelöningen om det inte funkar i historien. Men som sagt, det är sällan så det går till i praktiken.
Ah! Men hela den politiska kritiken inneboende i systemet försvinner då! Att man blir ett yrke om man lyckas fixa skräpet man behöver för att se ut som det är amazing.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag älskar Wfrp 2, ettan är för ojämn, var ju typ ingen idé att vara magiker där.
Världsbilden med att pleasa ett figurspel var ju dock en miss.
Roligare med en svag och mesig kejsare än en hjälte.
Sigmariter är ju så himla tråkiga.
Nästa gång jag spelar ska jag vara en Nuglebesmittad Shalya templer.
 
Top