Varulv Varbruari 3 Månförmörkelse: Runda 1

Såhär, ganska länge höll jag med dig, men mot bakgrund av hur mycket information vi kan få ut av att inte rösta jämna rundor, men dreva och rösta udda rundor ser jag en sådan strategi som bäst för byn.

Tack för svar!

Anser du att det är rödande att vara för ett röststopp?

Tack för svar!

Anser du att det är rödande att vara för ett röststopp?
Hm, förut tyckte jag det men nu är jag mer tveksam. Hur menar du vi hittar ulvar bättre genom röststopp?

Är det nåt jag missat?

(Att det är bra att vi inte blir av med bybor är självklart bra, men hur ska vi vinna?)

Hm, förut tyckte jag det men nu är jag mer tveksam. Hur menar du vi hittar ulvar bättre genom röststopp?

Är det nåt jag missat?

(Att det är bra att vi inte blir av med bybor är självklart bra, men hur ska vi vinna?)
Det finns ganska noga beskrivet tidigt i rundan.

Den centrala tanken är att vi inte tjänar något alls på att spela snabbt och att det finns små, potentiella fördelar med att låta tiden gå (vi får input från läktare, vi får veta vilka bråkmakare ulvarna utser, vi kanske får se ett nattmord, ulvarna kan bli stressade och försäga sig).

Och @Impetigo hur ser du på @Sysp och @fjodorsenuba ?

Jag hade gärna sett att de skrivit mer.

Min rödgrönliwta ser ut så här:

@Basenanji
Beskrev nyligenni separat inlägg där jag också röstade på Basse

@Big Mama
För rödande resonemang om att vi inte ska rösta aktivt utan låta slumpen avgöra. Menar att röststopp är ulvigt.

@fjodorsenuba
Ger inte tillräckligt mycket grön signal för att jag ska vara nöjd. Jag skulle önska mer från Fjodor, det han skriver har sett bra ut men det är såpass lite att det går att få ihop även som ulv utan allt för mycket möda.

@Sysp
Kommer in sent i tråden. Har många åsikter han luftar som jag läser som ”rätt” men det kommer ju som sagt sent i rundan när det redan är möjligt att läsa sig till vilka saker man kan lyfta och lösas som grön.

@Sidd
Stökig som bybo-sidd brukar vara, vi bråkar lite som sig bör om diverse och det är inget som sticker ut där. Möjligen något konstigt att han landar i att ta ställning med röst MOT BM som jag uppfattar försvarar Sidd med lite patos i begåvningsgate.

@Vimes
Hans tankar om spelet resonerar allt som oftast med mina egna. Sedvanlig brasklapp att han är skicklig nog för att som ulv genomföra ett sånt spel men jag läser det som grönt. Jag tyclte det var grönande att han var på min fjodorröst som mycket riktigt var ganska svag. Jag la rösten i ett läge där jag var sur på ”motstöndargänget” i begåvningsgate ich röststoppdebatten så ville inte lägga röst i vredesmod på nån där men ville ändå lägga röst iom att det såg ut att vara bestämt att vinskulle rösta i r.

@Brynolf
Har ju valt lag själv så han får ses som grön. Inget rödande i spelet heller så här långt.

Jag ska fråga @Hägerstrand i PM också om Brynolf verkligen fått välja lag. Jag har inte riktigt hängt med på varför.

Jag ska fråga @Hägerstrand i PM också om Brynolf verkligen fått välja lag. Jag har inte riktigt hängt med på varför.
Det står i startinlägget om du missat det.

Tror du jag ens hade tagit upp det om det om det inte var sant?

Och du menar ju att jag får "ses som grön"? Varför skulle du se mig som grön om du inte redan trodde att jag verkligen fått välja? Nä det här luktar lite krabba.

Röst: @Impetigo

det finns små, potentiella fördelar med att låta tiden gå (vi får input från läktare, vi får veta vilka bråkmakare ulvarna utser, vi kanske får se ett nattmord, ulvarna kan bli stressade och försäga sig)
Som sagt, de fördelarna är väldigt eventuella och väldigt små. Jag tror de vägs upp av att vi dels förlorar i tempo och dels hinner gräva ned oss i orimliga hål så det blir svårare att tänka klart när vi väl får nåt konkret på bordet.

Det står i startinlägget om du missat det.

Tror du jag ens hade tagit upp det om det om det inte var sant?

Och du menar ju att jag får "ses som grön"? Varför skulle du se mig som grön om du inte redan trodde att jag verkligen fått välja? Nä det här luktar lite krabba.

Röst: @Impetigo

Haha, verkar rimligt att rösta ut mig då ju!

Jag såg att det stod i startinlägget nu. Plus att Hägern svarade på pm med ett torrt ”informationen finns i svarsposten” (han stod emot min list i form av den luriga frågan ”har Brynolf verkligen fått välja lag och i så fall vilket?”)

Formella svaret är förstås att jag var nästan helt säker på att du fått välja (jag har hört det talas om gånger flera att du skulle få välja sida i nåt spel) men ville dubbelkolla med Hägern i PM då jag inte noterat att det var utskrivet i startinlägget.

Som sagt, de fördelarna är väldigt eventuella och väldigt små. Jag tror de vägs upp av att vi dels förlorar i tempo och dels hinner gräva ned oss i orimliga hål så det blir svårare att tänka klart när vi väl får nåt konkret på bordet.

Ja, jag hade redan noterat att du tycker så.

Jag tror ju inte nu att vi kommer avstå från att rösta i r1 men diskussionen är fortsatt intressant oavsett.

Eller ”orimliga hål” hade jag inte noterat innan, men tempot och att det blir för tråkigt är bekanta argument.

Okej, det här är en död häst, men eftersom det är en av anledningarna till att jag tycker BM (och Basse till viss del) är ulvig så tänker jag göra såhär:

Förhållningssätt till utröstning i R1FördelarNackdelarVilka är för och emot (fritt ur minnet)
1. Vänta med utröstning till R3Mer information hinner ackumuleras (dels från tråden, dels från läktaren)Sänker tempot vilket kanske "dödar" tråden. TråkigtFör: Impetigo, Vimes, Fjodor (?), Basse (?)
Mot: Big Mama, Sidd, Brynolf
2. Vanlig utröstning i R1Ger utröstningsinfo att analysera i R2Vi har lite att gå på p.g.a. inga specialroller
3. "Kaosröstning" - d.v.s. slumpad utröstning i R1Ulvarna tappar eventuellt ett namn för utröstning i R2, som måste slumpas.Ingen kontroll över utröstningen. Ulvarna behöver inte nödvändigtvis kaosa utan kan istället styra utröstningen. Utröstning utan att vi kan göra analys av den.För: Big Mama
4. Låta läktaren bestämmaAntagligen är läktaren på byns lagLäktaren har inte mer koll än vi har. Utröstningen säger inget om de spelare som faktiskt är i spel.För: Sysp, Big Mama

Jag tycker det är uppenbart hål i huvudet med 3 och 4. Det är också, tycker jag, extremt oklart hur det kan vara en ulvtell att argumentera för 1 (vilket BM och Basse (?) anfört mot Impetigo). Nu har vi landat i 2 - d.v.s. vanlig utröstning - men det finns eventuellt intressanta saker att säga om hur diskussionen har gått. För min del är det uppenbart att 1 är det smartaste i teorin - givet att byn orkar vara aktiv hela vägen till R3 utan några utröstningar - men det är å andra sidan ganska naturligt att vi som kollektiv landar i vanlig utröstning.

Det är också, tycker jag, extremt oklart hur det kan vara en ulvtell att argumentera för 1 (vilket BM och Basse (?) anfört mot Impetigo).
Till att börja med kan ni väl uppdatera er med vad jag har sagt så vi kommer ifrån felaktigheter.

Jag har egentligen aldrig förespråkat att vänta med utröstning till R3, däremot att det kan vara klokt att vänta. #106 är ett tydligt exempel på min åsikt i frågan:

Det är smart att låta bli att rösta jämna rundor, men jag tror ändå att vi ska använda röstningen udda rundor precis som i ett traditionellt parti. Det ger oss info vi kan anbända längre fram.

Så pliis inte föra vidare något jag aldrig sagt ok @Vimes

Basses smarta byboplan

1. Vi kör VJVS

2. Vi drevar, motiverar och röstar ut någon udda rundor inkl runda 1.

3. Ulvgenget måste* ange tre pers jämna rundor. Vi röstar inte ut någon då.

4. Däremot kommer vi kunna triangulera bra:
Vem drevades och röstades ut? Hur såg röstställningen ut? Hur relaterar de till ulvgengets val? Vi diskuterar vidare vem som borde drevas mm i nästa udda runda.

5. Repeat

Fast, du har väl när du skrivit om Impetigo menat att det är lite sus att vilja vänta till R3? Eller är du säker på att jag inte kommer hitta sådant om jag läser det du skrivit om Impetigo den här rundan?

För övrigt: finns det nån mer än jag som reagerar på att @fjodorsenuba inte säger att vi kan offra honom? Ni vet, Fjodor brukar ju ganska ofta klämma i med att byn gör bäst i att rösta ut honom mm.

Men inte nu?!

(Det gillar jag iofs, det är härligt att du är med i spel Fjodorsenuba, även om du är en usel ulv! Ett spel med dig är bättre än ett utan dig!)

För övrigt Fjodor, om du är skraj för snajpande mm, hur ser du på Impetigos och Vimes första poster i rundan?

Fast, du har väl när du skrivit om Impetigo menat att det är lite sus att vilja vänta till R3? Eller är du säker på att jag inte kommer hitta sådant om jag läser det du skrivit om Impetigo den här rundan?
Leta gärna!

Är det känsligt att jag går på Impetigo, menar du?

Nu ska jag sluta spamma, men missade att förklara en asterisk.

*Ulvarna kan ju förstås strunta i att skicka in nåt till SL. De måste inte göra det utan låta slumpen göra jobbet.**

** Det verkar i mina ögon dumt. Skitkorkat, helt enkelt.

Nä, men ulvigt om det är av samma anledningar som BM gjort det.

Okej @Vimes det här är min senaste analys av Impetigo:

Impetigo
Impetigo vevar friskt, men jag gillar verkligen inte att han nu följer Sysps röst. Jag tycker att hsn grönas av din vilja att bryta ned sprket (som han brukar vilja göra), men ju mer jag tänker på det verkar de initiala råden faktiskt inte gynna byn särskilt mycket. Vi är ju en grupp omöjliga katter. Det här med behåvningsreserv kan vi släppa, men nej, det är ingen stor grej att hoppa på @Big Mama för. Det skumma med Impetigo är med andra ord att han letar upp och gör en grej av detaljer. Å andra sidan hjälper Big Mama till.

Ja, jag hade redan noterat att du tycker så.

Jag tror ju inte nu att vi kommer avstå från att rösta i r1 men diskussionen är fortsatt intressant oavsett.

Eller ”orimliga hål” hade jag inte noterat innan, men tempot och att det blir för tråkigt är bekanta argument.
Jag tror jag använt den mer vetenskapliga termen "kanindimma" när jag berört ämnet.

Absolut är det intressant att diskutera saken. Därför gör vi det.

Back