Varulv Varbruari 3 Månförmörkelse: Runda 1

Det är möjligt att ”begåvningsreserv” används olika i olika delar av landet, när jag frågar AI beskrivs din användning av ordet som föråldrad men AI håller med om att begreppet kan vara tvetydigt.

Hur som helst beskrev jag ju exakt varför jag tyckte det var svårt att förstå Sidds inlägg där han använde ordet. Jag vet inte på vilket sätt det blir brunsmetande, om Sidd använde ordet så som du vill använda det är det väl bara att förtydliga det?

Jag klagade inte på att Vimes berättade om sin dag, jag undrade varför han gjorde det. Vimes förklarade sen.

Du får gärna förklara varför du ser det som märkligt att argumentera för att inte rösta ut någon i r1. Skulle det vara ulvigt att inte vilja rösta ut nån i r1 och i så fall varför?
Det kan ev vara att jag inte gillar din raljerande ton, se mina exempel ovan, som gjort att jag inte läser dig snällt.

Ja, det kan vara ulvigt att inte vilja att vi röstar alls i R1 eftersom jag inte tycker det är hjälpsamt för byn. Med reservation för att det kan ligga helt hos mig att inte se briljansen i att inte rösta. Jag ser framför mig ett slut på spelet innan det knappt börjat där byn inte röstar och ulvarna inte nattmördar. Snipp Snapp Snut så var sagan slut.

Röstningen är byn viktigaste verktyg.
Det ville du ta bort ett par rundor (tills du röstade på mig).

Ska du inte rösta på Basse också som tror att Brynolf är i spel?

Jag har varit övertydlig angående varför jag tror att det är till byns fördel att inte rösta ut nån varje runda. Ja, jag tror att det vore bättre för byn att inte rösta ut varje runda som annars är viktigt i spel med andra regler (t ex och främst då i spel där ulvarna har ett nattmord per runda).

Jag röstade inte officiellt på dig, precis son jag föreslagit tidigare lät jag bli att skriva @ så att rösten inte skulle räknas.

Att jag röstade med ”Röst: Sidd” var på grund av flera saker: - jag ville exemplifiera hur man kan rösta utan @, du skrev mycket som verksde vara brus och varmluft och du verkade aktivt försöka sabotera diskussionen om hur byn ska ta sig an spelet på bästa sätt genom att till exemepel framhålla stt röstning varje runda är något objektivt gott vilket det alltså inte är.

Brynolf är ju med i spelet så då behöver jag ju inte rösta på Basse eller?

Det här förstår jag inte alls.

På vilket sätt tar spelet slut i det läget?
Om byn aldrig röstar och ulvarna därför aldrig nattmördar. Har jag förstått rätt att det är det du strävar efter?

Jag fattar vad du menar men jag tror det är riskabelt att rösta ut när det är ulvarna som valt vilka vi får rösta ut. Även om de tre jag misstänker mest presenteras som alternativ i R2 är det ulvarna som valt dem. Det är inte en pipa jag vill dansa efter, då sparar jag hellre att rösta ut de jag misstänker till R3.

Eftersom ulvarna bara har ett nattmord måste vi inte rösta ut, det är helt centralt här. I vanliga spel kostar varje runda ett nattmord och då måste byn försöka ta kontrollen med utröstningar. Men här har vi inte det läget. Som Impetigo skrev i början är antagligen (om vi öht tror på att vi gör bättre utröstningar ju mer information vi har) det optimala spelet att vänta 1000 rundor. Det kommer vi förstås inte göra, men skippa utröstning de rundor ulvarna valt vilka vi kan rösta ut känns som en no brainer ärligt talat.
Ja ni har nog rätt.
Det tar bort Hägerns ide med den har ”bråkmakar”-spelmekaniken: Allas diskussioner om röda-gröna spelare bland bråkmakarna.

Kör vi på det här med att inte rösta i jämna rundor så kommer det garanterat lottas och hela det momentet sätts ur spel.
Inget annat kan vi räkna med.

Landar vi alla gemensamt på det förfarandet och ingen får för sig att snajpa in en röst ändå så kan vi ju alltså redan nu skippa jämna rundor.

Ok för mig.

Om byn aldrig röstar och ulvarna därför aldrig nattmördar. Har jag förstått rätt att det är det du strävar efter?
I de flesta spel har ulvarna nattmord varje runda. Om byn då avstår från att rösta ut nån är det dåligt eftersom ulvarna får härja fritt.

Nu har ulvarna ett (1) enda nattmord under hela spelet. Ulvarna måste sen ha ut minst tre bybor till och det enda sättet för dem att få ut bybor blir då att rösta ut dem.

Då är det inte tydligt positivt stt varje runda rösta ut nån. Om vi avstår från att rösta två rundor får vi mer information att basera våra beslut på och det kostar oss ingenting iom att ulvarna inte har ett nattmord per runda vilket annars är det som gör att byn måste skynda sig stt agera.

Jag har varit övertydlig angående varför jag tror att det är till byns fördel att inte rösta ut nån varje runda. Ja, jag tror att det vore bättre för byn att inte rösta ut varje runda som annars är viktigt i spel med andra regler (t ex och främst då i spel där ulvarna har ett nattmord per runda).

Jag röstade inte officiellt på dig, precis son jag föreslagit tidigare lät jag bli att skriva @ så att rösten inte skulle räknas.

Att jag röstade med ”Röst: Sidd” var på grund av flera saker: - jag ville exemplifiera hur man kan rösta utan @, du skrev mycket som verksde vara brus och varmluft och du verkade aktivt försöka sabotera diskussionen om hur byn ska ta sig an spelet på bästa sätt genom att till exemepel framhålla stt röstning varje runda är något objektivt gott vilket det alltså inte är.

Brynolf är ju med i spelet så då behöver jag ju inte rösta på Basse eller?
Ok jag är med på vad du håller på med då.
Missade det där med din felaktigt formaterade röst.
Snyggt poängterat.
Jag vill verkligen inte sabotera diskussionen. Det är bra att du med flera håller byns låga igång.

Vad gäller Brynolf så tar jag på mig dumstruten och backar in i ett mörkt hörn. Sorry.

Hur ska vi agera med sysp frånvaro då?

Röst: @Sysp

Diskussionen om hur vi ska bete oss i R2 med ”De tre bråkmakarna” är intressant.
Förslaget om att där då helt skippa utröstning ligger uppe på bordet.
Kommer inte önskemålen för den situationen bero på vilka som är aktuella?
Tex om det är tre spelare som du som läser här nu tycker är gröna så kommer du väl vilja skippa röstandet.
Men är det tre du tycker är röda så kommer du vilja rösta ut nån.
Vad tror ni om dessa tankar?
Jag funderade också på det. Men det blir så fantastiskt mycket vinbäg av alltihop att vi nog gör bäst i att låta bli. OM vi nu tycker oss kunna utlösa nåt vettigt ur ulvarnas val, så kan vi lika gärna vänta till en senare runda med att använda oss av den informationen. Som sagt, vi har ingen tickande klocka i det här partiet.

Det funkar dock inte om någon/några börjar rösta ÄNDÅ i R2.

I klarspråk: om du går emot konsensus insen här frågan och röstar trots att vi bestämt att ingen ska rösta (det gäller även om du somnar på IKEA och glömmer flytta din röst) så hänger vi dig! (om du inte röstar ut en ulv förstås)

Jag är för Grön röst från "begåvningsreserven", ni har kallate huvuden än oss med "skin in the game".

För att bidka Sidd så är jag siare fast i ett annat spel, dvs inte detta. Och ja jag syftar på spelet där jag låg i influensa nyss.

Jag tycker det är rimligt att rösta på den man vill ha ut enligt VJVS.

Läser Brynolf som grön, ser inte hur han metarspelat detta som ulv hittills.

Jag ska läsa om imorgon bitti med fräschare ögon.

Haha, det här med att börja på söndag verkar inte registrera i min hjärna, sorry 😄

Ska läsa ikapp innan jag släcker nu.

Nu har jag läst, men inte mycket klokare.

Verkar som ett väldigt märkligt spel utan powerroller och bara ett enda nattmord. Tycker det låter vettigt att inte rösta i R2 och helt ignorera vilka namn ulvarna plockat, det är ju inte värt att försöka reda ut. Alla vi har begränsad tid att spela per runda, bättre att lägga den tiden på annan analys än bråkmakarvalen.

Läktaren sitter på ännu mindre info än oss och är dessutom flera individer så den ger nog väldigt lite att gå på (de kan ju inte förmedla om den hittat något scoop i nån post annat än att ge oss ett namn, inte vad de hittat), men det är nog bättre att de ger oss den de tycker är grönast snarare än rödast. Kan vi ge dem ytterligare instruktioner att bara ge oss samma namn två gånger om de är ”säkra” på sin sak eller är det för svårt? Misstänker att det är liknande här som med bråkmakarvalen, en liten signal men bättre att lägga tiden och posterna på egna gräv med kontext och att pressa varandra med VJVS de rundorna vi ska rösta.

Jag är nog för att rösta i R1, om inte annat än för att vi har chansen att få lite signal från röstningen om vi drevar en ulv även om denna i slutändan inte åker ut. Då har vi något att analysera i R2 och R3. När börjar vi annars rösta - R3? Förutom läktarnamnen och att ulvarna har en liten chans att försäga sig när de tvingas posta, vad hoppas vi på genom att vänta? Vi får ju inga hårda bevis att analysera utan röstning för vi har ju inga sianden heller. Känns som att vi bara ger ulvarna mer tid på sig att analysera spelet och planera/koordinera sig i ulvchatten.

Tror nån sa nåt liknande tidigare men i senare jämna rundor (bråkmakarrundorna) med mindre folk är det farligare att inte rösta om ulvarna sparat sitt nattmord för då kan de snipa och vinna. Men å andra sidan är det ju sannolikt bara bybor i bråkmakarrundan om det är matchboll. Så det är väl framförallt de första bråkmakarrundorna vi kan stå över riskfritt.

Brynolfs val av sida är ju lite spännande. Känns som 70-30 att han är bybo. Det säkra valet är bybo, det coola valet är ulv 😄

Ser nu att vi får veta läktarens röst 30 minuter innan deadline. Är det en jätteknäpp idé att föreslå att vi går på läktarens röst R1 och att alla lägger sina röster där? Det är väl något bättre än 1/4 på att träffa en ulv (läktarens analys gör det lite bättre) men garanterat inga ulvar som påverkar vem som rösterna faller på. Att inte falla in i ledet där om byn har beslutat att vi ska rösta enligt läktaren är sus som vanligt. Vi får inga röstflyttar eller nåt att analysera men å andra sidan har vi sällan nåt bra där om vi råkar dreva två bybor ändå.

Eller ja: rösta på läktarens NAMN ska det vara om man är petig, läktaren har ingen röst.

Om vi gör så här får vi vara tydliga med läktaren att de ska ge oss ett RÖTT namn och inte ett grönt, annars blir det väldigt olyckligt 😄

Ser nu att vi får veta läktarens röst 30 minuter innan deadline. Är det en jätteknäpp idé att föreslå att vi går på läktarens röst R1 och att alla lägger sina röster där? Det är väl något bättre än 1/4 på att träffa en ulv (läktarens analys gör det lite bättre) men garanterat inga ulvar som påverkar vem som rösterna faller på. Att inte falla in i ledet där om byn har beslutat att vi ska rösta enligt läktaren är sus som vanligt. Vi får inga röstflyttar eller nåt att analysera men å andra sidan har vi sällan nåt bra där om vi råkar dreva två bybor ändå.

Det är inte dumt att skära bort ulvarnas röster på så sätt. men jag tror att vi förlorar för mycket info på att inte ha organiska drev och röstflyttar.

Vi verkar ju ha bestämt oss för att rösta i r1 så jag ska också slänga in min röst nånstans:

Röst: @fjodorsenuba

Det brukar alltid vara fel att rösta ut Fjodor i r1 men det kan ju inte riktigt upphöjas till allmän lag, nån gång ibland säger ju logikens gudar att även Fjodor lottas till ulvöaget. Fjodor har grönat sig minst i förhållande till tiden han deltagit i tråden. Du måste jobba lite hårdare om du vill att jag ska läsa dig som grön @fjodorsenuba !

Back