DoD Var Magiboken och Arkand bra?

Jag tycker båda böckerna är fantastiska. Spelgruppen älskar magisystemet. Jag ser fram emot att börja med Arkand som vi snart ska börja spela. Men jag behöver de där kartorna man kan skriva ut från FL hemsidan så man kan ha battlemaps med de snygga pappfigurerna. Hoppas FL kommer med dom snart.
 
Läst båda från pärm till pärm, kort utlåtande:
Magiboken är ungefär vad jag förväntat mig, den är bra men mycket vänd åt spelare och saknar därmed något mer vänt mot spelledaren, kanske magiska äventyrsfrön? Solid produkt, men inget över förväntan.
Arkand är en av de bättre stadsäventyr/supplementen jag läst. Mycket spännande detaljer, spelbart material och massvis med kopplingar mellan SLPs som gör staden levande. Något jag upplever lite bristande är de kampanj-förslag som listas känns som mer en eftertanke och jag saknar någon form av samlad relationskarta som knyter alla SLPs. Informationen om relationer är sprid i hela boken och jag känner att jag hade behövt göra en sådan karta själv för att få ut den mest levande versionen av Arkand.
 
Last edited:
Läst båda från pärm till pärm, kort utlåtande:
Magiboken är ungefär vad jag förväntat mig, den är bra men mycket vänd åt spelare och saknar därmed något mer vänt mot spelledaren, kanske magiska äventyrsfrön? Solid produkt, men inget över förväntan.
Arkand är en av de bättre stadsäventyr/supplementen jag läst. Mycket spännande detaljer, spelbart material och massvis med kopplingar mellan SLPs som gör staden levande. Något jag upplever lite bristande är de kampanj-förslag som listas känns som mer en eftertanke och jag saknar någon form av samlad relationskarta som knyter alla SLPs. Informationen om relationer är sprid i hela boken och jag känner att jag hade behövt göra en sådan karta själv för att få ut den mest levande versionen av Arkand.
Jag håller med dig om det du skriver om Arkand. Speciellt det om att det är svårt att få en överblick över SLPna och deras kopplingar och förhållanden till varandra. Om/när mina spelare skulle hamna i Arkand känner jag att jag skulle behöva något slags flödesschema för att få med allt.

Däremot håller jag inte alls med om att Magiboken skulle vara mest spelarvänd. Jag tycker helt tvärtom. Jag tycker att man som spelledare får massor med användbart material om de olika skolorna, typer av utövare och deras platser i världen. Dessutom så får man hela trettiosex exempel på magikermästare som alla mycket lätt kan göras till SLPn. I de flesta fall kommer de dessutom även med ett äventyrsfrö som lätt kan utvecklas till fullödiga äventyr.
 
Däremot håller jag inte alls med om att Magiboken skulle vara mest spelarvänd. Jag tycker helt tvärtom. Jag tycker att man som spelledare får massor med användbart material om de olika skolorna, typer av utövare och deras platser i världen. Dessutom så får man hela trettiosex exempel på magikermästare som alla mycket lätt kan göras till SLPn. I de flesta fall kommer de dessutom även med ett äventyrsfrö som lätt kan utvecklas till fullödiga äventyr.
Trevligt att du blev mer inspirerad än jag blev! :) Du har rätt i att alla dessa saker är med, men att säga att det är tvärtom där i princip hela boken är magi och framsteg inom dessa skolor som är till största del riktad mot spelare känns för mig underligt. Mitt perspektiv är att det mesta innehåller kommer initeras av spelare, leta en mästare etc. Blev helt enkelt inte så inspirerad av mästarna eller texten om utövare och dess plats i världen, upplevde de något intetsägande, tror nog det mest är där skon klämmer. Därmed inte sagt att jag inte tycker om produkten, då får en BRA stämpel i min bok men inte så mycket mer. Där Arkand stack mer ut för mig!
 
Alltså detta med att magiboken är spelartillvänd … Får inte SLP använda spells i spelet?!
SLP får absolut använda magi. :)
Klart de får! Tydligen går det läsa min åsikt som binär, men menar det inte så onyanserat🙂 Jag anser bara att det vid mitt bord kommer denna bok mest vara till nytta för spelarna, det är ett perspektiv bland flera.
 
Jag får också intrycket att Magiboken är spelartillvänd. Precis som Magiboxen och Magikernas Handbok till tidigare utvågar av Drakar och Demoner. Inte uteslutande men till stor del.

Och det är ju int konstigt. Tvärt om - det är nog en viktig grej, att ha moduler som spelarna faktiskt läser och använder i spel utan att allt filtreras genom SL.

Sedan är den ju OCKSÅ viktig för SL.
 
Last edited:
Precis som många andra sagt så Magiboken öppnades direkt upp för vår spelgrupp. Grundreglerna lämnade mycket att önska för magiker i Drakar och Demoner när det gäller flexibilitet, men Magiboken löste detta med råge. Vi började använda den redan under Betan av Magiboken. Vi spelar online över Foundry så längtar tills online modulen kommer men har inte haft några problem att skriva in besvärjelser för hand när spelare vill plocka besvärjelser från boken till sina karaktärer i Foundry.

Arkand har jag bara skummat igenom och inte haft chans att spela i än då vår grupp är upptagen med annat. Men initiala intrycket är väldigt lovande och gillade upplägget. Känns som att man bara kan släppa av spelare där och bara låta de ränna runt och utforska. Beskrivningarna för varje plats är skapade som äventyrsplatser så bara ett besök blir som miniäventyr. Skall bli skoj att utforska staden när vi får tillfälle till det. Måste bara hitta något bra ställe att placera den i vår kampanjvärld.
 
Jag har ingen direkt åsikt om ifall magiboken är spelartillvänd egentligen men om den är det så är det ju ett fantastiskt tillfälle till samspel mellan SL och spelare. Okej när spelaren skapar sin rollperson så kan hen välja en magiskola och några besvärjelser men sen då? Jakten på lärare, lära sig nya besvärjelser osv. är ju inget som kommer i spel utan en dialog.
 
Back
Top