Var i Sverige väntar äventyret?

Genlab Alfa (alltså till År Noll) vill jag minnas ligger någonstans i Skandernas berg (på den svenska sidan). Exakt var tror jag inte framgår.
Jodå. Det är tydligt att Genlab Alfa är en del av Elysium IV som vi från Kaisers testamente vet ligger i Norge. Och därmed diskvalificeras från denna tävling.

Ett tag sen jag spelade Twilight 2000 nu, men vår SL placerade oss mellan Örebro och Arboga. Oklart om det är i enlighet med den officiella kampanjen.

Nordiska väsen har rätt bra geografisk spridning, Uppsala så klart och Stockholm (mina mardrömmars stad) kan imorgon kika igenom den första äventyrsboken som släpptes, om ingen annan minns.

Sista motståndet till Mutant ÅrNoll - har för mig att det nämns någon ort (men jag kan ha hittat på det)

Jag verkar ha hittat på att Sista Motståndet var på namngiven plats, verkar vara icke-namngivet miljonprogram. (jag kan ha lagt ett eget pussel som jag som SL bestämde att var korrekt när det begav sig för snart 10 år sen)

Jag har sammanställt det jag har hittills, och kommit fram till att följande är de mest äventyrstäta kommunerna i Sverige per capita:
Ekerö (ca. 3,1 äventyr per 10 000 invånare)
Pajala (1,75 ÄP10K)
Aneby (1,46 ÄP10K)
Orsa (1,45 ÄP10K)
Kiruna (1,34 ÄP10K)
Lessebo (1,23 ÄP10K)
Gällivare (1,17 ÄP10K)
Emmaboda (1,14 ÄP10K)
Gnosjö (1,11 ÄP10K)
Mora (0,98 ÄP10K)

Är då detta rättvist? Nja, i många fall rör det ju sig om synnerligen små kommuner som haft turen att få ett enda äventyr förlagt dit. Men om man då tittar på länsnivå – hur många äventyr per 100 000 invånare utspelar sig i dem?
Norrbotten: 3,62
Gotland: 1,64
Västmanland: 1,42
Dalarna: 1,4
Stockholm: 1,37
Jönköping: 1,08
Västerbotten: 1,07
Kronoberg: 0,98
Uppsala: 0,97
Rikssnitt: 0,89
Kalmar: 0,81
Jämtland: 0,75
Gävleborg: 0,71
Östergötland: 0,63
Västra Götaland: 0,56
Skåne: 0,56
Värmland: 0,35
Södermanland: 0,33
Halland: 0,29
Blekinge: 0
Västernorrland: 0
Örebro: 0

Nu skulle man kunna tror att vi här har att göra med någon form av lite unken exotism, där vi sörländska författare väljer att förlägga äventyr till den "vilda" Norrbotten, men så tycks inte vara fallet. Snarare tycks just norrbottniska författare vara sällsynt flitiga på att just placera sina scenarion i hemtrakterna, för så vitt jag kan se är många av äventyren skrivna av folk som kommer därifrån. Det är inte den enda hembygdskopplingen (att Simon Stålenhag kommer från Ekerö kommun är till exempel något som har ett tungt statistiskt avtryck ovan), men det är definitivt den som tycks starkast.

Ett samtal till morsan senare – absolut! Ivar var bror till Carlo, och alltså min mormors farbror. De var söner till Axel, som i så fall skulle ha varit den som gått lärling hos anfadern till @Oscar Silferstjerna (vad hette han?).

EDIT: Även mormor involverades, och kunde korroborera att Axel gick lärling hos en smed som kommit från en större herrgård. Egentligen skulle han ha hetat Ottosson, så det är högst sannolikt att han tog läromästarens efternamn.

Nu ska vi se här. Jag försöka hitta bra länkar till de olika uppgifterna i folkräkningarna.

Axel Gottfrid Ottosson Hammarstedt, som han också hette, finns bland annat här:

https://sok.riksarkivet.se/folkrakn...se&page=10&postid=Folk_112576019&tab=post#tab

Folkräkningarna för de här personerna i Hovmantorp verkar inte vara helt kompletta (man får titta kyrkböckerna, men det tar lite längre tid), men jag vet i alla fall att min släkting Peter Johan Tolf Hammarstedt (bror till min anfader) hade en smedja i Hovmantorp. Peter Johan Tolf (det tolfte barnet i den stora syskonskaran) var 15 år äldre än sin trolige lärling Axel Gottfrid. Det tycker jag verkar högst rimligt.

Last edited:
Back