Var hittar man stöd i en social konflikt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Igår drog däremot stormen av hat-SMS igång igen, men lugnade ner sig så småningom.
Det här kanske är något du redan tänkt på, men svara inte på sådana hatmess. Svara heller inte i affekt och undvik att gå in i en diskussion med dem om varför det blivit som det blivit. Minimera meddelanden till ren fakta som behöver förmedlas.

Hoppas att det blir bättre och att vi kan titta tillbaks på detta som en jobbig tid som är förbi när vi träffs på nästa GothCon!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Betalar man inte sin hyra har man inte rätt att bo kvar. Man har rätt att bo kvar om uppsägningen saknar grund. Det här är väl civilrättsligt i första hand? Så du ska prata med en jurist, inte polisen. Det är inte deras bord. Om du inte vill lägga ut pengar så är det möjligt att det ingår i både anställning och försäkringar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Betalar man inte sin hyra har man inte rätt att bo kvar. Man har rätt att bo kvar om uppsägningen saknar grund. Det här är väl civilrättsligt i första hand? Så du ska prata med en jurist, inte polisen. Det är inte deras bord. Om du inte vill lägga ut pengar så är det möjligt att det ingår i både anställning och försäkringar.
Det är korrekt att det i grunden är civilrättsligt. Min fråga till polisen var om jag kunde kalla på polis om de försöker tvinga sig in i min bostad. Och då fick jag det svaret.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Betalar man inte sin hyra har man inte rätt att bo kvar. Man har rätt att bo kvar om uppsägningen saknar grund. Det här är väl civilrättsligt i första hand? Så du ska prata med en jurist, inte polisen. Det är inte deras bord. Om du inte vill lägga ut pengar så är det möjligt att det ingår i både anställning och försäkringar.
Om jag minns det hela rätt: betalar man inte sin hyra kan man bli vräkt, det är sant. Men vräkning är inte det samma som avhysning. Även när du är vräkt har har jag för mig att du har 2-3 månader på dig att betala den saknade hyran. Gör du det har du rätt att behålla boendet. Om du inte betalar den saknade hyran har du ett datum där du måste lämna lägenheten. Vägrar du lämna lägenheten efter det datumet kan det bli aktuellt med avhysning.

Det är också möjligt att inkasso och sånna saker är en nödvändig del i det hela. Mycket bök och mycket tid.

Sen finns det ju andra själv till att bli vräkt, och om hyran uteblir upprepade gånger kan det i sig vara själ för vräkning, även om man alltid betalar in den till slut.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det är korrekt att det i grunden är civilrättsligt. Min fråga till polisen var om jag kunde kalla på polis om de försöker tvinga sig in i min bostad. Och då fick jag det svaret.
Jag tror att den polis du pratade med hade fel i det här fallet.
Det är inte så svårt att felaktigt folkbokföra sig på nästintill valfritt ställe. Att man då automatiskt skulle ha rätt att tvinga sig in till det stället låter väldigt märkligt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag tror att den polis du pratade med hade fel i det här fallet.
Det är inte så svårt att felaktigt folkbokföra sig på nästintill valfritt ställe. Att man då automatiskt skulle ha rätt att tvinga sig in till det stället låter väldigt märkligt.
Min kompis har problem med att folk skriver sig hos honom, det är svårt att ordna - och de kan bara skriva sig där igen sen när han ändrat det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Det är inte så svårt att felaktigt folkbokföra sig på nästintill valfritt ställe. Att man då automatiskt skulle ha rätt att tvinga sig in till det stället låter väldigt märkligt.
Min kompis har problem med att folk skriver sig hos honom, det är svårt att ordna - och de kan bara skriva sig där igen sen när han ändrat det.
Det är två olika saker. Felaktig folkbokföring och sånt ger en inte rätt att bo på platsen, utan man måste faktiskt bo där om jag förstått det rätt (som i detta fallet), och då tror jag inte folkbokföring är det viktiga.

Jag hade tagit kontakt med hyresnämnden i din kommun för det att få koll på det rättsliga. Ansvarig myndighet är som nämnts Kronofogden, polisen handräckning bara.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Hur har det gått? Funkar det hjälpligt?
Har du hittat det stöd du behöver?
Verkar det finnas ett ljus i tunneln?

//EvilSpook
Tack för att du kollar upp.

Det har gått tre veckor nu sedan den totala härdsmältan och det funkar hjälpligt. Jag har fått tio psykologbesök via arbetsgivarens privatvårdsförsäkring (skall på det tredje strax). Skönt att få prata ut.

"Hyresgästerna" har släppt på hot och hat och hållit en sansad ton ett tag nu. Vad jag vet har de fått annat boende nu. Så det finns absolut ljus i tunneln, även om jag känner mig rätt utsliten av alltihop. Och jag har fortfarande massor av städning efter dem att ta hand om.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Vad skönt att det verkar gå framåt.

Jag har viss erfarenhet av att försöka hjälpa missbrukare, men där barn har varit involverade. Min erfarenhet är att normal välvilja och att bara "vara schysst" funkar väldigt dåligt. Vanligt hjälp och stöd (pengar, skjuts, bostad, tjänster, förtroende m.m.) bidrar oftast bara till mer lögner och ökat missbruk. Den typ av stöd som fungerar bättre (strukturerad vardag, , sysselsättning, rehabilitering, kontakter med vård, soc, m.m.) vill de sällan ha förrän det är riktigt illa. Ofta måste de slå hårt i botten och få en tankeställare innan de inser att de faktiskt behöver bryta mönstret. Det krävs mycket tålamod, ork och medkänsla för att få folk på fötterna igen. Men det finns såna människor där ute tack och lov.

Och jag hoppas att du verkligen inser att hotet/hatet inte alls har med dig att göra utan är en del av den repertoar av utspel de rutinmässigt testar för att kunna fortsätta leva med giftet. Häng bara kvar och ta en dag i taget så är du nog snart återställd. Det är ok att vara sliten och uppgiven och det är sånt man återhämtar fort när de väl flyttar och vardagen kommer tillbaks. Ha inte nån ånger eller dåligt samvete för att det gått som det gjort. Självklart ska man kunna stötta och hjälpa om man kan och vill utan att få skit tillbaks. Och jag tror att hyresgästerna säkert innerst inne uppskattar vad du gjort för dem, om de får lite distans till det och ser nyktert på saken.

//EvilSpook
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
En liten uppdatering för den som följt detta.

Jag har hållit på nästan hela den här helgen (också) att städa deras sovrum. Fullständigt ofattbart vilken svinstia rummet är. Hur någon normal människa kan vilja vistas där övergår mitt förstånd. Än så länge har jag kanske klarat av drygt hälften av rummet. Sedan återstår vardagsrummet (där nere) och badrummet (där nere). Därefter kanske jag kan börja fundera på nya hyresgäster. Kanske.

Har haft en del kontakt med mina gamla "hyresgäster". Tydligen har de förlorat det gemensamma stödboende som det fått genom socialtjänsten. Därefter har hon bott på ett kvinnoboende och han på något härbärge. Men alla tre av dessa boenden var tydligen fulla av missbrukare och tjuvar, så det är ju inte någon ideal situation för dem. Och socialtjänsten verkar inte ha något annat att erbjuda dem, så de verkar rätt uppgivna. Vilket ibland spiller över på mig igen.

Så den typ av stöd som de behöver (som EvilSpook listar upp) - strukturerad vardag, , sysselsättning, rehabilitering - och inte minst en trygg bostad, verkar inte finnas. Försörjningsstöd verkar de inte ha fått heller ännu. Jag fattar verkligen inte varför. Jag kan ju känna att jag är lite besviken på vårt fina sociala skyddsnät. Socialtjänstens samarbete med sjukvården verkar också gnissla betänkligt. Vem ser till hela människan? Förutom jag?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Vem ser till hela människan? Förutom jag?
Det är så lätt att hamna i dessa frågor och gräva ned sig. Samtidigt kan du inte ta det ansvaret för du har inte resurserna. Å andra sidan är din kritik relevant, det är aldrig kul att se hur folk faller genom maskorna i det sociala skyddsnätet och känna att man endast kan stå bredvid och se det ske, för går man själv in igen så startar snart den destruktiva spiralen på nytt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Det är så lätt att hamna i dessa frågor och gräva ned sig. Samtidigt kan du inte ta det ansvaret för du har inte resurserna. Å andra sidan är din kritik relevant, det är aldrig kul att se hur folk faller genom maskorna i det sociala skyddsnätet och känna att man endast kan stå bredvid och se det ske, för går man själv in igen så startar snart den destruktiva spiralen på nytt.
Jag vet. Jag kan omöjligen ta det ansvaret. Men det gör ont att se två människor sakta brytas ner. Även om de själva har försatt sig i den här situationen.

Det här är dessutom inte det första fallet (inte ens det andra) där jag blivit grymt besviken på Socialtjänsten. Bara det allvarligaste.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Jag kan ju känna att jag är lite besviken på vårt fina sociala skyddsnät. Socialtjänstens samarbete med sjukvården verkar också gnissla betänkligt. Vem ser till hela människan? Förutom jag?
Jag upplever det på samma sätt. Det skyddsnätet vi trodde fanns verkar vara i princip försvunnet idag. Det är ett stort glapp mellan vad som faktiskt finns och vad vi tror att vi betalar för.

Vi har en lagstiftning som på många sätt skyddar oss som individer. Och en förvaltning som hela tiden blir allt bättre på att runda lagstiftningen. Och ingen granskar vad som händer.

Man måste vara stark, frisk och påläst för att kunna få nåt stöd verkar det som. Oavsett om det gäller funktionshinder, missbruk, sjukdom eller fattigdom.

//EvilSpook
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Vad ska man säga. Resurserna som en gång fanns har lagts på annat…
Nja, skall man vara helt korrekt så har ju resurserna medvetet minskats, baserat på en "liten stat"-ideologi. Men det är väldigt nära gränsen till OT.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Vad ska man säga. Resurserna som en gång fanns har lagts på annat…
Det var inte bättre förr, säger jag som var med för länge sedan. Jäkelskapet såg kanske annorlunda ut, men på 1970- eller 1980-talet var sociala och kommunala myndigheter lika redo att kasta ut nödlidande människor i mörkret. "Vi kan inte hjälpa alla," var en vanlig undanflykt. Låter jag bitter, jodå, jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på en del saker jag bevittnat. Jag tänker dock inte exemplifiera av integritetsskäl.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag har några bekanta som hade väldiga problem med socialtjänsten och blev rätt illa behandlade. De klagade upprepade gånger till IVO och förvånande nog hände något. De fick plötsligt en ny handläggare som bedömde situationen helt annorlunda och de blev berättigade till den hjälp de tidigare blivit nekad.

Jag vet inte om de hjälper men jag tänker att framföra klagomål till IVO är åtminstone något man kan göra.
 
Top