Tack för att ni ville vara med och spela mitt spel!
Som några kanske förstått är upplägget här inspirerat av
Red X-mas (Vimes, 2013) med skillnaden att det faktiskt fanns en by (jag är lite förvånad över att någon av veteranerna inte ställde sig frågan "Men vafan, tänk om det här är som Tomtespelet??") Vi brukar ju konstatera att spel med värvningsmekanik inte funkar så bra på WRNU - alla har för stort bybopatos - och det här spelet är förstås designat att på något vis hantera det. Ungefär såhär tänkte jag:
- som bybo kan man vinna antingen med sin demonfurste eller tillsammans med byn. Det är inte nödvändigt att välja (demonfurstarnas MÖRKT ERBJUDANDE ändrar inte mottagarens vinstvillkor: det som händer är att de hemliga vinstvillkoren görs kända och man får förmågan att buffa sitt eget anfall).
- det är inte nödvändigt för demonerna att försöka värva - att kontakta andra spelare och försöka värva dem är ett strategiskt val - det går utmärkt att vinna som demonfurste utan att kontakta andra spelare
- mekaniken gynnar individuellt spelande: det är lätt att bonka, man får loot och så vidare och det är svårt att rösta ut
Jag tyckte det funkade hyfsat, även om Stradh och Sysp hade bybopatos i slutet och ville försöka vinna tillsammans med Yenniz istället för med Sidd. Värt att notera här är ju att Stradh och Sysp hade varit i det vinnande laget oavsett hur det skulle gå i slutet. Hade Sidd dött hade de vunnit som by, om Sidd inte dör vinner de som Sezgolleth-anhängare. I grund och botten tror jag att rätt strategi för varje individuell spelare här är att försöka spela egoistiskt och individuellt: bonka, få loot, använd dina olika buffar och så vidare. Som bybo vinner man om man överlever till slutet - antingen med byn eller med sin demonfurste. It's all about the bonk.
---
Den här typen av spel är ju förstås nästan omöjliga att balansera på något vettigt sätt. Antalet dolda parametrar är så pass många, kaosfaktorn så hög, att det inte riktigt går att plotta ut en spelutveckling för att balansera mekaniken. Jag tror att det viktiga är att ett sådant här spel inte går sönder, snarare. Här finns det väl en given risk: alla demonfurstar kan ju dö direkt i inledningen. Det skulle ju vara rätt snöpligt om det här spelet tog slut direkt i R1 liksom.
Det sagt är det eventuellt så att det är svårt för byn att vinna om någon demonfurste klarat sig i spel så länge som Sidd gjorde på grund av demonernas kraftfulla förmågor, och svårigheten att få till utröstning. Om man analyserar lite så tror jag det som avgjorde till Sezgolleths fördel var:
- Sidd hade fått 4 DP från Stradhs böner, och 1 DP för Anthrox död. Dessa resurser var helt nödvändiga för att SIdd dels skulle kunna använda SANN FORM (han var en 9/5 demonfurste på slutet, alltså rätt svårbonkad) och för att kunna TYSTA rösterna som hade fått honom utröstad.
- Sedan lyckades Sidd analysera rätt gällande vilka spelare han behövde tysta både i näst sista rundan (de som hade extraröster) och i sista (alla!).
- Byn hade kunnat döda Sidd i R4, inte med utröstning, men med bonk. Om Impetigo och Yenniz båda två hade anfallit Sidd hade han blivit bonkad.
För övrigt: det fanns ju något form av mönster i förmågor och yrken, även om det förstås var svårt att identifiera. Men kolla:
Sezgolleths anhängare:
Smeden - kan ge +1 permanent i smedjan
Värdshusvärden - påverkar tillfälligt alla i Värdshuset om han själv är där
Krigaren - powerroll, kan anfalla med försvarsvärdet också
Arzuths anhängare:
Handelsmannen - kan ge +1 permanent på marknadsplatsen
Prästen - påverkar tillfälligt alla på Tempelklippan om han själv är där
Lönnmördaren - powerroll, får anfalla spelare på annan plats
Ugtha'mogutz anhängare:
Lärd man - kan ge permanent +1 på Tempelklippan (fluffmässigt är det förstås så att den lärde mannen studerar gamla inskriptioner och lär sig bortglömda stridskonster. Bedrövligt att
@Brynolf menade att det inte fanns någon koppling mellan yrke och förmåga, glasklart ju.)
Byäldste - påverkar tillfälligt alla på marknadsplatsen om han själv är där
Magiker - powerroll, kan flytta spelare
Demonerna hade ju inga yrkesförmågor knutna till sina alibi-yrken, så om man hade massoutat detta och försökt lägga pusslet fanns det ju ett mönster som potentiellt hade kunnat ringa in demonerna. Nu blev ju i varje fall Octa och Häger hyfsat tidigt misstänkta ändå.
---
Nå, kul med lite tokiga upplägg ibland tycker jag. Men inte varje gång kanske

Det var också rätt tungt att administrera.