En sak att hålla i åtanke är att ingen någonsin verkar ha använt sig av silvervapen, trots att där funnits gott om rikt folk. Så kostnaden är uppenbarligen inte problemet...
Tittade runt lite för att se om jag kunde hitta siffror på silvers mekaniska egenskaper. Visade sig dock stört omöjligt, efetrsom silver på det stora hela andvänds på det sättet (använder amn det så är det nästan garanterat lednignsförmågan man är ute efter, inte hållfastheten).
Det närmsta jag kom avr en översiktstabell där silver och guld placerades på samma nivå. Så bra lär det inte vara i vart fall. (Vi ahr även följande citat från NE "I ren form har silver nästan samma goda smidbarhet som guld.", vilket stärker tankarna om att silver och guld är likartade mekaniskt).
Dessutom så kollade jag ett fasdiagram, och rent silver kan inte härdas på samma sätt som stål. I vilken grad det akn deformationshärdas el.dyl. vete fasen, men citatet från NE tyder på ett minimalt deformationshårdnande.
Så, något slags slutsats?
Svärd o.dyl. är bara att glömma. De skulle antagligen tvärdö av en testsving i luften. Gör dem tjockare och de blir tyngre -> större påfrestnignar -> de msåte göras ännu tjockare... Visst, till slut så håller det väl ngotsånär, men då orkar ingen slåss med det längre (kan man lyftat så ska man nog vara glad...) samtidigt som det ju var dte där emd att tunna vapen skär igenom saker lättare...
Yxor skulle kanske hålla tills de träffa, men mer än så och de får lov att vara formade som klyvyxor för vedhuggning snarare än stridsyxor för att överleva (och se till att du träffar något mjukt).
Pil- och spjutspetsar skulle nog kunna gå någorlunda, men utformningen måste (självklart) anpassas efter metallen, och de skulle vara kraftigt underlägsna stål eller bronsvarianter (mässing med gissar jag) så fort som man ska ta sig ienom någon form av rustning.
Stridsklubbor an nog funka. Men gör inte skaftet i silver vad du än gör, och försök inte heller med hjälkrossar- eller morgonstjärneutformning. Samt att huvudet kommer att ta intryck av vad du slår på i många fall, så man bör inte vara allt för oroad av en något "sliten" look. Mot plåtrustnignar så gäller än en gång att penetration är att glömma, men att skaka om snubben innuti kan ju räcka ibland...
Dolkar, tja, små stubbiga saker kanske, men brytvärden o.dyl. störtdyker nog. Kan i viss mån kompenseras genom att göra den tjockare, men gränser finns ju.
Det bästa man kan göra med silver är nog faktiskt kulor. Kularmborst, slungor (finns krutvapen i Eon?). Densiteten är ju ytterst nära bly, så det är inget problem, och dylika projektiler kan tydligen t.o.m. tjäna på att vara lite halvmjuka (ett gammalt trick bland soldater beväpnade med slunga var tydligen att använda bollar av halvtorr lera som ammunition, skadorna blev tydligen värre än med stenar).