Nekromanti Vapen av silver?

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Tjena gott folk!

Jag skulle behöva lite hjälp med info om hur vapen tillverkade av silver (gissa varför? :gremwink: ) fungerar, jämfört med exempelvis stålvapen. Silver är ju, trots allt, en ganska "mjuk" metall om man jämför med stål, vilket gör att den egentligen inte passar sig för vapentillverkning. Men om någon ändå skulle göra det , hur skulle det då påverka vapnets värden? En tanke som slog mig, var att sänka brytvärdet med 50% och höja vikten med 25% (vilket då alltså skulle motsvara om vapnets gör med samma dimensioner som ett stålvapen, men i silver istället).

Vad tycks?
Tankar, idéer, förslag?

PS: Jag har ingen aning om det står i någon av Eons grundböcker om silvervapen, men om det gör det, så spelar det kein roll eftersom jag inte har dessa böcker tillgängliga! Så det så! :gremwink:
ds.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Beror help vilken sorts vapen vio pratar om, t,ex borde det inte vara någon egentlig skillnad annat än i vikt för en stridsklubba, medans ett svärd skulle gå sönder första gången det användes.
Skulle nog säga att om man gör vapen av silver så är det antagligen vettigast att göra något där silvret egentligen inte utsätts för alltför stora direkta krafter, t,ex stridsklubbor, spjut eller pilspetsar, dessutom så håller inte silver en egg, alls (har faktiskt provat).
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Do U mean...?

Beror help vilken sorts vapen vio pratar om, t,ex borde det inte vara någon egentlig skillnad annat än i vikt för en stridsklubba, medans ett svärd skulle gå sönder första gången det användes.
Fair enough, så krossvapen a la stridsklubba funkar alltså bra om de görs i silver - eller åtminstone med en silverbeläggning utanpå huvudet - men inte svärd alltså? Är silver verkligen så mjukt att det inte håller alls för skärande verktyg?

dessutom så håller inte silver en egg, alls (har faktiskt provat).
Inte alls? Där ser man, fullt så illa trodde jag inte att det va! Men detta innebär alltså att ett silvervapen måste vara antingen stickande (t.ex. en pilspets eller stickdolk) eller krossande (t.ex. en stridsklubba) - inte skärande - för att fungera någorlunda väl?

Måste dock erkänna att jag blir nyfiken när du säger du prövat slipa ett silverföremål? I vilket sammanhang har du gjort det?
:gremsmile:
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Go'kväll mr.Helsing

Silver är ju, trots allt, en ganska "mjuk" metall om man jämför med stål, vilket gör att den egentligen inte passar sig för vapentillverkning. Men om någon ändå skulle göra det , hur skulle det då påverka vapnets värden? En tanke som slog mig, var att sänka brytvärdet med 50%
50% är alldeles för högt tycker jag, max -3, det är ju trots allt ändå hårdare än trä :gremwink:. Sen hur just silver påverkar vapnets skada, minska hugg något -2 och stick med -1. Därför att man kan inte få lika vass kant på ett mjukt ämne.

höja vikten med 25%
Om du vill vara realistisk kan du pröva att kolla upp densiteten på vardera material i nån kemibok, på internet, uppslagsbok. Men annars skulle jag säga att en ökning av 20-25% låter klart rimligt.

edit: läste inte korpens inlägg, det är möjligt att ahn har rätt i så fall lyssna inte på mig :gremcrazy:
 
G

Guest

Guest
Vikten är ungefär densamma, eller snarare densiteten.
Det är mjukare än stål ja, men är mundana industrialiserat? Om några skulle ha stål skulle det väl vara dvärgarna men de har sina egna mettaller så de klarar sig väl, och järn är också mjukare än stål, nu har jag inga tabeller på hårdhets värden etc men jag skulle gissa på att de är samma där med, medeltida järn skulle jag gissa var lika mjukt som silver.
De enda problemet jag kan tänka mig är att få tag i någon som kan både silversmide och vapensmide.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det är mjukare än stål ja, men är mundana industrialiserat? Om några skulle ha stål skulle det väl vara dvärgarna men de har sina egna mettaller så de klarar sig väl, och järn är också mjukare än stål,
Mundana har stål till vapen. I stort sett alla civiliserade kulturer (och ett par ociviliserade) kan framställa smidesstål, dvärgarna i störst skala förstås.
Vad det gäller "andra metaller" så används alvernas siluna och dvärgarnas somdia ytterst sparsamt, då de är betydligt mer sällsynta och svårbearbetade, och inte alltid bättre. Brons används också relativt ofta i ceremoniellt eller dekorativt syfte, främst till rustningar.

/Joel
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Iron sucks!

Om några skulle ha stål skulle det väl vara dvärgarna men de har sina egna mettaller så de klarar sig väl, och järn är också mjukare än stål, nu har jag inga tabeller på hårdhets värden etc men jag skulle gissa på att de är samma där med, medeltida järn skulle jag gissa var lika mjukt som silver.
Nja, alltså stål existerar bland de flesta civiliserade kulturer i Mundana; det går trots allt inte att tillverka så pass starka och tåliga vapen/rustningar som anges i Eons grundregler om man inte använder stål. Så om man skall utgå från grundbokens regler, krävs det alltså stål - med ganska god kvalitet, dessutom!

Rent järn är dessutom en kass metall, faktiskt, som är mycket spröd och väldigt lätt går sönder. Enkelt smidesstål är väl ioförsig inte att jämföra med våra moderna stållegeringar, men det går ändå att få ganska god kvalitet på stål utan att det kräver ultramoderna metoder. Så jag tror nog att det finns ganska bra stål i de flesta civiliserade - och även i en del ociviliserade! - samhällen i Mundana!
 
G

Guest

Guest
Okej, smidesstål har de nog, tänkte inte på det, men smidesstål är trots allt inte högkvalitativt stål, jag tror att det skulle ligga närmre dagens järn än dagens stål som drakvrede antagligen tänkte på (det vet han bättre än jag).
Dessutom tror jag att de enda som har vettigt stål är dvärgar och learam, läste någonstans att learam använde samma sorts kol som dvärgar har jag för mig, ioförsig gör väl några människor också det, men människor har väl inte smideskonsten som skötebarn till skillnad från tidigare nämnda.
 
G

Guest

Guest
Re: Iron sucks!

Rent järn är inte spröd, rent järn är mjukt på samma sätt som bly men inte till samma grad, vanligt järn däremot är sprött, ska försöka hitta den lilla materialläran som finns i "Chemical principles: the quest for insight" av atkins och jones, för att se vad som brukar finnas i vanligt järn... verkar som mangan är vanligt i järn på grund av att berggrunden ofta innehåller det, vilket gör både järn och stålet man gör av järnet hårt men sprött.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Iron sucks!

Rent järn är inte spröd, rent järn är mjukt på samma sätt som bly men inte till samma grad, vanligt järn däremot är sprött,
Sorry, det var jag som uttryckte mig klumpigt; jag menade inte "rent" järn, utan jag menade det som kallas "bondjärn" (har jag för mig?), vilket är "dåligt stål", d.v.s. i princip järn med upp till 3% kolinnehåll. Sådant järn är sprött och används mycket sällan i dagens modern samhälle.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Om du vill vara realistisk kan du pröva att kolla upp densiteten på vardera material i nån kemibok, på internet, uppslagsbok. Men annars skulle jag säga att en ökning av 20-25% låter klart rimligt.

Sökt litegrann på densitet. De uppgifter som jag fått fram säger att:

<table border=1><tr><td>Ämne</td><td>Densitet (g/m3)</td></tr><tr><td>Silver</td><td>10,5</td></tr><tr><td>Stål</td><td>7,8-7,9</td></tr></table>
Vilket betyder att vikten ökar med drygt 30%.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
t,ex borde det inte vara någon egentlig skillnad annat än i vikt för en stridsklubba

Självklart så ökar ju styrkekravet men det antar jag att du räknade med än fast du inte nämnde det. Eftersom att vikten ökar borde väl ändå krosskadan öka den med, än fast silver är lite mjukare? Det är ju trots allt frågan om en relativt stor viktökning om nu de uppgifter som jag hittat är korrekta.
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Jag skulle nog gissa att styrkekrav, vikt o.dyl. för en stridsklubba skulle vara i princip identiskt. Har man en tngre metall i huvudet så gör man bara huvudet mindre i motsvarande grad. Även för spjut o.dyl. så lär skillnaden vara tämligen liten, skaftet står ändå för största delen av vikten, så även om man plussar på 30% på spetsen så märks det nog inte i någn direkt omfattning.

Tänk inte ens tanken på att göra detsamma med svärd, de är så tunna som de gärna kan vara redan som de är, smidda i stål...
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
En sak att hålla i åtanke är att ingen någonsin verkar ha använt sig av silvervapen, trots att där funnits gott om rikt folk. Så kostnaden är uppenbarligen inte problemet...

Tittade runt lite för att se om jag kunde hitta siffror på silvers mekaniska egenskaper. Visade sig dock stört omöjligt, efetrsom silver på det stora hela andvänds på det sättet (använder amn det så är det nästan garanterat lednignsförmågan man är ute efter, inte hållfastheten).

Det närmsta jag kom avr en översiktstabell där silver och guld placerades på samma nivå. Så bra lär det inte vara i vart fall. (Vi ahr även följande citat från NE "I ren form har silver nästan samma goda smidbarhet som guld.", vilket stärker tankarna om att silver och guld är likartade mekaniskt).

Dessutom så kollade jag ett fasdiagram, och rent silver kan inte härdas på samma sätt som stål. I vilken grad det akn deformationshärdas el.dyl. vete fasen, men citatet från NE tyder på ett minimalt deformationshårdnande.

Så, något slags slutsats?

Svärd o.dyl. är bara att glömma. De skulle antagligen tvärdö av en testsving i luften. Gör dem tjockare och de blir tyngre -> större påfrestnignar -> de msåte göras ännu tjockare... Visst, till slut så håller det väl ngotsånär, men då orkar ingen slåss med det längre (kan man lyftat så ska man nog vara glad...) samtidigt som det ju var dte där emd att tunna vapen skär igenom saker lättare...

Yxor skulle kanske hålla tills de träffa, men mer än så och de får lov att vara formade som klyvyxor för vedhuggning snarare än stridsyxor för att överleva (och se till att du träffar något mjukt).

Pil- och spjutspetsar skulle nog kunna gå någorlunda, men utformningen måste (självklart) anpassas efter metallen, och de skulle vara kraftigt underlägsna stål eller bronsvarianter (mässing med gissar jag) så fort som man ska ta sig ienom någon form av rustning.

Stridsklubbor an nog funka. Men gör inte skaftet i silver vad du än gör, och försök inte heller med hjälkrossar- eller morgonstjärneutformning. Samt att huvudet kommer att ta intryck av vad du slår på i många fall, så man bör inte vara allt för oroad av en något "sliten" look. Mot plåtrustnignar så gäller än en gång att penetration är att glömma, men att skaka om snubben innuti kan ju räcka ibland...

Dolkar, tja, små stubbiga saker kanske, men brytvärden o.dyl. störtdyker nog. Kan i viss mån kompenseras genom att göra den tjockare, men gränser finns ju.

Det bästa man kan göra med silver är nog faktiskt kulor. Kularmborst, slungor (finns krutvapen i Eon?). Densiteten är ju ytterst nära bly, så det är inget problem, och dylika projektiler kan tydligen t.o.m. tjäna på att vara lite halvmjuka (ett gammalt trick bland soldater beväpnade med slunga var tydligen att använda bollar av halvtorr lera som ammunition, skadorna blev tydligen värre än med stenar).
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det funkar inte speciellt bra, det vi kommit fram till hittintills, men ifall man nu skulle vilja ha ett silvervapen som gör skada och inte går sönder innan man hunnit hugga/sticka fienden med det så finns det en utväg - magi.

Med lite alkemi (perpetuell indestruktibilitet) och annan magi (geotropi - 'skärpa') så kan man få det ganska hyfsat (bättre än stålvapen utan magi).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Lösningen är alkemi?

Hela ömtålighetsgrejen kan väl åtgärdas med perpetuell indestruktibilitet, om man är lite alkemiskt lagd. Jag tror att det desssutom gör vapnet möjligheten att behålla sin egg.

Då kommer man osökt in på vilka andra "ömtåliga" material som går att använda om man preparerar dem med ovanstående process? Minns jag rätt så kan man glas och vissa stenarter to ohemulskt vassa eggar... kanske vassare än de av stål?

/Joel - gillar tanken på ett svärd av glas
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Lösningen är alkemi?

Mjo, glas skal gå att få nogot så ohyggligt vasst, så för primärt skärande vapen (knivar, lättare svärd) så skulle det nog via alkemi kunna ge riktigt goda resultat. För vapen som begagnar sig en smula av massan också så är det väl bara att slänga in en kärna av bly, guld el.dyl...

Ska väl redan finnas något slags glassvärd bland alverna för övrigt?

För silvervapen så kanske man kunde använda någon lämplig alkemisk process för at applicera silver ovanpå ett stålvapen? (Dagens teknologi karar det ju...) Sen om dte vore lättare än alternativet elelr ej vete fan, jag är mer metallurg än eonspelare...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Lösningen är alkemi?

Ska väl redan finnas något slags glassvärd bland alverna för övrigt?
Du tänker på Lyfali som har en kärna av så kallat alvglas, vilket i det närmaste är nån slags plexiglaslikanandematerial, och därmed helt omöjligt att få en egg på. Eggen är smidd i siluna.

/Joel
 
Top