"Vanligt jävla rollspel"?

entomophobiac

Mysteriemarodör
Fast då pratar vi om olika saker, även om de är relaterade. Du syftar på mekaniken och vilken upplevelse den stödjer, jag på i vilken mån utgivningen av moduler stödjer ett format som grundar sig på dessa och inte eget berättande.
Det är direkt relaterat, men fel tråd att utveckla det i tror jag. Att mekaniken ändras mellan utgåvorna är snarare en konsekvens av fenomenet ifråga.

Måns

Hipsteranka
Ja, vi behåller ju biten om hur bruket av vida eller snäva kläder innebär en politisk signal i Jarla, men sektionen om etablerande av koschenilsköldlusodlingar utanför Fala fick reduceras till ett enda uppslag.
Ser fram emot djuplodande tilläggsartiklar i ämnet!

Ps. Jag är inte ironisk. Eller iaf inte bara. Tycker Eon och dess skribenter ät fantastiska.

Ram

Skev
För en term som jag tänkte skulle ena, att vi alla skulle samlas tradtomtar och indieflummare lika och sjunga Kumbaya vi spelar alla Vanligt rollspel så är det kanske lite synd att det spårar åt att vi i stället är lea med varandra och frågar vad som eventleullt skall kunna exkluderas...

Vanligt djävla rollspel är i princip alla rollspel som man gillar med i princip alla moduler som man gillar vare sig man spelar med spelledare, äventyr, olika fokus och med eller utan tända svarta ljus och rökelse man blir lite dizzy av. Alla spelar vi Vanligt djävla rollspel utom om man spelar Neoviking eller kanske Fat man down för det gör mig för illa till mods.

Fast nu blir det säkert fokus på att jag täntke mig exkludera Fat man down... ;)

Men poängen är väl att på den absoluta toppnivån av diskussionen så är alla rollspel lika djävla vanliga?

Sedan kan vi nyansera men då har vi gått nedanför Vanligt djävla rollspel?

Måns

Hipsteranka
Men poängen är väl att på den absoluta toppnivån av diskussionen så är alla rollspel lika djävla vanliga?
Eller ovanliga. Vem fan spela rollspel 2022 liksom. Kom igen, jävla kufar!

• Haha
Reactions: Ram

entomophobiac

Mysteriemarodör
Fast, det är inte mer nedlåtande om jag säger "jag ogillar splatbooks. Föredrar indiespel" än om du säger "jag ogillar splatbooks, det är mest kommersialism". Eller hur?
Jag ogillar ingenting. Kan själv slänga omkring “well acktually” kring diverse saker och har läst varenda splatbook till diverse rollspel.

Det måste gå att skilja diskussion från person. Jag gillar att se det ur ett fenomenperspektiv. Och kanske blir problemet ur samtliga perspektiv att generaliseringarna ses som påhopp, oavsett om de är det eller ej.

Precis då är det bra att komma ihåg att vi alla spelar VJR. ;)

Måns

Hipsteranka
Jag ogillar ingenting. Kan själv slänga omkring “well acktually” kring diverse saker och har läst varenda splatbook till diverse rollspel.

Det måste gå att skilja diskussion från person. Jag gillar att se det ur ett fenomenperspektiv. Och kanske blir problemet ur samtliga perspektiv att generaliseringarna ses som påhopp, oavsett om de är det eller ej.

Precis då är det bra att komma ihåg att vi alla spelar VJR. ;)
Men mer seriöst. Bra. Då kommer jag fortsätta att använda etablerade termer för att beskriva olika typer av spelande.

Och du får såklart tycka vad du vill. Jag uppfattade det som att du var ute efter ett neutralt språk, men så är ju inte fallet. Gott så. VJR är helt enkelt ytterligare en term som man kan använda för att beskriva saker man gillar/ogillar eller för att poängtera allas lika värde/folks badwrongfun/eller vad det nu kan vara man vill prata om :)

entomophobiac

Mysteriemarodör
Men mer seriöst. Bra. Då kommer jag fortsätta att använda etablerade termer för att beskriva olika typer av spelande.
Min egna kritik är att inget av det som ses som etablerat faktiskt är det.

Men jag gillar “vanligt jävla rollspel” som avväpnande av diskussionen. Och ser fram emot vad @Christoffer har att säga!