Starterset

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Även om jag är skeptisk till vissa av regellösningarna som jag hört om, så finns det en aspekt som jag verkligen gillar här - att grundreglerna själva också utgör starter setet. Om ditt rollspel behöver ett separat starter set för att få igång folk, är inte det ett tecken på att du borde ha gjort det mer tillgängligt och spelbart till att börja med?
Hade vi inte en tråd om detta nyligen? Minns inte riktigt.

I alla fall. Tycker det här hade varit intressant att diskutera mera.

Som många brukar påpeka så är rollspel både något man ska läsa och något man slå i. Att då trycka in en tredje funktion i det kan vara lite dåligt.

Gamla Drakar och demoner hade ett häfte och regelboken hade ett soloäventyr man kunde spela.

Jag håller dock med om att quickstart-regler och liknande känns rätt kefft, för varför spelar man inte bara med quickstart-reglerna? Jag har fortfarande inte läst något i min 400 sidors City of Mist-bok. Jag läste quickstart-reglerna på hundra sidor och det räckte egentligen. Spelet är skitballt men...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Kanske är quickstart-reglerna en onödig konstruktion?

---

[edit] Jag blandade ihop termerna lite, men det är starterset jag helst vill diskutera.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Notera att det finns en variant som jag inte har några invändningar kring alls, och det är när man släpper en spelbar (ofta kostnadsfri) PDF innan spelet ens kommit, som RuneQuest gjorde och vad jag förstår DoD tänker göra. Det är mer en marketing-teaser.

Vill man hålla isär begreppen kan man kalla det för en quickstart, till skillnad från ett starter set.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Om ditt rollspel behöver ett separat starter set för att få igång folk, är inte det ett tecken på att du borde ha gjort det mer tillgängligt och spelbart till att börja med?
Förvisso men det är knappast den enda anledningen till att spel har Starter Sets. En vanlig sådan är att erbjuda ett smakprov av spelet för den som är sugen men inte tillräckligt övertygad för att köpa det fulla spelet. Ett exempel på det är någon av startlådorna till D&D som ger den fulla D&D-upplevelsen men i något begränsad form till ett pris som är på sin höjd en femtedel av priset av de tre core-böckerna, fullt tillräckligt för att den nyfikne ska kunna avgöra ifall spelet är något för dem eller ej.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Quickstartregler på 100 sidor?

Jisses!

Jag kan tycka att det finns en plats för quickstartregler, men det beror på spelet. Många snabbstartsregler tycker jag gör samma fel många som ska demonstrera något för första gången gör: försöker klämma in allt, bara "nedbantat". Jag tycker istället de borde klippa bort så mycket som möjligt helt och hållet.

Men som sagt... beror på spelet i sig.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag håller dock med om att quickstart-regler och liknande känns rätt kefft, för varför spelar man inte bara med quickstart-reglerna? Jag har fortfarande inte läst något i min 400 sidors City of Mist-bok. Jag läste quickstart-reglerna på hundra sidor och det räckte egentligen. Spelet är skitballt men...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Kanske är quickstart-reglerna en onödig konstruktion?
Jag tycker det beror på. Det kan ju vara så att quickstart-reglerna är tillräckliga för att spela det introscenario som följer med men inte mer.

Men visst finns det exempel på motsatsen. Förutom det du nämner så har till exempel regelhäftet som följer med Starter Setet till CoC även, förenklade visserligen men fullständiga, regler för att göra rollpersoner. Så den som köper den startlådan, tycker CoC is the shit och vill fortsätta, behöver inte köpa det "riktiga" spelet för att kunna göra så.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Men visst finns det exempel på motsatsen. Förutom det du nämner så har till exempel regelhäftet som följer med Starter Setet till CoC även, förenklade visserligen men fullständiga, regler för att göra rollpersoner. Så den som köper den startlådan, tycker CoC is the shit och vill fortsätta, behöver inte köpa det "riktiga" spelet för att kunna göra så.
Starterboxen till RuneQuest under tiden kapar hela chargen (men har i stället med hela 16 pregens) och kanske ännu mer dramatiskt, character advancement. Grundspelet blir snabbt oundgängligt.

(En oväntad fördel starter setet hade är att grundreglerna är väldigt pratiga på ett sätt som det inte finns på kartan att få plats för i en starter och dessutom introducerar en massa oklarheter, så de var tvungna att göra reglerna mycket kompaktare, vilket också gjorde dem mycket bättre.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
(En oväntad fördel starter setet hade är att grundreglerna är väldigt pratiga på ett sätt som det inte finns på kartan att få plats för i en starter och dessutom introducerar en massa oklarheter, så de var tvungna att göra reglerna mycket kompaktare, vilket också gjorde dem mycket bättre.)
Jag blev själv varse just det när jag skaffade startlådan till The One Ring. Reglerna i det är, i alla fall de delarna som rör spelarna, kompletta och i all väsentlighet identiska med det "riktiga" spelet. Så det regelhäftet fyller en mycket praktisk funktion som spelarnas referensex även i spelargrupper med tillgång till hela spelet.

Just startlådan till TOR är annars den jag sett som fortsatt vara till mest nytta för spelgrupper även efter att de skaffat spelet.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Hade vi inte en tråd om detta nyligen? Minns inte riktigt.

...

Jag håller dock med om att quickstart-regler och liknande känns rätt kefft, för varför spelar man inte bara med quickstart-reglerna? Jag har fortfarande inte läst något i min 400 sidors City of Mist-bok. Jag läste quickstart-reglerna på hundra sidor och det räckte egentligen. Spelet är skitballt men...


[edit] Jag blandade ihop termerna lite, men det är starterset jag helst vill diskutera.
WTF!? Den designen är svårt trasig om quickstarten är på 100 sidor...
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Skaffar jag en starterbox så förväntar jag mig pre-gens, ett äventyr och förkortade regler. Dvs jag tänker mig en provsmak av hur det är att spela spelet, men utan att behöva läsa en massa regler och utan att behöva designa nåt själv. Det är väl som borde definiera ett starter set.

Om det sedan har förslag i äventyret på uppföljande äventyr och exempel på hur du kan "level up" ett steg via några förvalda steg så är det ju en bra hook till att jag köper grundboken om jag och gruppen gillade starterupplevelsen.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Tycker att konceptet Starter set är rätt kasst. Föredrar i så fall så kallade quick-start regler som man kan testa gratis för att se om spelet är intressant. En så kallad Grundbox borde vara det naturliga insteget efter det. Känns orimligt att det skulle krävas 3 steg för att faktiskt kunna ta del av rollspelet i sin helhet (exklusive diverse världsböcker, splat-books etc).

Behöver man sälja en separat produkt för att få folk intresserade av spelet så har man missat något med sin huvudprodukt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Föredrar i så fall så kallade quick-start regler som man kan testa gratis för att se om spelet är intressant.
Det här är absolut något fler spelskapare borde ta till sig och göra!

Jag vill i allmänhet veta vad det är jag köper. Jag har ofta avstått från att köpa spel för att jag inte kunnat kolla upp dem i förväg i tillfreställande grad.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Jag vill i allmänhet veta vad det är jag köper. Jag har ofta avstått från att köpa spel för att jag inte kunnat kolla upp dem i förväg i tillfreställande grad.
Jag älskar annars när de har förhandstittar i en online-visare för pdf.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det är väl också någorlunda vanligt numera (antingen det, eller så har jag bara i hamnat i spel som har dem)?
Det är relativt vanligt, det skulle jag hålla med om. Men det är inte alla som gör det så jag vill definitivt att flera tar till sig detta ;)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Känns orimligt att det skulle krävas 3 steg för att faktiskt kunna ta del av rollspelet i sin helhet (exklusive diverse världsböcker, splat-books etc).
Kan det inte vara så att en Quickstart-PDF (som är gratis) och ett Starter Set (som kostar pengar) fyller två helt olika behov? Jag tänker att Quickstart-PDF:en är för den som vill bilda sig en uppfattning om själva spelsystemet och därefter välja att köpa det kompletta spelet eller inte. Medan ett Starter Set är mer för den som vill prova att spela spelet, men inte vill köpa och plugga in alla reglerna först.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Medan ett Starter Set är mer för den som vill prova att spela spelet, men inte vill köpa och plugga in alla reglerna först.
Det är ju där jag tycker att en stabil grundbox är ett bättre alternativ. Men jag spelar ju faktiskt oftast inte dödskomplexa rollspel, som Phoenix Command etc, så det kan ju vara därför.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Det är ju där jag tycker att en stabil grundbox är ett bättre alternativ. Men jag spelar ju faktiskt oftast inte dödskomplexa rollspel, som Phoenix Command etc, så det kan ju vara därför.
Jag är osäker på vad du tänker att en grundbox innehåller. För mig innehåller ett Starter Set kondenserade regler, tärningar, ett äventyr och färdiga rollfigurer till det. Är en "stabil grundbox" något mer än reglerna då? Du kanske tänker att man kan göra likadant som med ett Starter Set fast med de kompletta reglerna?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag har läst hela den här tråden och fattar fortfarande inte vad skillnaden mellan quickstart och starter set är.
Starter Set = kostar pengar och innehåller ofta häfte med nedbantade regler, pre-gens,ett äventyr och dylikt. Ofta en fysisk box. Ofta runt 200-400kr typ.

Quick-start = Gratis PDF ( eller väldigt billig) som innehåller nedbantad regelbok och ibland ett kort scenario med pre-gens. Typ alltid digitalt.

Grundbox =låda med allt man behöver för att spela spelet ordentligt, fullskalig regelbok, världsbok och info om hur man gör egna karaktärer. Tärningar, tokens andra tillbehör förekommer också ofta.
 
Top