Starterset

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Jag är osäker på vad du tänker att en grundbox innehåller. För mig innehåller ett Starter Set kondenserade regler, tärningar, ett äventyr och färdiga rollfigurer till det. Är en "stabil grundbox" något mer än reglerna då? Du kanske tänker att man kan göra likadant som med ett Starter Set fast med de kompletta reglerna?
Ja, plus att det inkluderar infon om världen och hur man gör karaktärer ordentligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,597
Location
Rissne
Starter Set = kostar pengar och innehåller ofta häfte med nedbantade regler, pre-gens,ett äventyr och dylikt. Ofta en fysisk box. Ofta runt 200-400kr typ.

Quick-start = Gratis PDF ( eller väldigt billig) som innehåller nedbantad regelbok och ibland ett kort scenario med pre-gens. Typ alltid digitalt.
Så… Skillnaden är framför allt pengar/gratis och fysiskt/digitalt? För rent innehållsmässigt ser de ju ganska lika ut, i din uppräkning? Nedbantade regler, äventyr, pregens.

Om jag helt intuitivt skulle försöka ge mig på att utöka de ovanstående definitionerna så skulle jag nog spontant säga att:
  • Starter set: Innehåller tärningar och andra fysiska grejer som behövs för att kunna spela. Består av minst två separata häften/böcker. Är därmed ett "set", en uppsättning prylar.
  • Quick start: Ett enda dokument, i vilket både förenklade regler, enkelt äventyr och förskapade rollpersoner ryms. Innehåller inte tärningar eller annat extra fysiskt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Så… Skillnaden är framför allt pengar/gratis och fysiskt/digitalt? För rent innehållsmässigt ser de ju ganska lika ut, i din uppräkning? Nedbantade regler, äventyr, pregens.

Om jag helt intuitivt skulle försöka ge mig på att utöka de ovanstående definitionerna så skulle jag nog spontant säga att:
  • Starter set: Innehåller tärningar och andra fysiska grejer som behövs för att kunna spela. Består av minst två separata häften/böcker. Är därmed ett "set", en uppsättning prylar.
  • Quick start: Ett enda dokument, i vilket både förenklade regler, enkelt äventyr och förskapade rollpersoner ryms. Innehåller inte tärningar eller annat extra fysiskt.
Ja, det är rimligt. Det som är värt att notera att båda varianterna också brukar vara svåra att använda för att spela något annat än just de scenarion som kommer med setet. Det blir ofta mer uppenbart när det gäller Starter sets då man inte alltid får en full uppsättning av pryttlarna runt omkring, såsom utrustningskort, markörer och annat fysiskt.
 
Top