Nekromanti Vandöda...

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
När räknas en vandöd som vandöd, jag menar om man skapar en Guhl och glömmer spikarna, blir det då ingen Guhl eller?

Självklar kan den då inte göra den skada på sina offer som den vill, men vad kan man ta bort från en vandöd för att den fortfarande ska vara en Guhl eller en Necrofag....

Har själv skapat en del egna vandöda till eon, visa gärna era egna tankar kring detta + era egna vandöda.....

VH Jens.L "Draken"
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag är inte så insatt men om dessa "spikar" har stor betydelse för att varelsen överhuvudtaget ska kunna "leva" så borde den ju inte fungera. Jag ser det som såhär: antingen är man vandöd, eller så är man inte det.
 

Dibuk

Veteran
Joined
3 Mar 2004
Messages
38
Location
Stockholm
Om man glömer att sätta dit spikarna så har man heltenkelt skapat en skinnlös zombie på rang 4 eller mer.
tycker jag!!

Skulle du kuna bifoga en fil med dina egna vandöda i nästa inlegg.(jag gillar vandöda och allt som har med nekromanti attt gör)
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
om du utgår från en zombi eller ett skelet så kan du skapa riktigt kola vandöda bara med förmågor och anatomiska modifikationer.

Lijat - som tycker att många vandöda ser ut att vara gorda på det sättet.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Varje vandöd har sinna egenheter som att ghulen te.x krummar ihop då den går och helst slåss med sina händer och tänder.

Kan man skapa vilken vandöd som helst beroende på hur man gör prossesen eller är det så att de är bara dessa som finns/ är utstuderade, vad är det i Guhl prossesen dsom får den att bli som den blir och ommman gör annorlunda blir den då anorlunda eller inget alls.

VH Jens.L (Skicka in egna vandöda)
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Har det dött någon gång?

I allmänhet finns det två villkor för vandöda. Om de har dött minst en gång tidigare så är de vandöda, och om de inte har puls så är de vandöda. Dessa regler är inte absoluta var för sig, men ger en idé om när det är vandött eller ej.
T. ex. så har Xinugasten hjärtslag, och krigare som återuppväcks av guds nåd är inte vandöda. Det finns flera undantag, men de är inte nödvändiga att nämnas.

Ghulen uppfyller dock båda kriterierna: Han har dött minst en gång, och saknar hjärtslag. Han alltså DEFINITIVT vandöd.

Tack.
 

Dibuk

Veteran
Joined
3 Mar 2004
Messages
38
Location
Stockholm
Re: Har det dött någon gång?

Vad är en Xinugast???

Menar du helmgast eller är det en av dina egna vandöda?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Missuppfattningar ända från början!

Ghulen uppfyller dock båda kriterierna: Han har dött minst en gång, och saknar hjärtslag. Han alltså DEFINITIVT vandöd.

Alltså Gylf draken har aldrig sagt att ghulen inte är en vandöd och han menar inte det heller (jag om någon borde veta det för vi har diskuterat det här förut). Ingen av oss (jag och Gylf draken) hyser några som helst tvivel om att ghulen är vandöd.

Däremot det han menar är att vad är det som gör en ghul just till en ghul. Låt mig förklara. Man behöver en massa ingredienser för att skapa en ghul. Ingredienser som: spikar, klor, tänder, animaliskt fett, arsenik, blåstång, mineralolja, necthosört, ormgift plus nektrotropiska filament.

Låt oss säga att vi inte har blåstång och animaliskt fett då vi ska skapa en ghul. Blåstången struntar vi helt i men vi ersätter animaliskt fett med växtfett. Vad händer då? Blir det en ghul? Eller blir det någon annan vandöd? Typ zombie. Blir det inget alls (alltså att processen misslyckas och liket förblir stendött). Och varför? Vad är alla ingredienser bra för? Vad är det som gör att ghulen är så mycket rörligare än en zombie men svagare och mindre tålig? Vilka är de viktiga ingredienserna (om det ens finns några, bortsett från nekrotropiska filament förstås) och vilka kan man ersätta med andra liknande preparat? Säg att det är mineraloljan och necthosört som är viktiga. Vad händer om en av dessa uteblir. Faller alltihopa då och det blir en zombie utan skinn men med klor? Blir ghulen mindre rörlig men fortfarande rörligare än en zombie?

Ni kanske förstår vilka banor Gylf draken och även jag funderar i.
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Tänk på det som att laga mat...

Han verkade osäker. Jag gav honom två riktlinjer. Läs hans första inlägg och se vad han skrev en gång till.

Angående huruvida det blir en Ghul eller Zombie är väldigt likt matlagning, faktiskt. Om du byter ut en ingrediens blir smaken nog annorlunda. Kanske bättre, kanske sämre. Men det är väl fortfarande Risotto, liksom. Den Ghul som beskrivs i boken är förmodligen inte den optimala, men den normala. Alltså skulle spelledaren mycket väl kunna säga att en ghul baserad på växtfett blir tåligare men dummare. Eller tvärtom.

Om nu någon vill ha en lista över varje ämnes egenskaper så blir det jobbigt. Först och främst därför att killarna på Neogames aldrig har försökt väcka ett lik (i alla fall inte lyckats). Spelledarens ord gäller! Kör på, vad är så svårt? Improvisera.

Och ja, jag menade "Helmgast".
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Missuppfattningar ända från början!

Vad är det som gör att ghulen är så mycket rörligare än en zombie men svagare och mindre tålig?

Det har väl inte så mycket med ghul eller zombie att göra som att standardförfarandet vid ghulskapande verkar vara att extra ranger för att boosta grundegenskaper har lagts på RÖR istället för något annat? Om man läser statsen och samtidigt kollar med hur det funkar att bygga vandöda från scratch kan man nog få ut vilka moddar som är standard på olika vandöda och är inräknade i typvärdena.

Däremot är det nog ingen egentlig skillnad på en ghul eller en zombie - båda är lägre vandöda, namnen är nog snarast nån form av nekromantikertradition (som att alltid utrusta vissa vandöda med särskilda vapen eller just SVARTA mantlar, fniss), fast ghulen har förgiftats och fått metallförstärkningar.

Mvh / Phelan
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Missuppfattningar ända från början!

Det har väl inte så mycket med ghul eller zombie att göra som att standardförfarandet vid ghulskapande verkar vara att extra ranger för att boosta grundegenskaper har lagts på RÖR istället för något annat

Njae, ghulen har ju även mer i grundRÖR och mindre i grundSTY & TÅL. Vilket egentligen är det intressanta imho. Tydligen så gör fett, mineralolja, necthosört osv någon skillnad - förändrade grundstats plus att den rör sig djuriskt och hopkrupen (för troligtvis rör sig en skinnflådd zombie med klor och spikar inte speciellt annorlunda från en 'vanlig' zombie).

Däremot är det nog ingen egentlig skillnad på en ghul eller en zombie

Nä egentligen inte, förutom olika grundegenskaper. Man skulle lika gärna kunna göra en zombie och mixtra dit spikar, klor, tänder + lite gift så har man en ghul, på't ungefär.

just SVARTA mantlar

Då jag spelade nekromantiker funderade jag på att klä mina nekrofager i rosa kåpor.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Tänk på det som att laga mat...

Han verkade osäker. Jag gav honom två riktlinjer. Läs hans första inlägg och se vad han skrev en gång till.

Okej, han skrev lite luddigt så jag kan förstå ifall man missuppfattade det hela.

Den Ghul som beskrivs i boken är förmodligen inte den optimala, men den normala. Alltså skulle spelledaren mycket väl kunna säga att en ghul baserad på växtfett blir tåligare men dummare. Eller tvärtom.

Jag är nöjd, det är sånt här jag vill se. Förslag, idéer, åsikter, saker som man kan spåna vidare på, allt blandat i en salig röra för att sedan bakas ihop till något gott!

Om nu någon vill ha en lista över varje ämnes egenskaper så blir det jobbigt.

Vill, vill jag ju alltid men jag förväntar mig ingen sådan lista. Då jag läser om olika vandöda i V&N så godtar jag inte bara sådär alla ingredienser till en vandöd utan jag funderar lite över vad som är bra till vad. Så gör jag själv* då jag skapar egna vandöda (har blivit en del sådana, både högre och lägre).
*Till en viss gräns dock. Vissa ämnen lägger jag till i skapelseprocessen för att jag tycker det saknas något men vet egentligen inte vad. Så inte ens alla ingredienser till mina egna vandöda är överanalyserade och långt ifrån alla till vandöda i V&N, någon måtta får det allt vara :gremwink:

Spelledarens ord gäller! Kör på, vad är så svårt? Improvisera.

Frågeställningarna som jag skrev i mitt förra inlägg var mest till för att visa vad Gylf draken menade med trådstarten. Jag förväntade mig inte svaren serverade på ett silverfat precis :gremwink: För det är ingen som sitter inne på alla svaren utan allt är hursomhelst åsikter (om nu inte skaparna kommer in och berättar hur det är ställt, vilket jag betvivlar att det kommer att inträffa). Fast däremot så vill jag gärna höra andras åsikter om hur de ser på saken.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Tänk på det som en bil...

Om man sätter volvofälgar, volvoinredning och volvokaross på en saab, blir det en sabb då?
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Vandöda... utan alkemistiska preparat, VAD???

Själv tror jag att ingredienserna, alla för utom de necrotropiska filamenten är "onödiga" de hjälper bara den Vandöde kropsligt
Exempel: En Ghul utan
spikar
klor (mer än sina egna naglar)
Tänder (mer än sina egna)
Animaliskt fett
Arsenik
Blåstång
Mineralolja
Nectosört
Ormgift
En sådan Ghul kan inte använda sig av gift anfallet såväl som klo och bit attacken, han rutnar mer eftersom blåstång och Nectosört saknas och blir på så sätt inte lika Demoniskt formad" lika skräckinjagande då han mest liknar en multnande hög.

Men alla hans förmågor är de samma, han rör sig lika dant, har har fortfarande +4t6, De väsande läten som ibland kan höras stämmer inte in för de "obehhandlade" ghulerna, de saknar indre organ som under gift tillverkningsprocesn skulle kunna skapa dessa läten......
 
Top