Nekromanti Vandöda och schamanism [lite SPOILER]

Jaggernaut

Hero
Schamaner kan vara väldigt effektiva mot vandöda fast det beror på hur man ser på det.

Vanliga lägre vandöda kanske inte går att ta över (har inte bestämt än hur jag ska ha det) men belialer och andra besjälade vandöda borde ändå kunna besättas av schamaner. Då de skapas, skapas de med en ”plats” för en ande eller demon. Schamaner borde kunna köra ut anden eller demonen som besitter platsen och ta över själv. Fast det är frågan hur svårt det ska vara med tanke på att anden eller demonen är fastlåst så att säga i den vandöda kroppen. Det är nästan så att schamanen på något sätt måste bryta sigillet (gillar det ordet det måste bara vara med) som låser fast anden/demonen i den vandöda kroppen innan schamanen kan köra ut anden/demonen och ta över kroppen. Fast frågan är om detta bara ska gälla belialer där anden tvingats in den vandöda kroppen. Lamior, dödsgastar och lischer är ju inte riktigt samma sak. För lamior så är det ju redan bestämt hur det förhåller sig med schamanism, det är tre nivåer svårare att tvinga en lamias själ att lämna kroppen. Men med dödsgastar och lischer står det inget, inte heller för belialer. Lischens själ befinner sig ju inte ens i kroppen, den befinner sig i ’dödsriket’ (en plats på andeplanet). Dock så är kroppen bunden till själen men det borde ju i princip bara vara att kapa bandet mellan kropp och själ för att enkelt kunna slinka in och ta över lischkroppen, sedan är det frågan hur ’bara’ det är. Hur starkt ska bandet vara? Med dödsgastar är det svårare för det står inte hur det förhåller sig med själ och kropp och så har Dibuk ett finger med i spelet, med gudar blir det alltid vanskligt. Det står något om ”Dibukprästen dräpa sig själv och om han är värdig välkomnar Dibuk hans själ”, så man får tolka det själv hur det förhåller sig. Är det som med lischen att dödsgasten själ befinner sig i tryggt förvar i Dibuks kalla rike och har ett band till kroppen eller befinner den sig så att säga i kroppen? Har bandet till Dibuk någon betydelse, blir det svårare att betvinga en dödsgast i andestrid pga bandet?

Det är egentligen bara dödsgastar jag funderar över hur det förhåller sig, de andra besjälade vandöda har jag på det hela klara ganska god uppfattning om förhållande mellan själ/demon och den vandöda kroppen, det är bara den regeltekniska biten som inte är riktigt färdig än.

Jag funderar på att låta svårighetsgraden för att bryta upp sigillet som spärrar in anden/demonen vara lika med rangen på anden/demonen, alltså blir det Ob3T6 att förstöra spärren till en ande, Ob2T6 för en anticultor och Ob4T6 för en aegrotar. En annan sak som är värt att tänka på är vad som händer efter att ”spärren” är förstörd? T.ex så är ju anticultorn på en rang mindre än schamanen, blir inte lite trångt i belialen då? För en aegrotar så blir det ett glapp på en rang om en schaman tar över, blir det kanske svårare att kontrollera kroppen då?. Då borde det i princip gå ganska smärtfritt att ta över kroppen från en cicatrix eller irrlicht som båda är på rang 3, dvs lika rang som schamanen. Sedan låt oss säga att en schaman blir ”skapad” till en belial, ska det vara lika svårt/lätt att bryta spärren från ”insidan” som från ”utsidan” eller svårare. Eller så kanske det inte går att bryta spärren från insidan, det är mera logiskt med tanke på att demonerna inte har någon möjlighet till att bryta sina spärrar själva eller har dem? Hur tycker ni andra om det här?

Bandet hos lischen hur svårt ska detta vara att kapa? Bara för att göra det lite mer intressant så kan man göra en koppling mellan svårighetsgraden och de tolv besjälade som måste offras i skapelseprocessen, man räknar ut den genomsnittliga rangen på dessa besjälade varelser och sedan tar man den rangen som svårighet rakt av. En annan sak jag kom på (höll nästan på glömma det här i mina funderingar) är det där med det sanna namnet som tatueras in på kroppen som ska bli lisch, vilket görs för att lischen från första början ska kunna ta kontroll över kroppen, kanske det är så att dessa tatueringar förhindrar schamanen att ta över kroppen än fast denne kapat bandet mellan kroppen och själen i ”dödsriket”. En sista sak jag funderade på om lischer och det här ämnet är ifall dessa ska kunna använda sina schamaniska kunskaper eller ifall alla sådana möjligheter försvann då bandet mellan själ och kroppen skapades. Själv lutar jag mot det förra, eller ja mer än bara lutar förresten, så kommer jag med all trolighet att ha det. Åsikter?

Sedan så vill ju de flesta demoner bli fria från sina vandöda ”fängelser”. Om någon bryter spärrarna så har de friheten att göra vad de vill, återvända till andeplanet, behålla kroppen men själv kunna bestämma över sina handlingar (tid att hämnas på nekromantikern kanske?) eller bara dra runt i Mundana antingen genom att kroppsligt manifestera sig eller besätta levande kroppar (människor, djur eller något annat). Dock så blir de även fria ifall den vandöda kroppen förstörs (dör) fast detta borde påverka dem på något sätt, annars kommer ju de flesta (de som vill bli fria) att eftersträva att förgöra på sina vandöda kroppar. För det första borde de ”slungas” tillbaka till andeplanet men de borde också vara försvagade på något sätt (givetvis med möjlighet att återhämta sig men detta ska ta tid, lång tid), än fast de vill bli fria från sina vandöda fängelser så ska det vara för kostsamt/plågsamt att göra det genom att ta död på kroppen för att detta skulle vara ett alternativ för dem, kanske som en sista utväg då inget annat fungerar och demonen börjar få klaustrofobi, panik, bli ytterst pinknödig och allt annat helvete man drabbas av då man varit instängd för länge på ett för trångt utrymme. Synpunkter?

Hur som helst är det über för en schaman att besitta en vandöd kropp, den dör inte av syrebrist eller något och sedan brukar de vara starka, tåliga och sedan är det även lät att gömma dem då man ska ut på andeplanet, typ i en sjö eller något (brinnande hus rekommenderas inte).

Åsikter, synpunkter, förslag, idéer efterfrågas.

Jaggernaut, vandödas obestridliga fackman.

Gylf draken

Warrior
Är inte säker på att jag mstrar alla regler än, men tror endå att:

En själ/ande kan inte ta över vandöda för att de är döda, de vandöda rör sig endast p.g.a de necrotropiska energier som rör sig i dem.
En belial är "special konstruerad" där man låtter själen i kroppen kontrollera dessa energier.
En Schaman som beger sig in i en kropp slunga snog ut igen då den som nyuppvaknad dör igen. (shaman bio, kropp necro)
kom ihåg en lägre vandöd är ett föremål och inte en människa, kan en Shaman ta över en sten? :gremwink:

Själva sigillet bör vara svårt att bryta, kanske endast genom ritula eller cermoni, och då blir det kanske inte heller någon "andestrid" eftersom demonen inte ens vill ha kroppen (oftast). men kan då Shamanen använda sig av kroppen, den är ju till en början konstruerad för att kunna kontrolleras av Andar och demoner, men efter att en demonen "huserat" så ser den litte anorlunda ut. kanske inte spelar någon roll då Shamanen inte längre känner något.
Men om Det är en ande i kroppen, de bråkar om platsen, borde inte den nya anden (shamanen) inte kunna motsäga sig sin herre (necromantikern)???

Kan man föresten ta över en Helmgast, de har bara 10 i PSY och typ 50 i STY, vilket "kap" för shamanerna.

Ps: har förvirrat bort mig, tror att jag undrar och svarar någorlunda rätt. :gremconfused: :gremsuck: :gremconfused:

VH Jens.L "gillar inte shaman reglerna"

lijat

Swordsman
kan en Shaman ta över en sten?
Ja, har du läst i shamanism kapitlet om fetisher.

Men nu till saken, ok en shaman kan ta över en lägre vandöd (står under fetish) men kan shamanen kontrolera kroppen?

Lijat - spekulerar.

ClawHawk

Veteran
Vill säga att jag håller med Gylf Draken, men vill gå lite längre och säga att du som schamman inte kan kontrollera en vandöd kropp, må den så vara en kropp från en hög eller en låg vandöd (detta eftersom kroppen styrs av de nekrotropiska energierna). Enligt mig går det att fördriva en belials ande, men inte att ta över kroppen (de övriga högre vandöda är "immuna" mot schammanism. Lichens själ är trygg i dödsriket, dödsgastens själ är trygg hos Dibuk, Helmgasten försvaras av Xinu. Varför Thanata enligt reglerna inte skyddar en lamias själ vet jag inte, men jag tänker köra att hon gör det).

Som svar på Lijas fråga om huruvida man kan kontrollera en vandöd kropp (ett föremål) så säger jag bestämt NEJ!

// ClawHawk som inte heller tycker om schammanismreglerna

Marcus J

Hero
Varför Thanata enligt reglerna inte skyddar en lamias själ vet jag inte, men jag tänker köra att hon gör det).
Hur täkte du då göra med de som inte tillber henne? Dem i västlandet, kommer inte ihåg vad de kallas.

Gylf draken

Warrior
Ja, har du läst i shamanism kapitlet om fetisher.
Ja jag uttryckte mig dåligt, jag menar förstos att den ska kunnamontroller den också :gremblush: :gremblush: :gremblush:

VH Jens.L
"Vars själv övergår till en sten eftern att våldsamt sätt stenats till döts"

Gylf draken

Warrior
Hur täkte du då göra med de som inte tillber henne? Dem i västlandet, kommer inte ihåg vad de kallas.
-Det utstötta-
Tror faktiskt att de också är skyddade, gudinan har ingen kontroll över dem, men har likvärt skappat dem (genom sitt blod)

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Drömmarna de som bodde i helm den hemska natten och undkom, de bär guden Xinu`s krafter innom sig men guden har ingen kontroll över dem, han känner tilldetta ochj vill därför dräpa dem. kanske det är likadant med de utstötta. </font></td></tr></table>

Jaggernaut

Hero
säga att jag håller med Gylf Draken, men vill gå lite längre och säga att du som schamman inte kan kontrollera en vandöd kropp, må den så vara en kropp från en hög eller en låg vandöd (detta eftersom kroppen styrs av de nekrotropiska energierna).

Jag håller med er om de lägre vandöda men för de högre besjälade vandöda så finns det en "styrplats" för själen/anden. För hur ska man annars kunna styra belialen?

Enligt mig går det att fördriva en belials ande, men inte att ta över kroppen

Så om det nu finns plats för en styrande ande i en belial och en schaman förstör spärren som håller den anden fången i belialen och eventuellt jagar iväg anden om den nu inte vill därifrån. Då är ju den platsen ledig och jag anser till skillnad från dig att schamanen ska kunna gå in och ta kontrollen över den vandöda kroppen. Styrfunktionen finns ju redan där jag ser det ungefär som vid ett förarbyte.

de övriga högre vandöda är "immuna" mot schammanism. Lichens själ är trygg i dödsriket, dödsgastens själ är trygg hos Dibuk, Helmgasten försvaras av Xinu.

Fast med lischen så talade jag inte om att anfalla och fördriva anden/själen utan att kapa bandet mellan själen i dödsriket och kroppen i det fysiska mundana, ett sådant band måste finnas tycker jag. Hur ska annars lischen kunna ha kontroll över kroppen. Men jag har kommit fram till att jag anser att schamanen än fast denne kapar bandet mellan lischens själ och lischens kropp inte ska kunna ta kontrollen över kroppen, det stoppar tatueringarna. Det ska kunna gå men att kapa bandet ska vara riktigt svårt.

För dödsgasten så är jag som jag nämnde tidigare inte riktigt säker på hur jag ska ha det. Om dödsgastens själ befinners sig i Dibuks dödsrike så kommer inte schamanen åt den men det är frågan om bandet (som för lischen så tycker jag att det måste finnas ett band mellan kropp och själ även här om inte själen befinner sig i kroppen) kommer att gå att kapa, med tanke på att Dibuks kraft även finns i bandet. Eller iaf det förhåller sig så går bandet att kapa men det är frågan om det ska vara så sjuinihelvetes svårt att ingen någosin kommer att lyckas (utom typ andra gudar då) eller ifall det ska vara lättare (typ så att en sammanslutning av mäktigare schamaner ska kunna lyckas).
Sedan så kan jag även tänka mig att själen finns i kroppen och är innesluten där med en "kokong" av Dibuks kraft. Då kan schamanen/schamanerna komma åt själen men den skyddande ”kokongen” blir problematisk att komma igenom.
Fast även om man nu lyckas kapa bandet eller fördriva själen från kroppen (beroende på vad jag i slutändan bestämmer mig för) så ska man inte kunna kontrollera kroppen. Dibuk har skapat dödsgastens kropp så att enbart denne ska kunna kontrollera den.

Att helmgastar ska kunna skadas av schamaner har jag inte haft en tanke på, eller jo en flyktig kanske men den var snabbt avfärdad.

Varför Thanata enligt reglerna inte skyddar en lamias själ vet jag inte, men jag tänker köra att hon gör det

Lamians själ befinner sig i lamians kropp vilket gör den åtkomlig för schamaner. Dock så skyddar Thanata lamians själ genom att göra det tre nivåer svårare att fördriva lamians själ. Här har jag inte bestämt mig för om schamanen ska kunna kontrollera lamiakroppen om denne lyckas fördriva dess ande. Tycker faktiskt det är skillnad mellan förhållande till guden för lamior och dödsgastar. Thanata har inte lika stor kontroll över själva skapelsen som Dibuk har. Hos Dibuk så måste man ha dennes tillåtelse medan en vanlig nekromantiker kan skapa en lamia, detta diskuterades för ett tag sedan.

Som svar på Lijas fråga om huruvida man kan kontrollera en vandöd kropp (ett föremål) så säger jag bestämt NEJ!

Håller med för de lägre vandöda utan ”styrplats” för andar.

// ClawHawk som inte heller tycker om schammanismreglerna

Det som står i böckerna känns för luddigt och det är lite därför jag tar upp det. Och en liten annorlunda aspekt av schamansimen än den som diskuteras förut.

Jaggernaut

Hero
Mer om belialer

men kan då Shamanen använda sig av kroppen, den är ju till en början konstruerad för att kunna kontrolleras av Andar och demoner, men efter att en demonen "huserat" så ser den litte anorlunda ut. kanske inte spelar någon roll då Shamanen inte längre känner något.

Det är ju inte så stor skillnad på ande och själ. En ande är en själ som har kunskapen om hur man beter sig och överlever på andeplanet. En schamans själ som befinner på andeplanet klassas således som en ande så där blir det inga problem.
Hur det är med demonbelialer tog jag upp mina funderingar i mitt ursprungliga inlägg.

En annan sak som är värt att tänka på är vad som händer efter att ”spärren” är förstörd? T.ex så är ju anticultorn på en rang mindre än schamanen, blir inte lite trångt i belialen då? För en aegrotar så blir det ett glapp på en rang om en schaman tar över, blir det kanske svårare att kontrollera kroppen då?. Då borde det i princip gå ganska smärtfritt att ta över kroppen från en cicatrix eller irrlicht som båda är på rang 3, dvs lika rang som schamanen.
Men om Det är en ande i kroppen, de bråkar om platsen, borde inte den nya anden (shamanen) inte kunna motsäga sig sin herre (necromantikern)???

Har faktiskt funderat själv på det där och jag har kommit fram till att nekromantikern fortfarande borde ha kontrollen över belialen. Jag tänkte som så att nekromantikerns kontroll över besjälade vandöda egentligen inte skiljer sig från kontrollen över besjälade varelser. Och vad gör att den vandöde utför nekromantikerns order borde rimligen vara de nekrotropiska energierna (det är ju ändå de som från första början gör den vandöde får "liv"). Alltså är det belialkroppen som nekromantikern styr så oavsett ifall det är ursprungsanden eller en schaman eller något annat som befinner sig i kroppen så måste denne göra som nekromantikern beordrar. Skillnaden är ju att nu så kan schamanen vandra in och ut ur belialen hur den vill då "sigillet" är brutet, alltså borde det vara en enkel sak för schamanen att helt enkelt fördriva nekromatikerns själ för att slippa ta order ifrån någon.

Praetori

Warrior
Nekromanti och själar..

Vad är det som säger att det inte är de nekrotropiska energierna som håller kvar själen i den vandöde?

En belial kan ej bryta mot sin skapares ord då de nekrotropiska energierna tvingar honom/henne att göra det som begärs. En schaman som då tar över en högre besjälad vandöds kropp borde alltså "fastna" i den kroppen (så länge han har lägre eller lika med den rang som kroppen skapades för).
Detta förklarar även varför demoner o dyl inte kan vara av för hög magnitud då vandöda skall skapas. De sliter helt enkelt sönder de nekrotropiska energierna i kroppen när de bryter sig fria (och reanimeringen misslyckas).

För att titta lite närmare på problemet med lischer så befinner sig inte själen i kroppen av den enkla anledningen att den faktiskt inte behöver göra det. Nekromantikern måste tatuera in sitt nya sanna namn på kroppen för att kunna behärska den innan han genomför själva processen. Detta torde kunna fungera på vilken vandöd som helst där anden faktiskt är villig att "stanna kvar" och nyttja kroppen (en demon har jhu oftast bättre saker för sig och flänger ogärna runt i de dödligas värld). Men för att de nekroptropiska energierna inte skall hålla själen bunden vid kroppen måste det sanna namnet på kroppen överensstämma med anden. (Ungefär som ett ID kort eller lösenord till datorn).

Sigill låter fint, men personligen vill jag likställa dessa vid de nekrotropiska energier som binder själen vid kroppen, men framförallt håller ihop kroppen och får den vandöde att fungera överhuvudtaget. En schaman eller magiker som lyckas pajja dessa kommer alltså (enligt mitt tycke) att förstöra den vandöde och kroppen kommer att återgå till en "naturligt" dött stadium som vilket lik som helst (eventuella själar kommer då att flyga iväg på andeplanet enl reglerna).
Lägre vandöda räknas som föremål och går att göra till artefakter och liknande, högre vandöda går INTE att göra sådant med. Förklaringen enligt mig ligger i att det just finns en ande bunden till kroppen. Den högre vandöda är alltså INTE ett föremål likt en fetisch el liknande.

Jaggernaut

Hero
Nekrotropiska energier

Börjar underifrån för omväxlingens skull, eller för att det jag svarar där relevant då jag svarar på det andra.

Sigill låter fint, men personligen vill jag likställa dessa vid de nekrotropiska energier som binder själen vid kroppen, men framförallt håller ihop kroppen och får den vandöde att fungera överhuvudtaget. En schaman eller magiker som lyckas pajja dessa kommer alltså (enligt mitt tycke) att förstöra den vandöde och kroppen kommer att återgå till en "naturligt" dött stadium som vilket lik som helst (eventuella själar kommer då att flyga iväg på andeplanet enl reglerna).

Jo sigill (i det här fallet) kan likställas med nekrotropiska energier. Däremot så anser inte jag man förstör så mycket av de nekrotropiska energierna genom att bryta sigillet (de nekrotropiska energier som håller kvar anden/demonen) att den vandöde kajkar ihop totalt. Detta för att jag anser att de nekrotropiska energier som håller kvar anden inte har så mycket med resten av de nektrotropiska energierna som håller kroppen fungerande att göra. För att binda en ande/demon måste man ha med den nekrotropiska förmågan 'Andebinding' som tar upp två ranger, man måste göra den vandöde minst två ranger högre en lägsta möjliga rang (vilket jag anser att de vandöda i boken, V&N, är exempel på). Dessa två ranger ger inget extra förutom möjligheten att ge en ande/demon förmågan att kunna kontrollera den vandöda kroppen och samtidigt spärra in anden/demonen. Så förstör man dessa nekrotropiska energier tillräcklig för att släppa ut anden/demon (andarna måste man kankse köra ut då denne inte har möjlighet att ta sig ut själv) så är det värsta som kan hända, enligt mig, att förmågan till andens/demonens kontroll över kroppen förstörs, dvs att kroppen blir okontrollerbar för schamanen och anden/demonen som spärrades in där då belialen skapades. Sedan är det frågan om belialen blir en lägre vandöd eller inte går att kontrollera alls, inte ens nekromantikern kan det, och bara står där den blev lämnad.

En belial kan ej bryta mot sin skapares ord då de nekrotropiska energierna tvingar honom/henne att göra det som begärs. En schaman som då tar över en högre besjälad vandöds kropp borde alltså
"fastna" i den kroppen (så länge han har lägre eller lika med den rang som kroppen skapades för).

Själv anser jag att man förstört de nekrotropiska energier som håller kvar anden/demonen vilket då skulle medföra att schamanen kan komma och gå som denne själv vill. Och sedan så skapas egentligen inte kroppen för någon specifik rang för anden/demonen som ska användas utan detta läggs till sedan.

För att titta lite närmare på problemet med lischer så befinner sig inte själen i kroppen av den enkla anledningen att den faktiskt inte behöver göra det.

Det har jag väl heller aldrig sagt? Om jag nu sagt det så är det inte så jag menar. Jag menar att det behövs ett band mellan kroppen och själen i dödsriket för att kroppen ska gå att kontrollera, ett band som skapas med tatueringarna.

Nekromantikern måste tatuera in sitt nya sanna namn på kroppen för att kunna behärska den innan han genomför själva processen. Detta torde kunna fungera på vilken vandöd som helst där anden faktiskt är villig att "stanna kvar" och nyttja kroppen

Detta är faktiskt intressant fast det är frågan om inte denne besjälade vandöde räknas som en belial. Fast den skulle ändå bli mäktigare än en ”vanlig” belial på samma rang. Om man gör så borde man inte behöva den nekrotropiska förmågan ’Andebindning’ och således sparar man två ranger att nyttja på annat. Fast det kräver dock att offret är kunnig i Andeförnimmelse och sedan är det frågan ifall nekromantikern fortfarande har kontrollen över ”belialen”.

Lägre vandöda räknas som föremål och går att göra till artefakter och liknande, högre vandöda går INTE att göra sådant med. Förklaringen enligt mig ligger i att det just finns en ande bunden till kroppen. Den högre vandöda är alltså INTE ett föremål likt en fetisch el liknande.

Nu är det frågan, har jag sagt det också eller? Isåfall så menar jag inte det heller.