Nekromanti Vampyrer och andra mytologiska varelser

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
Re: Om brinnande vampyrer

Intressant :gremsmile: Lite liknande det jag tänkt mig, eller ganska mycket liknande faktiskt :gremtongue:

Dock inte med så gamla varelser som du har i Millenium. Skulle man välja att skapa en vampyr som rollperson hade jag tänkt att man skulle vara en väldigt ung vampyr, t.ex. har man blivit skapad/smittad bara veckor eller månader innan man börjar spela.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Titta på filmen Fright night, kanske den bästa vampyrfilm som gjorts. Där har du både vampyrer och vampyrjägare.
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
Re: Om brinnande vampyrer

Såg den igår igen för 3:e eller 4:e gången :gremtongue:

i Bram Stokers film överlever Dracula i dagsljus men han är försvagad. En annan jobbig nackdel han har är dock att han måste vila i jorden från hans hemland så då han ska till england måste han skeppa över jord från transylvaninen..
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Om brinnande vampyrer

Dracula förlorar förmågan att förvandla sig till fladdermus i solljus.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Om brinnande vampyrer

Organ said:
Gurgeh said:
Exakt! Om man ska låta vampyrer interagera med andra övernaturliga varelser på ett meningsfullt sätt måste man ta bort begränsningen att de skadas allvarligt av solljus. Om jag inte är felinformerad så är det inte ens en del av den ursprungliga vampyrmyten, utan hittades på av skaparna bakom filmen Nosferatu.
Intressant, det kände jag inte till. Hur funkar det hos Bram Stoker?

/Anders
Länge sedan jag läste boken, men såg inte Jonathan eller Mina en promenerande Dracula i London, dagtid?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Farelli said:
Hon slogs alltså mer eller mindre enbart med "list" mot honom och inte genom fysisk närkamp? :gremsmile:
Låt oss säga att hon gjorde en del av listen till den fysiska närkampen, medan han inte gjorde det.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
För mig är vampyrer överlägsna människor i alla fysiska egenskaper, speciellt när de är fulltankade. Är de inte det är det lite jämnare. De måste använda blodet de druckit för att bli överlägset starkare och/eller smidigare. För mig är vampyrernas krafter beroende på hur mycket blod de har i sin kropp.
Jag tänker mig också att ju äldre vampyren är desto överlägsnare blir han av att bränna sitt blod.

Förutom fysiska egenskaper ser jag också att de har förmågan att trollbinda. Exakt hur det fungerar bestämmer en del om hur vampyrer är tänkta att fungera i spelet. Personligen hade jag nog valt att ge dom möjligheten till enkla offer för föda med förmågan men också långsiktiga allierade.

De kan komma och gå som de vill. Flyga tycker jag inte är så coolt, men kanske höga hopp eller något slags svävande. De skadas inte heller av höga fall. Efter ett hopp från tionde våningen landar de som efter hopp på nån meter, borstar av sig och går vidare.

En nackdel som är viktig är att de måste vara försiktiga och dölja sin identitet. De är ju mäktiga men de har många svagheter. Det finns många som vill åt en vampyr för att försöka kontrollera den eller använda den eller dess kropp.

Att röra sig på dagen kan ju lösas med en begränsning i krafter och att de allmänt tycker att det suger. Hattar och rockar kan ju skydda mot ljuset. Jag tycker att de skall få brännskador av direkt solljus men det är ju jag.

Att spela äldre vampyrer tycker jag inte borde vara så konstigt. Den fysiska fördel de har kringskärs lätt av mentala och sociala begränsningar. De måste ju dessutom alltid frukta vampyrjägare och andra klassiska fiender.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Om brinnande vampyrer

Zebulon said:
Saker som jag tycker är viktiga är ångesten.

Sökandet. Vampyrer söker på något sätt meningen med sin existens.
De är tonåringar, alltså? :gremsmile:

/Han som gillade förslaget med att vampyrer är som människor under dagen men mäktiga under natten
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Re: Om brinnande vampyrer

Vampyrer som levande döda snarare än ärkegotiska storskurkar är vägen frammåt tycker jag.

Är det t.ex. någon skillnad mellan vampyrer och Zombies? Båda kravlar sig upp ur sina gravar för att konsumera människovävnad. Kanske de vandrade liken blir smartare och snabbare när de "ätit" en gång: och vad som var en klassisk, släpande Zombie börjar tala, smyga, gömma sig, istället för att "äta" för att komma åt de levandes blod slipar biter han upp pulsådrar för att komma åt den livgivande saften direkt.

Zombiens och vampyrens hunger är samma sak: det är längtan efter livet och näring som samma sak
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Om brinnande vampyrer

Jag tycker att den viktiga skillnaden mellan zombier och vampyrer är (bör vara) att zombiesmittor bör gestaltas som en epidemi på samhället och mänskligheten i stort; det är en farsot som drar fram likt en gräshoppssvärm och besudlar, smittar och infekterar hela samhällskroppen urskiljningslöst.

Vampyrer å andra sidan bör vara en mer personlig form av parasitism; de är personer som är så giriga och egocentriska att de går över till att suga ut liv ur dem som står honom nära. Det är inte samma besinningslösa, opersonliga form av parasitism som hos zombierna, utan det är någon som faktiskt måste välja ut sina offer och suga ut blodet ur kropparna på dem.

Zombiesmittor ser jag mer som en symbol för svininfluensan eller AIDS, medan vampyrism påminner mer om lurendrejare, solochvårare, bedragare och kanske - i sin utsträckning - om aktiebubblor och liknande.

En intressant form av vampyrism beskrivs i barnboken(!) the Thief of Always av Clive Barker, där huvudpersonen hamnar i en sorts Alice-i-Underlandet-värld och där författaren struntar i alla ytliga frågor såsom om vampyrer har huggtänder, om de suger blod, om de är allergiska mot solljus, m.m. utan där vampyrism snarare beskrivs såsom en filosofi eller livshållning som går ut på att livet är ett nollsummespel och att det enda sättet att skaffa sig något är genom att stjäla det från någon annan. Varelserna i boken kallar sig inte vampyrer, och vad de stjäl från sina offer är i första hand tid från deras liv, men i en viktig nyckelscen i boken så försöker några av varelserna omvända huvudpersonen till sin sida under en maskerad där huvudpersonen klätt ut sig till just en vampyr och där han frestas att praktisera varelsernas filosofi på det handbegripliga sättet att suga en av sina rivalers blod. När huvudpersonen vägrar så blir varelserna besvikna på honom. I denna nyckelscen så framstår det att "vampyrism" i den bokstavliga benämningen bara är ett av många sätt att praktisera den livsåskådning som varelserna representerar.

Jag tilltalas enormt av att vampyrism inte behöver tolkas på det bokstavliga sättet, och att man då måste svara på frågor om huruvida de syns på fotografier, om de kan vara ute i solsken, eller vad som händer om de suger blod från någon med en blodsjukdom, m.m. utan att man istället fokuserar på just kärnfrågan som handlar om att parasitera, att stjäla och att leva på andras förtjänster.

Jag anser att den arketypiske adelsvampyren kan ha varit en perfekt symbol för denna parasitism för många år sedan, då just adeln parasiterade på bönderna. Men idag skulle det nog vara mycket bättre om vampyrer istället skildrades som riskkapitalister och börsspekulanter, m.m. Det är viktigt att man håller symbolspråket aktivt, levande och relevant.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Om brinnande vampyrer

Alltså, vampyrer är ju egentligen superpundare. De har en drog som ger dem förmågor långt bortom vad de kunde drömma om, och som fortfarande låter dem vara i full kontroll över sina handlingar, men de är också fullständigt, ohjälpligt beroende och besatta. Dessutom inkluderar biverkningarna känslighet för solljus (hur mycket kan vi väl nu låta vara osagt) och att man är, du vet, död, med allt vad det får för konsekvenser.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Re: Om brinnande vampyrer

Om man skulle använda sjukdomsmetaforen mer konkret än jag tror du menar så skulle vampyrism vara en endemisk och zombyinsm en pandemisk form av samma smitta.

Jag håller med om att det givetvis finns mycket utrymme för att använda vampyren som en symbol för exploatering, men jag är osäker på om detta är lika fräckt i spel? Det känns som att det egentligen är hemskare om de som ligger bakom _systematiska_ övergrepp är människor...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bör t.ex. en vanlig människa ha någon som hellst chans mot en vampyr i en fight med eller utan vapen?
Om människan har vapen ser jag det typ som 1 på 10 att denne kanske kan ta sig an en vampyr. Utan vapen, tja, det lär det inte bli så mycket med. Fast det beror ju på vilket vampyrideal man har. Det finns ju så många olika. Vampyrer enligt mitt ideal är som Anne Rise's vampyrer. Hårda, konstnärliga och med hiskeligt mystiska förmågor. De är fan själv, om vi säger så, fast ändå detta levande. Ja, det går inte att beskriva, men om man läser Anne Rise fattar man.

Vilken vampyr film/serie/bok anser ni att beskriver en vampyr bäst?
Bok: Anne Rise's romaner! Film: En Vampyrs Bekännelse, baserad på romanen av Anne Rise, Alucard i animen Hellsing.

Sedan hänvisar jag dig att läsa om vampyrer, varulvar, Dracula (den verklige) och Elizabeth Bathory på wikipedia. Skitkul läsning och asbra inspiration.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Etepete said:
Om man skulle använda sjukdomsmetaforen mer konkret än jag tror du menar så skulle vampyrism vara en endemisk och zombyinsm en pandemisk form av samma smitta.
O coolt. Så det ligger alltså i vampyrens intresse att begränsa sjukdomsspridningen för annars försvinner bytesdjuren? Mycket intressant koppling som åtminstone inte jag gjort tidigare.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Om brinnande vampyrer

Enligt Wikipedia

"Dracula's powers are not unlimited, however. He is much less powerful in daylight and is only able to shift his form at dawn, noon, and dusk (he can shift freely at night). The sun is not fatal to him, though."
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Kolla på The Howling också, för varulvar. När det gäller böcker med vampyrtema så läs Dracula (Bram Stoker) och Salem's Lot (Stephen King). Cycle of the werewolf (King) och The Wolfen (Whitley Strieber) behandlar varulvar. The Wolfen är nog den bästa bok som skrivits med varulvstema, även om det inte rör sig om klassiska varulvar, utan en egen ras.
 
Top