Nekromanti Vampyrer och andra mytologiska varelser

Tempelhand

Veteran
Joined
7 Mar 2009
Messages
86
Location
Stockholm
Re: Om brinnande vampyrer

Jag är också ett vampyr-fan. Tycker att de episka Anne Rice-böckerna fungerar som en slags grundbeskrivning för vad vampyrer är och inte är, vad de kan och inte kan göra, osv. Efter henne har ett otal filmer och böcker getts ut, men hon är vampyrernas grundbult...hehe... Som jag ser det, i alla fall. ;-)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Grisodlar'n said:
...och The Wolfen (Whitley Strieber) behandlar varulvar. The Wolfen är nog den bästa bok som skrivits med varulvstema, även om det inte rör sig om klassiska varulvar, utan en egen ras.
Bra tips! Striebers bok bok är störtbra för den som vill ha varulvar av icke standard-sort. Det finns även en filmatisering som åtminstone är ok vill jag minnas.

Ett tips för den som även vill ha lite annorlunda vampyrer, eller i alla fall en intressant och lite ovanlig inblick i tillvaron för vampyrtjänare, är att kolla in filmen The Hunger.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Om brinnande vampyrer

Tempelhand said:
Jag är också ett vampyr-fan. Tycker att de episka Anne Rice-böckerna fungerar som en slags grundbeskrivning för vad vampyrer är och inte är, vad de kan och inte kan göra, osv. Efter henne har ett otal filmer och böcker getts ut, men hon är vampyrernas grundbult...hehe... Som jag ser det, i alla fall. ;-)
Anne Rices två första böcker om vampyrer är de bästa (Bekännelser.. och Lestat)... men sen började det helt flippa ut i De fördömdas drottning med supervampyrer och skit. Vampyrer bär bäst när de är lagom mäktiga, och sårbara. Begränsade.

The Howling är för övrigt en rätt bra film, för sin tid...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag är besviken. En hel tråd utan att någon nämnt den förnämligaste vampyrrullen av dem alla - Fearless Vampire Killers.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nUe50J0Q7lk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/nUe50J0Q7lk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Så ska de vara. Typer man slår ihjäl och sen tar man deras guld.


Storuggla, allt annat är bolsjevikfasoner
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Storuggla said:
Jag är besviken. En hel tråd utan att någon nämnt den förnämligaste vampyrrullen av dem alla - Fearless Vampire Killers.
Ahhh Vampyrernas natt! Vilken klassiker.. sett den sju gånger... trivia: den hette "Dance of the Vampires" på engelska från början...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Arfert said:
Ahhh Vampyrernas natt! Vilken klassiker.. sett den sju gånger... trivia: den hette "Dance of the Vampires" på engelska från början...
Ja jävlarns vad den är grym! Det är den enda skräckkomedi jag kommer på som både är rolig OCH skrämmande.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, numera är den kanske inte så läskig, man har ju höjt ribban när det gäller skräck genom åren, men kommer ihåg att jag var rätt skraj som 15-åring på bio...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Håller med. Det är här en ultimat rulle!
Har sett den hur många gånger som helst med så fort classic-filmkanalerna kör den sitter jag bänkad.
 
Top