Nekromanti Vampyrer men inte Vampire

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Om jag skulle vara intresserad av att spela ett rollspel där man spelar vampyrer, och samtidigt inte vilja spela Vampire the M/R, vart skall jag vända mig då?

Det jag inte gillar med Vampire (oavsett version) är de många tärningsslagen, de utdragna striderna, samt att reglerna får vampyrerna känns så ovampyriga. Som superhjätar/bovar med huggtänder.

Finns det ens några andra vettiga vampyrrollspel?

Jag är inte heller så intresserad av att spela, typ, vampyr-tv med Primetime Adventures. Eller liknande "omvägar".

Hoppas på hjälp!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Min högst ovetenskapliga uppsnappade kunskap säger mig att senaste Vampire tydligen ska vara rätt bra, och enkelt att anpassa så det inte blir Trikåsuperhjältar, fast i läderrock och med huggtänder.

*rycker på axlarna*
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Vampire-spelen är rätt gamla, och sedan de kom har det ju varit självmord att försöka prångla ut ett annat vampyrspel (eftersom alla som gillar vampyrer redan är Vampire-fans), så du får nog leta i riktigt gamla lir, i så fall.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Det enda spelet som fokuserar på vampyrer som jag känner till, förrutom Vampire, är det nästan femton år gamla World of Necroscope. Och där är det inte ens meningen att man ska spela vampyrer. Så du får nog hitta ett system du gillar/tycker passar och sätta på dig Oppfinnar-Jockehatten och svänga ihop något eget.

/Anders
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Jag borde ta och föreslå Millennium, där du inte bara kan spela vampyr, utan dessutom älv, demon, ängel eler något helt annat, men jag rekommenderar det bara lite halvhjärtat eftersom en ny version är på gång, och den kommer att vara mycket bättre.

/tobias
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Genesis said:
Vampire-spelen är rätt gamla, och sedan de kom har det ju varit självmord att försöka prångla ut ett annat vampyrspel (eftersom alla som gillar vampyrer redan är Vampire-fans), så du får nog leta i riktigt gamla lir, i så fall.
Vaffasen. Man tycker ju att det borde finnas åtminstone en något sånär kompentent indiespelsmakare som känt "fan, det här kan jag göra bättre".
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Organ said:
Så du får nog hitta ett system du gillar/tycker passar och sätta på dig Oppfinnar-Jockehatten och svänga ihop något eget
Men jag som är så lat!! Oh well, vad kan man tänka sig för spel som skulle vara lättmodifierade?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Tyvärr har jag bara ett OOP-spel att rekommendera, men Eden Studios Witchcraft har vampyrer. Det använder Unisystem, samma system som användes i Buffy the Vampire Slayer -- så det borde ju duga för ändamålet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag gillar inte vampire heller, just med tanke på de invändningar du har... jag skulle vilja ha ett spel där man är mer en klassisk vampyr, en oDÖD, med betoning på död....
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Känns märkligt, egentligen, att det inte finns några konkurrenter till Vampire. Det finns ju miljoner konkurrenter till D&D. Kanske är det en för snäv genre? För lite målgrupp?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eden Studios 'Witchcraft' har -extremt- stämningsfulla och intressanta vampyrer. De är inte huvudsaken med spelet, men de finns där iaf, närmare bestämt i 'Mystery Codex'-modulen.

Jag hade kunnat beskriva mer utförligt vad grejen med vampyrerna i Witchcraft är om så önskas, men det hade inte riktigt gjort originaltexten rättvisa.

- Ymir, älskar
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag gjorde en minisystem som är otestat. Ta vilket system som helst. Vampyrkaraktärer får efter en måltid dra en korthand. Röda kort kan spenderas på att göra vampyrkraftgrejer. Man kastar också kort lite då och då av andra skäl, typ nu har du inte ätit på länge. Tom hand = ledsen vampyr.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Och eventuellt för agressiva advokater hos den vite vargen.... =^_^=


I det gamla supplementet "Creature's features" som fanns till Chill 1st edition, kune man spela spöke, varulv, vampyr eller mumie. Och ja den kom före WW's grejer.


/Ulfgeir
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
D&D 3.5 har ett tillbehör som heter Libris Mortis: The Book of Undead. Där finns regler för hur man spelar odöda rollpersoner. Jag vet inte vad du tycker om d20, men för mig fungerade det suveränt. Gillar du varken D&D eller d20 så är det såklart ett skitdåligt tips.

Vid närmare eftertanke så var det här nog ett skitdåligt tips, eftersom du efterfrågade ett spel där vampyrer inte är bovar. Nu står jag alltså inför beslutet att antingen radera hela inlägget och låta min visdom bli oupptäckt av omvärlden, eller klicka på "skicka" och hoppas att du kanske tycker att mitt tips var åtminstone halvintressant.

Hmmm...

Här är i varje fall en länk till inlägget där jag beskriver min kampanj lite.

Nu klickar jag på "skicka"...


snart så...


Nu gör jag det!



nej vänta...


NU!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Vaffasen. Man tycker ju att det borde finnas åtminstone en något sånär kompentent indiespelsmakare som känt "fan, det här kan jag göra bättre".
Om du vill spela en kampanj med lätta regler där drivkrafter och karaktärsutveckling står i centrum så kolla på Solar System. Det är inte specifikt skrivet för vampyrer, men det gör vampyrer bra ändå. Eller, jag föreställer mig att den hanterar vampyrer lika bra som nånting annat, eftersom grundmekaniken inte hänger ihop med en viss sorts rollpersoner, alltså inte skriven för att spela INTE vampyrer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Mmm, jag gick i liknande tankar tidigare idag. Skulle man vilja ha in vampyrers egenskaper som inte bara är färg så går det ju att fixa som Hemligheter.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Väldigt lätt, till och med. Jag börjar bli awefully skilled på att construera solarcrunch nuförtiden, tycker jag själv. :grina:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Vad vill du ha för vampyrer? Sjukdomsspridande medeltida lik, viktorianska aristokrater, åttiotalssnubbar med huggtänder? Det finns så pass många bilder av vad "vampyr" innebär att svaret blir beroende av det.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Solar (OT)

Bra. Jag vill ha ett mecha-hack till SS och jag orkar inte skriva det själv. Helst ska det vara klart till imorn. Tack på förhand.

...nähä? :)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Solar (OT)

Bra. Jag vill ha ett mecha-hack till SS och jag orkar inte skriva det själv. Helst ska det vara klart till imorn. Tack på förhand.

...nähä? :)
Asch, jag hade kunnat skriva ned det nu, men du har ju inte startat en tråd där jag kan göra det! Gör det så ska jag vara all yours. : :gremcool:
 
Top