Nekromanti vampyrböcker

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
skulle vilja kolla upp lite vad ni anser är de bästa vampyrböckerna...
själv är jag helt frälst av vampyrkrönikan med flera av Anne Rice...
skaffade Pandora idag... lär ju inte dröja särskilt länge innan jag slukat den boken skulle jag tro.

Har bara läst fåtralet andra vampyböcketr, finns det fler som är bra?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag tycker det

Men sen är jag en notorisk lögnare som gillar att förleda folk till att läsa usla böcker också.
Nä, seriöst, jag gillar den.


Storuggla, vevar med brevöppnaren
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Bram Stoker: Dracula. Storuggla försöker, trots det han säger, inte lura dig. Inte den här gången i alla fall...

John Polidori: The Vampyre. En av de första vampyrromanerna (början av 1800-talet). Kanske inte så medryckande eller lättläst eller så, men den är rätt intressant just med tanke på att den startade vampyrtrenden som den ser ut i dag. För övrigt är boken skriven som ett resultat av sammma spökhistrietävling som fick Mary Shelley att skriva Frankensteins monster. Mary vann :gremsmile:

(det finns fler vampyrromaner från 1800-talet, bland annat 'Varney, the Vampyre, or the Feast of Blood', som är precis som den låter, och Sheridan J. LeFanus 'Carmilla', som jag inte läst)

Suzy MacKee Charnas: Gästspel av vampyr. En annorlunda vampyrroman som helt klart är värd att läsa. Läs den.

JPS
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Carmilla är mycket bra...
The anonymous stranger från mitten av 1800talet också.
Varney the vampire är så usel att jag undrar om man kan få tag på den...
Det finns en samlingsvolym med blandad från Penguin, mitt favouritbibliotek...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag vet faktiskt inte om Varney går att få tag på längre. Själv har jag bara läst utdrag ur den. Nåja, ska leta reda på Carmilla så småningom.

JPS – håller sig a jour med 1800-talslitteraturen
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Carmilla härskar

Sheridan Le Fanus 'Carmilla' är bara kungligast. 1800-talsflickornas rys/fnisslitteratur. Läs, läs, läs.

Att den fått äran att låna sitt namn till Camarillan säger ju en del. Vampyrfamiljen Von Karstein i Warhammer känns också igen...

- Ymir, tipsar
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Camarilla?

Att den fått äran att låna sitt namn till Camarillan säger ju en del.
Är du säker på det? Camarilla har ju faktiskt en betydelse, som passar ännu bättre som förklaring. Det betyder något i stil med ett hemligt sällskap som är makten bakom makten.

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Camarilla?

Att Namnet i spelet stämmer med både betydelsen och sällskapet är ingen slump.

Jag tror knappast white wolf satt och tänkte: Camarilla betyder ju en tuff sakt på ett obskyrt språk!
Det är snarare så att de i sin research för spelet läste boken och tog namnet, precis som mååååånga andra namn i spelet är tagna från diverse källor. Klanen Nosferatu skulle inte heta Nosferatu utan filmen, även fast Nosferatu faktiskt betyder något...

edit: Öh, jag missade saknanden av A:et där. Men jag låter inlägget vara kvar. Men ändrar väl mig till att LIKHETEN knappast är en slump.

chrull
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Black Mask är din vän

Här finns mängder av, framförallt, gammal genrelitteratur, sånt som goa gamers gillar.

Att sedan de veklingar som evolutionen kommer att utrota inte klarar att läsa e-böcker är en annan sak. :gremgrin:

Erik, hård mot de som är svagare än honom själv.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
har ingen läst necroscope?????

en, till en början, enligt min mening, förträfflig serie, som sedemera övergår i, tyvärr, rent Eddingskt ordbajseri, men de fyra-fem första böckerna gjorde ett mycket gott intryck på mig. Vampyrerna i dessa böcker är väldigt annorlunda mot tex Anne Rice´s bestar...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Re: Jag tycker det

Den är bra. Inte särskillt läskig med dagens mått mätt, dock. Och långa partier av den är rent av trista - speciellt i den senare hälften av boken. Men det finns månka sköna, klassiska, scener som gör den värd att läsa.

Stoker är dessutom rätt finurligt som författare - om man nu är intresserad av berättartekniska krumbukter.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Dagens upptäckt: Kamarilla

Jag fick för mig att slå upp "Camarilla" i min engelsk-svenska ordbok för att få en tydlig förklaring. Den tydliga förklaringen var följande:

Camarilla Kamarilla

Vidare till SAOL som är en mycket användbar bok, även om "Zombie" inte står med i den. Kamarilla är mycket riktigt ett ord i det svenska språket. Det betyder liten hemlig klick av rådgivare eller något i den stilen (memorerade det inte exakt).

Det kanske inte tillhör de mest använda svenska orden, men nu vet ni att det finns där!

/tobias
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Dagens upptäckt: Kamarilla

Och om ni mot all förmodan ville veta mer så säger Oxford English Dictionary (som har med 'zombie' också) att ordet kommer från spanskan, där 'camarilla' är diminutivformen av 'camara', som betyder 'rum'. Ett litet rum, alltså. Och i överförd betydelse saker som försiggår i små rum, folk som samlas i små rum och planer som smids i små rum.

('zombie' kommer för övrigt från det kongolesiska 'nzambi', som betyder 'gud' eller 'zumbi', som betyder 'fetish'. Under andra världskriget användes ordet av kanadensiska soldater som öknamn på hemvärnsmän. Är det bara jag som ser ett rollspelsuppslag där?)

JPS
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mein Zombie!

"Under andra världskriget användes ordet av kanadensiska soldater som öknamn på hemvärnsmän. Är det bara jag som ser ett rollspelsuppslag där?"

Näpp, du är inte ensam. Eden Studios lade in ett sådant uppslag i sitt zombie-spel All Flesh Must Be Eaten.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
"Suzy MacKee Charnas: Gästspel av vampyr. En annorlunda vampyrroman som helt klart är värd att läsa. Läs den."

Tror jag har läst den...
de använder någon form av högfrekvent ljud mot vampyren va? och spelar in film på ett övergivet mentalsjukhus eller nått sånt?
minns jag rätt?
 
Top