Dualismens ensidighet...
... eller inte.
"Kan hålla med om att det är lite tråkigt att skapa stereotyper som är extremt förutsägbara."
- Nej, det är väldigt tråkigt med stereotyper som är "extremt förutsägbara" (är inte det själva idén med en stereotyp?). Rena sömnpillret faktiskt. Har du tur kan det bli roligt, ungefär som i en run-of-the-mill skräckfilm, som nästan blir en parodi på sig själv.
Är du en "grön" spelledare med lika nya spelare kan det gå hem, visst. Det kan till och med bli enklare att börja spela så. Men det är inget jag rekommenderar att man håller fast vid som spelledare.
"Dock så måste jag hävda att varje vampyr i de olika klanerna brukar bete sig på ett speciellt vis i olika givna situationer."
- Jag har inte för avsikt att sitta och domdera över hur Vampire "är"; din tolkning är lika god som min. Det jag vill ge dig är min syn på hur Vampire fungerar bäst, då jag spelat/spellett det ett antal år och äger en sjuhelvetes massa V:tM/V:tDA/C:tD/H:tR/M:tA/W:tO/W:tA-böcker.
Som jag ser det, med tanke på de senaste årens utveckling av WoD-världen, så är klanenigheten i det närmaste sönderriven. Det finns ingen större anledning för vampyrer av 12, 13 eller 14 generationen att hålla fast vid traditionerna, än mindre klantraditionerna. Därmed, förståss, inte sagt att det inte är någon av de generationerna som håller av traditionen, utan snarast att det är en "allmän uppfattning".
Med det i bakhuvudet, lagt till det faktum att klanmedlemmarna redan innan "apokalypsens början" (eller vad man nu vill kalla det) var väldigt splittrade, trots "gemensamma ambitioner" (Ventrues strävan efter makt, Brujahs maktmisstro - dina stereotyper), som faktiskt - trots sitt gemensamma ursprung - kan ta otroligt olika former (vad är makt? vilka sätt tar man sig den makten? hur använder man den?), tycker jag att man lungt kan anse att det inte finns några "förhållningsregler" för karaktärer av en viss klan, annat än de spelaren/spelledaren själva anser att karaktären - oavsett klantillhörighet - har.
(*phew* "meningen är lång. överväg att dela upp den.")
"Frågan sedan är bara vart ska man dra gränsen? Jag menar en gangrel kan ju inte bete sig hur som helst, de har ju trors allt en del typiska reaktioner kan jag tänka mig (det stämmer också in på de övriga klanerna)."
- Om min erfarenhet som spelledare får tala, så tycker jag att du borde flytta ditt fokus på problemet. Just nu upplever jag det som att du har fokus inställt på "hur får jag karaktären att passa mallen?". Jag tycker istället att du bör koncentrera dig på "hur får jag karaktären intressant?". Strunta i klansterotyper och riktlinjer. Börja med att göra en hop Caitiff, eller nåt - se till att spelgruppens fokus ligger på de karaktärer de spelar - inte de klippdockor Vampireboken tillhandahåller.
Om en spelare sen anser att hans karaktär har fog för att bete sig enligt "stereotypen", så kör på det - men låt aldrig stereotypen bestämma för spelaren.
[color:red]- §era.</font color=red>