Nekromanti Vampire

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Vampire - botgöring

Jag arbetar just nu på ett alternativt stridssystem till WoD vilket jag själv skall använda med Hunter. Jag har försökt få bort alla de slag som man vanligen gör. För tillfället ligger dock en hel del i huvudet då jag pratade med en av spelarna angående detta för ett par dagar sen. Jag kan ju posta upp reglerna senare.

/PAX
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>2. är det bra karaktärsskapande(kan man skapa sådanna personer man vill spela)

Ja det är det.</I>

VAD SÄGER DU? Man får ju bara TRE disciplines i början, och dessutom kan man inte välja dessa valfritt, utan man måste ta dem som hör till ens klan.

/Dnalor, ville göra en mentalt sjuk vampyr med eldkastare som inbillade sig att han var en fantasymagiker vid namn Gandalf Grå, med massor av magi och som vägrade suga blod, men icke sa nicke. /images/icons/frown.gif

Äh!
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Öh, jag tycker ju då inte att just disciplinerna kanske är det som är mest centralt för karaktären, eftersom de hör till -vad karaktären kan- snarare än -vad/vem karaktären är-.

Men jag anar att ditt inlägg kanske inte var helt allvarligt, trots bristen på smileys som skulle indikera något sådant. ;)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>Öh, jag tycker ju då inte att just disciplinerna kanske är det som är mest centralt för karaktären, eftersom de hör till -vad karaktären kan- snarare än -vad/vem karaktären är-.</I>

det går väl att göra rollpersoner som är som man vill att dom ska vara i de flesta rollspelssystem, om nu det är definitionen. jag vet inte om det är någon egentlig distinktion, vad en rollperson kan är ju en del av vem han är.

<I>Men jag anar att ditt inlägg kanske inte var helt allvarligt, trots bristen på smileys som skulle indikera något sådant. ;)</I>

Jag hade en ledsen smiley, duger inte det? /images/icons/wink.gif

/Dnalor

Äh!
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
<quote>det går väl att göra rollpersoner som är som man vill att dom ska vara i de flesta rollspelssystem, om nu det är definitionen. jag vet inte om det är någon egentlig distinktion, vad en rollperson kan är ju en del av vem han är.</quote>

Det beror väl lite på hur man ser det. Jag tror att den som ursprungligen ställde frågan undrade om systemet byggde på slump eller ren konstruktion, och då är det ju det senare.

Vad karaktären kan är mycket riktigt en del av vem han är, men jag tycker inte att det är det mest centrala. Att man är begränsad i vilka discipliner man får välja känns inte som någon överdrivet stor restriktion, och den är dessutom synnerligen lätt att ta bort om man är på det humöret. :)

En ledsen smiley brukar inte indikera att innehållet inte ska tas på allvar. ;)



"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>Vad karaktären kan är mycket riktigt en del av vem han är, men jag tycker inte att det är det mest centrala. Att man är begränsad i vilka discipliner man får välja känns inte som någon överdrivet stor restriktion, och den är dessutom synnerligen lätt att ta bort om man är på det humöret. :)</I>

Inte om man har en elak SL /images/icons/frown.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Då får man antingen finna sig i sin SL:s elakhet, försöka konvertera honom/henne, eller hitta en ny. Eller gå i kloster eller nåt. Men elaka SL:ar är ju inte roliga, det är sant... :p

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
erhm...

Freebie points...

chrull - har skapat en vampyr med MASSOR av discipliner
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>Freebie points... </I>

15 stycken ja, då man kan spendera 7 för att höja 1 i en discipline

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ja?

Ja? ... det är för att reglerna bygger på skapandet av en ny vampyr... använder man den lilla bakgrunden AGE ... så får man lite fler...

chrull
 

Poohnkarn

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
17
Location
Göteborg, Sverige
Re: "_roll_spel"

Även en vampyr som nyligen har kommit till kan vara ofantligt farlig. (Klor& tänder). Eller ännu värre människor. (Kan röra sig fritt i solljus, eldkastare granater eller varför inte en hederlig påle ihjärtat)
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: "_roll_spel"

Normala människor brukar inte knata omkring med eldkastare. ;)

Men det är helt sant att människor som vet saker om vampyrer kan vara farliga för den oförsiktige blodsugaren. Dessa är dock inte speciellt vanliga.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Poohnkarn

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
17
Location
Göteborg, Sverige
Re: "_roll_spel"

Ville bara poängtera att Vampire är farligt. Fast i och försig mest för att våld i vampire betyder att man drar uppmärksamhet till sig. Det är alltid någon hårding som manipulerar pyttevampyren kurt som tar illa upp om man förstör dens hemska plan för Jyhaden.
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: "_roll_spel"

Det beror faktiskt på om spelledaren är diabolisk eller inte men människor som vet saker om vampyrer är livsfarliga... i alla fall för de lite nyare vampyrerna. Sedan är då inte Magiker helt ofarliga de heller, om man kan använda dem rätt... Dessutom kan människor ha True Faith och då blev det inte roligt längre...
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: "_roll_spel"

Om du vill att jag ska erkänna att det finns människor som är farliga för vampyrer, så okej då, det finns det. -Men- de är synnerligen ovanliga (om inte SL vill ha samma inflation på dem som på andra kreatur i WoD) och ligger ändå i ett hårt underläge.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Jag tycker inte om den tredje editionen det är något som känns fel med den, Förutom att alla bilderna blev sämre och jag tyckte i alla fall inte att en regelbok behövdes, sedan så kommer det här med Malkaivians disciplin byte... Öhh dom blev bara liksom smittade av en sjukdom över " the malkavian network" Så då var de riktiga malkaverna Sabbat hela bunten ty Malkaver hade dementation i Vtda... Men men slut jollrat...
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: "_roll_spel"

Öh...

"Tjingelinger och magiker är rätt ofarliga"

Tja, min spelgrupp slaktade en rå Brujah med en Wayfare cantrip...man _landar_ säkert med Wayfare. Ingen sa något om vad som händer om där är något ovanför en...(ett betongtak).

Och en Mage behöver typ 1-2 i Entropy och en enkel daglig rote för att _veta_ om han/hon blir anfallen under dygnet. Och har alltså tid att antingen undvika striden eller visa en vampyr vad en Mage med _förberedelser_ kan göra...

Kan tipsa om att Correspondence är utmärkt för att teleportera en magnesiumgranat i fickan på en Elder vampyr...ingen ser det, och man kan få det att verka som om man lade den i hans ficka under ett närstridsmoment...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: "_roll_spel"

...och vampyrerna har Dominate, Auspex och inte minst Presence - om Brorsan använt Majesty hade det blivit betydligt klurigare. Magiker har ständigt hotet med paradox över sig, och tjingelinger får banalitet bara av att vara i närheten av vampyrer, särskilt gamla sådana.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Top