Nekromanti Vampire

looser

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
56
Location
Nyköping
Min grupp undrar om vampire
skulle ngn kunna beskriva spelsystem och spelet i en överblick
kanske lite detaljer på skills och strids system
karaktärs skapandet typ yrken och vidare hur det fungerar

-frågvis(samma som postade i rollspel)
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Det är rätt mycket att förklara iså fall. Det finns massvis, verkligen <B>massvis</B> med böcker, regler och saker till vampire. Spelet bygger på T10, bara sånna tärningar. Man bör väl ha runt 10 stycken. När man ska göra något använder man en grundegenskap med en passande färdighet. I grundegenskaper och färdigheter har man prickar, och varje prick är en tärning. Sen slår man, och alla 1or tar ut lyckades resultat. SL bestämmer också ett svårighetsvärde, runt 6 oftast, och alla som är över det betyder lyckat. Typ så.
Men alltså, att förklara alla skills och sånt går inte. Har du inte boken och vill veta - köp.

Själv tycker jag spelet är kul, men för segt. Striderna tar längre tid än Eon, och när de väl är klara ger de mindre information än vad man får av Dod. Mina vänner stred mot en 6 genarationens vampyr. De var 5 pers. Han ensam. Striden tog 4½ timme och resulterade i att deras motståndare flydde.

Mac - gillar inte sega spel.

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Det finns andra kvaliteter med Vampire.

Skriver INTE på detta forum i egenskap av medlem i Runanredaktionen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det finns massvis, verkligen massvis med böcker, regler och saker till vampire.

öh... det finns mer saker till ad&d's planescape setting... och det är en av de minsta världarna till ad&d ...

Vampire är det engelskspråkiga spel jag spelar som det finns minst böcker till...

Dessutom så är det bara 7 böcker eller nått sånt som finns till den nya versionen... (3rd edition aka vampire revised)

Min spelgrupp har till 3rd edition skaffat oss V:tM, Storytellers Guide och Nosferatu Clanbook. VI klarar oss med det... KLanböcker kommer vi antagligen köpa fler av men nån skrev i rollspelsforumet att man behöver ALLA klanböcker... jag håller INTE med... MAn köper de man tycker verkar vara intressanta... just nu är det bara Malkavian, Nosferatu och Brujah släppta... De andra är ju till förra versionen och inaktuella...

Och att Maxwan skriver om långa strider? ... jag har aldrig varit med om nått sånt... även fast det har rört sig om 10 vampyrer som slåss... fast det kanske beror på att vi använder molotov cocktails? :o)

chrull - måste sluta nu
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Långa strider

Striderna går inte extremt långsamt... men om man följer reglerna är det inte så snabbt heller. Det är många slag involverade och varje slag tar litet tid med tanke på att det är ett dice-pool system. Det är bättre än t.ex Eon men inte i närheten av ett regellätt system som t.ex In Nomine.

Allt detta är baserat på mina (eventuellt missvisande) erfarenheter /images/icons/crazy.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Långa strider

Aldrig prövat In Nomine... Hur är det?
 

looser

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
56
Location
Nyköping
Tack för svaren
jag tror vi har bestämt oss för att skrapa ihop till boken
det ser så ut ialla fall:)
tack!!!!
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jag kan inte hålla med om att striderna går snabbt. Först ska man bestämma svårighetsvärde, sen slå en massa tärningar och sen räkna bort alla 1or och ta bort lyckade och sen! Ja, sen är det motsstånadarens tur att försvara sig, och det lyckas han med nästan alltid och sen är det hans tur att slå och så vidare. Tar aslång tid.

Mac - som förövrigt vet att det finns över 50 böcker till spelet.

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Och det blir inte bättre av...

Om man sedan mot förmodan träffar skall man slå skada (med ett litet annorlunda sätt att räkna tärningar på) sedan skall motståndaren soaka (mera tärningar)

urk...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Långa strider

Jag har bara spelat det... Jag varken äger eller har läst någon av systemets böcker. Så jag kan ha enormt fel nedan /images/icons/smile.gif

Det verkar vara en utförlig och intressant värld baserad på kristen mytologi och lite new age trams. Om man spelar den som vi gjort (alla spelarkaraktärer är människor) är det litet Cthulhukänsla över det hela (dock inga sanityregler som jag märkt av).

Systemet är väldigt enkelt. Stat+färdighet ger ett värde man skall slå under eller likamed med 2T6, samtidigt slår man en tredje T6 som är effekten av ens framgång eller misslyckande. Om alla tre tärningar visar 6or (i.e: 666; number of the beast) sker ett diaboliskt ingripande (man fummlar hårt). Om alla tre tärningar visar ettor (i.e: summa 3; som i treenigheten) sker å andra sidan ett gudomligt ingripande.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Och det blir inte bättre av...

Ja, och är det mellan vampyrer - på liv och död - tål man rätt mycket. Och när hoppet nästan är ute, tja, då har man ju alltid 10-15 i bloodpool också. Så, det TAR lång tid. Kanske inte om man glider runt i stan och dödar människor iofs.

Mac - trött nu.

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
In Nomine

Så värst mycket New Age innehåller det väl inte... Det finns andra gudar och mytologiska varelser, men de är helt sekundära och gömmer sig för de stora killarna - änglarna och demonerna. (En av ärkeänglarna förde ett korståg mot dem (kommer inte ihåg precis när det var; nån gång mellan 500 och nu) och utplånade eller reducerade hårt många av panteonerna. De nordiska gudarna klarade sig rätt bra eftersom Oden trots allt planerat för Ragnarök sedan ett antal hundra år tillbaka.)

Bakgrunden är cool, men jag tycker väl inte att reglerna är de allra bästa.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Och det blir inte bättre av...

Det är inget jättesnabbt system, men det går oftast lättare än tillexempel neogames ob-system... och jag tycker inte det är särskilt trögt...

Dessutom så är det inte så ofta vi slåss... när man dunkar ner nån liten människa för att hon inte ska märka vad man gör med henne när man tar ett snack... det går ju på tre röda...

chrull
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Och det blir inte bättre av...

Det är inget jättesnabbt system, men det går oftast lättare än tillexempel neogames ob-system...

Det mesta går snabbare än neogames Ob-grunkor /images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: In Nomine

Bakgrunden är cool, men jag tycker väl inte att reglerna är de allra bästa.

Håller med... reglerna fungerar men de är inte så värst bra. Fördelen är väl att bakgrunden verkar rätt löst knuten till reglerna så de är nog lätta att ersätta :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Och det blir inte bättre av...

Det mesta går snabbare än neogames Ob-grunkor

Kanske det... Men jag tycker nog bäst om det systemet i alla fall...
 

ashur

Veteran
Joined
3 Aug 2000
Messages
15
1.hur är spel och strids system uppbyggt

slå ett antal d10 vs en svårighetsgrad, tex 6. Alla 6+ = lyckade. Många lyckade = bra! Strid = farligt i detta system. Obs! Systemet är inte helt realistiskt men det är inte heller menat att man ska sitta och rulla tärning hela kvällen. VTM är ett _roll_spel.

2. är det bra karaktärsskapande(kan man skapa sådanna personer man vill spela)

Ja det är det.

3. Världen

Vår värld, fast annorlunda. Kortfattat: Kontrollerad av vampyrer. (Obs! Blanda aldrig in andra supernaturals)

4.skills finns det många

Är det definitionen på ett bra spel LR? Ja, det finns många skills och dessutom är det fritt fram att göra egna s.k "secondary skills".

5. är det nödvändigt att köpa tonvis med böcker innan man kan sätta sig in i spelt?????

Nej, grundboken räcker jävligt långt. Men samtliga hårdbundna böcker är nog att rekommedera inom tid.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: In Nomine

SJG har ju själva gjort en GURPS-konvertering som verkar hyffsad, även om jag personligen tycker att den följer originalet lite väl nära. (I princip försöker de simulera IN-reglerna vad gäller essence, forces, resonances etc i GURPS, vilket bitvis gör det hela lite klunkigt.) Jag hade föredragit en anpassning som offrat lite simulation för att hålla sig närmare "vanliga" GURPS, men det är ju lättare att fixa själv än att gå åt andra hållet.

Själv har jag funderat på att göra en FUDGE-version, fast då kommer jag nog att hacka om en hel del av bakgrunden också.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
"_roll_spel"

1.hur är spel och strids system uppbyggt

slå ett antal d10 vs en svårighetsgrad, tex 6. Alla 6+ = lyckade. Många lyckade = bra! Strid = farligt i detta system. Obs! Systemet är inte helt realistiskt men det är inte heller menat att man ska sitta och rulla tärning hela kvällen. VTM är ett _roll_spel.


Det är föga i VTM som gör det till mera ett _Roll_spel än något annat rollspel förutom litet propaganda här och där för "the one true way to play". Till och med propagandan är rätt standard numera.

VTM har en rätt normal mängd regler, en rätt normal inställning till dem (Spelledarens sunda förnuft har högre auktoritet än reglerna) och de fungerar rätt OK. Följer man dem blir det en hel del rullande.
Det som fick spelet att stå ut från mängden IMHO var världen som var rätt nyskapande och kul.

Strider är egentligen relativt ofarliga med tanke på att man både kan soaka skada och läka snabbt. Det enda som är farligt är ännu mäktigare vampyrer och andra supernaturals.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: "_roll_spel"

<quote>Det enda som är farligt är ännu mäktigare vampyrer och andra supernaturals.</quote>

De kan å andra sidan vara -riktigt- farliga. En normal varulv spöar... öh... linimenten ur en normal grupp nybörjarvampyrer. Tjingelinger och magiker är rätt ofarliga, och spökisar har svårt att interagera med den materiella världen på något praktiskt sätt, så de är relativt ofarliga (även om det naturligtvis finns undantag -HitMarks med plasmakanoner kan nog vara lite jobbiga, skulle jag tro.)

Äldre vampyrer är som sagt också farliga.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top