Nekromanti Vampire

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
vampyrer som vittnen

Magiker har ständigt hotet med paradox över sig,

Vampyrer räknas väl inte riktigt som sleepers?
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: vampyrer som vittnen

Man får paradox när man botchar, vare sig det finns vittnen eller ej (om jag inte minns helt fel).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Fumlande magiker

Har själv råkat ut för det... min Son of Ether tillbringade efter ett fummel en vecka eller så med att bygga en otroligt bra manick av ren eter, och tyckte det var konstigt att de andra ogillade att han ockuperade hela den stora matsalen med detta viktiga projekt. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: "_roll_spel"

"...och vampyrerna har Dominate, Auspex och inte minst Presence - om Brorsan använt Majesty hade det blivit betydligt klurigare. Magiker har ständigt hotet med paradox över sig, och tjingelinger får banalitet bara av att vara i närheten av vampyrer, särskilt gamla sådana."

Changelings har en Art som sparkar alla de där hypnosdisciplinerna på pungen: Sovereign. Vad sägs om att kunna göra så att motståndaren omöjligt kan agera aggressivt i rummet ni står i? Det är en av de första nivåerna.

Changelings är fysiskt svaga jämfört med de andra raserna, men deras magi sparkar rumpa. Och nej, om man går enligt de nyare reglerna (2d Edition), så får de inte Banality bara för att en vampyr är gammal, snarare det omvända (Banality från _yngre_ vampyrer).

Banality är när du inte tror på dem. En gammal vampyr vet att du finns, alltså: låg Banality...en gammal vampyr vet också att inte mucka med de där underliga typerna som håller till i konstnärsområdena...

Fridens!
Olof

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: "_roll_spel"

<quote>Changelings har en Art som sparkar alla de där hypnosdisciplinerna på pungen: Sovereign. Vad sägs om att kunna göra så att motståndaren omöjligt kan agera aggressivt i rummet ni står i? Det är en av de första nivåerna.</quote>

Allra första nivån faktiskt, Protocol. Problemet är då att den dels kräver att kastaren är adlig, dels tvingar alla att följa reglerna, och dels kan motstås med Willpower.

Jag är dessutom inte helt säker på att de lägre nivåerna av Sovereign kan användas på icke-bortbytingar hur som helst, dels för att den åtskilliga gånger talar specifikt om bortbytingar, dels för att den är specifikt inriktad på bortbytingsamhället.

I beskrivningen av vampyrer i 2nd. ed görs ingen åtskillnad i banalitet mellan nya och gamla, men de är helt klart inte lika banalitetsinducerande som i första. (Jag har fortfarande inte läst igenom nya ordentligt.)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: "_roll_spel"

"Allra första nivån faktiskt, Protocol. Problemet är då att den dels kräver att kastaren är adlig, dels tvingar alla att följa reglerna, och dels kan motstås med Willpower."

Hur många innehavare av Sovereign är inte adliga? Med tanke på att det är nästan exklusivt en Sidhe-Art...och då Sidhe också är mästare på Time (en Art), och det finns möjlighet att göra en utdragen Art (tänk hur många successes du kan få sammanlagt efter sådär tio minuters besvärjande av ett område, som bara varar i en halv sekund eftersom du sträcker ut tiden i en bubbla runt dig själv med Time...)

"Jag är dessutom inte helt säker på att de lägre nivåerna av Sovereign kan användas på icke-bortbytingar hur som helst, dels för att den åtskilliga gånger talar specifikt om bortbytingar, dels för att den är specifikt inriktad på bortbytingsamhället."

Det är det Actor är till för. Fae är för Changelings och allt chimeriskt, Actor för allt annat medvetet. Och alla Arts funkar på andra saker än sånt som är från The Dreaming, det är bara lite svårare.

"I beskrivningen av vampyrer i 2nd. ed görs ingen åtskillnad i banalitet mellan nya och gamla, men de är helt klart inte lika banalitetsinducerande som i första. (Jag har fortfarande inte läst igenom nya ordentligt.)"

De är inte det, och de föreslår i andra böcker på olika ställen att Banalitet inte är så där jättemycket knutet till teknik och dylikt (en Nocker måste ju tycka Epcott Center är helskoj, medan en Sidhe skulle krypa ihop i en boll och säga "Ynk" om du ens föreslog ett besök), eller för den delen hur länge man levt. En yngre vampyrs högre Banality har troligtvis föreslagits av både enstaka böcker (om jag inte minns helt fel), men definitivt av Cassada och Rea som är de nya cheferna för spelet...

Fridens!
Olof

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: "_roll_spel"

<quote>Hur många innehavare av Sovereign är inte adliga?</quote>

Öh... Var inte det där lite kullerbyttigt? "Det är bara supermakter som har kärnvapen, så det behöver man ju inte oroa sig så mycket för." "Jaja, men alla som har kärnvapen är ju supermakter, så det är ju inget problem." ;)

<quote>och då Sidhe också är mästare på Time (en Art), och det finns möjlighet att göra en utdragen Art (tänk hur många successes du kan få sammanlagt efter sådär tio minuters besvärjande av ett område, som bara varar i en halv sekund eftersom du sträcker ut tiden i en bubbla runt dig själv med Time...)</quote>

Inte i mina regler. Där står det att Time är ett Realm, och enbart kan användas till att sätta en delay på när en cantrip ska utlösas.

<quote>Det är det Actor är till för.</quote>

Fem duttar i Actor, eftersom vampyren är en fiende. Inte så vanligt.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: "_roll_spel"

"Inte i mina regler. Där står det att Time är ett Realm, och enbart kan användas till att sätta en delay på när en cantrip ska utlösas."

Du har inte Nobles, the Shining Host, va? Där får vi en Art som heter Time, som är riktigt skoj. Och ger en förklaring till varför Sidhe är så råa.

Dessutom, fem duttar i en Realm är inte hälften så ovanliga som du tror. De kostar ju bara 3 Freebies per prick, och man får 5 att börja med...

Och mitt argument var inte att man inte skulle oroa sig för Sovereign, utan att eftersom kravet för att det ska funka effektivt är att man är adlig så är det något _att_ oroa sig för, då de flesta innehavarna _är_ adliga...

Jag har typ varje Changeling bok utom de fyra-fem senaste...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: "_roll_spel"

<quote>Du har inte Nobles, the Shining Host, va?</quote>

Hm, tror inte det. *kollar* Jo, det hade jag. (Arten heter för övrigt Chronos och inte Time.) Dream Time (som jag antar var den effekt du menade) kan resistas om man använder den på någon annan, och ger bara en extra handling per runda om man lägger den på sig själv. Celerity, någon?

<quote>Och ger en förklaring till varför Sidhe är så råa.</quote>

"Råa"? *undrar*

<quote>Dessutom, fem duttar i en Realm är inte hälften så ovanliga som du tror. De kostar ju bara 3 Freebies per prick, och man får 5 att börja med...</quote>

Jag menade att det inte är så vanligt med fem duttar i Actor. Det är förstås inte omöjligt, men det kan ju vara kul att kunna något annat också.

Angående adlighet, så är kravet på att användaren är adlig en begränsning. Punkt.

Jag har slutat köpa tjingelingböckerna eftersom jag ändå vill snickra om bortbytingarna om jag ska spela med dem.


"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: "_roll_spel"

"Arten heter för övrigt Chronos och inte Time."

Ja, ja, petitesser... : )

"Dream Time (som jag antar var den effekt du menade) kan resistas om man använder den på någon annan, och ger bara en extra handling per runda om man lägger den på sig själv. Celerity, någon?"

Det är _i_ strid. Utanför strid har jag för mig att den var betydligt råare. Så att förbereda en sådan cantrip _innan_ man går in någonstans där det vankas bråk är en bra idé... : )

""Råa"? *undrar*"

Tuffa. Varför de vann ett helt krig mot Commoners på 70-talet trots att de var utmanövrearade och underlägsna i antal.

"Jag menade att det inte är så vanligt med fem duttar i Actor. Det är förstås inte omöjligt, men det kan ju vara kul att kunna något annat också."

Visst. Min poäng var att det är lättare än man tror. Personligen har jag skippat nivåkraven i Realms, det flyter bättre då och låter Changelings få det definitiva övertaget på åtminstone ett område. (Jag kör med ett annat system för Banality också).

"Angående adlighet, så är kravet på att användaren är adlig en begränsning. Punkt."

Ja men snälla nån, det jag menar är att om du kan välja Chronos är du adlig, vilket innebär att det är en begränsad begränsning. Hur mycket kostar det att ta en dutt i Backgrounden Title? Just det, en Background poäng eller en freebie. Vilket innebär att enda kravet för den är att ta Backgrounden Title. Sen om SL tillåter det är en annan sak, men poängen är ju att det inte är en oöverkomlig begränsning.

"Jag har slutat köpa tjingelingböckerna eftersom jag ändå vill snickra om bortbytingarna om jag ska spela med dem."

Tja, det enda skälet jag nånsin haft att köpa någon rollspelsbok är: idéer. Det kvittar om det är Planescape eller Vampire eller Eon eller Trinity eller Hero 4th Ed., eller DoD -94. Jag använder bara det jag plockar ur och snickrar om. Vilket alltså innebär att jag köper Changeling böcker, dels för att hålla linjen vid liv (de ligger ju på budgetavdelningen Arthaus nu på grund av bristande försäljning (jämfört med Vampire)), och dels för att även om papperskvalitén försvunnit och allt är i svartvitt, så är det f*n så mycket bättre material än det mesta andra WoD grejset som säljer _bättre_...detta är kanske för att de måste göra ett mer noggrant jobb med Arthaus böcker för att de ska sälja...

Ja ja. Fridens! : )
Olof

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: "_roll_spel"

Chronosförmågorna är:

* Wyrd: Förvirrar tidskänslan hos målet.
** Backward Glance: Kan se bakåt i tiden.
*** Dream Time: Låta någon handla snabbare/långsammare, eller åldra/föryngra någon/något.
**** Permanence: Förlänger en cantrips varaktighet.
***** Reversal of Fortune: Ogör en händelse.

<quote>Det är _i_ strid. Utanför strid har jag för mig att den var betydligt råare.</quote>

Nepp.

<quote>Personligen har jag skippat nivåkraven i Realms, det flyter bättre då och låter Changelings få det definitiva övertaget på åtminstone ett område.</quote>

Ska vi diskutera utifrån hemkokta regler så blir det hela rätt meningslöst. :gremwink: (Vilket naturligtvis inte innebär att jag har något emot hemkokta regler; tvärt om.)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Och det blir inte bättre av...

Exakt. Riktigt skickliga spelare måste man slå abnormt höga mängder med tärningar för.

Douggie
 
Top