NYHET Vampire V6 Alpha

Alltså just upprördhet som reaktion på sånt här har jag väldigt svårt att förstå poängen med, får jag tillstå. Men det är såklart svårt att undvika – det kommer som tidigare påpekats alltid att finnas fans som blir arga, när man gör en ny version som inte är exakt som den gamla.

Men det är väl bara att spela den gamla, om nu den var bättre?

Om man inte gillar den nya, är det väl bara att hoppa över den här versionen och hoppas att nästa blir bättre?

Eller husregla de delar man inte gillar?

Jag vet inte, antagligen är det väl mest jag som tycker brösttoner och upprörda röster är lite onödiga.

Jag vet inte, antagligen är det väl mest jag som tycker brösttoner och upprörda röster är lite onödiga.

Jag håller med. Många upprörs iaf för mycket (enligt mig) för saker som inte är så viktiga trots allt :D Man kan ju, som påpekas, lösa problem på en mängd olika problem.

Sen kan det så klart vara att man vill köpa det senaste, ta del av ändringar och uppdateringar men om man inte gillar hur spelet ändrats känner man sig (kanske) lite snuvad på konfekten sas.

OCH det är väl bra att göra sin röst hörd nu när det finns representant "i huset" och kanske påverka spelet i en riktning som man gillar bättre.

Det finns även ett värde i, som också påpekats, att våra IP:t. Vilket kan vara både system och setting och hur man hanterar dem. V5 ändrade mycket både i spelvärld och system som, särskilt i början av utvecklingen, upprörde många. Att göra samma grej två utgåvor i rad kan leda till onödig ilska. Men jag är knappast någon marknads-strateg så det kan man ta med en nypa salt ;)

Cog.

Det finns även ett värde i, som också påpekats, att våra IP:t. Vilket kan vara både system och setting och hur man hanterar dem. V5 ändrade mycket både i spelvärld och system som, särskilt i början av utvecklingen, upprörde många. Att göra samma grej två utgåvor i rad kan leda till onödig ilska. Men jag är knappast någon marknads-strateg så det kan man ta med en nypa salt ;)

Cog.
Ja asså jag försöker ju hålla mig borta från "toxic fandom", personpåhopp och hot mot ansvariga osv, men samtidigt har jag liten förståelse för den brist på förståelse som ofta visas från sådana som tar över utvecklingen av ett 35 år gammalt, älskad spel. Varför göra folk arga liksom, om man inte behöver? Det är såklart svårt för en oinsatt att fatta ekonomiska motiv, men om de presenteras får man ändå nån slags rationalitet, som t ex med V5 när man ville ha färre discipliner så att det skulle gå enklare att "väva" PCs i olika digitala spel. Det köpte jag.

Jag förstår att det finns de, som tycker att "ny utgåva av spel" borde innebära "man ändrar bara saker som behöver ändras, varje ändring måste motiveras – default är ingen förändring och justeringar ska ske försiktigt". Man vill att det ska finnas en inneboende tröghet i förändringar.

Jag har nog lite svårt att se det så. För mig är ju hela poängen med en ny utgåva förändring. Jag ser inte egenvärdet i att bara göra samma sak igen. Alla förändringar, alla skillnader, säger ju något om den som skapat spelet – det blir ett nytt perspektiv, en ny variation.

Om jag har den gamla versionen av spelet, så är ju alla delar av det nya spelet som bara är exakt likadana i princip slöseri med pengar för min del. Om alla klaner har exakt samma lore och exakt samma discipliner som i förra utgåvan, då är ju sidorna som beskriver klan-lore och discipliner bortslösade

Jag tycker ju snarare att man borde behöva motivera varför man inte ändrar något… Jag menar, när man ändå har chansen att skruva och justera och göra om efter eget kynne och känsla.

Men jag fattar, fandoms är i regel konservativa. Vi får väl se hur mycket jag blir tjärad och fjädrad när jag släpper Luna City Blues; men förhoppningsvis har jag ändå kommunicerat förväntningar tillräckligt tydligt…

Alltså just upprördhet som reaktion på sånt här har jag väldigt svårt att förstå poängen med, får jag tillstå. Men det är såklart svårt att undvika – det kommer som tidigare påpekats alltid att finnas fans som blir arga, när man gör en ny version som inte är exakt som den gamla.

Men det är väl bara att spela den gamla, om nu den var bättre?

Om man inte gillar den nya, är det väl bara att hoppa över den här versionen och hoppas att nästa blir bättre?

Eller husregla de delar man inte gillar?

det är ju hela livsblodet med att vara en nörd på internet

Intressant! Alla editions gör ju saker lite annorlunda, och det kommer ju vara omöjligt att göra alla nöjda. Ska sätta mig och läsa reglerna med öppet sinne.

Men, jag trodde nog att Mage skulle vara först ut med en nyversion. Vill minnas att det nämndes i någon tidig intervju.

Men, jag trodde nog att Mage skulle vara först ut med en nyversion. Vill minnas att det nämndes i någon tidig intervju.
Mage behöver det ju också på ett helt annat vis. Visst, att pumpa ur sig en ny utgåva av Vampire är väl alltid kommersiellt tryggt, särskilt om det ska tillfredsställa de konservativa, men behövdes det någonstans?

Det här påminner mig föresten en del om hur Forgotten Realms behandlats av WotC. Några personer kommer in med lite skön feeling, river upp himmel och jord utan vettig anledning. Sjukt trist för de som gillar en trovärdig setting med historia, kontinuitet, "verisimilitude" som man säger.

Mage behöver det ju också på ett helt annat vis. Visst, att pumpa ur sig en ny utgåva av Vampire är väl alltid kommersiellt tryggt, särskilt om det ska tillfredsställa de konservativa, men behövdes det någonstans?
Lite OT, men även om jag håller med om att Mage behöver en uppdatering för att tvätta bort alla rester av Brucato, så är spelet som verkligen behöver en total omstart Werewolf.

Kanske är detta en hot take, men alla de andra spelen har ju någon anknytning till existerande berättelser, legender och myter. Inte Werewolf. Det finns inte en enda varulv i det universat, bara garou, vilket är något nytt sorts väsen som de uppfunnit enkom för det spelet... :cool:

Brucato är ju awesome! Han tror rollspel är magi på riktigt. En gång postade han på Facebook om hur mycket han hatade min Mage World of Darkness kampanj 🤣

Han har ju skrivit allt det bästa till Mage! Mer Brucato!

Lite OT, men även om jag håller med om att Mage behöver en uppdatering för att tvätta bort alla rester av Brucato, så är spelet som verkligen behöver en total omstart Werewolf.
Hur var den som kom för några år sedan?

Medan Mage lider av att det så enkelt blir Mage: the Antivaxxing, lider Werewolf av att dess paradigm kring miljöaktivism är åttiotals-Greenpeace, medan det så att säga är väldigt svårt att klösa ihjäl global uppvärmning (det verkliga miljöproblemet).

Hur var den som kom för några år sedan?

Medan Mage lider av att det så enkelt blir Mage: the Antivaxxing, lider Werewolf av att dess paradigm kring miljöaktivism är åttiotals-Greenpeace, medan det så att säga är väldigt svårt att klösa ihjäl global uppvärmning (det verkliga miljöproblemet).
Har inte tittat på W5 själv, men en snabb blick på en wiki ger vid handen att de fortfarande har kvar den grundläggande metaploten, även om många detaljer justerats.

Ett spel där man klöser ihjäl chefer för fossil- och AI-bolag vore intressant, vet inte vem som skulle våga ge ut det. :p

Ett spel där man klöser ihjäl chefer för fossil- och AI-bolag vore intressant, vet inte vem som skulle våga ge ut det. :p

Men det är Werewolf. Det är exakt saker man gör i Werewolf. De har till och med böcker om just det.

Och de böckerna beskriver alla lätt maskerade riktiga företag. När man kör det runt bordet använder man ju inte namner ”O’Tooleyes” eller vad de kallar det, man mördar chefer på McDonals. De kan bara inte göra det i böckerna de ger ut.

Den uppenbara taken på det blir ju "jaha, nu har ni gjort det, men ingenting förändras - det går inte att klösa ihjäl ett storföretag".

Även om cynikern i mig tycker att det kunde vara en spännande kommentar på samtidens performativa motstånd som inte i praktiken leder till något. "Do you want to fight, or do you want to win?", liksom, och där hamnar varulvarna undantagslöst i "Fight!!".

Den uppenbara taken på det blir ju "jaha, nu har ni gjort det, men ingenting förändras - det går inte att klösa ihjäl ett storföretag".

Även om cynikern i mig tycker att det kunde vara en spännande kommentar på samtidens performativa motstånd som inte i praktiken leder till något. "Do you want to fight, or do you want to win?", liksom, och där hamnar varulvarna undantagslöst i "Fight!!".

Ja, men det här är teman som Werewolf gör jättemycket med. Vargarna har ju dödat alla de andra hamnskiftarna och försökt göra deras jobb med våld, så nu har de inte förmågan att faktiskt rädda världen. Men mer än det är Werewolf ett spel om att vara olika vänster/miljögrupper som bråkar med varandra istället för att vara enade mot den riktiga fienden.

Back