Vampire V5, Skymning över Chicago - DEL 3, "Fjättrad Methuselah"

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
Vampire V5, Skymning över Chicago - DEL 3, "Fjättrad Methuselah"

Här fortsätter den avslutande delen i kampanjen "Skymning över Chicago".

För att läsa del 1, och för min karaktärs bakgrund och rollformulär, se länk:

För att läsa del 2, se länk:
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
SKYMNING ÖVER CHICAGO, DEL 3, "FJÄTTRAD METHUSELAH "

SCEN 1

Primära Threads: Hitta Njord
Sekundära Threads: Stalker, Skuld till Jesse Tucker
Chaos Factor: 5
Health: 5
Willpower: 5
Humanity: 6
Hunger: 1

Datum: 2019 12 20, Fredag
Tid: 03.32
Plats: Källaren på Macy's varuhus, The Loop


// Varning för vuxet innehåll!

Ny session. Jag får tillbaka min fulla Willpower.

Modifieras scenen? 1. Ja. Udda nummer ger en förändrad scen. Min tanke för den här scenen var att ta oss in i kloakerna. Det första jag kommer att tänka på är att sabbat redan är där.//

Marshall Field’s department store byggdes av den kända arkitektfirman D.H. Burnham & Company och öppnade 1893. Stilen är nyrenässans med tornande granitpelare bredvid den grandiosa ingången. Harry Gordon Selfridge började arbeta här som lagerpojke för att sedan avancera inom företaget och tillslut bli delägare. 1978 listades byggnaden som ett historiskt landmärke och 2006 köpte Macy's huset.

Jag, Crook, Kase och Gérard står i en ranglig, gammal varuhiss som hackigt tar sig ner till den understa källaren i Macy's varuhus i The Loop. Det tog inte lång tid för mig att söka fram att varuhuset var den byggnad som låg närmast koordinaterna jag dechiffrerade från Sabbats guldfigurin. Dessutom är huset så gammalt att det har en direktanslutning till kloakerna. Crook hade kontakter som snabbt ordnade så att en korrumperad nattvakt kunde släppa in oss. Varuhissen luktar olja och gammalt trä, och måste ha installerats under tidigt 1900-tal.

När Crook drar undan den rasslande gallergrinden och öppnar hissdörren, slås jag av att ljuset redan är på här nere. Innan jag hinner säga något har Crook ivrigt hunnit gå ut i källarlokalen. Den verkar fungera som ett bortglömt, gammalt lager, där man ställt undan montrar, diskar, reklammaterial och skyltning från varuhusets ungdom. Allt är täckt under ett lager av damm, och det känns som att förflyttas tillbaka i tiden. Vid en rejäl metallucka som sitter i golvet, står ett Sabbat Pack med bräckjärn och bultsaxar i händerna.

//Är de lika många som oss? 50/50. 73. Nej.

Är de färre? 50/50. 57. Nej.

Är de en till? 50/50. 17. Ja.//

När de fem vampyrerna hör gallergrinden öppnas släpper de verktygen och flyger runt mot oss medan de drar sina vapen. De bär nitade skinnjackor och kängor, och ser ut som streetpunks från 80-talet. De är helt malplacerade både i The Loop och i den gamla miljön i källaren. De ser ut att vara Gangrel och Brujah antitribu. Crook har berättat för mig att Sabbat blivit decimerade, men det här är ju löjligt. Är det här det bästa Sabbat i Chicago kunde gräva upp?

Kase och Gérard släpper de stora väskorna de bär på och även vi drar våra vapen. Jag min Beretta, Kase sin Desert Eagle, Gérard sitt dubbelpipiga hagelgevär och Crook en 44 Magnum.

//Börjar Sabbat skjuta direkt? 50/50. 96. Exceptionellt ja.

Är de beväpnade med enkla handeldvapen? Troligtvis. 41. Ja.

Jag misstänker att Crook inte är en fighter. Kommer han vilja manipulera sig ur situationen hellre än att hamna i en eldstrid? Troligtvis. 41. Ja.

På grund av att det är så många deltagare i den här striden, och på grund av att Crook vill tala, bestämmer jag mig för att inleda den här händelsen med en One-Roll Conflict så får vi se vart det leder.

Svårighetsgraden börjar på 4 då båda sidorna har ungefär lika många deltagare. Sedan tar jag reda på om någon av sidorna har fördel av kraftfullare disciplines.

Har någon sida det? 50/50. 13. Ja.

Vi? 50/50. 26. Ja.

Vi har en fördel och svårighetsgraden sänks med 1. Difficulty: 3.

Jag bestämmer att alla utom Crook försöker skjuta någon och sedan kastar sig undan för att hitta skydd. Crook försöker genast ducka undan.

Jag: Composure+Firearms. 3s.
Kase: Composure+Firearms. 1s.
Gérard: Composure+Firearms. 3s.
Crook: Dexterity+Athletics. Critical Win! 4s.

11s sammanlagt. Långt över svårigheten. Vår sida vinner och har så många successes att ingen tar skada.//

Uppenbarligen har sabbatgänget aldrig hört talas om en Mexican standoff och börjar skjuta vilt. Crook dyker ner bakom ett vitrinskåp, som genast peppras av kulor så att glassplitter stänker åt alla håll. Jag, Kase och Gérard skjuter tillbaka mot gänget samtidigt som vi slänger oss mot marken och kryper in bakom närmsta skydd. Kulor viner i luften och krutstanken ligger tung. Ljudet av den avlossade ammunitionen studsar mellan stenväggarna och får mina öron att ringa.

När allt avstannar är hälften av sakerna i lagret sönderskjutna och jag hör ljud av lidande från andra sidan rummet. Uppenbarligen har några av våra kulor gjort det dem skulle.

"Är alla ok?" frågar jag.
"Det är lugnt", säger Kase.
"Tout bon", säger Gérard.
Crook muttrar något medan han drar ut glasflisor som fastnat i hans sönderbrända ansikte. Kase skrockar åt honom och säger att det var tur att glaset inte träffade någonstans där det kunde förstört hans chanser att bli supermodell.
"Ha", skrattar Crook sarkastiskt. Sedan skriker han till Sabbat: "Jag ger er en chans att ta med era skadade och lämna varuhuset. En chans! Med ett enda knapptryck kan jag ringa snabbnumret till Prins Jackson och ha sheriffens män här på några minuter. Jag kan bara gissa vad för smärtsamma metoder de använder för att avliva Sabbat scum, så jag skulle ta erbjudandet om jag var ni."
En tjej med grön tuppkam och säkerhetsnål genom näsvingen ställer sig upp med en pistol i ena handen. Hon riktar den mot marken men ser ut att fundera.

//Crooks Manipulation+Persuasion, Dif: 3. 4s.//

"Ok", väser hon irriterat.
"Lägg ner era vapen på golvet och gå långsamt mot hissen med händerna i luften", säger jag.
Vi hör ilskna muttranden men sedan ljudet av metall mot stengolv. Då reser vi oss och riktar våra vapen mot Sabbatgänget.
"Ni fattar att vi kommer tillbaka, va?" säger tjejen medan de gör som vi säger.
"Det skulle jag undvika", säger Crook. "När ni lämnat oss kommer jag se till att vi har förstärkning som vaktar Macy's."

//Crook ljuger och tänker verkligen inte ringa någon. Han vill att så få som möjligt ska veta vad vi håller på med.//
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
SCEN 2
Primära Threads: Hitta Njord
Sekundära Threads: Stalker, Skuld till Jesse Tucker
Chaos Factor: 5 //Det här gick ju bra. Chaos Factor ligger kvar.//
Health: 5
Willpower: 5
Humanity: 6
Hunger: 1

Datum: 2019 12 20, Fredag
Tid: 03.43
Plats: Chicagos kloaksystem


//Modifieras scenen? 7. Nej.//

När Sabbat lämnat oss undersöker vi metalluckan i golvet. Den är rejäl, men inte svår att forcera då Sabbat redan gjort det mesta av slitgörat. Den gnisslar när vi fäller upp den på rostiga gångjärn och en skarp, fuktig lukt slår ut i rummet.
"Merde!" flämtar Gérard och sätter armbågen för näsan.
Själv låter jag helt enkelt bara bli att dra in luft. Vi vampyrer behöver inte andas om vi inte tänker prata.
"Kom", viftar jag med handen och börjar klättra ner för de rostiga, böjda järnstänger som sitter fast i väggen och utgör en stege. Hålet som leder ner är runt som en brunn och så gammalt att väggarna är byggda av tegelsten istället för betong.
"Dags för skitgörat!" säger Kase och följer efter.
Efter honom följer Gérard och sedan Crook.

Chicagos kloaksystem började byggas 1850 och Chicago var bland de första stora städerna i Amerika att utveckla ett ordentligt kloaksystem. Det byggdes 100 meter ner i kalkstensberggrunden, och till en början rann avföringen direkt ut i floderna. Numera leder 7000 km kloaktunnlar bort avföringen till reningsverk istället och de följer ofta flodernas kanter.

Det känns som att det tar en evighet innan stegen tar slut, men när vi kommit ner hamnar vi på en smal platå. Den leder åt båda hållen, i avloppsröret av tegelsten, som jag gissar är tre meter i diameter. Någon decimeter från våra fötter rinner grumligt avloppsvatten. Några råttor flyr från avsatsen och simmar bort i den grönbruna sörjan. Kase plockar fram pannlampor åt oss ur en av väskorna och vi sätter dem kring våra huvuden. Lite ljus lyckas ta sig ner från luckan, men längre bort är tunneln kolsvart.

"Vilket håll?" undrar Crook.
Mobilerna har ingen mottagning, så jag plockar fram en karta som jag printade ut innan vi gav oss av. Trots att kartan är detaljerad, så är originalet gammalt och det finns ett virrvarr av gångar, tunnlar och passager här nere. Jag har markerat koordinaternas placering på kartan, men hade inte tid att lägga upp den bästa rutten. Jag gör mitt bästa för att försöka hitta rätt.

//Intelligence+Investigation, Dif: 4. 1s.//

"Hitåt", säger jag osäkert och väljer att följa tunneln åt vänster.

//Hur lång tid tar det innan jag upptäcker att vi gått fel? En halvtimme? 50/50. 54. Nej.

En timme? Ganska troligt. 37. Ja.//

Det tar ungefär en timme innan vi kommer till en återvändsgränd och jag förstår att vi har gått alldeles fel. Crook höjer ena ögonbrynet och tittar skeptiskt på mig.
"Sorry", säger jag och vrider och vänder på kartan.
"Behöver du hjälp?" undrar Crook.
"Mm", muttrar jag.
Crook skiner strålen från sin pannlampa över kartan, som nu har blivit fuktig från det ständiga droppandet från taket. Vi hjälps åt att försöka hitta den rätta vägen.

//Intelligence+Investigation+1, Dif: 4. 3s. Jag använder Willpower men får inga fler s.

Går vi runt en timma till? 50/50. 55. Nej.

När man slår lika på tärningarna och första siffran är lika med eller lägre än Chaos Factor sker ett Random Event. Jag slår på "Event Focus Table" och får "Introduce a new NPC". För att ta reda på mer slår jag på Event Meaning: Action" och får "Ruin", sedan på "Event Meaning: Subject" och får "Misfortune". Detta låter inte bra. Det första jag kommer att tänka på är nosferatus som bor i kloakerna. Vi har uppenbarligen gjort intrång på deras område. Jag tänker mig att de håller till i resterna (Ruin) av en gammal vattenreservoar som de kopplat till kloaksystemet.

För att ta reda på vilken fraktion de tillhör, gör jag en slumptabell:

1d100 Fraktion
1-40 Camarilla
41-70 Anarchs
71-90 Independent
91-100 Sabbat

Jag slår 20. De tillhör Camarilla. Jag tittar i "Chicago By Night" och hittar "Khalid", en nosferatu som är Primogen och som bor i kloakerna. Perfekt! Detta kan verkligen sabba för Crook och mig om det går fel!

Hur många har Khalid med sig? En? 50/50. 73. Nej.

Två? 50/50. 58. Nej.

Tre? 50/50. 41. Ja.//

Vi fortsätter att leta i säkert en timma längst de mörka, fuktiga gångarna, och börjar få panik, då våra lampstrålar plötsligt faller över två skepnader i änden av den bro vi just ska passera. Det är en rostig bro av stål, som sträcker sig över ett forsande fall av kloakvatten. När jag tittar bakåt ser jag att vi är omringade. Vid svängen på tunneln bakom oss dyker ytterligare två skepnader upp och hindrar alla chanser till reträtt.

Vi stannar till och börjar sträcka händerna efter våra vapen.
"Jag skulle låta bli det där", säger en skrapig röst och en av skepnaderna kliver fram. "Prins Jackson skulle inte uppskatta att en av hans primogens blivit beskjuten. Dessutom bör ni respektera min domän. Andra traditionen."
Mannens hud är mörk och ansiktet påminner om en fladdermus. Ögonen glänser svarta i lampskenet och spetsiga, smala öron sticker ut under ett plommonstop. Han bär en figursydd, dubbelknäppt kostym med en klockkedja som hänger till en av fickorna. I handen håller han en silverkäpp.

Jag känner hur jag ryser. Jag har fortfarande inte träffat särskilt många nosferatus, men denna är som något taget direkt ur en skräckfilm. Crook skulle kunna misstas för ett brännskadeoffer, men mannen framför mig ser ut som ett monster.

"Khalid", säger Crook och tecknar åt oss att låta bli våra vapen.
"Crook", säger Khalid.
"Om vi har råkat hamna i era domäner ber jag om ursäkt", säger Crook. "Vi har gått vilse."
"Jag förstår", säger Khalid. "Jo, detta är våra domäner och ni gör intrång oavsett om det är med flit eller inte."
"Då ber jag om ursäkt än en gång", säger Crook.
Khalid nickar snabbt till godkännande. "Nåväl, när ni ändå är här skulle det vara oförskämt av mig att inte bjuda in er till vårt hem. Vi kan ta alla presentationer där, och så kanske ni kan förklara vad ni gör i våra kloaksystem."
"Tack, men nej tack. Vi har ett brådskande ärende och måste tyvärr fortsätta med vår uppgift."

//Crook vill verkligen inte att andra ska bli inblandade, men Khalid kommer inte låta oss gå så lätt.

Crooks Manipulation+Persuasion, Dif 6. Detta är riktigt svårt. Critical Win! 6s.//

"Självklart måste ni stanna en stund", säger Khalid. "Det är bekvämt hemma hos oss. Ni kan sitta ner en stund, avnjuta ett glas varmt blod. Jag måste ju få bekanta mig med dina nya vänner." Han ler ett brett leende mot mig som blottar massvis av små, vassa tänder. "Sedan kan vi säkert hjälpa er att hitta vägen."
"Vår uppgift är vår egen", säger Crook. "Och vi klarar oss själva. Jag ber om ursäkt återigen för att vi råkat korsa gränsen till er domän, men trots det har ni ingen rätt att inkräkta på vår integritet. Även jag är Camarilla, och även om jag inte är en primogen som ni, bäste Khalid, misstänker jag att min vän Jackson inte skulle bli särskilt glad över att höra att ni försöker pressa mig på information."
"Så vi talar klarspråk", säger Khalid och släpper ytan av spelad trevlighet. Hans män närmar sig hotfullt. "Då kanske du kan förklara vad du gör här med en Independent, en Anarch och en kappvändare."
Jag flämtar till.
"Jodå", säger Khalid. "Jag vet precis vem du är Natalie Takeda. Och jag vet precis vad du har gjort. Jag vet vem ni är allihop, men det jag inte vet är vad ni gör här nere med väskor fulla av verktyg!"
"Som sagt", säger Crook. "Ni har inget att göra med våra affärer. Jag antar att ni har rätten på er sida, då vi av misstag befinner oss i er domän, men jag kan lova att era försök till att pressa ut informationen kommer få digra konsekvenser. Är du säker på att du vill starta en diplomatisk katastrof?"
Khalid verkar fundera en stund, men sedan återkommer hans trevligaste min. Hur trevlig man nu kan kalla den.
"Jag förstår", säger han. "Om ni inte vill ta emot min gästfrihet ska jag inte tvinga er. Ni är fria att gå. En av mina män kommer visa er till utkanten av vår domän."
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
SCEN 3
Primära Threads: Hitta Njord
Sekundära Threads: Stalker, Skuld till Jesse Tucker
Chaos Factor: 5 //Det här gick ju bra ändå. Chaos Factor får ligga kvar.//
Health: 5
Willpower: 4
Humanity: 6
Hunger: 1

Datum: 2019 12 20, Fredag
Tid: 05.58
Plats: Chicagos kloaksystem


//Modifieras scenen? 9. Nej.//

"Vi har bråttom nu", säger Crook när Khalids nosferatu lämnat oss.
"Ja", säger jag. "Vi har förlorat mycket tid."
"Dessutom kanske Khalid skvallrar för Prins Jackson att vi är här av någon anledning", säger Kase. "Och då kommer han snart hit med alla sina män."
"Eller så håller Khalid det för sig själv för att kunna utnyttja informationen mot mig", säger Crook. "Men det är iså fall ett senare problem."
"Tror du han skickar spioner efter oss?" frågar Gérard.
"Det är inte omöjligt", säger Crook. "Så vi får hålla ögonen öppna."

//Vi försöker läsa kartan igen. Intelligence+Investigation+1, Dif: 4. 5s.

Hur lång tid tar det innan vi är framme? En halvtimma? 50/50. 3. Exceptionellt ja.//

Vi gör ett nytt försök att läsa av den krångliga kartan och den här gången går det upp ett ljus. Vi skyndar oss fram genom de fuktiga gångarna mot vårt mål, medan vi samtidigt försöker hålla koll efter eventuella förföljare.

//Kommer Khalid skicka ut en spion för att se vart vi tar vägen? Troligtvis. 47. Ja.

Använder vampyren Unseen Passage för att hålla sig gömd? Troligtvis. 42. Ja. Typiskt. Ingen av oss har Sense the Unseen.//

Det tar inte lång tid innan vi kommer fram till den punkt jag ritat ut på kartan, och ingen av oss har upptäckt någon som skuggat oss.
"Här!" säger jag och pekar mot en del av väggen. När jag tittar noga på tegelstenarna hittar jag en inristad, nästan bortnött, upp- och nedvänd ankh. "En ankh! Det måste vara Njords man som ristat dit den när kloaksystemen byggdes. Han som tillverkade guldfigurinen för att kunna hitta tillbaka."
"Alright!" säger Kase och plockar fram släggor ur väskorna. "Dags för karlgörat!" Han ler snett mot mig, för han vet vad jag tycker om hans dumma kommentarer.
Jag suckar högt. Vad ser jag hos Kase egentligen? "Håller du inte käften vet jag vart det första slaget hamnar!" säger jag och tar upp en av släggorna.
Kase skyddar skrevet.
Nu är det min tur att le. "Nix", säger jag och skakar på huvudet. "Jag vill inte paja dina användbara delar. Jag tänkte mer på din käft där all skit kommer ut!"
För att poängtera vad jag sagt låter jag släggan krossa stenen med ankhen. Rött damm och tegelbitar slår ut i tunneln.

Tjugo minuter senare har vi tagit oss igenom några meter av tegel och kalksten, och ser hur ett rum öppnar upp sig på andra sidan. Crook sliter ivrigt av sig sin pannlampa och sticker in handen genom hålet för att lysa runt.

//För att få veta hur kryptan ser ut gör jag en Detail Check. Jag får "Mysteriously" och "Masculine". Med tanke på omständigheterna får det mig att tänka på runinskriptioner och vikingatema.//

"Kolla!" säger Crook flämtande.
Jag sticker in huvudet och ser en krypta. Den är kanske tio meter lång och fem meter bred. Väggarna är täckta av vikingatida runor och på golvet står ett vikingaskepp diagonalt, fullt utrustat med drakhuvud i fören och sköldar längst relingen. På durken ligger vad som ser ut som ett mumifierat lik. Njord är lindad med gamla, rostiga kedjor, som förmodligen en gång totalt hindrat honom från att komma loss, men som nu hänger löst runt hans mumifierade kropp.
"Wow!" säger jag och kan inte låta bli att känna mig lite som Indiana Jones.
"Ta det försiktigt", säger Crook. "Tänk på att det är en Methuselah vi har att göra med, och vi vet inte om det finns några fällor."

//Gör det det? Väldigt troligt. 31. Ja.

Är det en mekanisk fälla? Troligtvis. 93. Nej.

Är det en väktare? Troligtvis. 52. Ja.

För att väktaren ska vara något som kan vakta så pass länge och samtidigt vara instängd, får det mig att tänka på en gargoyle. Är det det? Väldigt troligt. 65. Ja.

V5 har än så länge inga gargoyles, så för att få till en fiende använder jag statsen för werewolf som grund, och sedan hittar jag homebrew gargoyles från Nosimplehiway på Onyx Path forum:


Jag byter ut varulvens disciplines mot de som tillhör Warrior Gargoyle Bloodline, den får då Fortitude, Potence och Protean. Gargoyles har här några speciella Protean Powers som passar och som jag väljer för att få till en klassisk gargoyle:

Protean 1 (Stoneskin): The user's skin acquires an appearance reminiscent of carved stone. This is instantly recognizable as supernatural, though not necessarily unattractive as lovely users acquire similarly attractive stone, such as smooth marble or onyx. Less attractive users are likely to resemble rough-hewn granite. The user adds their Protean score to their health levels. When the power ends, and their health levels return to normal, any damage in those extra levels is retained. This can make ending the power quite dangerous, but gives the user time to heal after injury. (Cost: 1 Rouse, Duration: Until dawn, cannot be ended early)

Protean 3 (Wings): The user grows a pair of wings from their back. These have a wingspan double the user's height, so are nearly impossible to hide. The user may fly at a speed equal to their walking speed, though maneuvering through small spaces may require an Athletics roll. With an additional Rouse check, they may push themselves and multiply their speed by their Protean score. (Cost: 1 Rouse, Duration: Until the following sunset, cannot be ended early)

Protean 3 (Merge with the Hearthstone): Similar in some ways to Earth Meld, the user can merge their body with a hard mineral structure, though not metal. This can be a natural formation, like a pile of boulders or a stony mountain. It can also be artificial, like a brick house or a stone bridge. The
stones must have a volume at least double that of the user, and if there are multiple stones counted in this they must be in direct contact with one another, though stone based mortar does not interfere. While within the stone, the user is undetectable and difficult to attack. Cleaving the stone (or disassembling the brick wall) to a volume less than the user causes them to eject from the stone. (Cost: 1 Rouse, Duration: Until the following sunset, can be ended earlier at will)

Protean 5 (Accepted Monstrosity): The user may choose to activate any number of lesser Protean powers when this power is learned. Those activated become permanent at no blood cost. The user likely gains the Nosferatu clan bane, at ST discretion. (Cost: Passive, Duration: Always On, cannot be turned off)

Gargoyle

Attributes: Strength 3, Dexterity 3, Stamina 4, Charisma 3, Manipulation 3, Composure 2, Intelligence 3, Wits 4, Resolve 4

Secondary Attributes: Health 7 (+5 från Stoneskin), Willpower 6

Blood Potency: 4

Skills: Awareness 4, Athletics 4, Brawl 5, Melee 4, Stealth 4, Insight 2, Intimidation 5

Disciplines: Protean 5, Fortitude 5, Potence 5//

"Ok", säger jag och börjar tränga mig in genom hålet. "Jag ska vara försiktig!"
Jag får snirkla mig in som en orm och när jag kommer ut på andra sidan är jag täckt av stendamm. För säkerhets skull plockar jag upp min pistol medan jag håller ögonen öppna efter tryckplattor, snubbeltrådar och andra utlösare för fällor. De andra följer efter, alla lika fascinerade av den gamla kryptan vi hittat.
Jag går fram till liket och studerar det. Huden är förtorkad, läderaktig och ligger spänd runt ben och förtvinade muskler. På sina ställen är den sprucken och blottar replika senor och grågrönt, torkat kött. Ansiktet saknar näsa, ögonen är tomma hålor och läpparna är långt uppdragna och blottar gulnade tänder.
"Vänta!" säger Kase beskyddande när jag sträcker fram en hand, men mina fingrar har redan nuddat kedjan.
Kryptan mullrar till och skakar som av en mindre jordbävning. Runorna börjar skina med ett blekt gråsvart sken och bitar av kalksten faller från väggar och tak.
"Fuck! Fuck! Fuck!" skriker jag.
Jag ser hur Kase och Gérard släpper väskorna på golvet och börjar spänna sina kroppar. De gör sig redo för det oväntade. De vrålar och flyttar sitt kraftfulla blod till musklerna för att kunna göra mer skada. Jag ser hur Kases biceps sväller under skinnjackan.

//Båda aktiverar Prowess. Kase misslyckas med Rouse Check. 2 i Hunger.

Försöker Crook gömma sig? 50/50. 59. Nej.//

Crook drar sin Magnum och ser sig omkring. "Vad är det som händer?"
"Inget bra", säger Kase.
Plötsligt skälver en av väggarna till och bildar en ring av vågor som när man släpper en sten i vatten. I cirkelns centrum uppenbarar sig en varelse som glider ut ur väggen och in i rummet. Jag flämtar till. Varelsen är säker två och halv meter lång, har ett groteskt mosteransikte, fladdermuslika vingar och klor på händer och fötter. Dessutom ser den ut att vara gjord av sten.
"Gargoyle!" skriker Gérard.
Gargoyle? Är inte det de groteska figurerna som brukar sitta på gotiska kyrkor för att leda bort regnvatten?
"Du skämtar", säger jag.
"Ser det där ut som ett skämt?" säger Gérard och pekar på varelsen just som den lämnar väggen och börjar flaxa med jättelika stenvingar. "Försvara dig!"
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
//Gargoylen använder Earthshock för att få oss på fall. Om någon av oss lyckas hålla oss på benen kommer de anfalla.

Gargoyle gör 2 Rouse Checks. Klarar båda.

Min Dexterity+Athletics, Dif: 3. 1s. (Failure: Fall prone. Lose current action. Must spend a turn getting up.)

Kases Dexterity+Athletics, Dif: 3. 5s. (Win: Knocked off balance. Lose current action)

Gérards Dexterity+Athletics, Dif: 3. Critical Win! 5s. (Critical Win: No effect.)

Crooks Dexterity+Athletics, Dif: 3. Critical Win! 5s. (Critical Win: No effect.)

Gérards Strength+Brawl mot gargoylens Dexterity+Athletics. Gérard 4s. Gargoyle 2s. 6 i skada. Halveras till 3. 3/12 i skada.

Crooks Composure+Firearms mot gargoylens Dexterity+Athletics (-1 för 2 anfallare). Crook 3s. Gargoyle 2s. 4 i skada. Halveras till 2. 4/12.//

Jag lyfter min Beretta, men just som jag ska trycka av slutar varelsen flaxa och låter sig falla till marken. När dess kloförsedda stenfötter träffar golvet, är det med en sådan kraft att marken mullrar och en lång spricka uppstår mellan mina ben. Jag får slänga mig undan för att inte fastna med ena benet i sprickan och faller till marken. Jag ser hur Kase står och vinglar bredvid mig, men Crook avlossar ett skott mot gargoylens axel och Gérard boxar till den på käken. Den ser inte särskilt skadad ut, trots att den förlorar några stenflisor där den blir träffad. Den blottar sina vassa stentänder och ryter åt oss. Jag ser hur den gör sig redo för att attackera.

//Vem attackerar den? Jag slår 1d4.

1. Mig
2. Kase
3. Gérard
4. Crook

3. Den anfaller Gérard.

Gargoylen aktiverar Prowess. Den misslyckas med Rouse Check. 2 i Hunger.

Gérards Strength+Brawl mot gargoylens Strength+Brawl. Gérard 6s. Gargoylen 4s. 6 i skada. Halveras till 3. 7/12 i skada.

Crooks Composure+Firearms mot gargoylens Dexterity+Athletics (-1 för 2 anfallare). Crook 2s. Gargoyle 5s.

Kase Strength+Brawl mot gargoylens Dexterity+Athletics (-2 för 3 anfallare). Kase 2s. Gargoylen 1s. 3 i skada. Halveras till 2. 9/12 i skada.//

Jag kan inte göra något annat än att resa mig, och medan jag tar mig upp på fötter kastar sig stenvarelsen över Gérard. Den hugger med en av sina långa klor mot hans huvud, men Gérard lyckas på något sätt ducka undan och sätta en näve i gargoylens mage. Den viker sig av smärta och Crooks nästa skott flyger över dess huvud och träffar vikingaskeppets mast.

Kase lyckas få fotfästet tillbaka och flankerar gargoylen, samtidigt som han träffar den med en vampyrblodsförstäkt näve där en människas njure skulle sitta. Det här går bättre än jag väntat mig och jag hör hur varelsen flämtar av frustration.

//Gargoylen använder blod för att hela 3. 6/12 i skada. Rouse Check misslyckas. 3 Hunger.

Vem attackerar den? Jag slår 1d4. 2. Kase.

Kase Strength+Brawl mot gargoylens Strength+Brawl. Kase 2s. Gargoylen Critical Win! 9s. 12 i skada. Halveras till 6. Kase 6/6 med Superficial Damage. -2 tärningar.


Gérards Strength+Brawl mot gargoylens Dexterity+Athletics (-1 för 2 anfallare). Gérard Critical Win! 7s. Gargoylen 1s. 10 i skada. Halveras till 5. 11/12 i skada.

Crooks Composure+Firearms mot gargoylens Dexterity+Athletics (-2 för 3 anfallare). Crook 2s. Gargoyle 4s.

Jag använder Arms of Ahriman. Rouse Check lyckas. Min Wits+Oblivion mot gargoylens Dexterity+Athletics (-3 för 4 anfallare). Jag Critical Win! 7s. Gargoylen 3s. 7 i skada. Halveras till 4. Gargoylen 12/12 Superficial (-2 tärningar) och 3 Aggravated.//

Gargoylen snurrar runt mot Kase och träffar honom över örat med baksidan av stenhanden. Jag hör hur något knakar till inuti Kase, och han lättar från marken och flyger som en trasdocka genom luften. Han landar hårt mot vikingaskeppets sida och faller ihop i en gnyende hög. Blod rinner ut över läpparna.

Då varelsen tappar uppmärksamheten mot Gérard, passar fransosen på att boxa mot dess bröstben. Näven får kontakt och slår upp ett djupt hål i gargoylens bringa. Den flyger runt mot honom med en öppen klo, men innan den hinner träffa har jag samlat mörkret och ångesten inom mig och manifesterat den i långa, skugglika tentakler. Den mörka änden träffar gargoylens underarm likt en piska och slår av dess hand med en snärt som ekar mot väggarna. Klon faller till marken och splittras mot golvet. Medan varelsen frustar av smärta hör jag hur Crooks Magnum går av, men jag ser inte vart den träffar.

//Kase aktiverar Toughness. Rouse Check misslyckas. Hunger 3. Kase helar 2. 4/6. Har ej längre -2. Rouse Check lyckas.

Gargoyle aktiverar Toughness. Rouse Check lyckas. Gargoyle helar 3. 12/12. Rouse Check lyckas.

Det känns vettigast att gargoylen fortsätter attackera Kase för att ta ut honom.

Kase Strength+Brawl mot gargoylens Strength+Brawl (-2). Kase Critical Win! 8s. Gargoylen 3s. 10 i skada. Toughness -5. Halveras till 3. Gargoyle 15/12.

Gérards Strength+Brawl mot gargoylens Dexterity+Athletics (-3 för 2 anfallare inkl. minus för skada). Gérard 5s. Gargoylen 2s. 7 i skada -5 är 2. Halveras till 1. 16/12 i skada.

Crooks märker att pistolen inte gör någon skada och väljer istället att slå gargoylen med den. Dexterity+Melee mot gargoylens Dexterity+Athletics (-4 för 3 anfallare). Crook 2s. Gargoyle 3s.

Min Wits+Oblivion mot gargoylens Dexterity+Athletics (-5 för 4 anfallare). Jag 5s. Gargoylen 1s. 4 i skada. Blir 1 skada då det alltid blir minst 1 i skada. 17/12.//

Gargoylen ger sig på det svagaste målet. Kase ligger vid skeppet och varelsen tar två flaxande tag med vingarna och landar framför honom. Den höjer sin fot för att stampa på Kase, men vampyren hinner före och skjuter upp båda sina ben i gargoylens mage, just under det stora hålet.

Gérard springer efter varelsen och slår den i ryggen och Crook gör samma sak. Nosferatuns försök att använda sin pistol har varit ofruktsamma, och han väljer istället att slå varelsen över nacken med handtaget. Men trots ny taktik vill inte pistolen göra någon skada.

Själv låter jag mina tentakler smattra över gargoylens breda ryggtavla, men även om jag får in några träffar försvinner inte mer än småsten och flisor.

Varelsen är omringad från alla håll. Den flaxar med vingarna för att hålla oss på avstånd men vi kämpar för våra liv och låter oss inte tryckas undan.

//Kase Strength+Brawl mot gargoylens Strength+Brawl (-2). Kase Critical Win! 9s. Gargoylen 6s. 5 i skada ger 1. 18/12.

Gérards Strength+Brawl mot gargoylens Dexterity+Athletics (-3 för 2 anfallare inkl. minus för skada). Gérard 0s. Gargoylen 1s.

Crooks Dexterity+Melee mot gargoylens Dexterity+Athletics (-4 för 3 anfallare). Crook 4s. Gargoyle 3s. 1 i skada. 19/12.

Min Wits+Oblivion mot gargoylens Dexterity+Athletics (-5 för 4 anfallare). Jag 4s. Gargoylen 0s. 1 i skada. 20/12.//

Gérard får en vinge i ansiktet och får inte in någon träff, men jag och Crook fortsätter att få in smällar över gargoylens nacke och rygg. Kase ställer sig hastigt upp och skallar varelsen under hakan så några stentänder flyger över rummet.

"Vi har honom!" skriker Kase. "Han är snart nere!"

//Kase Strength+Brawl mot gargoylens Strength+Brawl (-2). Kase 2s. Gargoylen 4s. 7 i skada ger 2 efter Toughness och halvering. Kase 6/6.

Gérards Strength+Brawl mot gargoylens Dexterity+Athletics (-3 för 2 anfallare inkl. minus för skada). Gérard Critical Win! 8s. Gargoylen 1s. 11 i skada ger 3. 23/12.

Crooks Dexterity+Melee mot gargoylens Dexterity+Athletics (-4 för 3 anfallare). Crook 2s. Gargoyle 3s.

Min Wits+Oblivion mot gargoylens Dexterity+Athletics (-5 för 4 anfallare). Jag 5s. Gargoylen 1s. 1 i skada. 24/12.//

Men Kase hinner knappt säga klart orden innan han blir träffad av en stennäve och handlöst faller över relingen på skeppet. Han landar på durken bredvid den mumifierade Njord med ett grymtande. Crook fortsätter fäkta i luften med pistolen, men Gérard lyckas få in en rejäl träff bredvid gargoylens skulderblad så att ena vingen faller av och krossas mot golvet. När den skriker i panik och smärta ser jag min chans. Jag låter mina tenakler slingra sig om varelsens hals, och med ett ryck får jag huvudet att lossna från kroppen. Den huvudlösa gargoylen faller genast ner på knä, och sekunden efter förvandlas den till grus som rullar ut mellan våra fötter.

"Hur gick det?" frågar jag Kase. Jag flämtar av ansträngning.
"Det är lugnt", säger Kase och torkar bort blod från hakan med ärmen på sin skinnjacka. "Mest min stolthet som tog sig en törn."
"Bra jobbat ändå!" säger Crook och räcker Kase en arm för att hjälpa honom upp ur skeppet.
"Merde!" säger Gérard och försöker slå bort stendamm från sina märkesjeans.
"Låt oss snabba på", säger jag och börjar ta ut en body bag med bärremmar på hörnen från en av våra väskor.
Tillsammans tar vi bort kedjorna från Njord och stoppar ner honom i bagen. Han väger nästan ingenting.

//Har Khalids spion tittat in genom hålet och sett vad som finns där? Väldigt troligt. 54. Ja.

Har han kallat dit förstärkning? Väldigt troligt. 31. Ja.//

När jag drar igen dragkedjan hör jag en röst från hålet i väggen.
"Lägg långsamt ner era vapen på golvet och håll armarna över huvudet."
Den fräsande, blå lågan längst fram på en eldkastare får oss alla att göra som rösten säger.
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
SCEN 4
Primära Threads: Hitta Njord
Sekundära Threads: Stalker, Skuld till Jesse Tucker
Chaos Factor: 5 //Det fortsätter att gå hyfsat. Chaos Factor får ligga kvar.//
Health: 5
Willpower: 4
Humanity: 6
Hunger: 2

Datum: 2019 12 20, Fredag
Tid: 07.23
Plats: Khalids vattenreservoar


//Modifieras scenen? 9. Nej.//

"Så vem är det här?" säger Khalid.
Vi har blivit "inbjudna" till hans underjordiska vattenreservoar. Den består av flera djupa pooler under pelare och valvtak av tegelsten. Vattnet är för länge sedan tömt och har ersatts av möbler, tavlor, kristallkronor och gobelänger. Det ser ut som om vi hamnat i en film från 1920-talet. På ett mörkt bord av oljad ek ligger Njord i den öppnade body bagen.
"Som jag sa tidigare", säger Crook. "Det här är våra affärer."
Khalid skrattar till. "Kanske tidigare. Men sedan det kommit fram att ni grävt upp något som potentiellt skulle kunna hota allas vår existens skulle jag säga att det angår fler än bara er."
"Jag tänker inte säga ett ord", säger Crook.
"Då berättar jag om det här för Jackson", hotar Khlaid med ett otäckt leende. "Jag gissar att han inte har en aning om att ni krälar omkring under fötterna på honom och letar fram gamla vampyrer?"

//Khalids Manipulation+Intimidation mot Crooks Composure+Resolve. Khalid 2s. Crook 3s.//

"Du kan inte skrämma mig", säger Crook. "Jag och Jackson är gamla vänner."
"Men det är kört för mig om det här kommer fram", säger jag till Crook. "Jag ligger redan illa till hos Jackson. Du sa att vi skulle få övertag över Camarilla när vi hittade Njord, men det gällde bara så länge det endast var vi som hade tillgång till honom. Allt har ändrats. Det får inte komma fram att vi gjort det här."
"Natalie!" säger Crook varnade.

//Tar Kase mitt parti? Väldigt troligt. 83. Ja.

Tar Gérard mitt parti? 50/50. 43. Ja.//

"Hon har rätt", säger Kase. "Natalie kommer förmodligen straffas hårt för det här. Hårdast av oss alla. Jag tänker inte låta det hända."
"Inte jag heller", säger Gérard och kliver fram. "Jag vet att vi tillhör olika sidor, men Natalie är ma sœur. Jag kommer alltid att klara mig, men jag skyddas av Anita. Vi kan inte sänka Natalie."
"För helvete…" säger Crook uppgivet.
"Vampyren är en Methuselah", säger jag till Khalid. "En gång var han en mycket inflytelserik Sabbat som blev levande begravd av sina fiender. Han heter Njord. Sabbat i Chicago letar också efter honom. Crook ville att vi skulle hitta honom först."

//Har jag förstört min relation till Crook nu? Troligtvis. 32. Ja.//

Crook bara skakar på huvudet och blänger på mig.
"Man tackar", säger Khalid. "Det där var väl inte så svårt." Han går fram till Njord och studerar honom. "Dig ska vi nog kunna få användning för." Han vänder sig mot oss igen. "Jag behåller den här", säger han och pekar på Njord. "Och om ni vet ert bästa så håller ni käften." Sedan säger han till Crook. "Och om du är en riktigt duktig liten nosferatu, så kanske jag låter dig vara med på ett hörn när vi kommer på bästa sättet att använda vår nyfunna vän."
"Tack", säger Crook sarkastiskt och knyter sina nävar.
Jag gissar ändå att Crook inte kommer att säga något till Jackson. Inte då han kanske ändå vinner något och inte när han gått bakom prinsens rygg.
Khalid vinkar till sig några av sina män. "Eskortera våra gäster tillbaka den väg de kom."
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
SCEN 5
Primära Threads: Hitta Njord
Sekundära Threads: Stalker, Skuld till Jesse Tucker
Chaos Factor: 6 //Hela vår plan har gått i stöpet. Chaos Factor ökar med 1.//
Health: 5
Willpower: 4
Humanity: 6
Hunger: 2

Datum: 2019 12 20, Fredag
Tid: 07.58
Plats: Macy's källare


//Modifieras scenen? 3. Ja. En förändrad scen. Solen har gått upp och min tanke var att ta mig härifrån på något sätt, men scenen ändras. Det första jag kommer att tänka på är att Sabbatgänget kommit tillbaka som de sade. De har förstärkning med sig.//

Khalids män lämnar oss nedanför stegen till Macy's källare och kontrollerar att vi alla klättrar upp. När vi tar oss över luckans kant ser vi ett tjugotal pipor som riktas mot oss och hör det omisskännliga ljudet av mantelrörelser. Jag känner igen streetpunksen från tidigare, men gänget har fått tillökning och det finns även några vampyrer med kostymer och powersuits.

En man, som ser ut att vara i trettioårsåldern med blont, slickat hår i en tofs och grå kostym, tar ett steg framåt.
"Jag antar att det är ni som dödade Thomas, Joanna och min personliga chaufför", säger han.
Jag inser att vi är chanslösa. Khalid konfiskerade våra vapen och vi är omringade. Vi kan inte slå oss ut, men jag kanske fortfarande kan rädda några av oss.
"Det var jag och Kase", säger jag. Sedan pekar jag på de andra. "Crook och Gérard hade inget med saken att göra. Vill ni straffa någon, så straffa oss. Inte dem."
Mannen tittar på oss, sedan säger han: "Vart har ni Njord?"
"Vi hittade honom aldrig", slänger Crook snabbt ur sig.

//Crooks Manipulation+Subterfuge mot Dif: 5 (vi är helt vita av stendamm). 5s.//

"Ok", säger mannen. "Då har vi inte längre någon användning för er. Döda dem!"
"Vänta!" skriker jag. "Han ljuger!"
Jag har en plan, men om jag genomför den kommer jag att vara Camarillas fiende för all framtid. De kommer se mig som en förrädare. Fast tydligen vill jag hellre leva. Camarilla har aldrig gett mig någon anledning att vara dem trogna.
Mannen håller upp en hand mot sina underhuggare.
"För helvete, Natalie!" säger Crook.
"Khalid tog honom ifrån oss", säger jag till Crook. "Vill du inte hämnas?"
"Jo, för fan", säger Crook. "Men inte om det betyder att jag måste gömma mig resten av livet. Fattar du hur länge vi vampyrer lever? Om du gör det här bryter vi mot flera av Camarillas lagar, dessutom kan de se det som att vi samarbetar med Sabbat!"
"För det första tänker jag inte dö för en organisation som bara behandlat mig som skit från första början!" fräser jag. "För det andra hade jag aldrig varit här nu om det inte vore för dig."
"Ah", säger mannen med den grå kostymen till mig. "Ännu ett av Camarillas oskyldiga offer hör jag. Du kanske har lust att byta sida?"
"Inte till din", säger jag. "Men om du ger oss ditt ord på att vi får leva kan jag berätta vart Njord finns, vilka som har honom, hur många de är och hur lokalen är upplagd. Deal?"

//Går mannen med på det. 50/50. 20. Ja.//

Jag ser ett stort leende spridas på mannens läppar.

Några minuter senare har jag visat honom min karta, ritat ut vägen till Khalid så gott jag minns den och gett Sabbat all information jag kan komma ihåg. Crook står uppgivet och dunkar sin panna mot väggen gång på gång.

//Håller mannen sitt ord? Troligtvis. 52. Ja.//

"Man tackar", sägen mannen. "Ni är fria att gå, men hör på mig noga. Om ni någonsin blandar er i våra affärer igen kommer jag inte tveka att döda er."
Vi nickar alla. Mannen eskorterar oss till hissen, och när hissdörren skramlar igen och hissen börjar röra sig uppåt kan vi äntligen pusta ut. Vi har överlevt. I alla fall för stunden…
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
EFTERSPEL

Jag befinner mig tillfälligt i ett hus som Anita Wainwright äger och där jag är säker för stunden. Med mig har jag min hund Pulitzer, min bror och Kase. Vart jag ska ta vägen sedan vet jag inte ännu, men jag är säker på två saker. Jag kan aldrig komma tillbaka till mitt gamla liv som journalist, och jag är en Anarch nu. Jag vet inte vad Prins Jackson vet och vad han inte vet, men det har spridits ett rykte bland Chicagos vampyrer att nosferatuklanen har blivit anfallna av Sabbat och att ett krig mellan fraktionerna pyr. Det sägs att många på båda sidor har mött sin slutgiltiga död, men att Sabbat har fått tag i ett vapen som kan ställa allt vi känner till på ända. Njord? Jag vet inte, men jag är säker på att inget gott kan komma ur det här. Vad som kommer hända härnäst kan bara gudarna veta…

//Här slutar jag scenariot och ger Natalie 2 Experience Points.//
 
Top