Chapter Nine: Storytelling
Som spelledare skapar du en hel värld. Du agerar, du kan reglerna, du berättar en fantastisk ståry. Min ingång till det här kapitlet är med ett leende på läpparna, för jag minns allt fudgande och all räls. Men faktum är att det här är ett riktigt kompetent spelledarkapitel.
Det börjar med en jobbeskrivning.
Som berättare representerar du "the rest of the universe": allt som inte är spelarnas rollpersoner.
Som berättare är du också ansvarig för spelets regler och den slutgiltiga tolkningen av dessa. Alltså den klassiska Referee-rollen.
Ett tredje berättaransvar som nämns men inte lika direkt är att du ansvarar för gruppens gemensamma underhållning. Du behöver se till att alla får plats och har roligt.
Det som följer är väldigt konkreta tips. När det kan vara relevant att böja på reglerna, hur du kan använda dig av fysiska props, och hur du kan blanda in live-action i spelet för att skapa ett flyt framförallt i sociala scener. Spelet föreslår ganska ofta att gå ifrån reglerna om du måste, men att du aldrig får utradera dem helt. Det är viktigt både att spelarnas "fria vilja" respekteras och att reglerna som regler respekteras. Planera inga slut i förväg. Du kan absolut tänka dig ett sätt saker kommer utvecklas på, men du ska inte bli besviken om det inte blir så.
Här finns konkreta listor med Dos och Don'ts, för berättare, och även väldigt konkreta förslag för hur du får till Suspense. Beskriv något superdetaljerat, så det blir nästan lite överväldigande. Eller beskriv något, men lämna ute viktiga detaljer utan att svara på frågor. Låt saker dröja lite för länge, eller klipp dem alldeles för snabbt. Lite olika berättargrepp som kan skapa grogrund för skräck, helt enkelt.
Vampire är ett skräckspel, glöm inte det.
En sektion, kallad Advanced Storytelling, tar med spelledartekniker med stor bredd. Hur du kan använda flashbacks eller parallella berättelser för att berätta en mer komplett ståry, och även lite mer spårade förslag som hur du kan använda dig av drömsekvenser (och hur dessa i så fall påverkas när någon har Auspex).
Sektionen om hur du skapar berättelser är en smula babblig, men tar upp vikten av att förbereda. "Freeflowing stories can be far better than preplanned ones, but also can be very disjointed and chaotic", tycker
Vampire. Framförallt kan det vara svårare att
berätta historier där du inte vet hur slutet kommer se ut.
Om du tänkt skapa en vampyrberättelse så behöver du ett antal saker för att få till det helt.
Theme, först och främst. Något som ofta ställs som en fråga. Kanske "What is evil?" eller något helt weird, som "Why do so many people lie about their age?" (Exempel från boken.) Kärlek, bitterhet, kaos, moral; några exempel finns i punktform.
Conflict, det här klassiska västerländska historiegreppet, får en del utrymme. Utöver de klassiska litterära konflikterna, här presenterade som "kindred vs [sak]", exempelvis mystics, society, lupines. Konfliktens syfte är att förse berättelsen med "meaning and energy".
Plot, sedan, "describes the progress of the story". Här blir det lite mer linjärt och detaljerat, även om stegen som följer anses vara ett löst ramverk där du kan välja och vraka. Setting the Scene, Hook, Buildup, False Crescendo, och Climax är hur du skapar en plot. Så egentligen en ganska normal treaktsstruktur. Ett sistasteg som också tas med är Trailer, där ni varvar ned och potentiellt bygger upp inför nästa steg i ståryn.
Drama är lite mer otydlig. "[A]ny series of events having vivid, emotional, or striking results". Det här handlar de mest effektfulla situationerna i en ståry, där rollpersoners liv står på spel eller stora intressanta saker ska avslöjas. "[P]eriods of intense excitement and stress". Hela kapitlet som heter Drama är ju motorn för just dessa scener, så här passar ju även reglerna och spelets mer övergripande teman om mänsklighet och besten in. Så på sätt och vis känns det som att Plot är det du som berättare har i åtanke och Drama är mötet mellan detta och spelarna -- men det är helt min egna läsning.
Mood är vilka känslor du vill dina spelare ska känna när de spelar denna berättelse. Du bör alltid se till att berättelser har lite av en emotionell särprägel, och exemplen här är bland annat galenskap, romantik, och mystik.
Efter berättelseskrivandet följer några mer övergripande förslag på "Story Concepts", som känns lite mer som vanligt förekommande tips i liknande kapitel. Ni kan berätta om viktiga uppdrag, tragedi, eskapism, krig, etc.
Sist i kapitlet finns Baptism by Fire, som är satt i Forged in Steel-krönikan som beskrevs i förra kapitlet. Men denna tänker jag inte gå in på, för den begår ett av de största brott jag tycker rollspel kan begå: det förklarar att du behöver köpa fler böcker till
Vampire för att få resten av ståryn.
Epilogue: The Release
Några sidor med mer in-world text som avrundar alltihop och är presenterat som om det var någonting som plockats ur NSAs arkiv av en viss Special Agent William Shepard. En såndär SLP som White Wolf förberett och som får stats och agenda i Forged in Steel-krönikan. Så kanske är det här i praktiken de första stegen mot mer omfattande metaplot? Fann den inte lika intressant som inledningstexten, även om tonen är liknande. Kanske helt enkelt för att jag redan läst samma budskap formulerat på tjugotretton olika sätt.
Slutsats -- Vampire: The Masquerade
Det är spännande att sitta här, anno 2026, och titta tillbaka på
Vampire och dess väldigt betydelsefulla avtryck på rollspelshobbyn. Både för mig personligen och för vad jag tror var hela Sverige som rollspelsnation. Säkert för hela världen. Det kom TV-serie och dataspel och grejer. Det kördes
by Night-lajv i varannan halvstor stad. Spelets Merits & Flaws gjorde att vart och vartannat spel hade för- och nackdelar där det första kostade och det andra gav dig poäng.
Men sen då? Det finns säkert massor med fans kvar, men på min planhalva har World of Darkness tynat bort. Ibland dyker en Kickstarter upp som folk backar så de kan ställa inplastade böcker i sina dignande bokhyllor, men åtminstone i min vidare krets är det ingen som längre spelar väsvampyr.
Det här är dock ett coolt spel, även om det lider lite av en förvirrad framtoning. Hur ofta det än påvisas att "free will" och spelarnas agerande är viktigt, eller att ni skall följa reglerna, så kommer det sedan in tips om att fudgea eller låta berättelsen styra.
På de här punkterna är dock första utgåvan ganska tydlig: det här är ett
spel. Regler och berättelse formar en helhet. Förbered inte slutet allt för noga som berättare, för då kommer du bli besviken.
Precis som på högstadiet blir jag sugen på att kladda lite pluppar och rulla d10-pölar. Och om jag faktiskt kommer mig för att göra det så kommer det vara med 1st Edition
Vampire: The Masquerade. Delvis för att här inte finns några merits & flaws.
Men också för att det här rollspelet än idag har det snyggaste rollformuläret.
Väsvampyr med solbrillor, skinnjacka, ros, och fredsduvor. Filosofer får fundera över symboliken.