Nekromanti Vampire:The Masquerade

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Det känns som att det skulle vara svårare"

Nej, det är bara svårare att hålla i en stor tärningshög :gremwink:
Har man flera tärningar så finns ju fler chanser att komma över svårighetstalet. Om vi till exempel har svårighet 7, så måste minst en tärning hamna över 7 för att det ska lyckas. Ju fler tärningar du slår, desto större chans att någon/några hamnar på lämpliga siffror :gremsmile:
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Jag har varit spelledare för vampire ett otal gånger och kan först nämna att White Wolf är skickliga på att trycka böcker. Det finns till och med böcker om hur en vampyrs hemvist ser ut...
Man får sortera lite vad som är köpvärt. För att spela räcker det med Grundboken, sedan kan sketböckerna (Guide to the Camarilla, Guide to the Sabbat och Gudie to the Anarchs) vara bra att ha. Jag har Camarilla och Sabbat, det finns några sidor om arnarchs i Camarilla guiden så en 300kronorsbok om dem känns inte jättenövändig. Storytellers companion innehåller främst mer vapen och tre mycket ovanliga blodslinjer (utbrytningar ur klaner) samt en spelledarskärm. Den känns inte så nödvändig. Storytellers handbook är mycket bra att ha då den är full med tips på hur man löser problem i spelargrupper, skapar bra stämning och spelleder vampyrernas långsamma degenerering från människa till monster osv. Den rekomenderar jag när man blir lite varm i kläderna.
Klanböckerna tillför inte så mycket till spelet i sig, men kan vara mycket intressant läsning om man tycker om World of Darness.

Sedan så kan man alltid skaffa sig Werewolf the Apocalypse, Mage the Ascension (min favorit) eller Hunter the Reconning och köra crossovers eftersom spelen har samma regelsystem och utspelar sig i samma värld.

Dock räcker det med att till en början skaffa endast gundboken. Den innehåller vad man behöver veta för att börja spela, alla klaner finns beskrivna osv.

/Johan
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Mja
Om man får en lyckad är handlingen visserligen lyckad, men det var på håret. Om man tar exemplet med stängslet så skulle en lyckad ha gjord att du tog dig över stängslet, men att snutarna knappat in på dig. Kanske rev du också upp något klädesplagg.
Först med tre lyckade tärningar så lyckas man med handlingen som man tänkt sig.
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Guide to the Camarilla eller Guide to the Sabbat beroende på vilken organisation av vampyrer du vill spela i.

Camarillan är mer politisk och traditionsbunden och också störst "de besläktade (vampyrerna) styr världen genom manipulering och gömmer sig bland människorna".
Sabbaten är mindre, mer våldsam och mer av "vampyrer skall vara vampyrer och inte försöka efterlikna människor". De som skiljer dem åt allra mest är synen på människor som för Camarillan är verktyg medan Sabbaten ser dem som mat och underhållning.

Båda modulerna innehåller bra bakgrundsinfo om hur respektive organisation fungerar, vilka klaner (för sabbaten mestadels utbrytargrupper) som är medlemmar osv.

Jag skulle nog rekomendera Camarilla starkast eftersom Sabbat kan spåra ur och bli hack'n'slash.

/Johan
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Ok, tack så mkt för det. Funderar på att ta både och. Mina spelare gillar lite av varje :gremsmile: Ett möjligt klankrig kanske? (vet dock INGENTING om klanerna eller hur detta fungerar så...)
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Klankrig. De främsta krig som finns är mellan Camarillan och Sabbaten, inom vardera organisation håller klanerna offieciellt sams, men det pågår hela tiden vendettan bakom kulisserna.

Det är dock upp till var och en hur man vill spela.
I vampire är det dock farligt för en själv att döda och härja. Dels minns de gamla ledarna i respektive sekt de fruktansvärda häxprocesserna under medeltiden där många strök med och är mycket rädda för att människorna skall få för sig att det verkligen finns vampyrer (de har dessutom farligare vapen nuförtiden) och vampyrernas blod är svagare. Riskera att upptäckas av människor görs inte ostraffat (döden är standardbestraffning i fall man blir påkommen). Dessutom sjunker en vampyrs mänsklighet (och därmed kontroll över sig själv) ju mer hemskheter han eller hon begår. Den personliga kampen mot degenereringen är det jag tycker är mest stämningsfullt att lyfta fram, men det är som sagt min åsikt.

/Johan
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Dessutom sjunker en vampyrs mänsklighet (och därmed kontroll över sig själv) ju mer hemskheter han eller hon begår
Men vampyrer måste väl ha blod för att överleva? Eller räknas inte att döda människor för blodet som hemskheter? :gremsmile:
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Visst behöver en vampyr blod, dock behöver man inte döda för att få blod. Det räcker med att ta lite från en person och till exempel radera dennes minne sedan. Dödar man, eller gör annat sattyg sjunker ofta ens mänsklighet - men man kan också ångra sig.

Rent regeltekniskt har man en Virtue som kallas Consience och ett mått på en mänsklighet, Humanity. När man gör någon handling som bryter mot det en person med det värdet i Humanity man har (7 av 10 är för en normal männsika) till exempel på grund av hunger råkar dricka för mycket blod av någon och dödar denne så slår man mot Consience. Lyckas slaget känner man en djup sorg och ångrar sig, misslyckas slaget sjunker ens Humanity med 1 och karaktären hittar istället en anledning till att det var rättfärdigt att till exempl döda. Personen har nu blivit omänskligare vilket både märks fysiskt och psykiskt på en vampyr. Det står utförligt i Grundboken med exempel på handligar ock så vidare.

/Johan
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
Jag för min del har drunknat under produktvågen, ratat hela konceptet och förkastat WW som en större demon än WotC.

Annat var det på 1st Editions tid... då kunde man prata Vampire utan en massa snack om gargoyler, anarker, Baali, smurfer, zombies, skräcködlor och klaner-som-dyker-upp-från-ingenstans-och-är-hur-mäktiga-som-helst(TM).

Kort och gott: håll dig till grundboken, spara pengarna och, om du absolut måste, så se till att böckerna i alla fall är tryckta av Black Dog och inte White Wolf.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Modulformeln

Jag formulerade en formel för en Vampire-intresserad rollspelare för ett tag sedan om vilka böcker han borde titta närmare på (utöver grundboken, förstås). Så här ser den ut.

Tänk först över vilken sekt du tycker låter mest intressant. Tycker du Camarillans intriger och styra-mänskligheten-från-skuggorna-attityd verkar ball? Köp Guide to the Camarilla. Eller är du mer intresserad av Sabbatens omänsklighet, brutalitet och andlighet? Köp Guide to the Sabbat. Eller verkar det kul att revoltera mot gamla idéer och bygga upp en helt ny sekt från grunden? Köp Guide to the Anarchs.

Tänk sedan över vilken typ av äventyr du vill köra. Är du intresserad av traditionella deckaräventyr? Köp Archons and Templars. Låter det roligare med intrig och politik? Köp Gilded Cage. Eller kanske råös och ren action passar dig bättre? Köp Midnight Siege. Eller kanske du vill fokusera på den inre kampen mot Besten och vampyrernas förbannelse? Köp Sins of the Blood.

Nu skrev du att du var mest intresserad av Vampire: The Masquerade, men om du inte har någon aning om var du ska börja utforska World of Darkness så kan jag också rekommendera Vampires kampanjsupplement Giovanni Chronicles och Transylvania Chronicles. De är egentligen skrivna för Vampire: The Dark Ages, men går med lite fantasi att anpassa till Vampire: The Masquerade också.

Mycket nöje!

- Diomedes

PS. Eftersom det här trots allt är rollspel.nu tänker jag sätta en stor brasklapp på det här inlägget och säga att det går alldeles utmärkt väl att spela Vampire med bara grundboken.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Jag är själv en vampirefantast..mitt favoritspel är Vampire. Men att det är ett alltigenom bra system tycker jag inte. I teorin så ser det väl relativt enkelt och smidigt ut, men det är mycket som ser bra ut i teorin.
Så bered dig på en del krångel och regelmotsägelser.

Men systemet fungerar dock helt acceptabelt till ett spel som Vampire, som inriktar sig på andra saker än regelteknisk onani och tvärspak realism.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Har inte så mycker erfarenhet men...

Combat - Om man vill ha mer detaljerade strider, vapen kampsporter etc.

Guiderna - (guide to the; Camarillan, Sabbat, Anarchs och gud vet vad). Dirty secrets of the black hand lär vara bra, förutsatt att man gillar Camarillan och sabbath. Det blir en trevlig komplikation.

Clanbooks - Trevliga, trevliga, trevliga. Allihop. Sant är att man inte får så mycket regler ut av dem, men däremot beskrivningar på hur klanerna fungerar etc.

Andra grundmoduler till WoD - Helt enkelt kul och uppiggande i kampanjer.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Combat - Om man vill ha mer detaljerade strider, vapen
kampsporter etc.


IMHO är det en skitbok - Vilken person som helst med en
gnutta fantasi behöver den icke. Kampsporter beskrivs inte
särskilt ingående, jag rekomenderar att man istället för att
lägga ned pengar på detta pinsamma projekt istället går till
närmaste hemsida där slag, sparkar, kast och andra tekniker
för de respektive kampsporterna finns och skriver ned dem och
ger en beskrivning till spelarna för hur man gör och ger dem
lite egna skaderegler över hur man själv tycker det skulle vara.

Dirty secrets of the black hand lär vara bra

Boken som är känd för att White Wolf inte ens vill kännas vid,
textförfattarna blev skickade i skamhörnet och har blivit fnittrad
åt sen den kom ut, jo den är nog ganska bra :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men systemet fungerar dock helt acceptabelt till ett spel som Vampire, som inriktar sig på andra saker än regelteknisk onani och tvärspak realism."

Är det så mycket begärt att vilja ha ett regelsystem som fungerar utan att man ignorerar det? :gremwink:
 
Top